[SGW] Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:15

Mijn reden dat ik veel nazorg eraan doe, is dat ik een heel gevoelige merrie had hiervoor. Daarmee was ik heel voorzichtig, beter safe than sorry zeg maar. Dat heb ik nu ook nog.
Heb liever dat ik teveel geld uitgeef aan koelen en naverzorging, dan dat ik het een keer niet doe en meneer er een blessure aan overhoudt. Dan kan ik me wel voor mijn kop slaan dat ik geen uitgebreide naverzorging heb gedaan...

NoaChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:49

Fijn dat iedereen zijn/haar schema zo wilt vertellen.
Ik lees aandachtig mee!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:46

Ik had Jer zaterdag na Texel (waar we overigens bij de dierenarts al konden koelen met water,super!!)
eerst in de coolboots en daarna in de klei met natte kranten en bandages.
Thuisgekomen heb ik dat er weer afgehaald, want het was werkelijk bloedjeheet onder de bandages... Ik schrok er eigenlijk van. Hoe kan dat? Het is toch juist de bedoeling dat het koel blijft?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:02

De klei gebruik ik hoe overdreven dan ook, ook gewoon na een B cross of training. Ben zuinig op zijn benen en over zoiets simpels als een pot klei hoef ik dan niet zo lang na te denken.
Ik moet wel zeggen dat ik vooral heilig geloof in veel stappen op het harde. Daar besteed ik de hele week door veel aandacht aan.

Trainen met hartslagmeter is wat mij betreft gewoon echt machtig interessant.
Daarbij heb ik heel graag dat mijn paard ook de B en L gewoon helemaal op zijn sloffen kan lopen en heb ik graag een reserve capaciteit. Maar het echte doel is hem sterker en weerbaarder maken om misschien nog een stapje te zetten in de dressuur en hem zo fit mogelijk te houden op deze leeftijd.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 06:45

Noor, heb mischien te vroeg gekleid om dat principe te gebruiken. Ik koel zolang ik op wedstrijd ben en ze gaan thuis pas in de klei. Tenzij ik om 10 uur al gecrosst heb en om 8 uur pas naar huis ga dan de ik t wel eens daar. Dan zijn de benen voldoende tot rust gekomen na de inspanning.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:47

Dan zal dat het vast zijn Vera :j Bedankt voor de tip.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:37

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:10

het topic is al weer even stil, maar nu het winterseizoen eraan komt hoe gaan jullie dan verder.
Las je een winterstop in, spring je gewoon wat wedstrijdjes of rijdt je dressuurwedstrijden kortom hoe gaat de SGW-rijder en SGw-paard de winter door op weg naar het volgend seizoen?????

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:15

Het is dat mijn paard nu met een blessure op stal moet staan, anders had hij 3 weken vakantie gehad, met 2 keer in de week een buitenritje en verder lekker veel in de wei. Eind november dan weer oppakken in het springen en vanaf half december weer wat meer dressuurwedstrijden.
Jan tot maart meer dressuur dan springwedstrijden en dan vanaf februari weer oppakken met galoptraingen :j

Mja, nu maar hopen dat ik najaar 2013 weer kan starten met hem.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:35

Ik rijd in de winter wat meer dressuur wedstrijden en ga minstens twee keer per maand naar het bos. Soms een springwedstrijdje, indoor oefencross enzo.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:00

Lekker veel parcourtjes springen en wanneer de energie uit zijn oren komt, dan plan ik een bosritje in. :Y)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 07:56

Wij zullen tot en met december vooral dressuren en 1x per week springen. Heb een paar dressuurwedstrijden gepland. Daarna pakken we het springen weer wat meer op en gaan we daar mee aan de slag op wedstrijd.
Verder regelmatig een buitenritje om allebei fris te blijven, en dan zijn we er hopelijk in Chaam weer bij :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:37

Ik heb er voor gekozen om november een winterstop van 14 dagen te houden en een wedstrijdstop van 4 weken. Merkte naar mate het seizoen verder ging, dat mijn paardje wat moe begon te worden. We hebben dan ook een heftig seizoen gehad, met heel veel crossen! Ze knapt altijd heel goed op van 1 of 2 weekjes rust!
Daarna beginnen we weer rustig met opbouwen voor indoor dressuur- en springwedstrijdjes. Indien het weer het toelaat (en dan vooral de bodem) ook nog zo veel mogelijk naar het bos om lekker stukken te galopperen... Vanaf januari wil ik dan weer crosstrainingen meepakken, zolang er geen sneeuw ligt, als voorbereiding voor het nieuwe seizoen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:24

Jer heeft zijn (deels noodgedwongen) vakantie al gehad. Hij is nu weer lekker aan de gang.
Deze maand start ik nog twee keer dressuur en daarna gaan we ons helemaal op het springen richten.

In principe hebben we elke week springles, maar als we veel cc hebben zal ik wel wat lessen overslaan. Daarnaast om de week dressuurles en ik wil minimaal 2 keer per maand naar bos of strand om de conditie op peil te houden. Afgelopen seizoen was dat een groot struikelblok voor ons.
Daarnaast wil ik in februari weer beginnen met de crosstrainingen :)

Edit: maar goed, de afgelopen jaren met al die sneeuw en kou........... eerst maar afwachten of we weer een horrorwinter krijgen ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:08

Hoe doen jullie het eigen met trainingsschema's? Ik ben namelijk een drama met zulke dingen en kan me er lastig aan houden. Vanaf januari ben ik iedere dag thuis (nu slaap ik 3 nachten per week niet thuis ivm werk) en wil ik dus een schema aan gaan houden om evenwichtig(er) te kunnen trainen.
Nu weet ik dat er mensen zijn die echt een heel boekje bijhouden met wat je iedere dag gedaan hebt (en dat gaat bij sommigen echt ver en wordt de hele training in detail opgeschreven.) Zo'n type ben ik dus niet! Maar ik heb wel wat meer houvast nodig. Uit mijn hoofd werkt namelijk ook niet... Vooral echte conditietrainingen schieten er hierdoor vaak bij in. En ondanks dat het op zich conditioneel prima gaat in de B, zullen we toch een keer naar het L toe moeten werken.

