[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:19

Ook ik ga even bijlezen, ben een beetje druk geweest de laatste dagen met conoursen van mezelf en anderen, merriekeuring en paarden wegbrengen door heel NL.

Welkom appel_tje, fijn dat je paard gelijk de eerste keer al zo goed aanpakt met crosshindernissen. Heb je foto's van haar?

Irene, wat een mooi zadel! Voorlopig hou ik het nog wel even vol met mijn springzadel, een crosszadel komt er ooit nog wel eens als ik geld over heb 8-)
Goeie bijlees actie ook :D en nog een leuke foto van je paard. Het is goed om ze veel mee te nemen zeker als ze nog wat kijkerig zijn. Ze leren zo veel als ze als jong paard al veel zien.

Tiahastrona, hopelijk helpt een bezoekje van de tandarts voor je paard :)

UK_eef ook welkom hier. Ik ben ook afhankelijk voor vervoer en kan soms mijn moeders combinatie en soms de combinatie van de eigenaar van de andere paarden mee nemen. Waar ik wel voor zorg is dat ik niet iedere week iets plan want dan moet ik zo vaak vragen of ik de auto en trailer mee kan nemen. Dus alleen de dingen waar ik echt graag naar toe wil.

Anne3000, TeeGee :wave: welkom! Ik ben benieuwd naar foto's van jullie paarden.

Percy, met dat resultaat mag je zeker tevreden zijn voor een eerste cross, netjes hoor!

Marije heeft het formulier al klaar liggen voor Ermelo, als ik zelf niet mee rij kom ik in ieder geval kijken en aanmoedigen!

Gisteren de 5 jarige de eerste keer L gereden bij SGW Hoogenweg en ze was heel knap tweede!! *\o/*
Dressuur 185, springen foutloos en de cross ook foutloos maar 31 sec buiten de tijd. Heb ook niet voor de tijd gereden want het stond een beetje apart kort uit de bocht af en toe, niet echt een cross om een lekker voorwaarts ritme op te bouwen. Maar van mijn paardje heb ik echt genoten gister!
SPAM:
http://www.youtube.com/watch?v=JLxzynCRfu0

Tiahastrona

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:32

Welkom appeltje, foto ???
Ziet er netjes uit MM

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:13

Dat ziet er leuk uit MM! :D Hoogenweg is ook niet heeel ver voor mij :)

En u vroeg een picture:
Afbeelding

und

Me dressuur foto's van Almelose ruiterdagen zijn helaas te groot ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:18

Woah! Heerlijk zeg die strand foto!! Het rijden in het filmpje ziet er ook netjes uit.
Ik ben nog steeds aan het broeden op een tripje naar het strand maar ik weet nog niet wanneer en waar naar toe. Op welk strand is deze foto genomen?

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:38

Zandvoort!

Dat moet je echt doen MM! Je kan er ook heel goed het starten van de cross oefenen :P :P

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:31

Kom je x hier naar het strand, is voor mij klein stukje

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:14

tuurlijk heb ik wat foto's :)
zal alleen moeten oppassen om niet teveel te plaatsen ;)

dit was van het weekend
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de hogere afsprong hadden we ook maar een keertje genomen
Afbeelding
http://img35.imageshack.us/img35/7130/u01e.jpg

en twee week geleden haar eerste jumping
Afbeelding
Afbeelding

dressuur: zie onderschrift ( was wel een tijdje geleden)

MM leuk paardje, super dat ze het zo goed doet op haar eerste cross. Op het filmpje lijkt het idd wel kort op elkaar te staan. Maar beter een rustige eerste cros die foutloos is :D . ze worden vanzelf heter :=

Anne strand staat hier ook nog is een keer op de planning. Maar nu eerste komend weekend voor het eerst op dressuur wedstrijd (jonge paarden).

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:11

Ow die van jou is echt al heel veel verder appeltje! Leuke foto's! Die van mij heeft zelfs thuis nog nooit een parcoursje gesprongen. Alleen maar dressuur wedstrijden>

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:53

Vanaf het begin af aan heb ik meegelezen met dit topic en met jaloerse blikken naar jullie als combinaties gekeken.

