[SGW] Crossen met Stang & Trens??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:01

Calimero_ schreef:
Jammer dat er niet op een normale manier gediscussieerd kan worden hier.
Het kan toch dat mensen verschillende meningen hebben? Ik stel vragen, blijf onderbouwd en netjes.
Dan kunnen jullie hetzelfde toch bij mij doen?

Maar ik word meteen afgekat dat ik er niks van weet en me maar stil moet houden. Dan denk ik ook, ik probeer juist jullie te begrijpen.. Dan kun je toch ook gewoon antwoord op mijn vragen geven..

Om deze reden zal ik dan ook niet verder gaan hier in dit topic.

Jouw eerste reactie in topic is nou niet het toonbeeld van een nette, goed onderbouwde vraag om een diepgaande discussie te starten.
Beetje jammer dat je meteen beledigd bent als er argumenten komen van mensen die zelf middenin de sport zitten.

Calimero_ schreef:
Ik heb niet eens alles gelezen hier, alleen de eerste pagina's maar jeetje!

Ik vind eigenlijk deze sport heel egoïstisch. Ja het klopt dat als een paard als een idioot door de hindernissen vliegt het levensgevaarlijk is.
Maar om dan maar zo'n bit erin te hangen wat letterlijk verschrikkelijk pijn doet om hem maar af te remmen?
Of rijd thuis zover door dat je paard beter onder controle is, of ga geen cross rijden...

Het is toch egoïstisch om cross te gaan rijden omdat mensen dat zo nodig willen en leuk vinden. En ach, als er geen andere mogelijkheid is dan er hem een mega bit in te hangen en hem pijn te doen, wat geeft dat nou? Als mensen maar kunnen crossen!!

Gatver, ik vind het echt heel erg die theorie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:03

kamsel schreef:
Anneliesdj: topic gaat hard, maar als antwoord op een paar pagina's geleden: soms overdrijf ik een heel klein beetje om het punt duidelijk te maken :D

Ik heb geen idee waar je 't over hebt? _O-

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:06

anneliesdj schreef:
kamsel schreef:
Anneliesdj: topic gaat hard, maar als antwoord op een paar pagina's geleden: soms overdrijf ik een heel klein beetje om het punt duidelijk te maken :D

Ik heb geen idee waar je 't over hebt? _O-

Goed afgerichte toppaarden, trensje, dressuurmatig pinken te rijden, hindernis 1.60 (meer een heel parcours) zwaarder geschut.. Ff kort samengevat :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:06

Als je door middel van een scherper bit minder hoeft te rukken en te plukken aan zo'n paard is dat toch juist de keuze die je wilt maken?
Als het paard als het ware wordt getemt door het bit, jij fijner kunt zitten en zachter kunt inwerken waarom moeilijk doen met een minder scherp bit en ondertussen alle kanten opvliegen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:23

kim345 schreef:
Toch grappig de mensen die nog nooit een cross gereden hebben zijn het felst tegen...
Toch oordelen terwijl je niks vancross weet.

Ik ben niet tegen de cross, ik ben tegen het gebruik van (nogmaals :D) alles behalve verfijnd gebruik van bitten of het nou topsport is of niet. Het is niet een excuus om in een paard zijn mond te hangen.

En redelijk hypocriet is dat het halve forum erover valt als iemand voorstelt om een Pelham te gebruiken tijdens buitenritten, dan moet het rijtechnisch maar opgelost worden d.m.v. grondwerk en als een eventing ruiter keihard in het smoelwerk van een paard hangt met s&t kan het ineens wel en heeft niemand zeggenschap om er iets over te zeggen omdat ik nog nooit op dat niveau heb gereden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:24

JoycexLynn12 schreef:
Als je door middel van een scherper bit minder hoeft te rukken en te plukken aan zo'n paard is dat toch juist de keuze die je wilt maken?
Als het paard als het ware wordt getemt door het bit, jij fijner kunt zitten en zachter kunt inwerken waarom moeilijk doen met een minder scherp bit en ondertussen alle kanten opvliegen?

