[SGW] Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:44

Maar 1x occ 60 en 80. De rest jumpingcross

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:04

inderdaad goed dat ze niet meer moet afzien :(

Dit is enkel de kalender van V*LP die van L*EWB staat al een tijdje op equibel. Daar zijn er ook nog wel wat occ en jump/cross heb ik gezien.

hanne: Staat er bij jullie op stal een Margeaux?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:35

Nee helemaal niet. :P Hoezo?

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:57

hehe :) mijn buurvrouw is verhuist met haar paard ergens in wortegem petegem :) vandaar dak dacht bij elodie :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:58

Aaah :) Zou niet kunnen, bij ons is het volzet. :) Allez nog niet helemaal maar er wordt een stal vrij gehouden voor een stalgenootje. Want er is een zoektocht naar een paard voor niveau 1m30-1m40. Er was al eentje op het oog maar helaas afgekeurd. Dus zoektocht is nog bezig. :)

Luxor heeft lelijke manieren in het springen, moet nog antwoord hebben van Ch.anel wat zij er evt van denkt. Echt van 0 beginnen en zeer traag opbouwen of eens door een prof paar keer laten door rijden. Eentje die er niet te veel bij nadenkt en rotbokken/cowboytoestanden rijdt. Maar ik weet nu al dat Luxor niet voor de 'hogere' proeven (lees +1m) zal zijn. Tenzij hij echt een ommezwaai maakt in zijn instelling.
Na dik 2 maand weer begonnen met springen en waar vroeger de problemen enkel in het wedstrijdparcours waren, doet hij het ook thuis. Ging normaal 1 februari op oefenjumping maar dat ga ik ook maar laten voor wat het is.
't Is maar dat ik hem in de dressuur goed kan doorrijden als hij stout momentje heeft en dat hij in omgang en wandeling echt super gemakkelijk is. Anders stond ie te koop. Ben ook al veel te gehecht aan dat paard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:08

Ik zou hem dan eventjes laten doorrijden door een prof. Of naar Laurie brengen :+
Is het stout zijn in dressuur anders dan bij springen dat je het er daar wel kan uitrijden? En mocht het aanhouden eens kijken of rijden met een pijnstiller verschil maakt? Zou kunnen zeggen laat hem op foto zetten maarja, waar moet je dan mee beginnen... ik had op zijn minst nog een beginpunt.

Als de vrieskou gedaan is hoop ik de draad weer op te pakken. Sedert eind november heb ik maar 1x op mijn paard kunnen zitten en de laatste weken zelfs geen tijd gehad om te longeren. Druk op het werk, gezever thuis, de feestdagen, vanalles wat ertussen komt.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 19:31

Heb dat ook gedacht hoor van iets fysiek. Maar beide personen die al eens met hem hebben gesprongen, zeggen dat het tussen zijn oren zit. Om het cru te zeggen dat hij een smeerlap is. (Niet algemeen een smeerlap hé, gewoon tijdens die momenten) Beide zeggen van zonde van het geld, energie en tijd dat je erin steekt en dat hij dan zo doet. Want als hij meewerkt, loopt hij top. Als we donderdag supergoed konden afsluiten, dan is het gewoon lelijk als hij er al mij af gooit net voor het eerste domste kruisje zaterdag. :) Of bij een plotse langsloper dat ik beetje scheef zit, maakt Luxor daar van gebruik om er mij af te gooien door te huppelen/bokken. Hij weet het donders goed dat ik dan net iets minder stabiel op m'n paard zit.

Dressuur heb je geen hindernissen waar hij op dat moment over moet. ;) Tijdens dressuur kan je 'gewoon' verder rijden tijdens een stout momentje. Dus je kan je 'opdracht' gewoon meteen verderzetten. Terwijl dat bij springen je opnieuw moet aanrijden etc... Dus langer duurt voor dat hij effectief die 'opdracht' (een hindernis springen) moet doen. Om het heel simpel te zeggen, aangaloperen kan je overal doen maar er staat niet overal een sprong. Hij is echt heel erg slim. Iedereen waar ik al les van had met Luxor zeiden dat al. Hij pikt snel dingen op maar gebruikt die intelligentie ook in zijn nadeel. Op wedstrijd wist hij ook snel dat na stout zijn dat het springparcours sneller gedaan is.

