[SGW] [HK]Liefde voor de SGW, dat nemen we in deel 12 ook weer mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: [HK]Liefde voor de SGW, dat nemen we in deel 12 ook weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:26

Dat is spijtig Jantine!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:26

Klopt! Maar die ambitie heb ik ook niet inderdaad. Ik heb Nudine nu ruim 8 jaar en wilde gewoon graag eens een veulentje bij haar fokken met een hengst die mij aanspreekt.

Ik ben er toch veel tegen gekomen tegen de 1.70. Maar de merrie heeft natuurlijk ook wat in te brengen (Nudine is 1.63 ongeveer).
Als het geboren is, kunnen we oordelen! ;)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:27

Mo, ik ken Oscar verder niet zo ( komt weer naar voren dat ik niet zo goed ben met hengsten) Dus PB, wat denk jij?

Het is wel meer dressuurbloed geloof ik? maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Vond het wel een compact en bloederig beestje.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:28

Maar als je gaat fokken wil je toch bepaalde punten verbeteren en op sommige punten geen concessies doen?

Ik ben ook een amateur met voor een amateur een heel fijn paard waar ik graag een veulen van wil. Hengstenkeuze is al gemaakt en als het nu wel een keer meezit hoop ik dat ze van het voorjaar gedekt kan worden door Roven.

Ik heb gekozen voor Roven omdat ik een paard met meer bloed wilde, ik vooral geen zwaarder paard wil hebben ( ben daarmee denk ik een uitzondering :+ ) en Roven geeft nakomelingen met hele fijne mondjes, iets wat de mijne niet heeft. Ik hoor dat de nakomelingen allemaal een super karater hebben en daar wil ik bij mijn merrie niet op toeleggen. Die is volgens verschillende dierenartsen te lief voor een merrie :D Ook wil ik niet teveel toeleggen op springvermogen en aangezien hij zelf 1.40 of 1.50 heeft gesprongen ben ik daar ook niet bang voor. Zelf hoeft het van mij niet zo hoog......... Enige nadeel van de nakomlingen van Roven is dat ze nog wel eens een licht bespierde hals hebben, heeft de mijne ook en dat hij behoorlijk maat doorgeeft. Ik wil eigenlijk niet groter dan mijn merrie.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:32

Ik zit ook niet zo in het fokken, maar van tuigpaarden weet ik wel het een en ander. Heb me er meermaals in verdiept, mijn buurman heeft ook altijd goede tuigpaarden en deed vroeger niets liever dan daar de hele dag rondlopen. Spijtig genoeg heb ik zelf haast geen tijd meer om mee te gaan op concours, anders had ik dit jaar ook voor mijn rijderslicentie gekund. Misschien ga ik dit jaar nog een juniorenrubriek rijden.

Goede allround sportpaarden zijn er op het moment weinig inderdaad, maar de meeste springpaarden kunnen ook nog wel een M dressuurproefje lopen, en zijn ook vrij geschikt voor de cross.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:32

Overigens valt mijn oog ook regelmatig op dit paard. Hij is volgens mij wel meer springgefokt, maar op de filmpjes zie ik er meer een dressuurpaard in. Al weet ik niet hoe hij springt.

http://www.staljeroenheijmans.nl/nl/?p=256

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:33

Dat vind ik een leuk paardje Jantine!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:35

Helaas wel aan de andere kant van NL en aangezien ze geen springfilmpje hadden. Misschien als we Uk wegbrengen, we daar gelijk langs kunnen gaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:35

Oscar vind ik een superhengst!! Had Hotte er ook drachtig van. Denk alleen niet dat je er bloedpaard mee fokt. Dat zal je eerder hebben met Uphill zijn zoon.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:36

Jantine, die vind ik ook leuk! En voor Jeroens doen, niet heel duur!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:36

haha allemaal verschillende meningen dus. Vond deze merrie van Oscar wel een bloederige uitstraling hebben. En dat is eigenlijk wel iets wat ik zoek. Een wat bloederiger paard. Maar Oscar nakomelingen doen het toch als allrounders ook leuk?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:40

@ Jantien, dat paard van Jeroen is ook leuk!! Ik heb hem geloof ik wel eens zien lopen toen ik springles heb. Als het dezelfde is (weet niet hoeveel jonge hengsten hij heeft staan) dan is hij voor een hengst nog wel aardig braaf. Ik heb Vorstin in dezelfde bak uitgestapt. Verder leek hij me wel heet en liet hij wel horen dat hij een hengst is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:41

Ja Oscar geeft nog wel eens 1 die een sprong kan maken.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:44

Snoekiej, er staat op de site dat het een ruin is?
Maar ben dus erg benieuwd hoe hij springt, voordat we zo´n eind rijden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:45

gr_roos schreef:
Maar als je gaat fokken wil je toch bepaalde punten verbeteren en op sommige punten geen concessies doen?

Zeker weten. Ik wil inderdaad ook geen zwaarder paard (zie foto, dat verklaart het wel denk ik ;) ). Meer bloed en karakter.
Maar goed. Fokken is een vak apart, dat is duidelijk! :)

@ Tientjeh: leuk paard!

Ik heb vandaag trouwens een brief gekregen over Jumping Amsterdam. Zaterdag vertrekken we om 7.15 vanaf de vereniging. Volgens mij duurt het avondprogramma tot een uur of elf dus dat wordt een heerlijk lang dagje tussen de paarden! :D Heb er al zin in. Toch ook leuk om Totilas eens in het echt te zien hoor!

Het is trouwens lekker aan het dooien hier, laat het maar zo doorgaan! Weg met die sneeuw.

