[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:27

jawel, maar die maken toch ook vaak genoeg fouten Je kunt je trouwens ook afvragen hoeveel volbloed die hebben, die van ons hebben zo'n % xx

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:34

ja, dat is wel zo, maar toch blijf ik er bij, dat volbloeden over het algemeen slechtere springers zijn

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:35

Pfoe, ik ken toch wel een paar hele goeie

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:39

Ja maar dat zijn veelal uitzonderingen vind ik

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:45

Maar ik ga even rijden.
De bak is ontdooid *o/*

Mijn moeder heeft even niks te doen, dus ze komt naar huis toe, misschien kan ik haar wat foto's laten maken.

Scum

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:48

Ik wil ook wel ff reageren als volbloed bestuurder. Op onze stal staan alleen maar Engelse volbloeden (op eentje na). In de volbloedwereld wordt een KWPN-er trouwens niet als volbloed meegeteld, hoeveel percentage ze ook hebben. Een paard is wel of niet volbloed en niet half (maar da's ff off topic en mij zal het verder een worst wezen ).

De volbloed waarop ik rij (Ienie) is precies zoals Renske het zegt. Ze is ontzettend gevoelig, en heeft daardoor vaak last van spierpijn. Dat is zelfs een tijd zo erg geweest dat we er lange tijd niet op mochten rijden.
Het springen heeft daardoor een enorme achterstand opgelopen. In plaats van de rug te gebruiken drukte ze hem weg en ze ging zo hard en plat mogelijk over de hindernis om maar snel aan de overkant te komen. Klint bekend he Renske?

Pas een half jaar geleden is het springen beter geworden. Ik denk dat daar een aantal oorzaken voor zijn:
* We hebben er een hele tijd niet op gereden en alleen maar gelongeerd.
* Er is een ander zadel op gekomen en een bont onderlegger
* ze is iets ouder, heeft meer van de wereld gezien en maakt zich een tikkie minder druk
* Door heel veel lage sprongetjes te oefenen is er op een gegeven moment toch meer routine in gekomen.

Op dit moment kan ze als het moet wel 1.20 hoog springen, en wel meer als het moet. Dit alles wil niet zeggen dat volbloeden per definitie slechte springers zijn. De reden van het slechte springen is vaak het nerveus zijn. Omgevingsfactoren zijn van grote invloed. Andere vreemde paarden in de buurt, andere mensen in de buurt, etc.
Ik ben er van overtuigd dat het niet 100% aan de ruiter ligt. Dan zou mijn andere paard (KWPN) ook nerveus moeten zijn als ik ermee spring. Het ligt hier voor een groot gedeelte aan het karakter. Daarom zie je ook niet zoveel volbloeden (en dan bedoel ik echte volbloeden en geen percentage) die op hoog niveau springen.

Ik weet wel een ding zeker; je moet echt een fijne en geduldige ruiter zijn om goed met een volbloed te kunnen springen. Ze zijn heel snel onzeker.
Iemand die dat heel fijn kon uitleggen was Henk-Jan Lozeman. Die heeft meer ervaring met springende volbloeden.
Laatst bijgewerkt door Scum op 03-01-06 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:50

Scum, helder toegelicht. Ik bedoel niet dat de ruiter de EV nerveus maakt, maar dat die er misschien minder mee om kan gaan (en dat is op niemand persoonlijk bedoeld). Ik vind die zenuwen ook verschrikkelijk moeilijk om mee om te gaan, Raimaer in een drukke bui haalt mij ook het bloed onder de nagels vandaan.

Ik heb een 50 % volbloed gereden (Trammelant) en die sprong dus altijd zonder rug, maar ik denk wel dat ik daar nu met meer ervaring wel iets aan had kunnen verbeteren.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:55

Dat ben ik met je eens. Vandaar ook mijn laatste opmerking over de ruiter. Je moet met die zenuwen om kunnen gaan.