Ik heb gisteren besloten om mijn paard te gaan verkopen. Het is een 5 jarige ster merrie van 1.70 hoog met de afstamming Canturano x Lemmod( burggraaf)
Nu veel oefenen lessen en hulp van derde komen wij er niet uit als combinatie. Ik ben niet de juiste ruiter ruiter voor haar. Ik ben ervan overtuigd dat dit paard met de juiste ruiter het heel goed gaat doen.
Voor mij is het belangrijkst dat ze een goede baas/plekje krijg.

Is er hier iemand of weten jullie iemand die interesse heeft voor dit geweldige paard.
Graag via pb om het hier ontopic te houden.

Voor de rest heel veel plezier met jullie jonge paardjes

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:31

Even een korte inlees moment tussen de drukte, ik loop al flink achter... Welkom: UK_eef, anne3000, Teegee en appelje ik geloof dat ik jullie nog niet heb verwelkomd

@Appeltje: leuk Emilion, mooi paard heb je. Die van mij is ook een 4 jarige Emilion. Jullie zijn al goed op weg, zo ver zijn we nog niet.
@Reeskees: prachtige foto's, ik vind dat je paard mooie sprongen maakt.
@mm: de vos pakt het mooi op, ziet er netjes uit. Wauw en 2de plek met de bruine gefeliciteerd, leuk om zo mee te kunnen genieten via film. Aken was vast super?
@Irene:had ik het geld dan nam ik graag het zadel, mooi ding.
@Olifanter hoe was de keuring gegaan?
@Marije interessant onderwerp je scriptie en gefeliciteerd!
@Percy: super dat Vlietland super ging!

Hihi het is nog best een hele klus om het bij te houden en in te lezen, voor mij de eerste keer dat ik met een onderwerp mee klets. De meeste van jullie zijn al best ervaren ruiter in de sgw, zo ver ben ik nog niet. Ik kom maar net kijken, door jullie verhalen en foto's en filmpjes kan ik er vast dingen uithalen en ik word er enthousiast van. Geweldige tak van de paardensport :D

Vanavond weer dressuurles gehad, we maken goeie vooruit gangen. Ik hoop binnen kort spring les te kunnen gaan nemen. Ik geef ons de tijd, ik wil haar de juiste hulpen aan leren en wil geen half werk doen, waardoor we het hele springen nog niet echt aan toe zijn gekomen. (Wel zo nu en dan een kleine sprongetje voor de fun, want ze houd van springen dat is een fijt). Had graag een foto voor jullie willen plaatsen, ik heb zo weinig foto's van haar. Ik hoop volgende week wat te kunnen maken. We passen op de paarden tijdens de vakantie van mijn stalbaas, hoop dan dat mijn vriend mooie foto's wil maken, hij is niet zo'n paarden mens :(

Aan de ervaren sgwers? Heeft het sowieso wel nut om met een kleiner paard te gaan starten, ze is 1,61? Ondanks dat ze goed kan springen en lef heeft.
Hoe denken jullie er over? Nu dat ze dressuurmatig beter gaat, moet ik al van haar vragen om te gaan springen en daarna einde van de zomer een cross les te nemen? Of ga ik te snel? Hoe bouwen jullie het op?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:38

@ GAM: wat enorm jammer maar wel de juiste keus denk ik. Je moet wel echt een klik hebben met je rijdier anders is het zonde van je geld. Hopelijk vind je een goede baas voor haar!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:07

tandarts is geweest, wolfskies en dop eruit. Mag maandag weer bitje in.
Vandaag maar naar het water geweest, gelongeerd in het water.
Afbeelding

Afbeelding

Was leuk!!

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:31

Wat leuk longeren in het water, daar moet je ook op komen! Zo grappig die bootjes op de achtergrond :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:43

tot dat stenen muurtje is het ongeveer halve meter, daarna begint het "echte" meer. Wil daar onder het zadel ook watertraining gaan doen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:55

Neesa, Aken was heel gaaf! Maar geeft mij ook weer het gevoel dat ik nog lang geen ervaren ruiter ben hoor ;)
Een kleiner paard kan denk ik prima crossen, ze zijn vaak lichamelijk sneller handig in hun lichaam en sneller toe aan nieuwe dingen dan een hele grote. De grote paarden hebben vaak langer tijd nodig om sterk te worden. Ik denk dat je al prima wat met haar kunt gaan springen, of ze uiteindelijk genoeg meters maakt voor het echte hoge crosswerk dat kan ik zo niet beoordelen. Maar dat is voor de eerste klassen vast nog niet aan de orde!