Jaaa, maar dat gebeurt toch niet... Kijk maar op de foto's of naar het EK, er wordt keihard getrokken terwijl ze met Pelham's rijden of andere bitten met schaarfunctie. En je rukt en plukt minder omdat de inwerking van het bit harder is.

lindake

Re: Crossen met Stang & Trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:10

Moderatoropmerking:
Even het verzoek van mijn kant om steeds op de bal te spelen en niet op de man. Bij voorbaat dank!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:21

kamsel schreef:
Goed afgerichte toppaarden, trensje, dressuurmatig pinken te rijden, hindernis 1.60 (meer een heel parcours) zwaarder geschut.. Ff kort samengevat :D

Ow dat, ff kort; ik ben bij een aantal ruiters aan huis geweest waar de meeste paarden thuis met hetzelfde materiaal werden gereden als op concours.

Fred_Kroket schreef:
En redelijk hypocriet is dat het halve forum erover valt als iemand voorstelt om een Pelham te gebruiken tijdens buitenritten, dan moet het rijtechnisch maar opgelost worden d.m.v. grondwerk en als een eventing ruiter keihard in het smoelwerk van een paard hangt met s&t kan het ineens wel en heeft niemand zeggenschap om er iets over te zeggen omdat ik nog nooit op dat niveau heb gereden.

Ik vraag me nog steeds af waar je dat gezien hebt, de foto's die hier geplaatst zijn is niets mis mee.
En het kan best eens een minder moment zijn hoor, maar keihard hangen of trekken is wat anders dan een correctie.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 10-10-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:23

Zodra een paard echt pijn heeft in zijn mond zal hij staken en nooit dit doen wat hij nu doet!
Middeltjes om het paard het wel te laten doen kunnen tijdens de training wel maar nooit in een 3ster wedstrijd waar 10tallen juryleden en hinderniscontroleurs zijn!
Het paard springt en doet alles dus gewoon uit zichzelf!

Echt pijn heeft het dus nooit!!! Anders had hij het nooit gedaan!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:16

Heb je wel eens naar de geschiedenis van het paard gekeken? En de aard van het paard?
Het is een van de weinige dieren die erg trouw en zeer vriendelijk is. Een paard zal voor en samen met je willen werken. Het kan best zijn dat het paard wel degelijk pijn heeft maar zich of hiervan afsluit of gewoon doorgaat. Er zijn onderzoeken naar gedaan (kan ze zo snel niet vinden) dat het bit en vooral s&t toch wel schade brengt in de mond van het paard, Lees: bij verkeerd gebruik. Ook denk ik dat er veel paarden zijn die best wel eens staken maar doormiddel van sporen of zweep wel weer vooruit gedreven worden. Ik zeg niet dat elk paard pijn heeft. Maar sommige combinaties van hulpteugels en bitten moeten wel pijn doen als je eraan gaat hangen.. En natuurlijk zullen er ook veel mensen zijn die wel normaal omgaan met het bit en hun paard. Over deze mensen praat ik dan natuurlijk ook niet.

Dit is wel echt mijn laatste bericht.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:28

Joolien schreef:
Dat weet ik, maar moet het daarom maar goed zijn? Moet het daarom maar mogen?? Dat vind ik niet. Het is een eindeloze discussie, hou op schei uit, maar waarom gaan zeggen dat het wel mee valt en mensen persoonlijk gaan aanvallen of niet mogen reageren omdat je geen goed niveau hebt? Dat vind ik zo jammer. Kunnen we nou nooit eens een normale discussie hier aangaan op bokt? Mogen alleen maar mensen reageren die topsport rijden? Dan hou je weinig topics over.

