Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Voltigeur schreef:Moniek schreef:dit heeft geen zin.
ik ben een fanatiek tegenstander en jullie niet prima.
Mij kan je niet overtuigen en ik jullie niet.
ik heb de sport gezien en kan en wil hem ook niet begrijpen.
Prima dat jullie dat wel doen.
Kijk, daar zit nu net het probleem. Een open discussie met jou is niet mogelijk, laat staan een dialòòg. Je zegt zelf dat je het niet wil begrijpen. Volgens mij wil je zelfs de mening van een ander niet hòren of lèzen...
Eigenlijk ben jij meer een persoonlijkheid om deel te nemen aan een poll. Daarin hoef je enkel een bolletje zwart te maken naast het antwoord van je keuze: ik ben pro of ik ben contra of ik heb geen mening en een tijdje later kan je in de uitslag zien of je een populaire keuze gemaakt hebt of niet.
Simmie schreef:Moniek, vraagje, heb je ooit gedacht tijdens je aanwezigheid bij een Eventingwedstrijd "tjee, dat paard heeft er een lol in en wat een eenheid zijn ruiter en paard"?
Misschien wel, maar staan de nare dingen die je hebt gezien je veel meer bij dan dat.
Een eigen mening hebben is prima en moeilijk danwel niet te overtuigen zijn van het/een tegendeel kan ik enigszins nog begrijpen. Wel vind ik het jammer dat je imo niet openstaat voor andere meningen.
Moniek schreef:dit heeft geen zin.
Miky0 schreef:Moniek schreef:dit heeft geen zin.
Als je dat weet waarom post je dan? heb even telefoon dus reageer straks op je artikelen
Simmie schreef:Moniek zou je je eerste zin van je reactie op mij nogmaals willen
schrijven maar dan wat begrijpelijker maken?
Simmie schreef:Ok, dank je, nu kan ik jouw reactie begrijpen.
Maar er zijn talloze meningen geplaatst die wèl toegeven dat Eventing een groter risico met zich meebrengt dan bv dressuur (om maar een voorbeeld te noemen). Naar mijn bescheiden mening lees je daar overheen/ga je niet op in.
Moniek schreef:Simmie schreef:Moniek zou je je eerste zin van je reactie op mij nogmaals willen
sorry die zin staat er erg beroerd op ja beetje te overhaast met typen.
Ik bedoel te zeggen dat ik niet opensta voor meningen die zeggen dat deze sport niet risico voller is dan andere takken van de paardensport. dat vind ik afschuiven en met oogkleppen oplopen.
probabeest schreef:tja voor en tegen standers hou je altijd bij alles en overal!
mischien moet moniek eens een crosslesje nemen met haar paard, puur om een keer te kijken hoe haar paard het vind, ik heb het dan echt gewoon over beginners werk, kleine boomstammetjes etc, waar het paard nog overheen kan stappen/draven, misschien merkt ze dan hoe leuk de meeste paarden het vinden.
de foto's die je in het begin laat zien zijn idd op top niveau, deze hindernissen zijn dan ook wat extremer, ben zelf meer de recreatieve crosser en mijn paard vind het absoluut leuk en het is goed voor z'n ego, hij vind zich zelf nl steeds stoerder als hij een paar keer over zo'n boompje is gesprongen!
en weet je wat pas echt een gevaarlijke sport is.... zwemmen, als je dat nl niet goed doet verzuip je....
Moniek schreef:Simmie schreef:Moniek zou je je eerste zin van je reactie op mij nogmaals willen
sorry die zin staat er erg beroerd op ja beetje te overhaast met typen.
Ik bedoel te zeggen dat ik niet opensta voor meningen die zeggen dat deze sport niet risico voller is dan andere takken van de paardensport. dat vind ik afschuiven en met oogkleppen oplopen.
Simmie schreef:De "aanvallende" reacties waren ook wel in de meerderheid, dus enigszins begrijpelijk dat je daar meer mee bezig bent.
Wat betreft je laatste zin; ik heb mezelf die vraag zojuist ook gesteld en kom tot het volgende antwoord.
