[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:15

Denk dat ik met half pakje hooi/paard zou toekomen. Ik gaf vroeger meer toen ik ze zelf op de weide had en wat teveel is, daar smossen ze mee. Half pak was ongeveer 10kg.

Waarom de vraag? Het voelt voor mij teveel, dat schuren, de warme voeten zonder dat er gewerkt is en tjah, ik hoor best vaak mensen met paarden die zwaarder werken als de mijne die het met veel minder ook prima rondbreien. Zeker ivm de hoop suiker en zetmeel die vrijkomen bij zoveel krachtvoer en maïs. Dat is allemaal energie die ze volgens mij helemaal niet nodig hebben in dit stadium.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:36

ik geef die van mij 1/2 kilo endurix s'morgens en 1/2 kilo endurix s'avonds, daarbij gewoon normaal hooi (wat hij op moet hebben, anders minder diezelfde avond)
en nu in de winter dan pulp s'morgens omdat ze minder op de wei staan.
en dan hebben we het over een paard van 1.75 8 jaar en zeker 4 dagen in de week een training / buitenrijden, en dan 1 of 2 x per maand een eventingwedstrijd
en dat allemaal op maar 1 kilo krachtvoer per dag

en hij ziet er fantastisch uit!! Loopt als een tierelier! en neigt zelfs een beetje naar dikkig..

dus het ligt maar helemaal aan je paard wat ze nodig hebben..
gewoon met wat minder beginnen, en dan kijken of je moet bijvoeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:12

Op zich ben ik ook geen voorstander van er zomaar kilo's in te kappen zonder er bij na te denken. Helaas beslis ik niet alles over het voer op stal. Paarden zien er super uit, daar mag ik niet over klagen. Het zijn alleen die "details" zoals het schuren, de warme voeten die me erbij deden stilstaan. En vandaag van de bijrijder gehoord dat tinkerlief enkele imitaties van een hert heeft gegeven. Dan heb ik toch wel een aardig vermoeden dat er wat misgaat ja :P

Misschien een keer kijken of het bespreekbaar is om ze fibermix van cavalor te geven of de pianissimo. Die hebben ze ook en dan lager in hoeveelheid. De tinker extra hooi (is een luchtzuiger...) en dan kan ik op de werkdagen een slobber bijgeven die ik samenstel uit grasmix van hartog, handje of 2 best mix, eventueel stukjes appel/wortel en een mooie scheut maïsolie of lijnzaadolie, naargelang wat ik in huis heb.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:37

Van eten krijgen ze bij mij in de winter allemaal een halve emmer klaargemaakte bietenpulp, 2 grote hooinetten hooi en allemaal 2 scheppen krachtvoer verdeeld over 2 voederbeurten, enkel Koko krijgt 3 scheppen omdat hij 1m75 is. Wel krijgen ze verschillend soort krachtvoer, de jongskes krijgen grow mix, ilona breeding mix, Fiona sport mix laag in suiker en Koko recreatie.
Ik geef de jonge paarden die niet werken dus evenveel qua hoeveelheid omdat zij ook energie steken in groeien natuurlijk. Qua hoeveelheid moet je toch een groot stuk naar het individuele paard kijken, ik had vroeger ene die ik 6 scheppen moest geven om hem mooi rond te houden en een Fiona die veel meer en zwaarder werkt, krijgt dan zoveel minder...
Maar warme voeten wijst wel op hoefbevangenheid dacht ik, wil je niet bang maken, maar als je kan, zou ik hem eens een week niks van krachtvoer geven en kijken hoe zijn voeten dan reageren.

