[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:12

Zijn terechte complimenten Madelein :)
Verder denk ik dat Rianne gelijk heeft. Ik vind het soms lastig omdat ik zelf niet meer actief ben op dat niveau. Leer trouwens nu ook steeds meer bij.

Vandaag was een superdag! Prachtig weer natuurlijk, ben nu behoorlijk verbrand en dat is hier en daar wat pijnlijk.

[naam]'s dressuurproef was niet echt lekker gegaan. Daimler was er een paar keer vandoor geschoten en ontspanning was ver te zoeken geweest. Daarom stond ze 19e ondanks een goed verlopen springparcours.

Vandaag was echt een afvalrace. Er waren enorm veel weigeringen in de cross. Het was ook een hele lastige cross door het heuvelachtige gebied waardoor een afsprong kwam na een steile heuvel af en sommige hindernissen waren behoorlijk eng. Deze cross staat ook bekend als een zware cross. Maar het was ook een hele leuke cross want haar halve school was er. De leerlingen als hindernisrechter en de directrice en veel leerkrachten waren ook aanwezig.

[naam] had dus heel veel supporters maar ze had wel een beetje de zenuwen omdat de ene na de andere weigering door de speakers kwam.
Daimler keek echt nergens naar en zo had ze een foutloze cross. Enige probleem wat ze had was de controle over het tempo. Als Daimler in een cross zit vergeet hij soms een beetje dat er nog iemand op zijn rug zit. Hij wil alleen maar racen en springen.

Ze heeft een zevende plaats behaald (prijs was een of ander merk t-shirt, wauw ;) )

Dit was de laatste hindernis
Afbeelding

Wel super dat ze met Jan kon meerijden en kon slapen. Ze heeft hem uiteraard ook geholpen. Dat is toch wel leuk van de eventing, iedereen helpt iedereen en gunt elkaar alles.

madelein

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 05:31

@rianne: ja dat is inderdaad wat ik moet proberen. Zaterdag rijden we weer 2 rondjes B, als hij iets rustiger in z'n hoofd is probeer ik het dan. En inderdaad, die afwegingen zijn soms zo lastig! Ik doe het maar op gevoel, en dat gaat tot nu toe wel goed.
@ percy: mooie foto! En super toch, een 7e plaats? Beetje suffe prijs idd, maar wel een mooi resultaat!

Wij zijn nu op de Veluwe. Prachtig weer, dus kan niet meer stuk. Gister een mooie rit van 3 uur gemaakt, vandaag staan er 2 ritten in de planning. Heerlijk!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:22

Ze was superblij met haar zevende plek en ik was er ook heel trots op. Alleen soms zijn de prijzen wat vreemd. Iemand anders had een spuitbus gewonnen waarmee je honden uit de tuin kan houden :D

Dat is echt genieten Madelein! Het is inderdaad prachtweer. Ik probeer vandaag wel wat uit de zon te blijven want ik heb vannacht behoorlijk last gehad van mijn verbrande nek en schouders.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:07

Wauw Percy, Knap van Caressa! Wat ik gehoord heb was de cross idd heel erg pittig. Goed dan voor haar debuut! Was ze binnen tijd dan ook?

Madelein: filmpje ziet er goed uit, jullie gaan als een speer zo te horen!

Ik heb woensdag voor het eerst springles, ik kijk er naar uit! :-)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:19

Daimler en binnen de tijd :D
[naam] moest alle zeilen bijzetten om niet veel te vroeg binnen te komen. Ze was 23 seconden te vroeg dus drie seconden buiten de tijd wat haar 1,5 strafpunt opleverde.

Controle over het tempo houden is op dit moment eigenlijk het grootste aandachtspunt. Als Daimler crosshindernissen ziet is hij bijna niet te houden. Helaas mogen er van de knhs maar heel weinig bitten gebruikt worden. In België zijn ze daar een stuk soepeler mee.
Met een gebroken pelham houdt ze hem wel netjes in het springparcours maar hij is gewoon overenthousiast.

