[SGW] SGW Ermelo 3 en 4 juli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:06

Dat van die lichaamstemperatuur klopt en daarom moet je ook goed koelen en zorgen dat je paard voldoende vocht inneemt en andere tekorten aan kan vullen. En daarnaast moet je je paard ook goed kennen en inschatten wat wel en niet verantwoord is. Wij denken dat ons paard deze inspanning prima aankan. Hij heeft een goede conditie en heeft al eerder in soortgelijke omstandigheden inspanning geleverd. Daar herstelt hij snel van. Krijg het idee dat mensen die wel starten nu worden weggezet als mensen die niet goed voor hun paard zorgen. Dat vind ik jammer. Als de voorbereiding goed is, je paard goed herstelt bij warmte en je niet voluit gaat plus daarnaast goed de grens aanvoelt kan het imo prima.

Sannnn

Re: SGW Ermelo 3 en 4 juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:27

Niemand hier weet iets over het management van elkaars paarden...
Een B en een L paard hoeven ook niet dezelfde conditie te hebben als een paard wat dit weekend de 1* in Arville loopt bij wijze van spreken.

Dring niemand jouw mening op... Ieder mag zelf weten wat hij of zij doet. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:36

SusanH schreef:
Dat van die lichaamstemperatuur klopt en daarom moet je ook goed koelen en zorgen dat je paard voldoende vocht inneemt en andere tekorten aan kan vullen. En daarnaast moet je je paard ook goed kennen en inschatten wat wel en niet verantwoord is. Wij denken dat ons paard deze inspanning prima aankan. Hij heeft een goede conditie en heeft al eerder in soortgelijke omstandigheden inspanning geleverd. Daar herstelt hij snel van. Krijg het idee dat mensen die wel starten nu worden weggezet als mensen die niet goed voor hun paard zorgen. Dat vind ik jammer. Als de voorbereiding goed is, je paard goed herstelt bij warmte en je niet voluit gaat plus daarnaast goed de grens aanvoelt kan het imo prima.

Daar heb je helemaal gelijk in. Echter, er zijn heel veel mensen die rijden maar niet goed genoeg aanvoelen en de juiste maatregelen nemen, ze denken dat veel zweten wel opgelost word door het paard veel laten drinken. En daar zit nu net het probleem, paard krijgt te korten en op het moment dat mensen merken dat het paard niet zo reageerd als normaal ben je eigenlijk al te laat en moet je direct actie ondernemen. En natuurlijk staat het iedereen vrij om te doen wat hij/zij zelf wil.
Voor de liefhebbers, hier een studie uit Gent die veel antwoorden geeft op hoe en wat er gebeurt bij te korten die door overmatig zweten op kunnen treden.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:41

Hier grote twijfel!We hebben redelijk gunstige tijden 17:00 dres,half 8 spr en cross.Onder normale omstandigheden hersteld mijn paard snel maar weet niet hoe ze gaat reageren op de aangegeven temperaturen!En dan het grote probleem dat mijn paard geen druppel wil drinken tijdens de wedstrijden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:43

Sambo schreef:
Hier grote twijfel!We hebben redelijk gunstige tijden 17:00 dres,half 8 spr en cross.Onder normale omstandigheden hersteld mijn paard snel maar weet niet hoe ze gaat reageren op de aangegeven temperaturen!En dan het grote probleem dat mijn paard geen druppel wil drinken tijdens de wedstrijden!

Oefenen, flesje appelsap en tien liter water in een emmer, misschien vind ze dit zo lekker dat het op wedstrijd ook gaat.

sn0esje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 04:51

Qua conditie maak ik me geen zorgen. Alleen over de trailerrit. Ik heb het ding nog niet zo lang dus geen ervaring met deze warmte. Vrijdagavond rij ik nog een dressuurproef. Aan de hand van hoe het dan gaat beslis ik of ik ga crossen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:50

Of ranja, want dan kun je het desgewenst nog zoeter maken.
Een gras laten eten van te voren, vochtreserve.
En heel nat aangemaakte bietenpulp meenemen voor ter plekke

En al helemaal niet vergeten:electrolyten!!!
Zonder die ga je nergens heen wat mij betreft.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:51

pol013 schreef:
Of ranja, want dan kun je het desgewenst nog zoeter maken.
Een gras laten eten van te voren, vochtreserve.
En heel nat aangemaakte bietenpulp meenemen voor ter plekke

En al helemaal niet vergeten:electrolyten!!!
Zonder die ga je nergens heen wat mij betreft.

