[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andrea16

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:37

Ow zo, lijkt me echt erg als je er dan zelf niets meer aan kan doen.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:43

reeskees schreef:
whoopylover schreef:
Wat zouden jullie doen?
De vriend van mn zusje zegt dat je er gewoon zonder zadel en hoofdstel op moet gaan zitten in de wei, dan zal hij zo verbaast zijn dattie nix doet...ik zelf vind dit nogal risky.
Zelf wil ik gewoon in een kleine bak er met bp+helm op gaan zitten en dan aan de longeerlijn stappen.

Wij beleren ze eerst eenbeetje gehooorzaam maken aan de longeerlijn, zodat ze wat stemhulpen kennen. tijdens het longeren zadel er op, later beugels los. Of gewoon los in de bak laten met het zadel erop en de beugels los. Laat ze maar lekker uitbokken... anders komt het later...

De stemhulpen aan de longe kent hij al, ik probeer ze ook zoveel mogelijk met losrennen te gebruiken (duurt dan meestal wel wat langer dan aan de longe ) Ook beugels eraan aan de longeerlijn vind hij geen probleem, hij heeft nog nergens om gebokt tijdens het beleren.

Citaat:
Let op het onderstaand is verstandig om met zn tweeen te doen, en voor al iemand bij je die er verstand van heeft en liefst ook nog eenbeetje sterk is... in geval van...
zorg dat je paard een touw of beugelriem om de hals doet, kun je je goed vanst houden zonder m in de mond te storen.
Dan buiten de box, maar in de stal (met genoeg hoogte en ruimte) opzadelen, en er een keertje op gaan hangen. Als dat goed gaat been erover en daarna langzaam overeind gan zitten.

Ik heb in de open lucht al eens op 'm gehangen, maar echt handig was dit niet...ik was nl in mn eentje waardoor ik op een stoeltje moest gaan staan om er bij te kunnen...
Toen ik op 'm ging wilde hij wel steeds een beetje lopen, maar na 3x was dat voorbij, wel deed hij steeds in mn schoen bijten...

Citaat:
Vervolgens als je fatsoenlijk rechtop kunt zitten zonder dat ie hyperventileert, paard aan de hand van de begeleider en zelf dr op gewoon over het erf wandelen. Op de stenen of beton zijn de paarden vaak wat onzeker en durven dan niet zo gek te doen. Als dat redelijk safe aanvoelt, aan de lijn een rondje stappen in de bak en eventueel ook draven.
Zorg ervoor dat diegen die de longeerlijn vasthoudt ook een lange zweep bij zich heeft, want als het paard begint te bokken, moet het wel goed voorwaarts blijven.

Is het niet verstandiger om eerst in de bak rond te stappen aan de longeerlijn, want het lijkt mij dat ze gaan glijden op beton of straat. Tevens heb ik alleen een weiland een bak en een dorp tot mn beschikking, waarbij het weiland en de bak mij het meest veilig lijken.
Citaat:

Het bovenstaande van erop zitten tot los rijden kan bij sommige paarden in 1 of 2 dagen, maar het kan ook best iets langer moeten duren. Het is maar net hoe snel ze het oppakken.
Bij de meeste paarden reed ik de 3e of 4e keer al los.
Meestal als ze na een paar keer vrij safe voelen, gaan we gelijk ook al naar buiten de weg op. Dan leren ze echt van op je verytrouwen, en eigenlijk doen ze dan nooit gek omdat ze zo onder de indruk zijn.

succes ermee

Bedankt voor je bericht!

Ik heb vandaag weer met hem aan de lange lijnen gewerkt, hoe pakken jullie dit aan? (ik probeer alvast een stuur te monteren if u know what I mean )
Ik heb nu een longeersingen om zijn buik gedaan en daar heb ik de menleidsels doorheen gestoken (die ringetjes) zodat de teugels nie op de grond hangen. Ik heb ook pionnetjes neergezet, zodat we niet steeds op de hoefslag hoeven te lopen. Ook had ik iemand bij me die Nadiem met een longeerlijn beethield voor het geval dat.
Op zich ging dit vrij aardig, en dan leek hij het soms helemaal te snappen. Maar hij had ook van die momenten dat hij ineens bij een klein beetje druk al om zn eigen as draaide...

