[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:57

Hoe is't nog met shuddy intussen?

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:30

Zo zo. We zijn nog steeds wat aan het sukkelen! Supplement van DA meegekregen voor zijn darmflora (promodulate equine) want die is nog steeds niet 100%. Vaste mest dat wel, maar nog te veel vuil water dat achterna komt naar mijn goesting. Vandaag ook 3x gemest tijdens het rijden en dat is niet echt normaal. 'k Heb al berichtje achter gelaten op stalbord dat de stalgenootjes Shuddy wat in de gaten moeten houden. Hij heeft wel in stal geplast achter het rijden, dus mss dat z'n blaas zo vol zat en niet genoeg plaats meer was voor de mest en dat hij daarom 3 keer heeft moeten mesten? Geen idee. Ambetant buikgevoel gewoon.
Zijn mok is zeker al beter, amper tot geen korstjes meer. Wel nog last van stalbenen. Maar dat mindert stillekes aan geloof ik. Maar heb natuurlijk wel nog schrik dat ik hem morgen met olifantenbenen ga aantreffen.
En met zijn hoef nog steeds om de 2 dagen hoefverband verversen en product erop doen. Een heel karweitje. 'k Had ook schrik dat zijn andere hoef ook bacterie had, 'k heb foto doorgestuurd naar mijn smid van die hoef, omdat het vooraan zo'n driehoekje had precies en spleet/scheur/kanaal recht naar boven. En smid vreest van wel. :s Hij heeft al de smid van de dierenkliniek gecontacteerd, en maandag zullen ze overleggen hoe en wat. Vrijdag komt de smid en zullen we dan zien naar zijn hoeven en dan zo nodig kliniek.

Dusja 't scheelt zo'n beetje van alles en nog wat. :s 'k Ben 't echt beu aan het komen, 't vraagt zoveel werk iedere dag die dingen verzorgen en 'k zit ook midden in de blok, en 't kost ook allemaal centen...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:32

'k Hoop gewoon dat zijn mest zo snel mogelijk weer helemaal goed is. Want dat is m'n grootste zorg eigenlijk. Want daardoor heeft hij ook in de kliniek gestaan paar weken geleden. Die mok en stalbenen is niet levensbedreigend ofzo.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:40

Pff dat is een hele hoop zeg!
Ik hoop dat het aan zijn andere hoef meevalt en dat zijn darmen inrode blijven!!

Wanneer starten je examens? Al goed kunnen voorbereiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:43

Hè jammer dat het zo blijft aansukkelen. Jullie hebben anders al genoeg tegenslag gehad in 2014, het had gerust met een vuurwerkpijl mee afgeschoten mogen worden. Duimen dat 2015 toch beterschap brengt dan.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:33

Van mij ook allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Hier alvast een goed einde/start gemaakt. Zondag 28 december een supertoffe indoor cross les gehad in Nederland. Wel hééél ver rijden en in ijskoud weer maar gho we hadden toch verlof… En zowel mijn pony als het ander paard dat mee was waren heel braaf. Echt een fijne dag :) Ik heb mij trouwens ook ingeschreven voor Baarle-Nassau, 75 cm wel. Ben benieuwd!

Verder weinig speciaals. Wel heeft een papa van een meisje die bij mij in de lest rijdt superleuke foto's gemaakt voor kerstkaartjes en één daarvan is ook geselecteerd voor de Flanders Horse Expo kerstwedstrijd :D

https://www.facebook.com/flanders.horse ... 98/?type=1

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:24

Ik heb erop gestemd alleszins! Vind ik een veel leukere foto dan andere (minder mooie) foto's die gewoon veel likes hebben omdat persoon van de foto veel 'fans' heeft. ;) Succes alvast!

Volgende week zondag (25 januari) ga ik voor het eerst na 2,5 maand weer op wedstrijd. Wat gaat de tijd snel zeg! Laatste wedstrijd was ergens begin/midden november. Shuddy is goed bezig zich te herstellen, soms nog beetje sukkelen, maar hij is goed bezig alleszins. :) We gaan volgende week voor de eerste keer de A7-proef rijden voor de fun. Nog niet 2 proefjes, om nog niet te veel te vragen op wedstrijd. :)
De week erna gaan we voor het eerst weer oefenparcoursje doen, gisteren voor het eerst na heel lange tijd weer een sprongetje genomen, laag kruisje. Voornamelijk dressuurwerk gedaan en om te afsluiten paar sprongetjes genomen. Het is bij laag kruisje gebleven, omdat ik geen zin had om af te stappen om te verhogen enzo. :P Maar het begin is weer gemaakt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:56

Ik lig weer even buiten strijd. Het verschil tussen de Erreplus (het testzadel) en mijn eigen vzh is zo groot, zowel voor mezelf als voor het paard, dat ik beslist heb om mijn vzh te verkopen. Ik dacht dat zijn problemen met aanleuning gewoon luiheid waren en niet altijd zin om te werken. Rij nu bijna 2 weken met die erreplus en nuja... aanleuningsprobleem is gewoon weg. Foetsie. Verschwunden. Zithulpen komen beter door, betere reactie op beenhulpen. Ja, hij zit vast in de rug, en toch doet ie nu veel meer zijn stinkende best. Keiharde confrontatie, dat wel.

