[SGW] Wedstrijdkalender SGW 2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:29

Noor, is die jonge paarden rubrieken bij jullie voor winstpunten? Dus de gewone opzet dressuur proef, springen, cross op tijd?
Of is het meer zo iets als in Ermelo, met drie in de baan dressuurmatig beoordelen en de cross niet op tijd?
Ik meende dat ik voor Renswoude had gelezen dat ze dezelfde opzet als Ermelo doen.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:51

_Sim_ schreef:
_Noor schreef:
Voor de jp rubriek die wij uitschrijven moet je indd L startgerechtigd zijn. Misschien dat Renswoude andere regels hanteert.

En L startgerechtigd ben je al met 4 wp's in het B of als je als combinatie al L springen bent.

En toch ook als je minimaal 2x L geklasseerd bent geweest in de SGW?? Of heb ik het dan helemaal mis?
En zou ik dan eventueel ook versneld mogen promoveren, dat ik bijvoorbeeld 1 keer B start en daarna L???

Lielle

Re: Wedstrijdkalender SGW 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:53

ja, nee en ja.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:55

Kortom je kan mee doen met de 5 jarige Benthe. ;)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:00

Maar is een plan gaan maken met de eigenaresse hoe/wat/waar en bedenken of het realistisch is ;) Maar is wel een geruststelling om te weten dat ik wat dat betreft in elk geval wel zou mogen/kunnen starten.

Ik heb trouwens net als meerderen zo'n mailtje van Etten-Leur gehad met; Zover ik nu kan zien sta je op de startlijst. Ik hoop toch dat dat tegen de tijd dat ze de startlijsten gaan maken ook nog zo is O:)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:02

doe je nog niet met Noes mee Benthe?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:06

_Sim_ schreef:
_Noor schreef:
Voor de jp rubriek die wij uitschrijven moet je indd L startgerechtigd zijn. Misschien dat Renswoude andere regels hanteert.

En L startgerechtigd ben je al met 4 wp's in het B of als je als combinatie al L springen bent.

tot die tijd heb ik maar 1 cross gestart, dus 4 wp's worden lastig :P
En kan maarsbergen starten, maar week erna is Renswoude 5 jarige en dat ga ik dus absoluut niet doen.. Dan kan ik dat beter laten en wachten tot volgend jaar.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:09

En Markelo snorrewind starten SM???

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:10

@mizzM, nee het is gewoon officieel een L rubriek voor winstpunten. Maar je rijdt dan dus alleen met 5-6 jarigen in de ring.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:10

Ik vind die jonge paarden rubrieken eigenlijk niet eerlijk tegenover het paard. L starten met een 5-jarige, hoe snel moet ie stuk?
Mijn 5-jarige mag lekker wat ervaring opdoen in de BB, daar hoop ik over 15 jaar nog van te mogen genieten ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:17

heleenxx schreef:
Ik vind die jonge paarden rubrieken eigenlijk niet eerlijk tegenover het paard. L starten met een 5-jarige, hoe snel moet ie stuk?
Mijn 5-jarige mag lekker wat ervaring opdoen in de BB, daar hoop ik over 15 jaar nog van te mogen genieten ;)

Nouja, dat L niveau is het probleem denk ik nog niet zo. Maar daarom start ik dit jaar maar zo'n 6 crossen in de hele periode.

jipje_niekje schreef:
En Markelo snorrewind starten SM???

Zou kunnen. Al heb ik 2 weken daarvoor Renswoude. Ben bang dat het snel teveel gaat worden. Moet het even allemaal bekijken. Kan ik Renswoude 5 jarige niet rijden ga ik MB-B proberen te starten. Wil max. 1x per 4 weken een cross, en liefst wat minder.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:06

Thnx Noor,

Een rubriek die wel voor winstpunten is lijkt me wel interessant maar de rubrieken zoals in Ermelo en Renswoude naast de gewone crossen rijden vind ik wat te veel.

Ik heb ook een 5 jarige en ik hoop in Maarsbergen L debuut met haar te maken.
Planning is bij mij ook 6 crossen te rijden dit jaar want ik wil ook wel dat mijn paard lang mee gaat :)
Zolang je paard het makkelijk aanpakt, en je hem of haar gedoseerd inzet, denk ik dat een L niveau prima te doen is voor een 5 jarige.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:34

Dat moet iedereen ook zelf weten, maar met mijn medische achtergrond vind ik het verstandiger om het rustiger op te bouwen. Daarom hebben we hem ook pas op zijn 4e ingereden :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:22

heleenxx schreef:

heleenxx schreef:
Dat moet iedereen ook zelf weten, maar met mijn medische achtergrond vind ik het verstandiger om het rustiger op te bouwen. Daarom hebben we hem ook pas op zijn 4e ingereden :)