Joolien, volgens mij ben jij begonnen door een foto en naam te plaasen van MB. Zij kan zich niet verweren dus die persoonlijke aanval is niet netjes.
Het blijft mij echter verbazen dat ruiters die zich niet kunnen verweren door bokkers aan de schandpaal worden genageld, terwijl ze zelf meteen schermen met een persoonlijke aanval en als ze dan ook nog tot de groep "beschermde bokkers" horen dan wordt er weer royaal met OW's gestrooid.
Dus doe niet zo kinderachtig, als je niet wilt dat er een persoonlijke aanval op jou komt, moet je die ook niet naar een ander toe maken

Paarden worden in de wedstrijd nu eenmaal fanatieker dan in een training en dat heb je ook nodig. Ik weet waar ik het over heb, maar ga dat niet allemaal uitgebreid hier neer zetten.

Over een noodrem uitgooien zijn de meningen verdeeld, maar IK vind dat veiligheid voor alles gaat en het gezever dat je dan eerst thuis moet trainen gaat in sommige gevallen gewoon niet op. Met een buitenrit kan je paard ook aangevallen worden door een hond en als die raak bijt dan is de reactie wel anders dan een normale ontmoeting met een hond (spreek uit ervaring)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:15

Zie hierboven.

En ik lees hier op bokt steeds vaker over ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden door gewoon een bit in het paard te hangen als men zich op de openbare weg begeeft ipv met touwhalstertjes of andere bitloze gevalletjes te rijden.

@Calimero, jouw vraag of mensen hier wel eens naar de geschiedenis en de aard van het paard hebben gekeken is eerlijk gezegd nogal neerbuigend.

Fijn dat je aangeeft dat verkeerd gebruik van stang en trens schade op kan leveren en dat soms stakende paarden weer vooruit gedreven worden met sporen en zweep, maar beide zijn niet relevant in deze discussie aangezien dit paard duidelijk niet in de staak zit, en daarbij na de cross nog eens door een dierenarts gecontroleerd is.

Als je een discussie op wil starten over hoe een stakend paard weer aan de gang te krijgen, of correct vs incorrect stang gebruik is dat misschien beter op zijn plek op een ander gedeelte van het forum. RT praktijkproblemen ofzo.

Persoonlijk zie ik liever zo een bloed fanatiek paard helemaal gefocused op de volgende hindernis, die bezig is met iets wat hij machtig mooi vindt, dan een dood geparelli'd paard die zelfs niet eens zijn oren meer erop zet.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:38

Nou daar ga ik dus niet eens op in!
Als we het gaan hebben over vroeger dan was een paard ook een wild dier!
Dus ben het helemaal met je eens Manic slaat weer nergens op....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:03

Calimero_ schreef:
Heb je wel eens naar de geschiedenis van het paard gekeken? En de aard van het paard?
Het is een van de weinige dieren die erg trouw en zeer vriendelijk is. Een paard zal voor en samen met je willen werken. Het kan best zijn dat het paard wel degelijk pijn heeft maar zich of hiervan afsluit of gewoon doorgaat. Er zijn onderzoeken naar gedaan (kan ze zo snel niet vinden) dat het bit en vooral s&t toch wel schade brengt in de mond van het paard, Lees: bij verkeerd gebruik. Ook denk ik dat er veel paarden zijn die best wel eens staken maar doormiddel van sporen of zweep wel weer vooruit gedreven worden. Ik zeg niet dat elk paard pijn heeft. Maar sommige combinaties van hulpteugels en bitten moeten wel pijn doen als je eraan gaat hangen.. En natuurlijk zullen er ook veel mensen zijn die wel normaal omgaan met het bit en hun paard. Over deze mensen praat ik dan natuurlijk ook niet.

Dit is wel echt mijn laatste bericht.

Nou als jij terug gaat naar de geschiedenis van het paard, vraag ik me af waarom jij überhaupt op een paard rijdt??? := Een paard was vroeger een wild dier en is gedomesticeerd. Dit is van nature helemaal niet gemaakt om op te rijden....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:11

Calimero_ schreef:
Een paard zal voor en samen met je willen werken. Het kan best zijn dat het paard wel degelijk pijn heeft maar zich of hiervan afsluit of gewoon doorgaat.

