Springen moet voor mij wel lukken. Hij heeft al 2 springwedstrijdjes meegedaan (wel op ons eigen oefenterrein). De laatste keer was hij 2 keer foutloos. Verder hebben we ook al enkele keren parcoursspringen geoefend. Uiteraard is het op vreemd terrein weer heel wat anders.
De cross wordt voor ons ook spannend. Hij heeft nog niet zoveel crosshindernissen gezien, dus hij zal zeker nog wel twijfelen bij enkele sprongen. Waterbakken zijn ook nog erg eng.. (vooral er ingaan is eng, eens hij in het water staat, gaat hij ermee spelen
).
Afgelopen zaterdag heb ik soort van crosstraining gehad (we zijn niet op een crossparcours geweest, maar in de piste stonden enkele crosshindernissen) vanuit de LRV. Die gaan nu een programma opstarten om crossen te promoten en ruiters kennis te laten maken met crossen en buitenrijden. Zaterdag was de testles (waar al de toekomstige lesgervers moesten komen kijken) en ik was uitgenodigd om aan die les mee te doen. Ik heb dus het enorme voordeel gehad van (gratis) een les te krijgen van Marc Rigouts (bondscoach Belgisch eventingteam) en Stefaan de Smet (eventingruiter). Van hen heb ik enkele hele goede tips gekregen over hoe ik het moet aanpakken met een groen paard. We hebben afgesproken dat ik gewoon heel rustig ga rijden zodat het paard alles rustig in zich kan opnemen. Ik kreeg als tip alles 'samen' te doen met het paard en hem dus nooit vooruit te gaan rijden vlak voor een hindernis. Niets met snelheid proberen op te lossen dus, anders zit de kans erin dat hij altijd een beetje bang gaat blijven van 'vreemde' hindernissen en dat hij dat dan gaat associëren met snelheid.