Iemand een gouden tip?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:11

Ik heb niet echt een trainingsschema. Ik wil gewoon min. 5 en het liefst 6 keer per week trainen, waarvan twee lessen van een uur. In het bos schakel ik heel veel in galop en dan stukje stap en dan weer galop en schakelen. Maar Winch heeft van zichzelf een goede conditie, altijd in de 50 bij de DA of het nou voor of na de cross is.

Ik schrijf tegenwoordig wel op hoe mijn wedstrijd ging en wat ik die week daarvoor heb gedaan. Winch moet echt aan haar trekken komen, als ik zes keer dressuur rijd in de week dan houdt ze dat twee weken vol en dan is het klaar. Daarom ga ik ook veel naar het bos, spring ik veel, stap ik altijd uit langs de weg enzovoorts.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:22

Op het moment heb ik geen eventer, wel een hele leuke 4 jarige Ziesto. Wil deze winter wat met haar gaan springen want dat lijkt heel fijn. En als ze dat lekker aanpakt een keer naar een crossterrein en dan kijken of we in Chaam kunnen starten.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:59

Mijn paarden hebben geen winterstop, ze hebben wel een zomerstop gehad van een maand. Wat ze eigenlijk goed heeft gedaan. Nu van de winter dressuur en springwedstrijden rijden. blijven doorgaan met de wekelijkse dresuurlessen en gaan ook wat vaker springles nemen.

Ga in December wel weer nadenken wanneer ik ze op ga trainen. Dat moet aan de hand van mijn wedstrijdschema, pony mag meer conditie opbouwen dan ik dit jaar gedaan heb. Hij heeft een hekel aan watertraining dus mag galop training gaan doen en met regelmaat naar de motorcrossbaan.

De merrie en schimmel doe ik afwisselend water en galop training en wil ik ook wel wijsmaken op de motorcrossbaan. Maar dat tel je dus terug vanaf de wedstrijden. 10 dagen voor de wedstrijd liefst de laatste watertraining is minder belastend dan galop training en dan om en om elke 4e dag galop of watertraining.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:01

Dat 4e-dag-systeem moet ik misschien ook maar eens uitproberen. En dan inderdaad in mijn wedstrijdplanning indelen. Nu is dat gezien mijn ritme geen optie, maar vanaf januari misschien wel.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:05

Ik wil voor volgend seizoen ook met het 4e dagschema gaan werken, maar hoe ga je dan om met bijv. een spring of dressuurwedstrijd die op je 4e dag valt?

Vera heb jij misschien een concreet voorbeeld van je schema? mag ook per pb natuurlijk :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:06

Idd Spottedponie, en met je vaste clublessen?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:07

Loetie, het is heel simpel eigenlijk. Je neemt papier en tekent daar een lijn op. Je schrijft tegen het einde van de lijn je "hoogte punt" op met datum. Daar moet je paard op zijn top zijn. Hoeveel conditie moet hij dan hebben? dat schrijf je erbij. Dan ga je rekenen wanneer je laatste training is en daar moet hij dus die conditie hebben. Vervolgens ga je terugrekenen in stappen die jij wilt en denkt dat je paard aan kan.

Dus als hij een cross van 8 min moet kunnen uitlopen moet hij 10 min aan kunnen bijv. Dat is je laatste, de keer ervoor doe je bijvoorbeeld 8, 6, 4, 2 Of je doet grotere stappen 4,8, 10

Kalender erbij nemen en voilà op die dagen ben jij bezet voor conditietraining.

Overigens in de lage klasse is het niet noodzakelijk zo een strak schema aan te houden. De merrie heb ik dit jaar redelijk gepland maar die loopt 2*, de pony heeft in het totaal 4 keer galop training gedaan als hij dat haalt en loopt simpel de M. Natuurlijk is dit ook wel afhankelijk van je overig trainingsarbeid.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:11

als ik tegen een wedstrijd loop, spring of dressuur dan is de conditietraining bij mij gewoon een dag eerder of later. En is het een cross dan telt deze gewoon mee in de planning.

Heb op stal een whiteboard hangen met de paardennamen en dagen, en schrijf daar per dag op wat de planning is. En achteraan schrijf ik hoe vaak ze de week ervoor hebben gelopen. Dat neem ik mee in de planning voor de volgende week. Schrijf het verder niet echt op papier of op PC heb dat wel gedaan voor school. Kan dat wel een keer opzoeken maar dat staat op mijn andere pc.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:14

Oke duidelijk, dank je wel!!
Ik ga er eens mee aan de slag van de week...

Nu crossen we nog maar L, maar wil mn paard niet over de kop rijden natuurlijk dus wil ik er wel bewust mee omgaan... Vooral ook omdat ik een paard heb wat blijft gaan, hoe moe ze ook is...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:19

Ik ga er ook eens mee stoeien! Die van mij kan ook moe zijn, maar dan gaan toch die oortjes er op in de cross en gaat ze gewoon door. Wil wel voor haar het plezier er in houden en op een verantwoorde manier.
Fijn dat je alles zo met ons deelt vera_pino!
Mijn stalhouder werkt idd ook op die manier met een whiteboard (15+ paarden) maar omdat nou te doen met 1 paard >;) Beetje 'wannabee' :P Hou het wel bij in mn wedstrijdschema op de PC :j