Ja dat klopt inderdaad, en volgens mij doet mijn paard dat tijdens het crossen omdat ze het zelf LEUK vind... De rem (in de vorm van een dubbelgebroken bitje) doet het met de dressuur (en zelfs tijdens een buitenrit) anders altijd prima. In de cross komt ik niet altijd door. Nu ik nog maar in de B rij valt het 'gevaar' nog wel mee van het een keertje te hard aanrijden en dus proberen we het nog met training, rust en een zo zacht mogelijke hand op te lossen. Maar zodra ik (ooit) hoger ga (of mag ;) ) rijden en het 'enthousiasme-probleem' blijft zich voor doen, moeten we misschien toch op zoek naar een andere rem. Goh, ja, en als dat toevallig op topniveau een S&T blijkt te zijn, waarom niet... Ik ga er dan ook van uit dat die mensen op dat niveau hun handjes ook wat stiller houden, dan ik met mijn dubbelgebroken bitje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:16

gr_roos schreef:
Joolien schreef:
Dat weet ik, maar moet het daarom maar goed zijn? Moet het daarom maar mogen?? Dat vind ik niet. Het is een eindeloze discussie, hou op schei uit, maar waarom gaan zeggen dat het wel mee valt en mensen persoonlijk gaan aanvallen of niet mogen reageren omdat je geen goed niveau hebt? Dat vind ik zo jammer. Kunnen we nou nooit eens een normale discussie hier aangaan op bokt? Mogen alleen maar mensen reageren die topsport rijden? Dan hou je weinig topics over.

Joolien, volgens mij ben jij begonnen door een foto en naam te plaasen van MB. Zij kan zich niet verweren dus die persoonlijke aanval is niet netjes.
Het blijft mij echter verbazen dat ruiters die zich niet kunnen verweren door bokkers aan de schandpaal worden genageld, terwijl ze zelf meteen schermen met een persoonlijke aanval en als ze dan ook nog tot de groep "beschermde bokkers" horen dan wordt er weer royaal met OW's gestrooid.
Dus doe niet zo kinderachtig, als je niet wilt dat er een persoonlijke aanval op jou komt, moet je die ook niet naar een ander toe maken

Paarden worden in de wedstrijd nu eenmaal fanatieker dan in een training en dat heb je ook nodig. Ik weet waar ik het over heb, maar ga dat niet allemaal uitgebreid hier neer zetten.

Over een noodrem uitgooien zijn de meningen verdeeld, maar IK vind dat veiligheid voor alles gaat en het gezever dat je dan eerst thuis moet trainen gaat in sommige gevallen gewoon niet op. Met een buitenrit kan je paard ook aangevallen worden door een hond en als die raak bijt dan is de reactie wel anders dan een normale ontmoeting met een hond (spreek uit ervaring)

Ik val niemand aan, ik zet deze foto's neer als voorbeeld. Ik bespreek haar naam niet nadelig. TS vraagt hier iets en ik zoek de desbetreffende foto erbij, thats it.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:24

Je hebt het in dit topic alleen maar over het hangen aan de teugels, de heras hekwerken, rukken en rammelen, een slecht voorbeeld voor de kindertjes die deze poster boven hun bed hangen, oneerlijk naar het paard en hoe slecht het niveau van rijden in Boekelo wel niet is ( :? )

Als je dat in eenzelfde topic neerplempt met een foto en naam en toenaam van 1 persoon in het bijzonder insiniueer wel degelijk dat het hier om deze persoon gaat.

Om dan nu de heilige onschuld te gaan lopen spelen en te gaan TeMmen over persoonlijke aanvallen vind ik dan weer best triest, maar ach.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:27

Joolien schreef:
Ja ik vind het niet kunnen dat dit soort foto's zo uitvergroot in zo'n blad staan. Het gaat om Madeleine Brugman, zij startte vandaag ook met een stang-trens in de cross van Boekelo. Ik snap dat die paarden heet worden, maar een ST gaat me dan echt te ver.