En ik wil ook niet opgeven omdat hij sinds de nieuwe stal veel beter in zijn vel zit, sterker is geworden en meer energie. Maar ook die streken die boven komen. Ik vermoed/hoop een fase. Dat het echte testen/puberen nu gebeurd. Nuja ik heb geen haast. Gewoon door zijn streken heb ik niet echt ambities in het springen nu.

Deze week tandarts (jaarlijks) en 2x per jaar laat ik osteo komen. Bij beide nog nooit problemen gehad. Tandarts altijd het perfecte gebit gehad voor die leeftijd en bij osteo nooit echte blokkades. Enkel van die minieme maar bijna verwaarloosbaar zei de osteo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:25

Dat had de mijne ook niet... Maar ik had wel een aanknopingspunt om mee te starten en al bij al is het een jarenplan geweest. Op zich ben ik blij dat ik hem er niet gewoon doorheen heb gereden of laten rijden. Wie weet waar we dan waren uitgekomen (ik gok bij de slager, mijn paard zijn karakter kennende).
Icaro was bij de osteo bijvoorbeeld tiptop fit bevonden, helemaal gelijkmatig en mooi in de bespiering. Ook de flexietesten van de hals waren prima en toch heeft hij artrose. Het belemmert hem niet in buiging, wel in oprichting.
Het ding is, ze kunnen het ons niet vertellen en wij kunnen er niet doorheen kijken. Het kan puberen zijn, wintervrolijkheid, of iets medisch. Sowieso zal je met trial and error moeten werken om te bekijken wat het oplevert.

In eerste instantie zou ik zeggen, laat hem doorrijden. Al is dat 4-5 keer maar, het kan genoeg zijn om de klik te maken. Hervalt hij na een tijdje, dan opnieuw de overweging maken om hem opnieuw bij die ruiter te plaatsen of eens proberen met een pijnstiller. Blijft het dan nog een probleem, doorlichten.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 21:50

Ik zie het idd wel, 'k vind het anders wel frappant dat het zo beetje begonnen is sinds hij op de nieuwe stalling staat en er beter en sterker uit ziet. Of het zou echt puur puur toeval moeten zijn. Kan hem moeilijk minder eten geven dat hij weer tammer wordt. :+ Hij krijgt 's morgens een schepje lannoo fibermix en 's avonds ook een schepje. Verder veel hooi en als het niet regent ook nog weidegang.

Als er fysiek echt problemen zijn, dan zou hij toch niet goed lopen als hij gewoon luistert? Ik vind dat hij in de dressuur beter en beter loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:14

Fibermix is nu niet bepaald een energiebom qua voeding idd. Krijgen ze bij ons ook allemaal (op de mijne na).
Het kan natuurlijk ook dat de verhuis hey goeie erin naar boven haalt.
Maar hey, Clinton was ook geen mak schaap en De Sjiem ook niet. Hebben toch ook maar mooi de top gehaald :P

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:15

Van elke goede is een hoek af :) Zeg ik hier ook van Twenty. Zo'n makkelijk paard met tijden, maar soms zie ik er echt mee af. Compleet in de staak en niks doen. En dan is er ook niks lichamelijk aan te vinden... Dusja, diep ademhalen en opnieuw

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 22:44

't Is deels m'n schuld ook denk ik... Dat hem die truken van het verleden goed heeft onthouden toen dat ik hem onvoldoende ondersteunde tijdens het springen. Dat wel beter ging zijn dat hij vanaf het begin doorgereden werd door een prof. Maarja wie doet er dat allemaal wel direct... -O- Nuja les geleerd en 't is voor alles wel eens een eerste keer. Dus voor mij nu eerste keer dat ik deze lessen leer met jong paard.
Maarja tis uiteindelijk ook geen excuus voor Luxor dat hij die truken mag blijven gebruiken.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 22:50

En een hoek af, 'k dacht dat ik een brave had gekocht. Is hij uiteindelijk wel maarja slimme rebel ofzoiets? :')

't Verschilt hier ook echt enorm van dag tot dag. Ene dag echt waauww om dressuur te rijden en andere dag moet ik met weinig tevreden zijn omdat hij spookt, niet oplet, of... Springen kan je wel altijd een enkele sprong springen met gelijk wat er onder maar als zo echt paar na elkaar zijn, moet je beginnen opletten. 1 simpele sprong in de piste kan je met touwhalster doen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 22:53

Ben eigenlijk ook benieuwd of de zomer een verschil gaat geven. 'k Hoor soms wel dat het wel een verschil kan zijn bij bepaalde paarden qua winter/zomer. De springproblemen in de wedstrijdpiste zijn begonnen met de 1e indoorwedstrijd. Buiten heeft hij bijna altijd wel goed gelopen qua instelling. Vorig jaar de laatste indoor niet top maar de instelling was wel beter dan nu. Dan de eerste outdoor ging al veel beter. Ofwel is dit gewoon toeval.

