[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:56

Die twee uur is voor een rondje op de fiets tussendoor, gerekend vanaf het moment dat het paard na de dressuur weer op de trailer staat. Van het terug stappen van de dressuur ring naar de trailer is het paard vaak voldoende uitgestapt. Dan zadelen we af, mag hij nog even grazen en wat drinken en gaat hij met een zakje hooi de trailer op. In de praktijk is het dus vaak wel wat langer als 2 uur.

Bij de veterinair moet je je paard na de cross toch kaal aanbieden, dus zonder zadel, beschermers ed? Wij nemen altijd een emmer mee om de beschermers in te doen, en nemen ook een zweetmes mee. Meestal is er een spuitplaats.

SplashIsLief

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:57

Ik vind het fijn niet teveel tijd tussendoor, heb ik ook geen tijd om me druk te maken _O-

Vivian misschien heb je met de MTB wel de tijd om 2x te verkennnen?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:57

Ik vind 2 uur tussen dressuur en springen ook echt te kort om goed de cross te kunnen lopen. Meestal ga ik hier de dag van te voren lopen (tenzij het echt heul ver weg is), en anders trekken we goed de tijd ervoor uit. Ik ga dan 1x met mijn groom/moeder lopen zodat die weet waar de moeilijkheden zitten en dan loop ik nog een keertje zelf alle lijnen die ik precies wil rijden. Ik heb gemerkt dat vooral bij mij de dag van tevoren lopen goed helpt, dan kan je nog eens goed de cross door je hoofd laten gaan en ben ik minder gestresst bij de dressuur.

Als tip zou ik vooral meegeven, neem overal de tijd voor. Je hoeft niet zozeer lang los te rijden, maar het opzadelen/stiften draaien/van en naar het wedstrijdterrein duurt altijd langer dan gedacht. Ook als het kan zou ik altijd een fiets meenemen, maar de cross op de fiets verkennen zou ik nooit doen, want dan vergeet ik om grondig naar de hindernissen te kijken (tenzij je dus bij elke hindernis echt stopt en afstapt).

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:20

Ik loop de cross altijd twee keer. Eerste keer gewoon kijken welke hindernissen ik moet rijden, waar ze staan en om mijn plan te bedenken. Tweede keer loop ik met precies mijn plan in mijn hoofd. Niet alleen precies hoe ik de lijnen wil rijden maar ook een plan voor tempo dus waar is mijn controlepunt, waar geef ik gas (niet dat dat op de nieuwe hoeft :+ ) en waar rijd ik een lijntje of een hindernis aan. Die focus heb ik nodig om mijn paard en de vorige ook de cross door te sturen anders trekken ze hun eigen plan. Ik verken dan ook graag een dag vantevoren zodat ik daar alle tijd voor heb

mijn planning is dus:
De dag ervoor verkennen en mijn nummer ophalen als dat gaat

op de dag zelf een uur voor de dressuur aanwezig
losrijden voor de dressuur 20 tot 25 minuten
heb ik veel tijd tussen dressuur en springen nog even lastige lijnen kijken
losrijden voor springen zo een 20 tot 25 minuten
praktisch gelijk daarna aanbieden bij da
Bij het loscrossen even een stukje in verlichte zit galopperen (ik geef met de nieuwe geen gas ivm regelmatig ontbrekende rem maar oefen vaak nog mijn rem even, bij een paard wat minder gas heeft of lastig start geef ik daar juist wel een paar keer gas)
Iets van 2 of 3 keer over de vaste hindernis en ik kan starten

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:43

Hmmmm nu ben ik er dus nog steeds niet uit wat te doen dit weekend haha. Zatersdags op en neer is eigenlijk een beetje te zot (115 km enkel), smorgens vroeg vertrekken (05:00 bij stal weg) en rustig kunnen lopen of tussendoor (2x?) met de mtb. Ik pieker nog even verder ;). Nu hopen dat ze in het definitieve programma niet teveel wijzigen en me nog vroeger zetten ;).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:04

Dat is altijd fijn als je net je plan klaar hebt en dat ze dan het programma wijzigen :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:57

