[SGW] SGW Overpelt 14+15 april - voorbespreking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: SGW Overpelt 14+15 april - voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:56

Da's waar Ibonn. Maar toch houd ik me maar even gedeisd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 23:08

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:52

Juleke, in Nederland is dat ook zo hoor Knipoog

Ik zal je niet zien zaterdag, maar veel succes iig!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:06

Ik ben er wel zaterdag Juleke. Ons jonkie gaat ook voor de eerste keer mee. We doen wel alle onderdelen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:24

@ Lielle: bedankt!

@ Scum: dan zie ik je daar misschien nog wel

Mijn jonkie is helaas nog niet echt klaar voor de dressuur. Ik ben hard aan het oefenen, maar het wil nog niet zo best lukken. Zonder ring loopt hij prima, maar hij heeft nog veel moeite met in de ring blijven. Hij is nogal groot en lang en voor hem is een ring van 20x40m nog erg klein. Hij is ook nogal hevig en heeft daardoor ook de neiging om veel te snel te willen gaan. In draf kan ik nu al redelijk goed zijn tempo bepalen, in galop is het nog erg moeilijk. Door die snelheid is het nog moeilijker om binnen de ring te blijven. We oefenen nu in een iets grotere ring, en willen die dan alsmaar kleiner maken tot we in een 20x40 ring aan het rijden zijn.
Maar zoals ik al zei, ik ga niet voor de wedstrijd, maar meer voor de training en de ervaring: Wedstrijdervaring, rijden op een vreemde plaats, langer op de wagen staan en langer onderweg zijn, kennismaking met de crosshindernissen,...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:26

Voor ons wordt het ook een trainingsrondje. Dressuur gaat nu vrij aardig. Een B proefje moet er zeker in zitten (hopelijk gaat ze wel in de goede galop). Springparcours gok ik ook dat dat goed zal gaan.
De cross zal erg spannend worden. In principe zou ze de hindernissen los wel moeten kunnen. Maar of ze lekker van de groep weggaloppeert en dan 3 km lang snapt wat de bedoeling is, dat moeten we even aankijken.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:45

Springen moet voor mij wel lukken. Hij heeft al 2 springwedstrijdjes meegedaan (wel op ons eigen oefenterrein). De laatste keer was hij 2 keer foutloos. Verder hebben we ook al enkele keren parcoursspringen geoefend. Uiteraard is het op vreemd terrein weer heel wat anders.
De cross wordt voor ons ook spannend. Hij heeft nog niet zoveel crosshindernissen gezien, dus hij zal zeker nog wel twijfelen bij enkele sprongen. Waterbakken zijn ook nog erg eng.. (vooral er ingaan is eng, eens hij in het water staat, gaat hij ermee spelen Haha! ).

Afgelopen zaterdag heb ik soort van crosstraining gehad (we zijn niet op een crossparcours geweest, maar in de piste stonden enkele crosshindernissen) vanuit de LRV. Die gaan nu een programma opstarten om crossen te promoten en ruiters kennis te laten maken met crossen en buitenrijden. Zaterdag was de testles (waar al de toekomstige lesgervers moesten komen kijken) en ik was uitgenodigd om aan die les mee te doen. Ik heb dus het enorme voordeel gehad van (gratis) een les te krijgen van Marc Rigouts (bondscoach Belgisch eventingteam) en Stefaan de Smet (eventingruiter). Van hen heb ik enkele hele goede tips gekregen over hoe ik het moet aanpakken met een groen paard. We hebben afgesproken dat ik gewoon heel rustig ga rijden zodat het paard alles rustig in zich kan opnemen. Ik kreeg als tip alles 'samen' te doen met het paard en hem dus nooit vooruit te gaan rijden vlak voor een hindernis. Niets met snelheid proberen op te lossen dus, anders zit de kans erin dat hij altijd een beetje bang gaat blijven van 'vreemde' hindernissen en dat hij dat dan gaat associëren met snelheid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:46

dat klinkt als een heel erg zinnige les Ja

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:56

ik woon zelf heel dichtbij overpelt, en ga uiteraard zaterdag en/of zondag kijken! suc6 iedereen alvast!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:00

