[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:47

Goed dat we dit nu al weten, aangezien Hanne en ik denk ik beiden graag die vrije cross wilden meedoen dit voorjaar. Gladdere zandgrond kan je nog opvangen met taps/kalkoenen indraaien maar zware, plompe akkergrond is een heel ander paar mouwen. Vermoedelijk helpt het ook niet als er veel deelnemers zijn voor de plekken van afsprong en landing om de bodem wat deftig te houden?

Ik heb in oktober nog stage gehad van G.iel in Baarle. Was toen ook wel ietwat natte grond, er waren er die taps hadden ingedraaid omdat een stuk ook op gras is. Ik zat bij de laatste groep van de dag, dus pakweg 20 combinaties voor mij er overheen gewalst en goh, paard liep op ijzers en ja, hij was tikje voorzichtiger maar van glijden of gladheid geen last gehad... Denk dat die bodem wel wat kan hebben :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:50

Ik wil jullie nu niet ontmoedigen he om te komen naar h.eusden :o je kan altijd inschrijven en de dag voordien verkennen en dan beslissen of je rijdt of niet. Als het zoals nu geregend heeft, zou het voor mij sowieso geen optie zijn, zware grond is een zware belasting en ik neem liever geen risico's. Maar iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken wat wijs is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:52

Ben je dan niet alsnog verplicht om je inschrijving te betalen als je de dag voordien bij verkenning beslist om niet deel te nemen?

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:02

Als het bijna zover is ivm inschrijving bij eender welke cross, mij zeker zeggen welke obstakels er kunnen zijn! :j Want mijn paard schade aanbrengen wil ik natuurlijk niet...
Andere crossen waar ik rekening zou moeten houden qua bodem of iets anders?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:08

Deurle wss ook heel stuk erg zwaar, mr paard was daar het meeste moe ondanks dat het plat is. Op die stage hebben jullie wel dat zware stuk niet gedaan.

Voor derest cava hoor. Merendree weet ik niet.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:10

Waar was dat stuk wel? Bij het eerste water? Met dat ik herinner dat we de rest van dat veld niet gedaan hebben en direct door gingen naar het volgende veld.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:15

Vroeger moest je pas de dag zelf betalen, kan zijn dat dit nu anders is, dat weet ik niet.
Nog even tijd om af te wachten :)
De andere oefencross vallen later op het jaar, dus dan is nattigheid meestal geen probleem, soms wel andersom. Bv Brugge valt in augustus en als het lang droog geweest, is de bodem daar keihard. Staat nu wel op mijn kalender voor Koko omdat het kampioenschap is, maar anders rij ik daar niet meer. Harde bodem veert minder en opnieuw meer kans op blessures...

Deurle was een zwaar stuk na die hindernis met de surfplank, dan moest je voor 90 en 1m linksaf het veld op, ook landbouwgrond. De andere reeksen moesten rechtsaf dus die hadden dat slechte stuk niet.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:20

Ik kan mij niet meteen herinneren waar! 'k Zal eens youtubefilmpje zoeken. ;)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:28

Ahja juist mijn eigen filmpje van eventingstage. :') Surfplank niet te zien.
Weet je nog specifieker? (sorry ben nieuwsgierig :o ) Niet ver van 1e of 2e water of tussenin of...?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:33

Nog voor 1e water, surfplank was hindernis 4 denk ik. Op dat zwaar terrein stonden 2 groene bloembakken, die ook goed aan de maat stonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:38

Kan het me ook niet direct herinneren, van die dag heb ik geen beeldmateriaal. Vond dat goed meevallen qua bodem.
Wanneer de eerste oefencross voor ons wordt is niet zo erg belangrijk, Heusden is gewoon makkelijk omdat het dichtbij is. Voornaamste is vooral dat het geen snertbodem is. Als 1e cross wil ik paardlief geen start geven met en zware bodem en spanning van een cross en wie weet blessure.

Ga het dus nog even afwachten hoe en wat, maar wel al bedankt voor de tip :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 23:39

Deule was idd zwaar qua ondergrond, vooral dat stuk langs het maisveld

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:24

Da stuk langs maïsveld herinner ik me. :) Net achter dat stukje in het bosje. Kan het mij wel voorstellen dat het daar zwaar kan liggen! :j

Dat zwaar stuk was dat voor of na het stuk door bosje? (met die surfplank) Ik kan mij enkel zo'n schildersezel herinneren dat als 'plank' diende. :P

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:37

Dat zwaar stuk was langs en rond die maize idd. Daar heb jij niet gereden Hanne. Alleen dat ene stukje in stap. Dat stuk na het bosje was dat, langs de mais. Mr 90 enzo moest nog heel stuk rond en dat was zwaar genoeg.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 00:39

Net terug van springles met cas. In het begin was hij zo vreselijk irritant , waarna ik ook nog eens op de grond lag. Meneer ging na de sprong opeens verschieten en draaide zich 180graden zonder enige waarschuwing. Gelukkig op het einde wel nog een parcourke van rond de 110 gesprongen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:44

Aah snap nu helemaal waar. :) Ja kan mij wel voorstellen dat het zwaar kan zijn daar.
Maar als ik Deurle start, zal het wss 80cm zijn, 'k ga da stuk er rond niet moeten doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:07

Terug van wedstrijdweekend en jeetje, ik heb ervan genoten!