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:58

Ik denk dat er van heel veel paarden wel eens een hoek af is! En paardrijden zal ook altijd met ups en downs gaan. Ik heb ook vaak getwijfeld om Aruba eens te laten rijden door een goede ruiter toen ze begon te blokkeren in de cross, maar heb het nooit gedaan. Misschien wel spijt van, want het probleem is daarna wel erger geworden en is nog steeds niet 100% opgelost terwijl het misschien wel gemakkelijker was opgelost moest iemand anders het voor mij zou kunnen doen. Maar dan denk ik, ik doe het voor het plezier, ik heb tijd, er hangt niets vanaf en dan hoop ik dat als we samen dat probleem kunnen oplossen we er ook veel sterker uitkomen...

Indoor en Outdoor kan wel een groot verschil zijn. Dat merk ik bij Aruba ook, zij is indoor altijd wat terughoudender dan outdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:00

Als ik bij de mijne zie wat hij soms allemaal uitspookt... daar is geen hoek af, hij is gewoon rond :+
Gelukkig is hij in het rijden dan weer relatief braaf.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 00:57

Awel Winnie je beschrijft goed het gevoel dat ik nu heb! :)

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:56

Ja ik snap het wel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:19

Onder andere om die reden heb ik de mijne nooit uit handen gegeven. En deels ook 2x hele slechte ervaring mee gehad in het verleden, zowel met Icaro als met mijn merrie.
Ik sta er voor mijn eigen dieren dan ook best terughoudend tegenover. Toch wat rijden betreft.

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:55

Ja dat heb ik ook wel een beetje, zou al bezorgd zijn over de kleinste dingen zoals: krijgt ze wel een snoepje na het rijden dan :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:33

Ik sta daar ook heel huiverig tegenover. Ook de reden dat ik enkele jaren geleden mijn merrie verkocht heb ipv ze te laten rijden door iemand anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:33

Mijn merrie werd zodanig gepusht tijdens het rijden dat ze 2x kort na elkaar met de ruiter achterover is geslagen. Icaro werd puur op slof gereden en er is op 2 weken tijd de vliegende wissel ingedramd "want het kon toch absoluut niet dat eentje van 4,5 jaar dat nog niet kent".

In beide gevallen was de ruiter iemand die ik kende, die toch zelf wel best wat gereden hadden/kenden van paardensport en waar ik vertrouwen in had dat ze correct met mijn paard zouden omgaan.
In beide gevallen heb ik de feiten moeten ontdekken via stalgenoten en (ruim) achteraf, incl. beeldmateriaal. De ruiters zelf verklaarden beide dat alles piekfijn verliep en pas bij het aanspreken er op nadien bevestigden ze de verhalen.

Met de merrie heb ik nadien miserie genoeg gehad om dat goed te krijgen en bij Icaro heb ik nadien dus de sh*t mogen slikken omdat hij doorhad dat hij zonder slof puur op kracht wel degelijk de sterkste was.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:37

Oeps nee, dat is niet netjes... Vind het altijd vreselijk om mensen zo bezig te zien.
Ik heb me ook voorgenomen om naar elke eigenaar regelmatig filmpjes van het rijden te sturen ed. Dat zou ik zelf ook fijn vinden namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:43

Niet bepaald de beste referenties dus wat laten rijden betreft hierzo :P

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:48

niet iedereen is zo natuurlijk. Maar je hoor het wel vaker dat er misbruik van gemaakt word.
in sommige vallen zijn uw eigen kunnen vaak gewoon niet voldoende om bepaalde problemen om te lossen. bv als het medisch uitgesloten is en ze toch nog weigeren van te werken of staken en je zelf soms niet genoeg kan of durft door te rijden. Heb ik er geen probleem mee om eens door iemand ander te laten rijden die wel het kunnen en of de durf heeft om ze door te rijden.
Maar iedereen heeft daar een andere mening over :) Als je er een goede ervaring mee hebt zal je sneller geneigd zijn om de teugels eens uit handen te geven dan wanneer je daar slechte ervaring mee hebt.