Het was inderdaad een hele pittige cross maar wel een hele mooie. Prachtige omgeving daar.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:27

Woops dat doen niet veel hem na hihi :-) Snel naar M, hij heeft ruimte zat en dan zal ie het heel wat makkelijker hebben met de tijd ;-). Maar hij is pas 6 zeker? Tijd genoeg dan hè!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:32

Hij is inderdaad vorige maand net 6 geworden. [naam] hoopt wel dit seizoen haar punten voor het M te halen en eventueel aan het eind van het seizoen een M-cross te kunnen starten. Tempo gaat dan inderdaad wel omhoog maar ja, ze moet natuurlijk wel gewoon de controle over hem kunnen houden anders wordt hoger juist gevaarlijker en dat moeten we niet hebben.

Iemand nog suggeties hoe we dat kunnen trainen of tips voor een bit wat toegestaan is?

Jan vond een Pelham eigenlijk helemaal niet zo'n geschikt bit voor in de cross omdat ze daar volgens hem vaak juist slechter door te sturen worden.

Zat aan een ophaaltrens te denken maar weet niet of dat mag. Moet ik de reglementen voor in gaan duiken.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:11

Lastig die problemen met het bit! Ik rijd ed met een myeler bit, zou niet meer anders willen. Hij is ook heel lastig in z'n mond, in de zin van overgevoelig.

Wij zijn met terug van 3 heerlijke dagen Veluwe. 4 mooie ritten gemaakt, en prachtig weer gehad.
Einde was minder. Op de terugweg raakte ed in een soort paniek aanval toen we wegreden ( denk doordat hij ineens gescheiden werd van de kudde, ze hingen nogal aan elkaar) en sprong daarbij over de voorste Bommel van de trailer. Totale paniek. Hij lag met z'n neus op de grond, met 2 voorbenen over de trailer, zover dat de Bommel bij z'n piemel zat zeg maar. Zo probeerde hij z'n achterbenen er ook nog overheen te krijgen. Gelukkig kreeg ik die veiligheids schroef aan de buitenkant met de hand los ( je bent ineens heel sterk als je in paniek bent...), waardoor hij vrij snel los was. In de paniek had ik een stalgenootje gebeld dat de staleigenaar ( tevens m'n instructeur) moest komen. Die kwam er vrij snel nadat hij los was aangerend ( stond net buiten de parkeerplaats van het hotel). Dus alles gecheckt, Bommel recht gebogen en weer op pad. Hij was nog even erg druk, maar na 10 min stond hij rustig.
Eenmaal thuis ed uit de trailer gehaald, en gekeken of hij nog heel was. Het lijkt erop dat we een engeltje bij ons hadden... Wel wat wondjes en beurse plekken, en hij loopt niet helemaal lekker rechts voor. Maar alle pezen lijken nog heel, en er lijkt niks gebroken... Terwijl ik echt dacht dat hij hier serieuze beschadigingen van op zou lopen. Het zag er zo naar uit...
Benen gekoeld en heb nog een kwartier met hem gestapt. Nu staat hij lekker op stal, lekker bijkomen. Morgen zal hij wel overal beurs zijn, en stijf zijn. Hopelijk loopt hij niet toch kreupel. Staleigenaar twijfelde een beetje aan het rechter voorbeen omdat hij niet lekker loopt en erg gevoelig is bij de achterkant van z'n knie. Duimen dat het niks ernstigs is en met een paar dagen beter is...
Zaterdag gaan we dus niet springen, voorlopig even rustig aan met hem.
Wat een dag...

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:31

Wow madelein, schrikken! Goed dat het wel zo is afgelopen zeg :o

Ik heb met 't AOC gebeld en mag met Epke intake doen, en dan Sjaak mee naar school. Volgende week woensdag om 9:30 in meppel zijn en dan een spring/dressuur proef rijden! Hoop zo dat ik word aangenomen, verder niks ingeschreven. Nu nog hopen dat ik slaag...