Wij zijn terug van middagje vrijspringen in Ternat. Was mooie wedstrijd, prima georganiseerd, veel volk... Onze jonge was wel enorm onder de indruk, zijn 1e keer op vreemd terrein, hij kromp 10 cm :D was aangenaam verrast door zijn sprong, vooral achteraan zwaaide hij heel mooi uit, maar doordat hij zo onder de indruk was,was hij te weinig voorwaarts, dus afstanden kwamen te groot en alles liep niet vloeiend. Maar hij heeft wel veel bijgeleerd, dus we zijn tevreden! Helaas geen mooie foto, stond telkens iemand op, of een zweep in beeld...
De winnaar bij de 2-jarigen was een Elvis ter putte, chique paard, al vrij goed uitgegroeid en een hele fijne sprong erin met veel lossigheid! Ik was onder de indruk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:20

Ik heb me op een immense hoop was en strijk gegooid vandaag, daar kon ik helaas niet meer omheen (bijna letterlijk zelfs :o ) Was er anders graag bij geweest! Ga je er nog mee naar wedstrijden?

Die warme voeten zijn niet constant, maar af en toe duikt het wel eens op. Heb er al iets van laten vallen, maar had niet de indruk dat het serieus genomen werd. Nu heb ik dus een nieuwe smid en hij gaf ook gelijk aan dat ik dat in de gaten moet houden. Warme voeten zijn nooit goed en zeker niet als ze uit stal komen of van een modderpaddock. Gelukkig koelen ze wel steeds goed af bij beweging of wanneer ik ze even afspuit. Paard liep nooit gevoelig(er). Nu wel, maar kan ook omdat de ijzers er pas sinds zaterdagochtend af zijn. In ieder geval hou ik het in de gaten. Die bevangenheid zat al te spoken namelijk.

Sinds de hengst geen maïs meer krijgt heb ik 'm ook niet meer zien schuren met zijn kont, terwijl de tinker, die dus nog een hoop krijgt, zich regelmatig met heel zijn lijf tegen de boxwanden ramt.

Als de voeten toch nog warm worden of gevoelig blijven, zou ik dan via een bloedtest kunnen laten nakijken hoe het zit?

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:35

Dat zal een fijne ervaring geweest zijn dat vrijspringen!

Hier krijgt de jonge ook gigantisch veel en Isle krijg met moeite twee halve schepjes per dag. Ik zou eens wat zoeken van eten, mss iets met minder suiker ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:39

Als ze nou eens zelf konden vertellen wat ze graag willen, al gok ik dat er dan alleen appel, wortel en véél gras op het menu komt :))
Moet wel zeggen, hij is blij als hij korrel krijgt maar wanneer ik met mijn "slobber" eraan kom wordt hij echt helemaal vrolijk.

Fiberforce en pianissimo zouden al lager in suikers zitten dan de standaard korrel, maar moet het eigenlijk eens opzoeken. Bij nader inzien ga ik de DA toch ook maar eens bellen voor een bloedproef, dan ben ik zeker dat er niks mist of teveel is.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:41

Vandaag op dressuur gegaan :) eerste keer A7. Ze liep bij het inrijden erg fijn. In de piste zelf helaas stukken minder. Ze had nogal een ei in haar broek. Maar ze was gelukkig geen drama queen lijk da ze vorige winter was soms. Maar dusja veel spanningsfouten wel. Toch nog 15de van de 31! Als ze wat meer zou ontspannen zou da mss een top tien plaats kunnen zijn :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:45

Is toch goed voor een tussendoortje? Ik neem aan dat zo'n dressuurwedstrijd toch tikje strenger is dan de dressuur die deel uitmaakt van eventing, of ben ik daar mis? In ieder geval heb je wss wel een ander soort concurrentie, lees: klasbakken waar geen strikje om hoeft...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:49

Ja idd, en ook, ze loopt binnen op dressuur minder fijn dan op cross. In de winter is het drukke inrij piste en dan kom ik plots in een lege binnenpiste en ik voel ze echt in een krimpen. Op cross is da nie, dan liggen de dressuur ringen naast elkaar, zie ze alles en de andere paarden en ze lijk veel meer op haar gemak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:02

Omdat ze dan echt alles om haar heen kan zien en met die binnenbak "opgesloten" zit. In elk geval wel handig om alles op peil te houden en bij te schaven tegen de tijd dat je weer gaat crossen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:05