En dat wil ook zeggen, geen springles meer tot er budget is voor een nieuw zadel. dat wordt echt wel het type dat ik nu uitgeprobeerd heb, alleen ga ik dan wel volle pot mogen aftikken. En dat is véél. maar het is het wel waard.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:43

Inderdaad Hanne, dat is wel jammer. Is meer een beetje een populariteitswedstrijd. En ik heb nu eenmaal geen (verschrikkelijke) "Me and my horsieeeee" vrijheidsdressuur pagina ;) maar goed, ik houd er toch in elk geval mooie foto's aan over :D Fijn dat je ook terug aan de slag kan met je Shuddy!

Varekaj: klinkt goed! Ik ben ook nog altijd aan het tubben met zadels enzo. Kan zo veel verschil maken! Ik ben momenteel vooral aan het testen met verschillende bitjes. Heb er via facebook een drietal gekocht (metalab, stubben en trust) om te proberen. Op zoek naar het ideale bitje voor mijn knarsetandende dressuurhater. Het is al enorm veel verbeterd met goede les en beter door zijn lijf lopen, maar misschien valt er toch nog wat winst te maken met een ander bitje. Heb de bitjes gekocht voor een mooi prijsje (waar ze anders dik 50 euro per stuk zijn), dus het is het proberen waard. Voel sowieso al veel verschil tussen een gewone Harry Horse dubbelgebroken trens en een metalab dubbelgebroken trens met los tussenstuk, maar dit bitje van mijn vorig paardje heeft helaas net niet de goeie maat. Hopelijk heb ik ze tegen dit weekend en dan kan ik eens beginnen testen :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 13:05

Lene: Haha ja die pagina's op fb met die vrijheidsdressuurende mensen jeetje... Vind wel dat je een hele leuke foto hebt! Wat ook kan helpen is je neusriem veranderen! Bij mij heeft dat een enorm groot verschil gedaan met cas, eerst reed ik met een gewone met sperriempje, maar daar liep hij niet fijn op. DAarna met zo een hele lage neusriem, maar dat was het toch ook niet 100%. Nu heb ik de sperriem afgedaan en dat werkt echt veel beter.
Hanne_SP: Veel succes met je dressuurwedstrijd!! Fijn dat je weer kunt werken met hem
Varekaj: Heb je niet de mogelijkheid om het testzadel te komen? Die zijn soms wat minder qua prijs en dan heb je het toch al kunnen testen.

Ik ga zondag met casje op jumping, is al sinds brugge geleden dat hij nog eens op wedstrijd is geweest.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:34

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:59

Goed idee Daaphh! Rijd eigenlijk standaard met een (zeer losse) mexicaanse neusriem, maar heb hier ook nog wel een gecombineerde en eventueel een hoge neusriem zonder sperriempje liggen. Ik verwacht er ook geen wonderen van, maar ik heb wel het idee dat er nog wat ruimte is voor verbetering :) Kreeg net bericht, de bitjes zijn op de post, joepie! ;)

Zwijg mij van die pagina's.. Ik vind de volledige top vijf eigenlijk niet zo denderend (dat steigerend paard?), was inderdaad beter een jury geweest maar ja, dan missen ze natuurlijk alle deelacties = reclame voor FHE :p

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:24

True that! Marketing hé. ;) (leerstof voor examen volgende week donderdag :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:19

@ lene: ik heb redelijk verschil gemerkt door met een lage oftewel duitse neusriem te gaan rijden. Ook met mijn rambo micklem hoofdstel hoor, maar die gebruik ik nu voor mijn tinkertje omdat zijn hoofdstel écht te klein is geworden. Met regelmaat gebruik ik ook een hackamore, zeker voor buitenritten. Geeft een heel andere ontspanning voor het paard, hij zoekt zelf meer naar mijn hand en gaat lekker de diepte in, wat goed is voor zijn rug. Maar voor elk paard is de aanpak verschillend.