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:42

Jeetje mina Madelein wat vreselijk schrikken zeg! Bah dat is altijd zon naar gezicht en vaak ben je zo machteloos. Goed dat je het nu tijdje rustig aandoet..verwen 'm maar goed!!

Mette fijn dat je met Epke kan :)

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:37

@jeetje Madelein, dat is wel schrikken zeg!! Hoop dat hij alleen maar stijf is, duim voor jullie!! Lijkt mij ook wat rust nemen, jullie hebben het ook zo goed gedaan, jullie gaan met sprongen voor uit goed gereden laste fimpje!
@percy, wauw prachtige foto weer van Caressa en mooi gereden! Een passoa bit dan? Hier mee word veel in de endurance gereden met de arabiertjes die nog al heet zijn. Ik weet niet de regels in de sgw of dit mag.
@mette, succes al vast. Hoop dat jullie aangenomen worden.

@ik heb gisteren weer regio training gehad in Lunteren, het ging dit keer super! Veel overwonnen, door heg gesprongen, greppels, trap op en af, op gestapelde boomstammen, enz... Waterbak 1 met afsprong zonder problemen waterbak 2 zonder afsprong haar niet in te krijgen... Het water stonk ook heeeeel erg. En ja hoor ze ging er in met een enorme sprong lag er dus bijna in.... Zie foto :) Fotograaf die foto's maakte van zijn zoon, had ik gevraagd of hij ook wat van mij wilde maken en ja toen gebeurde dit, hij hoopte op een mooie actieval natuurlijk. Volgende keer is hij er weer en wou met plezier wat spring foto's van me maken *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:46

Deze kreeg ik net binnen is ook leuk *\o/*

Afbeelding

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:27

Super eng madelein.. Hoe is het er vandaag mee? Wat goed dat je die reflex had van de baar los te draaien!! Bij mijn trailer gaat dat niet...

Mette: succes jullie gaan dat goed doen! Raak je met Sjaak ook goed vertrokken dan?

Toffe foto's neesa! Knap dat jullie zoveel overwonnen hebben en gelukkig ben je er niet afgevallen... Hebben jullie ook een debuut gepland?

Percy: met Pessoa stuur je vaak nog veel slechter dan met pelham. Ik heb wel al mensen met ophaaltrens weten rijden hier in be, verder geen ervaring mee..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:02

Ik ben me inderdaad helemaal lam geschrokken. Duurde ook even voor ik slaap kon komen gister. Zag steeds dat beeld van ed in die trailer weer voor me. Zo maar eens die kant op om te kijken hoe het er vandaag voor staat. Ik zit in ieder geval onder de paars/blauwe plekken en heb overal spierpijn, kan me alleen maar indenken hoe hij zich moet voelen vandaag.
@oliefanter: Oei lijkt me geen fijn idee dat dat niet kan. Je kan het volgens mij wel erin laten maken. Ik zou zelf niet meer zonder op pad gaan na dit gebeuren. Ed is altijd super braaf in de trailer, maar zo blijkt maar dat dat niks zegt. Als ik die bommel niet los had kunnen draaien had ik nu geen paard meer gehad... daar ben ik echt van overtuigd. Hij had net zo lang door gevochten tot hij alles had gebroken.
Ik denk dat ik hem een week of 2-3 rust geef, ga zo de organisatie van de regiotrainingen mailen of ik het geld van de trainingen die ik nu mis terug kan krijgen. We gaan volgende week een weekje op vakantie, daarna wil ik hem weer heel licht aan het werk zetten. Eerst even alles goed rust geven. lekker grazen en misschien wat stap en licht draaf werk op het land, maar meer niet.