Ik ook 2 fijne proefjes gereden. :) 6e van de 27 en 15e van de 43. :) Laatste proef zonder inrijden moeten rijden! :o 3 combi's weg gevallen... Dusja ik moet zeker blij zijn met het resultaat. :)
Laatst bijgewerkt door Hanne_SP op 11-11-14 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:34

Ja zo voelt het wel, maar idd handig wel :J. Al heb ik eigenlijk meer nood aan springtraining tijdens de winter :+. Heb al sinds Deurle niet meer gesprongen, ook thuis niet en eigenlijk mis ik da totaal niet. Maarja kga toch weer in actie moeten schieten met springen zodat als het cross seizoen begint nie te rampzalig is :+.
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 11-11-14 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:36

Moest ze altijd zo simpel rondjes rondspringen zou ik wss wel liever springen, maar heb steeds zo iets van ga ze braaf zijn of niet en indien niet, waar ga ze stoppen en stom doen :+.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:38

Idem hier Helene! ;) Hij stopt al zo stom op een kaka oxer op eventingstage in Deurle. En dan zo totaal onverwachts... Specialiteit van Shuddy met momenten... :Y)
Laatste parcours is al lang geleden, kan het mij al niet meer herinneren :P Ergens in maart/april ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:49

Och, mijne sprong prima met opwarmen en ging vol op de rem op een 1e hindernis buiten. En als hij niet wil, dan blijft het ook nee. Hij begint zelfde apenstreken ook uit te halen met laden, al vermoed ik dat het ook kan omdat hij niet echt kan steunen bij scherpe bochten of een plotselinge rem. En dus niet op zijn gemak is.

Op zich wil ik erg graag de oefenwedstrijden in Aalter meedoen. Aan de andere kant vrees ik dus om weer voor jan l*l te staan op hindernis 1...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:51

Paar keer op oefen parcours gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:13

Daar heb ik dus ook al twijfels voor. Waar ik dressuur ga ik niet springen. Pistes zijn hooguit 20x40 en staat krap. Dat doe ik hem nog niet aan, eerst parcours met wat meer ruimte. Mis alleen de schop onder mijn kont om het effectief te proberen...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:16

Je kan in de breem.eersen gaan oefenen, dat is ook in Aal.ter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:21

Of eerst weer springles nemen :P

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:26

Dat is ook een optie :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:39

Varekaj: ik ken die bergen strijk :o had er mij maandagavond aan gezet, met de strijkplank voor tv met boer zoekt vrouw!
We zullen zeker nog paar keer vrijspringen doen, maar nog niets concreet gepland. In maart gaan we normaal gezien naar t overdijk, voor bwp vrijspringen.

Proficiat Hanne en PP met de resultaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:01

Ik ben rond 10u begonnen en rond half 5 gestopt. En dan heb ik nog 2 machines staan die wachten.

Ik lach altijd dat mijn vriend zijn wasmand zo snel vol zit. Grote persoon dus grotere kleren dus sneller vol. Alleen niet aan gedacht, die mand strijk is dan ook sneller leeg :') begin ik aan de mijne, lijkt de bodem maar niet in zicht te komen.

Proficiat Hanne! Had je nou 78%? Dat is toch enorm veel? Bij onze oefenwedstrijden mag je blij zijn als je boven de 70 uit raakt... en bij sommige jury's is 65 al veel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:20

Tja, ik kan de schuld niet echt op mijne vent steken, hij is wegenwerker, dus zijn werkkleren moeten niet gestreken worden, dus veel strijk heb ik niet van hem. Ik en mijn dochter daarentegen... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:29

Even een knaller van een spelfout uit mijn vorige post gevist. Schaam me dood :o

Onze sportkleding strijk ik ook niet tenzij er echt immens veel kreukels in zitten. Handdoeken en zakdoeken idem, opplooien en de kast in.