@Daaph: het is een testzade/toonzaalmodel wat ze te koop aanbieden met -20%. De prijs is 2300, de normale nieuwprijs is 2900. Ik zou het er met alle plezier aan willen geven, maar het lukt nu even niet. Auto heeft problemen met de batterij en lichten, die gaat dinsdag naar de garage en zal tussen €250 en €300 kosten. Vrachtwagentje heeft nieuwe hendel voor de knipperlichten nodig, de hendel alleen kost al €175 en dan nog de werkuren. Plus dat ik vandaag de deur aan de bestuurderskant open trok en er kwam me zo'n 2L water tegemoet... Blijkbaar regent het ergens binnen.

Tevens wacht ik nog op een terugbetalen van €400 aan onkosten van stage vorige maand... Paard moet nog naar de osteopaat... Nee, jammer maar helaas, zelfs het testzadel kan er nu even niet vanaf ;(

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:42

Ohh jammer, maar zo een zadel kan dan inderdaad wel wachten!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:37

Zadel is idd een kost'je' die wel even kan wachten.

7 april is er stage van L de Lie.dekerke. Super jammer, dit is de dag na waregem :(. Had wel graag eens stage gevolgd bij haar!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:24

Oo jammer! Ik zag dat het in Arville is, beetje ver. Maar da ga toch niet mijn niveau zijn. :+

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:25

Jaa had het ook gezien!
Als het in het schema past wil ik er mss wel heen gaan.
Valt wel midden in het lrv seizoen dus moet zien dat het ook niet te veel wordt vr de paarden

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:16

Dag iedereen! Mag ik ook mee praten? Was dit topic eerder al eens tegengekomen op zoek naar informatie over een bepaalde cross, maar had toen niet echt veel te melden om mee te praten...

Ik rijd zelf (nog) geen eventing, maar mijn vriend wel. Ik heb zelf altijd jumping gereden maar de laatste tijd wel veel minder door werk, en nu studies gecombineerd met werk... Maar het ziet er naar uit dat ik binnenkort toch iets meer tijd ga hebben om terug te beginnen trainen. Aangezien mijn vriend de hele zomer naar eventingwedstrijden wil, blijft er niet veel tijd meer over voor mijn jumpings, dus kan ik maar beter ook eventing gaan starten dacht ik zo :+ !

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:44

Welkom! ;)

Gisteren op parcourstraining geweest, na 9 maanden weer een springparcours! :+ Met dat hij begin december enorm vermagert is door de opname in de dierenkliniek, is zijn bespiering nu nog niet top. Hij is nog wat slapjes. Maar ik heb er wel van genoten! Normaal zijn hekjes onder een sprong een issue bij Shuddy, hij stopte daar altijd op op jumping. :+ Maar nu ik liet 'm ervoor naar de engste hekjes kijken (de rode en de oranje) en hij zou gewoon bijna de hindernis omver lopen, hij keek er totaal niet naar. :+
En tijdens het springen ook geen stops. Fijn te rijden, maar vaak nog wel kruisgalop en aantikken van de balken. Maar dat zal wel beter gaan naarmate hij sterker wordt. :) Binnen 2 weken gaan we opnieuw! :)
Hieronder het filmpjes, met soms bloopertjes. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:23

Welkom :D

Vandaag zadel gaan binnenbrengen. Als paard nagekeken is en ik heb nog steeds interesse mag ik het testzadel opnieuw ophalen voor een proefperiode als het dan nog niet verkocht is. Vind ik echt wel top service! Sowieso weten we nu weer waarvoor we sparen. Mijn Bates heb ik te koop gezet, die komt er niet meer op.

Jammer, want dat betekend ook een (hele) tijd niet springen. Dus geen wedstrijden, maar ook geen springles bij Kobe voorlopig. Met dressuurzadel springen kon ik nog met mijn merrie, maar niet bij Icaro (de hengst dus). Die pakt zijn kont teveel mee en heb geen zin in een duw in de rug bij elke sprong.

@Hanna: ik hoorde op de video "niet teveel helpen", bedoelen ze daarmee dat je rustiger moet zitten met je bovenlichaam? Nu ziet het eruit alsof je meepompt. Ik pleit daar ook schuldig aan hoor, maar het valt wel op. Voor galop heb ik hier de tip gehad "laat je paard boven de hindernis al kijken waar ie heen moet", omdat ze dan vaker in de goede galop neerkomen.

Ohja, en midden van je hindernis rijden, heb ik ook paar keer gezien. Voor de rest netjes en weer conditie trainen!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:19

Welkom steph!