Ook ging hij 2x de lucht in...uit frustratie denk ik...wat zou ik hier iig aan kunnen doen? (ik ben iig al blij dat hij niet slaat, want ik loop er direct achter )

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:58

Hallo allemaal

Goh, nu het 2006 is hebben we toch niet meer zoveel stress over het aantal te plaatsen berichten per dag, en dat merk je

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:01

Haha inderdaad, maar het begin van dit topic ging ook heel erg hard terwijl we toen ons doel al hadden bereikt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:02

miss_jumpy schreef:
Hallo allemaal

Goh, nu het 2006 is hebben we toch niet meer zoveel stress over het aantal te plaatsen berichten per dag, en dat merk je

ben uitgepraat

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:03

ja, het begin was aardig, maar sinds 1 januari

Ik heb vandaag heerlijk buitengereden in Leusden! Vanaf mijn broer zijn boerderij zit je zo in de bossen. We hebben bijna 3 uur gereden. En nu nog lekker 4 dagen vakantie... Heerlijk!!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:07

Heerlijk, ik hoop over een paar dagen weer te kunnen rijden!

En inderdaad sinds 1 januari is het rustig hier, eigenlijk 31 december al. Mja, iedereen is vast nog brak

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:21

Jij past nog niet in je rijlaars, andrea?

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:23

Dat ook niet denk ik. Ik kan nu alleen nog in m'n hockeyschoenen en mijn zomerschoenen en natuurlijk mijn sloffen
Maar ik kan nog niet volledig steunen op mijn teen, wel bijna

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:24

grr balen andrea!! maar bijna is BIJNA helemaal

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:29

ik ben er ook wel, maar heb het even druk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:51

Ze hebben voor het komende weekend weer sneeuw gemeld. Kon ook niet missen. Er ligt bijna altijd sneeuw met indoor Wanroy.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:57

Scum schreef:
Ze hebben voor het komende weekend weer sneeuw gemeld. Kon ook niet missen. Er ligt bijna altijd sneeuw met indoor Wanroy.

Oh nee he, dat zal je net zien. Als het sneeuwt dan neem ik geen risico om dat end naar Wanroy te rijden.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:58

Kunnen we geen anti-sneeuwdans uitvoeren?

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:02

Scum schreef:
Kunnen we geen anti-sneeuwdans uitvoeren?

Kon dat maar. Ik heb helaas alleen zonnedansjes in de aanbieding.
Kan het wel proberen, maar ik garandeer niets...........

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:05

ja, het is idd altijd sneeuw dan

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:08

Ik doe mee met de anti-sneeuwdans!
Ga nu eerst even m'n tas pakken. Ga vanmiddag naar Kimdepim
Wilde eerst nog even rijden deze ochtend, maar de grond is weer eens bevroren

Jiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:13

ik hoop ook niet op sneeuw dit weekend. ga ook naar wanroij...
Heb gister een nieuw paard opgehaald bij Toin Peemen. Een heel leuk beestje. Is nu 4,5. Heel erg donkerbruin, ong 1.64. Ga er vandaag voor t eerst op. ben benieuwd. Is nog niet zo heel erg lang zadelmak!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:14

Gisteren met de ruin naar de manege geweest. Het ging heel erg goed
Eerst even laten lopen omdat ie al 2 weken niet heeft gereden en toen erop. HIj was wel wat gespannen maar heel braaf. Maar een kwartiertje gereden want zn conditie is niet zo goed

vief: veel plezier bij kimdepim

ik wil ook wel helpen met de anti-sneeuwdans

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:31

minnie_muis schreef:
Ja zo denk ik ook inderdaad! Maar mijn vader vind het niet zo leuk!

Emmeloord is in principe veilig, maar kan me voorstellen dat je vader een beetje huiverig is met al die drachtige merries op stal...
Je weet tenslotte nooit waar de andere paarden vandaan komen

Ik denk dat ik het zelf niet zo gokken met een aantal dragende merries op stal

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:32

Gomir, ben je vanavond laat (zeg maar 10 uur) telefonisch bereikbaar?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:33

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:34

Ben van half drie tot elf aan het werk, maar dan neem ik in principe wel op hoor. Wilde net jou gaan pb-en over dit weekend

Ik hoop trouwens dat ik weg kan, er is nogal wat rottigheid voorspelt voor het einde van de week hoorde ik...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:37

renskek schreef:
Bedankt voor al jullie tips

Maar van mijn moeder mag ik er niet meer op

Ik mag hem alleen nog longeren, strak bijgezet.

Je moeder zal het wel weten, maar dat is toch juist belastend? Of zie ik dat dan weer verkeerd.

Gewoon cappie op, BP aan, slofje erom, springzadel erop en hakken laag houden
Zolang je ze actief voorwaarts kan houden bokken ze trouwens ook niet zo vreselijk

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:37

oke, bel ik vanavond even voor het weekend. Ikz al duimen voor het weer.