Zaterdag in 't overdijk de amicale gestart, 2x 70cm. Pittig als je alleen nog 2x in hetzelfde jaar 60cm hebt gestart en nadien misschien 4x nog springles hebt gehad en 6 maanden geen echt parcours meer hebt gezien. Alleen 3 stagedagen cross :=
Stond relatief technisch gebouwd, 11 hindernissen waarvan 6 (aardige) oxers en redelijk veel gebroken lijnen en mooie bochten. Inrijden was geen sinecure, meneer weet sinds kort weer dat hij ballen aan zijn lijf heeft. Geeft toch nog wel spanning met inrijden waarvan ik meer moet gaan uitzoeken hoe ik die kan laten afvloeien. Inspringen ging wel lekker soepel.

De proefjes zelf daarentegen, daar ben ik echt héél blij mee! 2x foutloos, denk 1 of 2x balk getikt. De afstanden kwamen nog niet altijd perfect uit en met regelmaat eens de neiging om opzij te willen van de sprong maar uiteindelijk is hij overal heel mooi overheen gegaan, mooi tempo gehouden en oortjes erop :D
Nadien paar keer de vraag gehad hoe groot hij is, blijkbaar toont hij meer dan zijn 1m67.

Gisteren dan oefenwedstrijdje E7 gereden, daar iets minder blij van. Weer die spanning en bijgevolg hyper reageren op been, wat gevolg had dat ik 'm teveel op safe heb gereden. Kreeg ook commentaar "geblokkeerde rug en bekken ruiter, geen soepelheid". Klopt, heb al ruime week regelmatig pijn in de onderrug door slechte stoelen op stage. Toch 66% gereden, maar kan véél beter.

Ik ben te paard naar de dressuurwedstrijd gegaan: 35 minuten met heel veel stap en galopje op de heengweg. Terugweg was op 20 minuten, meneer had er echt nood aan om nog een sprintje te trekken. Dus op een pad van zo'n 1,5km gewoon teugel gegeven en laten gaan. laatste stuk gestapt naar huis en op de paddock gezet. Was hij nog steeds niet moe :')

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:44

Wat goed van je foutloze jumpings!
Hopelijk is volgende keer ook de dressuur wat rust brengen :D

Hier een rustig weekend gehad. Vanavond naar die sessie bij Karin ben eens benieuwd!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:15

Was een druk weekendje precies!
Toch netjes 66% :j!

Juist die sessie, als er interessantigheden zijn, laat gerust weten ;).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 14:42

Ik zal een verslagje maken ;) Eerst nog shoppen in Leuven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:47

Druk was het wel haha, maar tegelijk wel een goede graadmeter hoe het paard erin staat om zo 2 dagen achter elkaar wedstrijd te lopen in 2 disciplines.
Na de jumping was hij zelfs nog aardig fris, hij is heel goed gerecupereerd ook voor de dag nadien. Als ik dit stramien kan aanhouden en misschien juist nog wat train op het doseren van energie, dan denk ik wel dat hij op termijn bij cross fris aan de eindmeet komt als de dag om is. Voorlopig denk ik dat het zo'n paard is wat direct vol erin vliegt en ergens halfweg dan wat puf verliest. Dat moeten we nog verder uitzoeken. Het is weliswaar een fiks deel enthousiasme dat meespeelt maar daar redt je een dag eventing niet alleen mee.

Ben al bij al heel trots op paardmans, zeker omdat zijn techniek bij springen ook ineens beter wordt. Hij laat vaak zijn voorbenen wat hangen en hey, op de foto die ik heb van de wedstrijd (ga de andere nog nabestellen denk ik) zie je dat hij zijn ene voorbeen echt heel mooi onder zich plooit, zoals het hoort.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:44

ik vond de sessie wel intressant. Goed uitgelegd vooral!

Ik heb de dia's mee op papier, voor degene die ze willen inkijken stuur me een berichtje op fb of als je me niet hebt op fb, stuur me een berichtje op bokt zodat je me toe kan voegen op fb en dan stuur ik ze dan.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 12:18

Ik wens jullie allemaal een hele fijne kerst toe! {:) {:) {:) {:) {:)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:19

Zo, wij zijn terug van weekje centerparcs! Was heel leuk, de kleine bleek een echte waterrat en ook de binnenspeeltuin was een succes! Er was alleen geen WiFi, tenzij heel duur te betalen, dus nu even een weekje internet inhalen :D
Daaphn, ik mail je nog over die dia's!

Leuk verslag Varekaj! En de jumping gaat duidelijk beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:12

Jumping ging inderdaad goed, dressuur daarentegen... Meneer heeft sinds de verhuis van stal plots een pak meer tralala te verkopen, is weer discussiemoment wie de lakens uitdeelt zeg maar. Dat merk ik ook onder het zadel, hij trekt de trukendoos weer open om onder het werk uit te raken. Ga er sowieso eens osteo bij halen binnenkort, alleen zit ik nu zelf in de lappenmand. Door een slechte houding op stage zit ik nu met redelijk wat spierpijn in de rug. Kan dus niet veel druk hebben op schouderhoogte. Een no go om daarmee dressuurmatig aan de bak te gaan, als hij nu de neus eruit wil sleuren en op de teugels gaat hangen kan ik dat niet corrigeren -O-