@Neesa: mooie foto's!! En wat goed dat jullie zoveel overwinnen!! Super!
@mette: Spannend, succes!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:51

Jeetje Madelein, wat een schrik na zulke fijne dagen. Hoop dat het met Ed mee zal vallen. Hij zal inderdaad wel stijf zijn. Bedoel je met de bommel de voorstang? Ken dat woord niet.

Gave foto's Neesa, je blijft inderdaad nog maar net zitten :D Leuk dat het verder zo goed ging!

Fijn dat je met Epke de intake mag doen. Hoe gaat het nu met Sjaak en jou?

Pessoabit heeft ze ook al geprobeerd maar daar is hij inderdaad niet fijn op te sturen. Mylerbitten hoor ik veel positieve berichten over maar ze zijn ook stikduur en als het dan toch niet bevalt is dat wel een beetje zuur. Verzameling bitten is hier al flink groot.

Aan de ene kant is hij enorm gevoelig in zijn mond en is hij daarom goed te rijden op een dubbelgebroken trensje maar als hij cross hindernissen ziet interesseert het hem niets meer. Dan wil hij alleen maar hard en springen. [naam] had soms zelfs moeite om langs de hindernissen van de hogere klassen te sturen omdat hij die ook graag wilde pakken.

Ze zei zelf dat ze hem niet kon houden maar ze krijg hem aan het eind wel terug. Denk dat ze zelf eens wat grover in moet komen als hij door het bit heen probeert te lopen. Beter een keer een ruk dan de hele tijd vechten.
Op zich is zijn enorme enthousiasme natuurlijk gunstig. Misschien gaat het ook wel verbeteren als ze vaker gestart is. We gaan het beleven in Maarsbergen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:56

Goed, als hij js afgeleid tik ik hem aan en let ie weer op en laatst al een stuk over de weg gestapt! Over 2 weken gaan we voor t eerst naar springles bij Liza ! Heb wel een filmpje, zal straks uploaden !

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:25

@percy: ja is idd de voorstang.
Alles is inderdaad wat dik, overal zitten verdikkingen en bulten. Pezen gevuld met vocht. Maar er is niks wat extreem dik geworden is gelukkig. rechter voorbeen is nog gevoelig en warm achterop de knie. Verder is z'n nek gevoelig, bij z'n atlas zeg maar. M'n staleigenaar vond het toch verstandig om hem vandaag nog even te laten checken door de veearts. Dus die heb ik gebeld vanmorgen. Ik zit nu te wachten tot hij komt.

Qua bit: je hebt namaak Myler bitten die van toklat. Die heb ik ook. Net zo goed, maar iets goedkoper. Sommige winkels hebben ook een soort uitprobeer systeem. Dan kan je het bit 2 weken uitproberen, misschien dat je daar nog naar kunt kijken?
Ik kan ed trouwens ook moeilijk bij me houden in het springen hoor. Ik laat hem maar gaan, corrigeer alleen als het echt te gek wordt. Dan flinke ophouding en gelijk weer los laten. Werkt altijd wel goed bij hem. Ze zijn nog jong, dit gat er vanzelf wel uit.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:59

Nou de veearts is inmiddels geweest. Hij loopt inderdaad duidelijk kreupel rechts voor. Zitten ook wat ontvelde plekken op z'n been rondom de knie. De gedachte van de dierenarts is dat hij waarschijnlijk beschadigingen heeft opgelopen op de aanhechtingen van banden en pezen, doordat hij over het touw gestaan heeft met dat been ( wat dus veel druk heeft gegeven op de achterkant van zijn voorbeen). Hij heeft nu een injectie gekregen wat de zwelling moet verminderen en verdere weefselschade moet helpen voorkomen ( zullen wel steroïden zijn). Nu dan 10-14 dagen stappen en koelen, en dan kijken hoe hij loopt. Als hij dan nog kreupel loopt het been laten scannen.
Volgende week gaan we een weekje op vakantie, handige timing maar niet heus. Gelukkig heb ik veel lieve stalgenootjes en lieve staleigenaren. Die willen gelukkig helpen met stappen en koelen.
Maar voorlopig geen springen of crossen voor ons dus!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:08

Neesa haha die foto! Fijn dat het zo goed ging!

