[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_Vainqueur

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:41

Klinkt goed Susan!
En fijn Joki! Wie hadden er prijs of weet je dat niet?

Ik heb gister ook twee fijne rondjes gereden in Ermelo. Helaas ging het op de laatste hindernis van het tweede rondje goed mis, we gingen te hard waardoor we veel te dicht op de sprong kwamen en toen gingen we bijna over de kop. Paard hield zich net staande en ik en de hindernis lagen op de grond. Echt super balen aangezien Tim ook nog eens super tevreden was over het eerste rondje. Maarja...dit was gewoon een hele stomme onverstandige fout, ik had weg moeten sturen of remmen maar dat laatste lukte me niet. Alhoewel ik in de auto met m'n moeder nasprak en hij volgens mij niet terugkwam omdat ik meer had moetengaan zitten, in de rest van het parcours kwam die namelijk wel heel fijn terug. Ik denk dat het 1 de flow was en 2 ik gong voor de brug wel zitten maar onder de brug moest ik bukkenen ben daarna denk ik vergeten weer terug te gaan zitten... Weer een flinke les gehad, beetje jammer maar gelukkig liep die verder alles wel foutloos rond, heerlijk dier. Hij heeft zoveel pech dat die het met mij moet doen haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:25

O balen zeg. Heb je er verder niks aan over gehouden?

Joki: fijn dat het lekker ging!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:56

Ene annabel won, marlinka was derde en de tweede ben ik vergeten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:58

M_Vainqueur schreef:
Klinkt goed Susan!
En fijn Joki! Wie hadden er prijs of weet je dat niet?

Ik heb gister ook twee fijne rondjes gereden in Ermelo. Helaas ging het op de laatste hindernis van het tweede rondje goed mis, we gingen te hard waardoor we veel te dicht op de sprong kwamen en toen gingen we bijna over de kop. Paard hield zich net staande en ik en de hindernis lagen op de grond. Echt super balen aangezien Tim ook nog eens super tevreden was over het eerste rondje. Maarja...dit was gewoon een hele stomme onverstandige fout, ik had weg moeten sturen of remmen maar dat laatste lukte me niet. Alhoewel ik in de auto met m'n moeder nasprak en hij volgens mij niet terugkwam omdat ik meer had moetengaan zitten, in de rest van het parcours kwam die namelijk wel heel fijn terug. Ik denk dat het 1 de flow was en 2 ik gong voor de brug wel zitten maar onder de brug moest ik bukkenen ben daarna denk ik vergeten weer terug te gaan zitten... Weer een flinke les gehad, beetje jammer maar gelukkig liep die verder alles wel foutloos rond, heerlijk dier. Hij heeft zoveel pech dat die het met mij moet doen haha

aii balen, spierpijn?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:16

Een beetje spierpijn maar valt mee, ben al 4 dagen ziek met ontstoken amandelen dus dat overheerst de pijn nogsteeds:p

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:31

Dat is een heel vreemd soort geluk bij een ongeluk dus ;P

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:32

Ik ben ook terug van Texel. Erg gezellig weekend achter de rug! Zaterdagavond een heerlijk strandritje gemaakt en zondag de wedstrijd. Bij de de dressuur was er erg veel spanning. Ze wilde telkens terug naar de trailer bij het inrijden, omdat haar vakantievriendin in de trailer stond. En ze was continu aan het roepen. Uiteindelijk 178 punten. :(
Springen ging beter. Ze was nog steeds aan het roepen, maar lette wel goed op. Ik had alleen totaal geen afstand in het springparcour, dus sprong of te vroeg op kwam te dicht op de sprong. Maar toch lieten we alle balken liggen. :)
Bij de dierenarts hartslag van 54! :D Toen door naar de cross. De eerste 3 hindernissen gingen erg fijn, maar onderweg naar hindernis 4, kruiste ik de combinatie voor mij en toen wilde ze terug achter die andere aan. Uiteindelijk kreeg ik haar vooruit richting hindernis 4. Daarop 1 weigering. En een weigering op hindernis 6. We kwamen bij het water aan. Daar had je een boom (hindernis 9) voor het water (hindernis 10) Helaas 3x stop op hindernis 9. Ik mocht nog wel door het water stappen en toen moest ik er helaas uit.