Electrolyten is inderdaad een goed idee! Denk er hierbij wel altijd om dat ze ook heel veel water moeten drinken! anders heeft het geen zin en nemen ze het alsnog niet op:)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:07

Ik heb elektrolyten van pavo "Elite" oid. Dit is in brokvorm om het gemakkelijk toe te dienen. De verpakking is vrij onduidelijk en geeft alleen aan dat je het voor de inspanning moet geven. Hoeveel tijd moet daar dan tussen zitten? S'ochtends voeren en s'middags rijden? Of vlak voor het rijden?
Wie heeft hier ervaring mee of verstand van en kan mij verlichten ;)

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:13

Sunneva schreef:
Ik heb elektrolyten van pavo "Elite" oid. Dit is in brokvorm om het gemakkelijk toe te dienen. De verpakking is vrij onduidelijk en geeft alleen aan dat je het voor de inspanning moet geven. Hoeveel tijd moet daar dan tussen zitten? S'ochtends voeren en s'middags rijden? Of vlak voor het rijden?
Wie heeft hier ervaring mee of verstand van en kan mij verlichten ;)

Oh dat is ook handig! daar ga ik ook even naar kijken:)
Ik kan je alleen niet verder helpen sorry misschien staat het op de site van Pavo?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:23

Ik voer zout bij. Gewone zout en zou met jodium. Toevallig gehoord van iemand van de eventing school. Hele handige tip geweest

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:23

Cioccolato schreef:
Ik voer zout bij. Gewone zout en zou met jodium. Toevallig gehoord van iemand van de eventing school. Hele handige tip geweest

Ohja dat kan ook! hoe doe je dat dan? Gewoon huis tuin en keuken zout? En hoe geef je ze dat?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:27

Dan is een zoutblok toch ook voldoende? Ze pakken uiteindelijk zelf dan wat ze nodig hebben. Chap heeft er 1 in zijn voerbak liggen/hangen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:28

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:41

Ik krijg net door dat het is afgelast?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:47

Dat zie ik ook. Op facebook staat ineens KNHS heeft een evenement afgelast.
Hoop dat er nog ergens anders duidelijke communicatie komt!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:51

Dat zal vast wel, waarschijnlijk hebben ze het net besloten. Ik zag idd ook op facebook dat het evenement is geannuleerd, dus gok dat het niet doorgaat. Deelnemers zullen vast wel bericht krijgen, gaat even tijd over heen.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:53

Mail gekregen, het is afgelast!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:55

Het zou ook kunnen dat ze het gezeur op de facebook pagina zat waren?

Maar zolang die verplaatst wordt dan ben ik daar op zich heel blij mee! En komende weekenden tot eind augustus nog niks gepland staan qua wedstrijden :) dus komt alleen maar mooi uit!

edit; aha, toch afgelast. Ze geven niet aan dat het verplaatst wordt?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:57

Verstandig van ze. Zeker gezien de dierenbescherming een reisverbod wil afgeven. Ik was ook aan het twijfelen. Hoop dat het verplaatst wordt naar een dag dat we allemaal weer kunnen. Wel raar dat ik nog geen mail gekregen heb!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:58

Wel heel jammer! Maar door die hele rel op facebook konden ze het amper wel door laten gaan.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:05

Naja, ze doen er goed aan om hun leden met paarden te beschermen... de vrijdagavond klasse L zou waarschijnlijk prima te doen zijn geweest. Maar zaterdag overdag stond ook helemaal vol gepland, als ik zaterdag had moeten rijden overdag dan had ik ook afgemeld, 37 graden is echt niet te doen. Als ze het nu gewoon verplaatsen hebben ze een goed voorbeeld gegeven en kunnen ze een gewone fijne wedstrijd neerzetten!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:20

Lees idd net op facebook dat het is afgelast. Wel beter voor de paarden/pony's en natuurlijk de ruiters! Andere datum wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:23

Ik begrijp het ook goed, deze temperaturen zijn extreem. Maar als ik dan die hele rel op Facebook las word ik wel kriebelig van dat je zo ongeveer als dieren mishandelaar afgeschreven word als je wel had willen starten.
Ik had persoonlijk ook op de zaterdag niet gestart, maar had vrijdagavond denk ik wel gegaan. :)

Mails zullen vast wel komen, ze moeten nu een hele hoop regelen!
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 01-07-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:28

Gelijk maar even mijn man gebeld. Het is wel een hele organisatie om het om te gooien, alle vrijwilligers moeten ook maar weer net kunnen op de nieuwe data, en voor degenen die niet kunnen moet vervanging worden geregeld. Dat is een hoop werk.

Wij waren denk ik ook de zaterdag niet gegaan als de voorspellingen zo blijven, maar vrijdag vonden wij tot nog toe gewoon verantwoord. Wel jammer dat het zo'n rel is geworden op FB.