Hebben wij met springwedstrijd een keer gehad, dachten we dat we op tijd waren zien we ineens iedereen al losrijden, terwijl we dachten dat we in de middagpauze aan kwamen. Bleek dat ze gewoon het programma een uur naar voren hadden geschoven. Wij checken altijd de avond ervoor nog de startlijst, maar daar had het niet op gestaan. Organisatie had een foutje gemaakt :+ gelukkig komen we altijd ruim een uur te vroeg aan, dus geen man overboord maar leuk is anders. Vind het daarbij trouwens wel schelen of je op een dressuur, spring of SGW wedstrijd bent. Bij de laatste 2 is de sfeer aanmerkelijk anders en zijn mensen veel flexibeler om nog iets te schuiven.

leentje34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:59

Fijn om alle tips te lezen! Bij de tripalon in bussloo heb ik geen tijd tussendoor te verkennen en de dag ervoor is ook geen optie ivm afstand, maar hier gaat het ook niet om tijd dus denk dat het rechtstreeks starten wordt. In schaijk ga ik ook proberen de dag ervoor te verkennen..idd meer rust en kan ik ff goed kijken!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:03

SusanH schreef:
gr_roos: heb daar alleen iemand met een klapstoeltje zien zitten in de vrachtwagen, waar ik iedere keer vriendelijk hallo tegen zei (we moesten nogal vaak naar de wc'tjes aan de andere kant van het schuurtje). Hoe heb je gereden?

sorsie: welkom!

Dat was mijn moeder, ik heb voor de pony's uit gereden, moest daarna nog jureren.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:20

Super bedankt voor alle antwoorden :D Ik ga proberen om in ieder geval 2 uur van te voren aanwezig te zijn. Ik moet nog ontdekken hoe het allemaal gaat, dus dan heb ik inderdaad liever wat langer dan dat je moet haasten. Voor mij is het helaas ook te ver om van te voren te gaan kijken, anders had ik dat zeker gedaan! Ik ga kijken of we een fiets mee kunnen nemen, is inderdaad wel heel handig om het terrein te verkennen.
Ik vind het allemaal best spannend hoor, gelukkig is er een oefenronde onder begeleiding :D

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:16

Altos schreef:
Hmmmm nu ben ik er dus nog steeds niet uit wat te doen dit weekend haha. Zatersdags op en neer is eigenlijk een beetje te zot (115 km enkel), smorgens vroeg vertrekken (05:00 bij stal weg) en rustig kunnen lopen of tussendoor (2x?) met de mtb. Ik pieker nog even verder ;). Nu hopen dat ze in het definitieve programma niet teveel wijzigen en me nog vroeger zetten ;).

in gorssel moet je sowieso je MTB meenemen, ik weet niet of het ondertussen veranderd is, maar de laatste keer dat ik daar was, was het springen (heel) ver van het terrein verwijderd.
En meestal ga ik tot aan de start van de cross met de MTB, gooi hem ergens neer en dan te voet de cross verkennen.
want ook de parkeerplaats vind ik ver van alles af.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:51

sorsie schreef:
Super bedankt voor alle antwoorden :D Ik ga proberen om in ieder geval 2 uur van te voren aanwezig te zijn. Ik moet nog ontdekken hoe het allemaal gaat, dus dan heb ik inderdaad liever wat langer dan dat je moet haasten. Voor mij is het helaas ook te ver om van te voren te gaan kijken, anders had ik dat zeker gedaan! Ik ga kijken of we een fiets mee kunnen nemen, is inderdaad wel heel handig om het terrein te verkennen.
Ik vind het allemaal best spannend hoor, gelukkig is er een oefenronde onder begeleiding :D

Sorsie, in Ursem hoef je echt geen 2 uur van te voren aanwezig te zijn hoor.
Ik weet niet eens of je dat parcours wel kan lopen.
Bij het oefenspringen zie je de volgorde al een beetje en verder roepen ze je er wel doorheen.
Het is een open terrein dus je kan eigenlijk alles wel zien.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:21