Om een voorbeeld te geven. De laatste tijd heeft Bitwise veel met Ienie gesprongen en ik een hele poos niet meer. Ienie is nu aan Bitwise gewend toen we laatst in de wei aan het oefenen waren sprong ze heel fijn.

Even later ging ik erop. Ik reed in een lekker rustig galopje naar de hindernis toe, maar vlak tevoren drukte ze de rug weg en sprong er plat overheen.
Dat had ik niet verwacht; was er helemaal niet op voorbereid dat ze in haar oude gewoonte terug zou vervallen.

Schijnbaar heeft ze mijn springkunsten niet helemaal vertrouwd (ik ben ook niet zo ervaren wat dat betreft), en daardoor is ze weer zenuwachtig geworden.

Het maakt ook veel uit hoe je ermee omgaat. Als je op zo'n moment boos wordt omdat het paard niet goed springt, dan kun je beter meteen afstappen

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:57

Nog een toevoeging. Ik vind het weleens moeilijk om de goede balans te vinden. Soms ben ik te aardig voor Ienie (want het is toch een volbloed?), en dan maakt zij daar misbruik van.

Volbloeds zijn niet voorniks gefokt voor de renbaan. Maar ik denk dat je met een kruising met KWPN hele fijne paarden kunt krijgen.
Karakter is toch wel belangrijk bij het fokken.

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:09

Jah!!! Het lukt me eindelijk weer om foto's van mijn mobiel op de computer te krijgen, de foto's van Unbe.. komen eraan.

Scum --> Duidelijk zo over volbloeden, snap ook precies wat je bedoeld.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:17

Hier dan de foto's van Unbelievable.
Ze zijn helaas niet zo heel duidelijk doordat ze binnen zijn gemaakt... hopelijk kan ik in de komende weken weer in de buitenbak rijden, dan zijn de foto's duidelijker!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:18

Leuke foto's!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:19

hij heeft precies het koppie van zijn halfbroertje Pablo

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:37

Leuk beessie Chantal!

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:43

Even heel iets anders:

Een foto van mijn "Koning Arthur vakantie" in Bretagne:

Afbeelding

Lijkt me wel iets voor Carnaval.....

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:44

Oh ja, leuk paardje Chantal, als je erop zit lijkt ze groter dan als je er naast staat!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:47

gave foto MissM, wel een braaf paard!

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:58

Scum --> Duidelijk verhaal.!

Chantal --> leuk beestje

MissM --> vette foto

Net even op Violin gereden, helaas is mijn moede rnog niet thuis, dus ze kon geen foto's maken.
Opzich ging het wel goed, maar ze is een beetje druk de laatste tijd.

MissM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:07

Lielle schreef:
gave foto MissM, wel een braaf paard!

Ja, moet ik Marple ook eens leren Alhoewel ik ooit eens met paraplu op haar heb gereden op muziek van Singing in the rain, en ze ook ooit olifant is geweest... moet die foto's eens opzoeken

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:17

Ik heb weer eens een Microsoft word vraagje

Steeds als ik op enter druk verplaatst de cursor zich 2 regels naar beneden in plaats van 1, hoe kan ik dit weer normaal krijgen?

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:23

Andrea : Sorry ik kan je niet helpen, maar dat probleem heb ik ook heel vaak Dan roep ik mijn vader en dan is het zo weer klaar. Ik weet dus wel, dat het makkelijk te fixen is

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:30

Haha oke, ik heb altijd van die stomme dingen die weer heel makkelijk op te lossen zijn

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:55

Heeft Pietpiraat nu trouwens alweer een ban?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:04

andrea16 schreef:
Heeft Pietpiraat nu trouwens alweer een ban?

Ja, voor 3 maanden zelfs. Ik denk dat zij en pindakaas samen de boel op stelten blijven zetten.

Niet slim..................

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:10

leuke foto's sjaan!!

niet zo handig van PP en 3 maand is wel erg lang!!!
andrea: ik kan je niet helpen, maar wil het zelf ook wel weten ik heb er ook altijd last van!