Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
reeskees schreef:whoopylover schreef:Wat zouden jullie doen?
De vriend van mn zusje zegt dat je er gewoon zonder zadel en hoofdstel op moet gaan zitten in de wei, dan zal hij zo verbaast zijn dattie nix doet...ik zelf vind dit nogal risky.
Zelf wil ik gewoon in een kleine bak er met bp+helm op gaan zitten en dan aan de longeerlijn stappen.
Wij beleren ze eerst eenbeetje gehooorzaam maken aan de longeerlijn, zodat ze wat stemhulpen kennen. tijdens het longeren zadel er op, later beugels los. Of gewoon los in de bak laten met het zadel erop en de beugels los. Laat ze maar lekker uitbokken... anders komt het later...
Citaat:Let op het onderstaand is verstandig om met zn tweeen te doen, en voor al iemand bij je die er verstand van heeft en liefst ook nog eenbeetje sterk is... in geval van...
zorg dat je paard een touw of beugelriem om de hals doet, kun je je goed vanst houden zonder m in de mond te storen.
Dan buiten de box, maar in de stal (met genoeg hoogte en ruimte) opzadelen, en er een keertje op gaan hangen. Als dat goed gaat been erover en daarna langzaam overeind gan zitten.
Citaat:Vervolgens als je fatsoenlijk rechtop kunt zitten zonder dat ie hyperventileert, paard aan de hand van de begeleider en zelf dr op gewoon over het erf wandelen. Op de stenen of beton zijn de paarden vaak wat onzeker en durven dan niet zo gek te doen. Als dat redelijk safe aanvoelt, aan de lijn een rondje stappen in de bak en eventueel ook draven.
Zorg ervoor dat diegen die de longeerlijn vasthoudt ook een lange zweep bij zich heeft, want als het paard begint te bokken, moet het wel goed voorwaarts blijven.
Citaat:
Het bovenstaande van erop zitten tot los rijden kan bij sommige paarden in 1 of 2 dagen, maar het kan ook best iets langer moeten duren. Het is maar net hoe snel ze het oppakken.
Bij de meeste paarden reed ik de 3e of 4e keer al los.
Meestal als ze na een paar keer vrij safe voelen, gaan we gelijk ook al naar buiten de weg op. Dan leren ze echt van op je verytrouwen, en eigenlijk doen ze dan nooit gek omdat ze zo onder de indruk zijn.
succes ermee
miss_jumpy schreef:Hallo allemaal![]()
Goh, nu het 2006 is hebben we toch niet meer zoveel stress over het aantal te plaatsen berichten per dag, en dat merk je
Scum schreef:Ze hebben voor het komende weekend weer sneeuw gemeld. Kon ook niet missen. Er ligt bijna altijd sneeuw met indoor Wanroy.
Scum schreef:Kunnen we geen anti-sneeuwdans uitvoeren?
minnie_muis schreef:Ja zo denk ik ook inderdaad! Maar mijn vader vind het niet zo leuk!
renskek schreef:Bedankt voor al jullie tips
Maar van mijn moeder mag ik er niet meer op
Ik mag hem alleen nog longeren, strak bijgezet.