De meeste crossen zijn voor mij wel te doen dag van te voren dus dat doe ik ook graag. Dan kan ik er nog nachtje over nadenken en vast voor beleven! Als ik er twee uur tussen heb zitten loop ik hem dan vaak ook nog. Anders alleen dag van te voren. Foto's maken etc. Zag in Gorssel al dat het ver van elkaar is ja! Balen! Maar goed vrijdag vast alles bekijken met hondje en pap! :)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:58

Myca schreef:
sorsie schreef:

Sorsie, in Ursem hoef je echt geen 2 uur van te voren aanwezig te zijn hoor.
Ik weet niet eens of je dat parcours wel kan lopen.
Bij het oefenspringen zie je de volgorde al een beetje en verder roepen ze je er wel doorheen.
Het is een open terrein dus je kan eigenlijk alles wel zien.

Oke, dat is wel fijn :D Hoe lang denk jij dat handig is om er van te voren te zijn?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:23

Het terrein daar is niet heel groot Sorsie, en ik weet niet hoe het verder gaat, gaan jullie gezamenlijk parcourslopen of apart?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:36

@Sorsie, ik probeer zelf een uur a drie kwartier van te voren aanwezig te zijn. Dan heb je genoeg tijd om je aan te melden, op te zadelen en warm te rijden. Als je tijdens het oefenspringen al meteen goed op let welke volgorde je moet aanhouden, dan hoef je het parcours in Ursem niet te lopen. Het is natuurlijk geen officiele SGW. Als je het even niet weet kan je dat gewoon roepen en dan roepen ze wel welke hindernis je moet nemen.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:28

Thanx Madelene. Ik had idd al gezien dat alles ver lopen is. Nog een extra fiets mee dan maar zodat ook mijn papa niet steeds zo ver hoeft te lopen :)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:53

Goeie tips om de fiets mee te nemen. Ik denk dat ik er ook een mee neem voor pap die kan dan mooi mee fietsen!

Gisteren training in Lelystad gehad. Mooie voorbereiding en instructrice was tevreden! Nu hopen dat ze het zaterdag ook zo goed gaat doen!! Z'n de voorbereiding kan het niet liggen in ieder geval! :-)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:54

Mijn cross 'debuut' zit er op, we hadden geweldig weer en wat waren de mensen ook aardig en gezellig! Zeker voor herhaling vatbaar :D

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:57

Ooowww jeetje Ik vergeet dit topic helemaal!
Sorsie waar ben je gestart? Mooi dat het zo ging!!! Wanneer ga je weer?

Ik heb gister gecrosst in Gorssel! Alles ging zo top! Cherry pakte aan als een volleerd top paard! Ik ben zo ongelooflijk trots op dat paard!

Dressuur ging wel oké. Springen snelle tijd foutloos en cross ook foutloos én de optimale tijd!! Ze ging ook echt als een raket!!! We konden de waterbak in stappen en nog dus de optimale tijd kun je nagaan hoe hard we gingen hihi

Alle lijntjes kunnen rijden wat ik wou dus helemaal happy! En we zijn uit eindelijk 5e van heel Gelderland geworden!!! Jippie! Hihi

Op naar heino volgende week! :-D

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:02

Elke netjes gedaan

ik heb ook heerlijk gereden in Gorssel. Dressuur in de middenmoot. Foutloos gesprongen en foutloos door de cross. Maar vooral merkte ik nu dat we elkaar beginnen aan te voelen en dat is nog het allerfijnste. Uiteindelijk een dertiende prijs

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:08

Top joki, jij ook gefeliciteerd :-) toch maar weer mooi paar bokkers in de prijzen haha

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:21

Superresultaten! Hoe is het gegaan Sorsie? Ben je al verslaafd? :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:05

Fijn Joki!

Fijn dat het allemaal beviel Sorsie!

Hier even niet gereden, zit al een week ziek thuis. Zaterdag mag ik helpen bij de SGW van onze rijvereniging. Als er mensen zijn die nog een gezellig oefenrondje willen doen, dat kan zaterdag in Elst (Ut). Eerst springen 50 of 70 cm, en dan de cross.

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:45

Ik kom hier even binnen vallen :o
Maar zal ik me mogen melden?