Madelein wat een vreselijke domper, knuf :(:)

Ik heb vandaag twal z'n 5e verjaardag gevierd :')
Afbeelding

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:47

hey, ik wou me nogmaals aanmelden :o
heb me vorig jaar zomer aangemeld met me jonki Edita (Emilion x Chin Chin) helaas heeft er daarna een hoop tegen gezeten en heb ik bokt een beetje gemeden :\
Maar jullie hebben niet stil gezeten en de groep is ook wat groter geworden zo te zien :D

Neesa wat is je Emilion mooi vol geworden i.v.m. vorig jaar <3 , en ze lijken wel op elkaar :D
KLinkt ook alsof zei ook erg veel lef heeft :Y)

Edita heb ik nu na hopelijk de laatste tegenslag een week weer opgepakt. Vandaag voor het eerst weer even buiten uitgestapt (totaal nieuwe omgeving) en was redelijk braaf. Heb de eerste sgws al weer in de planning staan O:) met 8 juni Vinkega.
Mevrouw heeft in het najaar nog net 2 eventings gelopen in het Belgische B, wat ze goed deed.
Onder andere een 2e plaats in Vosselare (toen net weer 3 weken in training).

training Meerendre net voor vosselare
Afbeelding

Madelein, dat is even schrikken en balen dat ze nu zo'n last heeft. Duim voor je dat het allemaal goed geneest :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:48

Gefeliciteerd Rianne! Wat een prachtmuts :)

Dat is zeker een domper Madelein. Misschien valt het mee en is hij over twee weken weer volledig rad maar dit is echt wel heel erg balen. Fijn dat je zulke fijne stalgenoten hebt en met een gerust hart weg kan gaan.

Mooi dat het zo goed gaat Mette!

Die nep Myler bitten ken ik niet. Zal er eens naar gaan kijken.

Welkom terug appeltje!

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:57

@Madelein, he wat balen zeg! Vind het echt vervelend voor jullie... Jullie waren zo goed bezig, dat halen jullie straks wel weer in. Eerst maar hestellen dat is het belangrijkste nu. Heel veel beterschap voor Ed!! En wat fijn dat je lieve mensen om je heen hebt.
@Rianne gefeliciteerd met Etoile! Hihi leuk die muts
@appeltje welkom terug, mooie foto! jou Emilion is naast die van mij wel stuk groter. Ja fijn he, ze begint nu wat body te krijgen, en er zit zeker pit in maar als je haar karakter goed kent dan kun je alles.
@Percy, ex-stalgenoot had een western web-shop zij had hkm bitten die hebben zelfde bit vorm als de Myler betreft prijs goed te doen. Enige nadeel ze hebben wel een western look. Zelf ben ik ook een Myler fan, zo lang Emy goed loopt op een simpel dun bitje hou ik het daar bij, scheelt kosten ;)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:47

Tijdje niet gereageerd, wel mee gelezen Y;(

Maria, Leuk eerste sprongetjes :) , kan best af en toe springen met 4 jarige, kunnen ze wel tegen (niet elke week uur, maar af en toe even is echt niet erg)
Mette, Hoe is het met Sjaak en Epke? En gingen de examens goed? En je intake?
Sanne, Edje springt lekker +:)+ . Wat een rot afsluiting van de Veluwe, lekker even rustig aan doen en dan is hopelijk alles goed. :(:)
Percy, Caressa gaat goed!!! Echt leuk *\o/* Tempo komt vast wel goed, ze heeft goede begeleiding
Rianne, Etoile gaat goed, stoere foto's <3 Beetje vertrouwen in jezelf, ziet er allemaal netjes en goed uit
Francien, jouwe is 5 denk ik, E tje is dit jaar 5 (volgens kwpn is alles 1-1 jaar ouder). En kan je wat meer over jullie vertellen? Ben nieuwsgierig :o
Neesa, Trainingen gaan lekker *\o/* , Met vorige paard heb ik ook bijna keer in waterbak gelegen bij afspring, was zelfde soort foto :+
Loesvan, Fijn dat les goed ging, is toch altijd even afwachten wat ze doen.
Oliefanter, Hoe ging de springles?
Appeltje, :wave: Edita doet het zo te zien goed +:)+