Het was ook wel voor haar een heel inderukwekkend weekend. Lange rit in de trailer, vreemde stal, de hele dag op stal ipv in het land staan. Ze ging ook heel erg plakken aan haar reis/vakantie maatje. Dus ook weinig concentratie. Maar het was wel een hele goede ervaring! :)

Haar reismaatje had ook 3 stops op hindernis 9 bij de D ponies klasse B. De andere twee ruiters die mee waren haalde op zaterdag bij de E ponies klasse L een 1ste plaats en de andere op zondag een tweede plaats bij de D ponies klasse B (was haar debuut!)
Dus we gingen niet allemaal met lege handen naar huis! ;)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:37

Zo Amber wat een ervaring! Maar goed dat je er zo op terug kunt kijken. Tis ook wel wat! Jammer dat het niet gelukt is maar vol goede moed op naar de volgende toch!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:02

Die waterbak was ook moeilijk, had mijn man ook een stop op, kwam al erg terug op hindernis 9, daardoor dus een stop op 10 terwijl hij normaal juist graag het water in springt. Fijn dat je er al met al wel goed op terug kan kijken. Had je zaterdag nog wel gezien, maar jij zag mij volgens mij niet.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:46

O haha nee, ik heb je helemaal gemist :o Ik was ook wel al een beetje zenuwachtig voor de zondag al. :') Heb wel heel veel anderen gezien die ook bij de schalm rijden!
Laatst bijgewerkt door AmberB_ op 09-09-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:07

amber: klinkt als een hele ervaring. jammer dat je er uiteindelijk uit moest, maar ook met dat in je achterhoofd zal je in je training misschien wel meer focussen op doorrijden/ beter aanrijden
een oefencross is dan makkelijk omdat je weet dat je steeds opnieuw kan, voor het eggie houd het een keer op

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:32

Wij stonden met de hele bups vlakbij de dressuur ringen, allemaal bij de welbekende rode vrachtwagen. Was erg leuk om met zo'n grote club te gaan. Voelde een beetje als ponykamp :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:17

SusanH schreef:
Wij stonden met de hele bups vlakbij de dressuur ringen, allemaal bij de welbekende rode vrachtwagen. Was erg leuk om met zo'n grote club te gaan. Voelde een beetje als ponykamp :D

Dan stonden jullie naast mij, ik stond meteen tegen het schapenboetje aan. (Reed bitloos)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:24

Hee, wat leuk dat hier een topic van is! Mag ik ook mee komen kletsen? Ik heb komende zondag mijn eerste eventing wedstrijd in Ursem. Zag een paar pagina's terug dat er nog een bokker meedoet? :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:26

gr_roos: heb daar alleen iemand met een klapstoeltje zien zitten in de vrachtwagen, waar ik iedere keer vriendelijk hallo tegen zei (we moesten nogal vaak naar de wc'tjes aan de andere kant van het schuurtje). Hoe heb je gereden?

sorsie: welkom!

leentje34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:32

Idd een leuk topic, sluit me ook aan!ik rij volgende week zondag samen met een vriendin de tripalon in bussloo, daarna 19 okt B in schaijk..ben erg benieuwd. Wordt voor mij de eerste officiële cross. Wat ik nog lastig vind is het parcours verkennen (wordt voor het eerst en alleen helaas) ik zie het dan ook als oefenrondje. Doet iedereen het parcours verkennen lopend en zo ja hoeveel tijd ben je ong. kwijt?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:42

sorsie schreef:
Hee, wat leuk dat hier een topic van is! Mag ik ook mee komen kletsen? Ik heb komende zondag mijn eerste eventing wedstrijd in Ursem. Zag een paar pagina's terug dat er nog een bokker meedoet? :D

Klopt.
Ik doe zaterdag ook mee in Ursem.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:50

leentje34 schreef:
Idd een leuk topic, sluit me ook aan!ik rij volgende week zondag samen met een vriendin de tripalon in bussloo, daarna 19 okt B in schaijk..ben erg benieuwd. Wordt voor mij de eerste officiële cross. Wat ik nog lastig vind is het parcours verkennen (wordt voor het eerst en alleen helaas) ik zie het dan ook als oefenrondje. Doet iedereen het parcours verkennen lopend en zo ja hoeveel tijd ben je ong. kwijt?