Ik heb vandaag sinds twee weken weer op mn paard gezeten mr gelijk ook afgekatapulteerd :7. Ging beetje rond de weides rijden maar ze was beetje joepiedepoepie :7. Helaas is zij ook op tegen het dek gegaan, ze liep natuurlijk terug nr stal, mr tegen de poort geknalt en onderuit gegaan. Haar schouder geschaaft en bloed lip, achterget kapot mr nergens wondes op haar benen gelukkig (had vijsjes in gedraaid vanachter, gelukkig had ik mn lange achtergetten aan gedaan). Helaas mn nieuw zadel wat geschaaf en m'n nieuwe borstriem ook. Nuja niet zo erg, mr wel kak, als het net nieuw is :+. Khoop da ze zich inwendig nergens heeft pijn gedaan en geen wrong heeft gehad. Ben er weer opgekropen en ze voelde nog altijd goed, hopelijk blijf het zo. Kan er nu weer tijdje niet op, normaal binnen 1,5 week weer rijden (in piste, ga nu nie meer rond de weide gaan rijden voorlopig :P) , hopelijk voel te ze dan oke nog een geen blokkades.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:14

Bedankt :) !

Zadels... hier ook altijd miserie. Ik heb er momenteel 3 "goede" springzadels en geen één ligt fijn op geen enkel paard waar we mee rijden. Echt hopeloos. En helaas ook geen budget om eens een hele deftige te kopen. Eventingzadel hebben we enkel een heel oude passier en een belloir maar ook niet meer de jongste. Zitten beide beenhard en geen enkele steun - gebruiken we dus ook niet meer :).

Hanne_SP: leuk filmpje! Dan kriebelt het bij mij ook gelijk weer om erin te vliegen! Ziet er idd nog wat slapjes uit, maar voor de rest vind ik het wel netjes!

Varekaj schreef:
@Hanna: ik hoorde op de video "niet teveel helpen", bedoelen ze daarmee dat je rustiger moet zitten met je bovenlichaam? Nu ziet het eruit alsof je meepompt. Ik pleit daar ook schuldig aan hoor, maar het valt wel op.

Dat doe ik dus ook altijd teveel... zeker als m'n paard wat minder meewerkend is, i.p.v. dan gewoon deftig benen te geven, ga ik zo meepompen of hen nog eens in de weg zitten in de rug waarmee je dan natuurlijk enkel het tegenovergestelde bereikt!

Klinkt niet fijn van die val, hopelijk geen blessures o.i.d.! Ik vind het altijd zo eng als de paarden zelf op de grond gaan, meestal valt het inderdaad wel mee maar mijn hart staat dan toch altijd ff stil!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:18

Welkom!
Hanne:Wat goed dat hij niet gestopt is!! Nu conditie trainen en dan weer alles opbouwen.
Varekej: Wat een topservice zeg!! Wel jammer dat je nu even niet kan springe, maar dressuurrijden kan soms ook leuk zijn :P
Helene: Oohh wat jammer van je zadel en borstriem! Maar opzich valt het dan nog mee als je paard niet zo veel heeft! Altijd pijnlijk als ze zo op de grond gaan. Hopelijk jij ook geen pijn!

Ik heb vandaag een heerlijke ochtendwandeling gemaakt met een vriendin en haar paard. Daarna mijn 2 knollies nog gereden, blits was net een rodeo paard, bij ieder galopperend of springend paard begon hem te bokken echt vervelend. Dus heb hem maar gereden tot zijn kaars uit was. Casje was wel heel braaf, hopelijk morgen op jumping ook!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:35

Nee niemand heeft me tips gegeven! :) (toch niet dat t op filmpje staat ;) ) 't Was voor dien grote vos normaal. Die meneer die er in de piste staat in t begin, heeft niets met mij te maken dusja. :P

En ja in midden van de hindernis, is soms moeilijk, want in sommige bochten zit hij nog in de kruisgalop en is ambetant omdat hij vanvoor heel gemakkelijk wisselt maar vanachter niet. En ik ben dan niet echt mooi in balans om mooi in het midden te springen omdat hij soms te ver in de bocht gaat omdat hij in kruisgalop zit. Maar dat is gewoon omdat hij nog niet sterk genoeg is. :)

Maar geloof me, dit was nog 1 van de betere parcoursjes. :+ Vaak stops, en gezwalp richting de hindernis en zo van die dingen. Hekjes onder de sprongen was ook zijn dada niet, maar nu is dat allemaal geen probleem meer. 't Is nu vooral ook het punt om spieren te kweken. En na 9 maanden weer een springparcours gezien. Dus 't wordt nog oefenen! :) Binnen 2 weken gaan we weer. :)