Heerlijk Tia, lekker je paard longeren in het water, je ziet ook echt hoe goed hij hierdoor zijn achterhand gebruikt. Woon jij zo dicht bij het water dat je hier aan de hand naar toe kan? Lijkt me echt fantastisch!
Hopelijk heeft je paard baat bij de behandeling van de tandarts.

Van 22 tot 28 juli heb ik een weekje vakantie dus zit er aan te denken om dan een strandrit te maken :) Mag je bij jullie het hele jaar door met de paarden op het strand Tiahastrona?

Anne3000, cool filmpje! Ik heb hier echt niets te klagen over bos maar een strandje er bij zou ook wel lekker zijn :D

Appeltje, wauw, die van jou is ook al aardig onderweg in de training, doet het al netjes allemaal.
Succes met de jonge paardenwedstrijd dit weekend!
Dat filmpje was trouwens niet de aller eerste cross maar de eerste keer L :o

Is er eigenlijk al een clubje mensen bij elkaar die een crosstraining zou willen volgen met hun jonkie of is dat toch meer iets voor in het najaar?
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 11-07-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:56

Tiahastrona schreef:
tot dat stenen muurtje is het ongeveer halve meter, daarna begint het "echte" meer. Wil daar onder het zadel ook watertraining gaan doen

Lijkt mij een goeie plek om te gaan oefenen, met mooi uitzicht ;) er gebeurd volgens mij ook van alles zo word ze gelijk goed mak.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:57

als het mooi weer is genoeg bootjes en zo ja

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:12

MizzMontana schreef:
Neesa, Aken was heel gaaf! Maar geeft mij ook weer het gevoel dat ik nog lang geen ervaren ruiter ben hoor ;)
Een kleiner paard kan denk ik prima crossen, ze zijn vaak lichamelijk sneller handig in hun lichaam en sneller toe aan nieuwe dingen dan een hele grote. De grote paarden hebben vaak langer tijd nodig om sterk te worden. Ik denk dat je al prima wat met haar kunt gaan springen, of ze uiteindelijk genoeg meters maakt voor het echte hoge crosswerk dat kan ik zo niet beoordelen. Maar dat is voor de eerste klassen vast nog niet aan de orde!

Is er eigenlijk al een clubje mensen bij elkaar die een crosstraining zou willen volgen met hun jonkie of is dat toch meer iets voor in het najaar?

Bedankt, voor je reactie. Altijd fijn om visie van een ander te krijgen.

Eind augustus gaan we voor 3 weken weg. Daarna zou ik graag een begin willen maken met de cross. Ik zou graag oefencross broekland willen rijden, daarvoor wil ik wel al 2 keer een crosstraining gedaan willen hebben, dus najaar sta ik voor open!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:27

Leuke paarden appeltje en Anne.
Jammer GAM, maar soms kan het niet anders
MM, hier loop ik met kwartier naar toe. Strand is voor mijn puppy nog te ver om onder de man heen te gaan, met trailer denk minuut of 10, maar is ze nog niet geweest. Wil ik wel gaan doen van de zomer, maar eerst maar weer gewoon erop maandag. We mogen hier alleen 's avonds op het strand nu, september weer hele dagen.

Crosstraining met zijn allen lijkt me gezellig, weet alleen nog niet of ik dan al mee ga, die van mij is natuurlijk pas 3.

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:13

Dankje Anne, ze lijkt ook erg ver omdat je erg fotogeniek is ;)
Een L1 proef zou voor haar nog te veel zijn. Het is nog echt wel een wiebelig beestje, maar ze werkt heel graag, en leert daarbij snel.
ik vind die van jou verder lijken kwa dressuur op je foto's :j

Neesa, Leuk dan een Emilion, werkt die van jou ook zo graag, Zo te horen is ze ook zo klein :Y) . Denk dat het als ze echt willen springen het niet echt een groot probleem is. Ik heb afgelopen jaren nog voor een CIC ** niveau ruiter een paar paarden dressuurmatig getraind en die waren ook maar 1.62/1.63. En die lopen toch ook goed mee.
Tja ik ben geen doorgewinterde eventer, maar ik ben al vrij vroeg gaan springen met haar. Op zo'n 3 a 4 weken heeft ze al een een sprongetje gesprongen, maar was toen nog wat onvoorzichtig en zwak. Dus een maand de tijd gegeven en doordat het veel beter ging toch een keertje in de week meegepakt.