Edit: @ Roos: mooi beest trouwens Roven (heb hem even opgezocht)!!!
Laatst bijgewerkt door _Noor op 17-01-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:46

Edit, ik zie bovenaan de advertentie dat het een hengst is. Verder onderaan staat ruin.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:47

@Jantine: Ik zal voor je duimen dinsdag! Weet goed hoe je je voelt. En die Oscar ziet er inderdaad wel als een leuk paard uit.
@Noor: Een lekkere dikke baby buik op de foto bij jou paard :D Wel balen dat haar peesblessure niet echt lijkt te verbeteren. Is dat ook de reden dat je haar hebt laten dekken?

Ook ik kijk af en toe wel eens naar jonge paarden, maar ben nog niet echt iets tegengekomen waar ik ook echt bij zou willen gaan kijken. Nu heb ik ook een behoorlijk wensen lijstje :o Maar voor mij geldt ook, net als voor Simmie, Mo en Tientjeh, dat ik geen wereldpaard zoek. Daar ben ik niet de juiste ruiter voor. Ik zoek gewoon een fijne allrounder die Jipje kan opvolgen ;) Maar als je soms ziet wat voor prijzen ze nog durven te vragen voor paarden op dit moment :oo

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:49

Ik heb ook maar weinig verstand van fokken.
Heb nu wel een merrie, eerst de sport in en wil daarna toch wel een veulentje erbij fokken. Maar dat zie ik dan wel. Duurt nog wel even.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:49

jipje_niekje schreef:
@Jantine: Ik zal voor je duimen dinsdag! Weet goed hoe je je voelt. En die Oscar ziet er inderdaad wel als een leuk paard uit.
@Noor: Een lekkere dikke baby buik op de foto bij jou paard :D Wel balen dat haar peesblessure niet echt lijkt te verbeteren. Is dat ook de reden dat je haar hebt laten dekken?

Ook ik kijk af en toe wel eens naar jonge paarden, maar ben nog niet echt iets tegengekomen waar ik ook echt bij zou willen gaan kijken. Nu heb ik ook een behoorlijk wensen lijstje :o Maar voor mij geldt ook, net als voor Simmie, Mo en Tientjeh, dat ik geen wereldpaard zoek. Daar ben ik niet de juiste ruiter voor. Ik zoek gewoon een fijne allrounder die Jipje kan opvolgen ;) Maar als je soms ziet wat voor prijzen ze nog durven te vragen voor paarden op dit moment :oo

Yep. Ik heb haar al 8 jaar en het was altijd al een wens (ook van mijn moeder) om haar eens te laten dekken. En rijden wordt toch niks meer (ik reed haar in het Z2, en dat is gewoon niet meer haalbaar).

Ik ga wat doen! Fijne avond nog.
Laatst bijgewerkt door _Noor op 17-01-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:49

Benthe, ik heb ook wel een behoorlijk wensenlijstje hoor! En ik had er 1 waar de klik ook mee was, helaas ging dat dus niet door omdat Uk niet goed was. Maargoed, misschien dat het zo moest zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:52

Wensenlijst heb ik eigenlijk nooit zo. Krijg meestal een paard toegewezen met de opmerking das wel wat voor jou. Vaak zeg ik dan maar 'ok'. Jan heeft er toch veel meer verstand van dan ik en hij heeft achteraf altijd gelijk.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:54

Dat is ook makkelijk PB! Ik kijk altijd wel naar wat ik ongeveer wil. Maar een fijn paard waar je een klik mee hebt, laat je niet staan om bepaalde aftekeningen of omdat de maat je net niet aanstaat.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:02

Wij (naja paps en mams) fokken ook met paarden. Mijn vaders vroegere sport paard (een Caritas) word nu als fokpaard gebruikt.
Sofie is ook een eigen fokproduct (komt niet uit de Caritas trouwens). Mijn vader vind het geweldig dat hij zo'n leuk sportpaard gefokt heeft. Ondanks dat ze niet zo groot is.
Ook de schimmel (Cartano) is eigen fok (komt wel uit de Caritas). Het is gewoon erg leuk om te zien hoe die het straks gaat doen. Of het straks in de sport nog net zo'n leuk paard is als nu.

Ik krijg dus ook min of meer paarden aangewezen. Ze staan er.. dus die paarden ga ik maar rijden. Sofie vond ik eerst ook niet echt wat. Maar m'n vader zei ook van ja, ze staat er dus ga d'r toch maar rijden. Nou wat ben ik daar blij mee dat ik dat gedaan heb :D. Het jonge paard dat daarna kwam had ik niet zoveel mee, en aangezien ik al 2 had te rijden en een 3e me teveel werd, rijd daar nu een ander meisje op. ook dat paard doet het erg leuk.

Welke hengst goed bij welke merrie past heb ik verder niet zo'n verstand van. Maar mijn vader vind het wel erg leuk om te doen. Net zoals Zurich toen.. Die was nog niet goed gekeurd, maar mijn vader heeft de Caritas er wel door laten dekken.
Nadat het veulen een aantal maanden oud was heeft Eurocommerce hem al voor 3/4 deel gekocht van ons. Nou maar afwachten hoe hij is als 3 jarige volgend jaar :).
Laatst bijgewerkt door kimdepim op 17-01-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:05

Idd. Hebben zo vaak mensen die een paard laten staan omdat hij bijv geen mooie voorpluk heeft ofzo.
Maar goed ik ben wel bevoorrecht natuurlijk. Als ik een nieuwpaard wil kan ik zo kiezen.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:14

Ik laat zeker geen paard staan om een voorpluk o.i.d Tenzij er natuurlijk helemaal geen voorpluk meer zit. het oog wil wel wat natuurlijk. Maar verder laat ik niet zo snel een paard staan waar ik wat mee heb, omdat hij net niet in mijn lijstje past.