Dat was het zeker.. vooral omdat mijn paard waar ik voordien mee crosste die snelheid nodig had om goed te kunnen springen. Die moest ik echt naar de hindernis toerijden (uiteraard niet jagen maar wel de afstand controleren), anders stond hij gewoon stil. Het was met hem van groot belang dat ik altijd zijn laatste 2 of 3 galopsprongen voor de hindernis liet verlengen (ook in het parcours).
Blijkbaar is dat bij mij nu zodanig een gewoonte geworden dat ik het met mijn jong paard ook automatisch doe wanneer hij ietwat twijfelt, aangezien hij van nature nogal vooruit is, doet hij dat ook graag genoeg Vork . Weer een goed punt om aan te werken dus Pling

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:13

Whoei!!!!!!!!! Nog maar 1 werkdag. Hopelijk blijft Kaatje gezond en heeft ze vandaag geen maffe streken uitgehaald in de wei!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 08:40

Gisterenavond zijn we met allebei de paarden naar het bos geweest. Bitwise op Kaatje en ik op Oro. Voordag ze haar eerste cross loopt wilden we weten of ze ook wil weggalopperen van een groep (lees: de groep is Oro).

Dat was geen probleem. Nou hoop ik maar dat ze morgen ook van een iets grotere groep wil weggalopperen.
De bedoeling was dat ik Oro alleen zou laten stappen of draven vanwege zijn gevoelige voetje. Maar hij was het daar duidelijk niet mee eens (lees: hij stond op de plaats te galopperen Haha!).

Vanavond nog een lichte dressuurtraining, de dressuurproef nog eens oefenen, en morgen vroeg op naar Bels!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:57

Ik wens iedereen nu alvast heel veel succes! Zet 'm op allemaal en nog even een speciale aanmoediging voor het debuut van Kaatje!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:15

Weet iemand trouwens of je in België ook met lederen minichaps mag rijden ipv laarzen? Was ik me af aan t vragen.... En mag je ook met hoofdstelnr. rijden ipv rugnummer (alleen met dressuur natuurlijk)?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:19

Bitwise wil wel met hoofdstelnr rijden Suus. Volgens mij heeft hij dat in Arendonk toen ook gedaan.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:35

Morgen is het weer zover Haha!

Met lederen (zwarte) minichaps rijden mag in alle disciplines. Voor de cross mag je aandoen wat je wil (als het maar veilig is uiteraard).
Met hoofdstelnummer dressuur rijden is ook geen probleem, dat doen meerdere mensen (ik ook)

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:32

Bedankt Juleke! Ik zag dat er in mijn ring al uitvallers zijn, vraag me af of ik dan misschien op een van die plaatsen zou mogen dressuren? Dan ben ik ruim 2 uur eerder klaar, zou wel erg fijn zijn Bloos

Ik ga t denk ik morgen direct maar navragen bij t aanmelden... Hoop wel echt dat t mag! Doen ze hier normaal moeilijk over?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:45

Dat moet je dan normaal gezien bij de jury gaan vragen. Dus meteen in de namiddag wanneer de dressuur begint. De meeste jury's doen er niet moeilijk over, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen..
Je kan het ook wel 's ochtends op de hoofdjury proberen, misschien kunnen zij het wel al regelen. Ze zullen wel begrijpen dat je nog een hele weg terug hebt te rijden.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:38

dat valt wel mee deze keer, maar 1 uur en n kwartier haha. Maar ik ben net verhuisd en heb thuis nog veel te doen...

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:41

Haha, dan ben ik zelfs al bijna even lang onderweg als jij. Ik gok dat ik er toch minimaal 3 kwartier over doe Haha!
Ik wil ook vroeg naar huis, dan kan ik namiddag nog naar mijn vriend vertrekken. Die woont op ongeveer 2.5 uur treinafstand Vork

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:26

Ben net terug van verkennen. Er staat een leuke veelzijdige cross. Neem wel een fiets mee, alles ligt erg ver uit elkaar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:07

En nog een tip. Het gras op het dressuurveld staat zo hoog dat je de bordjes niet meer kunt zien. Bitwise gaat de proef dus maar uit zijn hoofd leren.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:48

Hier staat alles klaar voor morgen. Ik moet morgenochtend nog gaan verkennen, dus ik moet best vroeg vertrekken.

Zijn de dressuurringen zo erg? Bloos! Helaas gebeurd dat wel vaker bij de LRV Verdrietig

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:53