Neesa, tof zo kunnen trainen in het water, zo'n luxe ;)

MM, al in de L toe maar, tja ik zie dat niet zo goed meer tegenwoordig. Hier in België word er al snel erg hoog gebouwd, de B hier was ook L in Nederland volgens mij.
Ben benieuwd morgen ze heeft deze week op rust moeten staan en het lijkt erop dat ze morgen weer kan lopen := . Dus even in de ochtend kijken of ze miss toch de avond kan lopen. Ben benieuwd hoe ze is, als ze braaf is mag ze misschien wel mee.

Cross training lijkt mij ook wel leuk, maar dan zou het al in zuid Ndl moeten zijn... Aangezien ik vanuit België moet komen, van Gent :=

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:01

Grappig om te lezen hoe iedereen hun paarden traint en planningen maakt!

(het strand was voor mij ook super zeldzaam en 3,5 uur rijden ;) )

@ Appeltje: Gisteren les gehad en veel bezig geweest de gangen 'sneller' te maken (meer op t achterbeen) en daarbij de M1 oefeningen mee gepakt. Volgende maand M1 starten :) Maar daar heb ik niet zoveel aan als je ook wilt crossen en hij nog super spookie is op hindernissen :P Dan durf jij echt al veel meer met je paardje! Ik houd het nog even met dit paard bij boomstammen ( voel me nu echt het mietje van dit topic ;) )

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:17

@anne3000: super dat je les goed ging. Veel plezier met het klaar maken naar de M. Mietje... Je hebt al meer ervaring dan ik hoor _/-\o_
@appeltje: Emy is ook zeer werklustig, hoe meer ik met haar bezig ben hoe feller ze word. Gelukkig, Dus kleintjes hebben ook potentie :D

Gisteren weer een buitenrit gemaakt, ze gaf weer eens de bevestiging dat ze hoog kan steigeren. Spoor overgang vlak bij thuis, waar ze al zo vaak over heen is gegaan zonder enkele aarzelingen. Gisteren onmogelijk, ik stap niet gauw van een paard. Maar ze werd me iets te gevaarlijk, aan de hand over het spoor na het spoor was ze super braaf. Terug weg ging ze er overheen zonder moeite, dat was natuurlijk terug naar huis....

Nieuwe stuk water ontdekt, waar we met een galop door heen kunnen en wat een plezier straalt er dan van haar af. Als ze maar diversiteit is en dat ze flink in een galop mag, dan is ze helemaal in haar element.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:39

Lekker he, water. Zeker met dit weer. Ben ook blij dat ik daar dicht bij zit.

Vandaag even halfuurtje les gehad voor het eerst, mocht er maandag weer op na 2 weken niets doen (ivm tanden).
Viel nog niet mee, erg slingeren (lees reed het hek er soms bijna uit). Ze is ook wel gegroeid, en nog wel beetje slap. Maar was nu veel meer dan maand geleden. Leek eerst of ze wel voor elkaar was, maar viel nu toch beetje tegen.
Geeft niets, gewoon meters maken maar. Komt vanzelf.

Of misschien toch supplement geven om spieren beetje te helpen. Wat zouden jullie doen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:45

Tia, ik geef mijn 5 jarige op het moment vitamine E en selenium, de vierjarige niet maar die doet ook veel minder.
Als een paard hard heeft gewerkt geef ik na de training of wedstrijd neutradex.
Dat een jong paard nog zo wisselend sterk of slap aanvoelt hoort ook wel bij het opgroeien denk ik, maar een Vit E + Sel supplement kan geen kwaad om bij te voeren.

Ik heb straks crosstraining in Ermelo, zin in!

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:50

Vitamine E maken paarden toch zelf en alles wat je extra geeft hebben ze niet nodig en moet afgebroken worden in de lever. Dat heb ik geleerd van een voedings-deskundige.
Denk je echt dat een jong paard dit nodig heeft? Die van mij loopt soms 2 keer op een dag, maar met een goede planning denk ik niet dat je heel veel krachtvoer of supplementen nodig hebt. Rust op de goede momenten en afwisseling in de training, vind ik naar eigen ervaring het beste voor elk paard.