Welkom! Ik loop juist graag alleen de cross. Dan kan ik me goed concentreren. Ik neem er een uur voor maar ben vaak eerder terug. Goed opletten voor voorbij komende crossers ;-) Ik loop echt de lijnen die ik ook wil rijden. Dan steeds weer alle hindernissen herhalen in mijn hoofd. Je kan ook de cross met een mtb doen hoor. Dat zie je ook vaak. Succes!!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:00

Hoe lang van tevoren beginnen jullie met inrijden en verkennen etcetera? Het wordt mijn eerste eventing wedstrijd, dus ik heb geen idee wat handig is. Verkennen een uur, lees ik hierboven? Moet je parcours verkennen terwijl er ruiters rijden? Hebben jullie verder nog tips voor mij? :D
Myca, heb jij al eerder een eventing wedstrijd (daar) gehad?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:31

Je kan vaak ook de dag/avond voor de wedstrijd verkennen. Mijn man doet het rondje vaak twee keer als hij daar de mogelijkheid voor heeft, 1 keer lopen en ook de lijntjes lopen, en dan nog een keer met de fiets als er gereden wordt zodat hij kan zien waar de "problemen" zitten. Voor het lopen moet je zeker een uur uittrekken. Mijn man doet het na de dressuur, meestal is er zo'n 2 uur tussen dressuur en springen en heb je genoeg tijd om te lopen. Dan een uur voor de start van het springen beginnen met zadelen, met de tijd die je kwijt bent met zadelen en naar de ring rijden ben je zo een half uur kwijt, heb je een halfuur om los te rijden voor het springen.

Ons schema ziet er meestal zo uit:

2 uur voor de start van de dressuur op het wedstrijd terrein, aanmelden, beetje rondkijken waar alles is
1 uur voor de dressuur zadelen, zodat er ruim een half uur is om los te rijden

Na dressuur cross verkennen, en springparcours verkennen.

1 uur voor het springen opzadelen, halfuur losrijden
veterinaire keuring
losrijden voor de cross
veterinaire keuring en paard na verzorgen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:34

2 uur :wow: Dat is lang (in mijn ogen :D ).

Ik reken meestal een half uur voor los rijden, kwartier voor stiften draaien, kwartier voor opzadelen, kwartier om rond te kijken. Dus vijfkwartier voor de wedstrijd ben ik er meestal. (Tenzij ik niet tussendoor kan lopen).
Voor het springen rijd ik maar 15/20 minuten los, tenzij er heel lang tussen de dressuur en het springen zit dan stap ik wat langer.

Maar zeker een eerste keer zou ik veel extra tijd regelen omdat je niet weet hoe dingen gaan en je beter even kunt wachten dan moeten stressen omdat je dingen over het hoofd hebt gezien.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:37

Ja heel duidelijk susanh! :D Zo doen wij dat ook.
Wat ik zelf ook altijd handig vond is een heel handig/nuttig boekje, sgw wijzer heet die. Daar staat echt van alles in en is echt nuttig om te weten en om nog eens terug te lezen. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:39

Mijn man is graag op tijd :j soms zijn we nog wel iets eerder. Moeten we vaak wel vroeg weg van stal :O

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:42

En het is ook maar net wat je paard fijn vind. Met die van mij hoef ik geen half uur los te rijden voor de dressuur, kwartiertje is lang genoeg. Springen ook kwartier/20 minuten.

Cross kan je inderdaad lopen wanneer het je uitkomt. Dan kan het dus inderdaad zo zijn dat er andere deelnemers bezig zijn met hun cross. Goed uitkijken dus dat je hun niet in de weg loopt (even flink aan de kant gaan, stukje het bos in, ect), meestal wordt er goed aangegeven met een fluitje dat er iemand aankomt.

Lees ook de reglementen goed door voordat je officieel start: zodat je weet hoevaak je mag weigeren, wat er gebeurd als je valt, ect.

Belangrijk verschil ik ook de VET-controle, na het springen en na de cross. Gewoon er naartoe lopen na het springen en vragen of je geholpen mag worden. Dan luisteren ze eerst de hartslag en daarna laat je je paard een stukje aan de hand draven. Na de cross hetzelfde, vaak moet de beenbescherming dan af, soms ook het zadel. Als het parkeerterrein dichtbij is kun je er dus voor kiezen om alvast af te zadelen bij de trailer en dan snel terug te gaan naar de VET-controle.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:48

Susan ik vind 2 uur tussen dressuur en springen dus echt krap om de cross te verkennen. Je rekent een uur van te voren opzadelen voor het springen en een uur voor de cross lopen maar na de dressuur moet het paar toch ook nog wat uitgestapt en afgezadeld ;). (of doe jij dat dan voor je man en gaat hij meteen de cross lopen in zo een geval?). Ik vraag het me gewoon af hoor; omdat ik zondag in Gorssel 2 uur heb en me afvraag of ik dat ga redden. Waarschijnlijk wordt het een rondje verkennen met de mtb. Dan zal het wel gaan maar ik loop eigenlijk het liefste op mijn gemak (als ik een cross nog nooit heb gereden zoals in dit geval zelfs het liefste 2x ;))