Ik rijd minimaal 2 keer per week in het bos met mijn paard. Om daar te komen moet ik vanaf stal een minuutje stappen, maar wel langs een drukke weg/kruispunt die we moeten oversteken. Gelukkig is er wel een speciaal paarden verkeerslicht dat er voor zorgt dat je niet zo lang hoeft te wachten voor je over mag, maar toch brengt dat kleine stukje (veel) risico's met zich mee. Mijn paard is wat angstig van grote vrachtwagens en ze is al een keer zo geschrokken dat we, voor ik het wist, de weg overvlogen in volle galop. Gelukkig is er niets gebeurd, maar als er wel iets (met haar) was gebeurt zou ik daar heel lang ongelukkig van zijn en mezelf de schuld geven.
Maar, ik ga nog steeds 2 keer per week het bos in met mijn paard, met in mijn achterhoofd de gedachte dat het weer zou kunnen gebeuren en dan met een minder fijne afloop. Ik doe dat omdat ik vind dat mijn paard de afwisseling van buitenrit/dressuur/springen etc nodig heeft.
Dan, heel cru gezegt, heb ik liever dat mijn paard dan wat korter zou leven, maar dat ze wel een goed en fijn leven heeft gehad dan een leven waarbij ze alleen maar op het stalterrein blijft (waar ook van alles kan gebeuren).
Moniek schreef:ik snap jou mening en begrijp je beweging hierin heel gioed zelfs.
maar als je wist dat op dat bewuste kruispunt veel paarden slachtoffer zijn geworden en ook ruiters,zal je dit dan nog nemen?
ik niet. noem me dan maar een bloempje.
Miky0 schreef:hehe eindelijk bij.
Wat boekelo betreft (ik woon er dichtbij 20min met de auto) en ging eerder altijd de cross al lopen de week ervoor. Met me pa en wat vrienden van de familie. Het jaar dat Sue Benson de crosscountry over nam (na de slechte periode) kwamen we der persoonlijk in het parcours tegen met wat bouwers. Ze waren nog bezig wat spul netjes maken. We hebben toen een gezellig praatje gemaakt. En omdat ze hier waren om het imago te verbeteren hoor je dan ook de dingen die mis gingen. Het parcoursbouwen in Boekelo was de laatste jaren daarvoor slecht. Dus het was puur fout van de bouwers. Een voorbeeld dat ze ons gaven was: Zwart akker zand waar de afzet nat was en dan wit zand storten vlak voor de sprong om de afzet te verbeteren. Hierdoor onstaat een afzet lijn en als deze te vroeg was, hier het geval gaat je paard te vroeg af en land op de sprong. Jammer maar waar, domme fouten die het imago snel omlaag hebben gehaald. Is niet veel aan goed te praten.
Wat het incident dit jaar betreft, in de bocht gewoon in gallop heeft hij waarschijnlijk een misstap gemaakt.. Kan je ook in de wei gebeuren.. gewoon pech
Over je artikelen, de eersten waren zeer oud 1999 daarop is onderhand veel veranderd en gebeurt om de sport te verbeteren. die van de NY times gaat over de Jacht (voor je niet het verschil weet tussen slipjacht en eventing)
Die andere gevallen is weinig aan goed te praten. Tragische gevallen zeker. Pech? misschien maar dat moet je onderzoeken en niet meteen zo oordelen. Het is een risicosport zo is het nu eenmaal. Paarden en Mensen sterven op allerlei manieren. OF het een nu ethisch verantwoord is en t andere kan je over twisten. Maar jij als paarden mens zou moeten weten dat het gemiddelde paard niet iets doet waar hij geen zin in heeft. Ik kan de druk aan, jij?
Miky0 schreef:Bijna de helft van de paarden? dat lijkt me sterk... Dan zou ik eerst gaan kijken of er dan serieus wat fout si met die sprong. Daarna zou ik kijken of de manier waarop ik hem oorspronkelijk zou rijden nog wel de juist is of dat daar de fout in zit. ZO niet dan ga ik met vertrouwen rijden. Vertrouw in jezelf en het vermogen en verstand van je paard. Doe je dat niet kan je beter niet beginnen. Daarna is het correct rijden het uitvoeren. En als je het wil weten. Ik heb met eigen ogen paard en zowel ruiter dodelijke val zien maken en ik doe nog steeds aan Eventing.
Moniek schreef:ok prima kan ik ook nog begrijpen eerlijk gezegd,ik zal het niet doen maar goed daar is iedereen verschillend in.
Maar voor de sport doe je het dus ook?
wat gaat er door je heen als je ziet zoals ik heb gezien dar bijna de helft van de paarden over een en dezelfde hindernis vallen en hard met alle gevolgen van dien.
wat gaat er door je heen als je zelf die sprong moetmaken?