Ik doe deze maand iets rustiger, 10 juni ga ik naar de keuring. Zou dan eigenlijk alleen maar moeten longeren deze week, maar vind ik niet leuk. Longeer wel meer, ga lekker naar buiten en rij ook nog serieus :+ Ben benieuwd hoe ze het gaat doen, wel keer wezen oefenen, dus ze weet wat de bedoeling is. Van de week keer alleen naar buiten geweest, kwam eerst terrein niet af. Toen verder van de stal opgestapt, wel op terrein, toen liep ze in en keer hele stuk. Ze durfde alleen amper te galopperen op strand, maar dat komt vanzelf. Dit was al overwinning voor mijn held op sokken. Lijkt wel dressuurpaard :P

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:32

Hey daar!

Tia: wat leuk dat het goed ging alleen, dat had je enkele maanden geleden toch niet kunnen denken?! Haha Dressuurpaard!
Mijn merrie gaat ook naar de keuring, op 28 juni. Vind jij het beter ze dan enkel te longeren, en waarom? Ik zou dat misschien beter ook doen, haar bovenlijn is wat week, om dat te verbeteren? Houd je haar de dag daarvoor op stal of blijft ze gewoon buiten lopen?

Madelein/Sanne: Hoe is Ed vandaag? Rust zal hem zeker goed doen, jammer dat het op deze manier moet hè. Gelukkig heb je vele helpende handen en kan je toch nog wat van je vakantie genieten...

Appel_tje: Welkom terug!! Je jonkie is van 2009 dan? Wat heeft er tegen gezeten (als je dat wil vertellen) en ben je nu terug de goede weg op? Succes 8 juni, da's al kortbij!

Rianne: geweldig met die muts op, is ie braaf zo!

Mette: filmpje!

Percy: jammer dat je zo ver woont, hier in Schaffe n (Ruiter sport S neyers) kan je een heel assortiment bitten testen. Nu ik er op denk: ik hoor veel goede verhalen van een reeks van Stubben "Easy Control" bitten. Die zijn dubbel gebroken, maar als er op een bepaalde moment véél druk op komt, vormen die even een soort van 'stang' waardoor je net iets sterker kan inwerken. Als je terug loslaat is het terug zacht. Wordt geprezen voor zijn stuurbaarheid. Je hebt die in Pessoa, maar ook in Pelham en gewone trenzen. Uitleg kan je lezen op http://www.stuebben.com/start.php?lg=be ... 2&ukat=770 en misschien vind je ook nog wel ervaringen op het internet? Ik weet dat je ze bij S neyers kan testen alleszins moest het je iets lijken...

Hier: springles was echt top. Paard is niet onder de indruk, sprong overal netjes over. We moeten nog wel wat werken aan 'aan het been' en aan de balans in een kleinere piste, maar da's normaal. Springen kan ze alleszins, en bidet of regenboog/planken kijkt niet erg naar. Ben blij
Spannend... Morgen eerste wedstrijd/oefenparcours (60-70, om te beginnen :D , beetje onnozele hoogte maar liever zo en kunnen ingrijpen als het niet gaat zoals verwacht) :-). Ben benieuwd!!!!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:42

Weet niet of longeren echt beter is. Maar stallen die keuringsklaar maken longeren de laatste maand alleen maar. Longeer wel iets meer, nu elke week 1 of 2 keer; normaal om de week ofzo