Snap wat je bedoeld, maar een 5 jarige kan prima een L cross lopen als het lichaam maar de tijd krijgt om daarna te herstellen. Je kan het ook van de andere kant bekijken, een 5 jarige en dan enkel nog BB? Juist op jonge leeftijd leren ze het meest (mentaal en fysiek), daarnaast herstelt het lichaam ook sneller. Een 5 jarige gaat echt niet kapot als hij wat L crossen loopt en de tijd krijgt om te herstellen. :)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:42

Als een 5 jarige van een paar L crossjes stuk zou gaan dan vraag ik me af of het dier überhaupt wel gezond zou zijn :o Als je het met verstand doet en ze voldoende tijd geeft om te herstellen, dan vind ik er niks mis mee.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:54

hoeveel crossen kun je trouwens rijden per seizoen? wat is over het algemeen verantwoord en wat niet? (met nadruk op "over het algemeen", want het verschilt natuurlijk per paard)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:11

Ik plan het ongeveer zo: elke maand 1 x trainen, een SGW, een dressuur of springwedstrijd en een weekend vrij.
Ik heb nu 3 crossen op de planning staan.
Half juli tot eind augustus plan ik helemaal niets en dan maak ik veel buitenritten, dan gaat ze weer lekker fit de tweede helft van het seizoen in.
Dan wil ik september t/m oktober in totaal 3 of 4 crossen rijden maar doe ik geen gewone concoursen meer tussendoor en minder trainingen dan in het voorjaar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:39

Ik ben het wel met Heleen eens. Ik wil mijn veulen ook pas met 3,5-4 jaar inrijden. Mijn merrie was 6 dat ze zadelmak gemaakt werd en dat beviel me ook heel goed. Ik heb met mijn pony zelfs niet gesprongen voor zijn 5de. Mijn merrie dus ook niet :+

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:35

Ik vind ook de jonge paarden competities eigenlijk veel te hoog. Kijk naar alle paarden die pavo cup lopen, hoeveel zie je er daar nou nog van terug later.. Bijna niks.. Op 5 jarige leeftijd een L cross betekent toch al vrij snel beginnen met cross trainingen op het moment dat ze zadelmak zijn.. Tuurlijk heb je er paarden tussen die het redden en veel talent hebben, maar vaak gaan ruiters veel te snel.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:42

Voor onze 5-jarige dus geen rondje jonge paarden. dit jaar een paar crossjes in het B, lekker kilometers maken en ervaring opdoen, dit is pas haar eerste seizoen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:45

Ik zou het zelf ook niet doen :) ben zelf ook geen voorstander van te vroeg beginnen met crossen. (edit: of uberhaupt te vroeg beginnen natuurlijk)
Maar mocht je nou een paard hebben dat het super snel oppakt: van een of twee L crossjes gaat een vijfjarige ook niet dood, als hij maar weer lekker kan herstellen.

Maar die competitie is niet alleen voor 5 jarigen hè, ook voor 6 jarigen en die moeten dat toch echt wel aankunnen.
Laatst bijgewerkt door _Noor op 14-03-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:46

Bonny, daar geloof ik helemaal niets van. Een beetje handig paard en ruiter heeft geen twee jaar nodig om L te kunnen crossen, uitgaand van zadelmak maken als ze zo'n beetje drie zijn. Ik rijd nu een vierjarige die echt nog volkomen groen is, en die dit jaar ook zeker geen cross zal lopen. Maar ik zou niet verbaasd zijn als die volgend jaar L zou kunnen crossen (waarmee ik niet zeg dat ik dat ook ga doen).

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:48

Als ze 3 zijn met zadelmak maken neem ik aan dat je op 4 jarige leeftijd gaat beginnen met crossen, eerst gewoon wat parcourtjes en ervaring op laten doen. Dan de trainingen, dan zijn ze zo 5 dat je begint met een B cross.. Een handig paard en ruiter ( zei ook dat er heus talenten tussen lopen ) die kunnen dat aan. Wel vraag ik me af of je ze niet overvraagd, vaak is het verschil tussen B en L met sommige sprongen nog al groot..

Uiteindelijk ligt het toch aan het paard, geeft die het aan te kunnen kan het, wel is het gevaar op overvragen dan weer groter in mijn ogen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:55

persoonlijk vind ik het verschil tussen B en L juist helemaal niet groot, vandaar dat ik een L cross voor een vijfjarige niet als een enorm probleem zie. Het wordt wat anders als je daar heel erg veel voor moet trainen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:58