Edit: En ook een excuus als 'handrem' oid trap ik niet in.

Nog een edit.
Afbeelding

Dit is dus niet de foto uit de P&S en daar zet je dus wel de naam bij en IK vind dit niet netjes. Dus jij bent imo wel degelijk degene die mensen die zich niet kunnen verweren aan valt en het op de man speelt.

Citaat:
Ik val niemand aan, ik zet deze foto's neer als voorbeeld. Ik bespreek haar naam niet nadelig. TS vraagt hier iets en ik zoek de desbetreffende foto erbij, thats it.

Manic ik dacht al even dat ik achterlijk was, Joolien komt net als Ara vaker met dit soort acties weg en ik vind het niet getuige van fatsoen. Gelukkig zijn er nog mensen die er hetzelfde over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:31

manic schreef:
Je hebt het in dit topic alleen maar over het hangen aan de teugels, de heras hekwerken, rukken en rammelen, een slecht voorbeeld voor de kindertjes die deze poster boven hun bed hangen, oneerlijk naar het paard en hoe slecht het niveau van rijden in Boekelo wel niet is ( :? )

Als je dat in eenzelfde topic neerplempt met een foto en naam en toenaam van 1 persoon in het bijzonder insiniueer wel degelijk dat het hier om deze persoon gaat.

Om dan nu de heilige onschuld te gaan lopen spelen en te gaan TeMmen over persoonlijke aanvallen vind ik dan weer best triest, maar ach.

Ik tem niet, ik zeg niks over het slechte niveau van rijden? Waar haal je dat vandaan? En heras hekwerken zei een jury laatst bij het springen van de cross, klonk wel leuk. Ook hij vond dat pelhams en S&T vaak overbodig zijn, en alleen maar komen door onkunde van de ruiter...
En ja, ik vind het een rar beeld geven dat zo'n poster in de P&S staat, mag ik dat niet vinden? Ik vind het geen goed voorbeeld, dat mag ik vinden toch? En ik heb goed mijn ogen de kost gegeven afgelopen zaterdag en daar zaten ophoudingen bij die geen ophoudingen te noemen waren imo, dat verwoord ik dus als rammel.

Goh iedereen weet dat het om Madeleine gaat maar omdat ik een naam en foto gebruik ben ik de boeman? Is dat niet schijnheilig?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:37

Nee, het gaat om de 2de foto die je plaatst, dat slaat werkelijk helemaal niet op de vraag over de foto in de P&S, zelfs de S&T is daar niet te zien.

Wij hebben verschillende opvattingen over fatsoensnormen, kan gebeuren, maar ga nou niet helemaal de vermoorde onschuld uithangen.............

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:43

Joolien schreef:
Ik verbaas me nu toch over hoe er gereden wordt tijdens de cross. Zit nu boekelo te krijgen en wordt niet echt vrolijk van de manier van rijden.

Is gewoon een directe quote hoor.

Het is een beetje als het binnenlopen bij de plaatselijke schaakclub om te zeggen dat schaken voor mietjes is. Ik snap niet zo goed wat je ermee wil bereiken anders dan stoken/trollen.

Op de foto die jij hier hebt geplaatst en die ook in de P&S staat, wordt stanggebruik getoond waar menig dressuur ruiter nog een puntje aan kan zuigen. Tuurlijk mag jij je eigen mening hebben, net zo goed als ik en anderen mogen vinden dat je werkelijk aan het muggenziften bent als je deze poster een raar beeld vindt geven.

Als je dan echt kloten hebt stap je volgende keer gewoon even op zo een ruiter af en vraag je waarom ze eigenlijk met zo een bit rijden. Mischien krijg je wel antwoord, daarintegen heb je ook kans dat je heel hard uitgelachen wordt, maar dat is een stuk zinvoller dan hier achter iemand zijn of haar rug om te gaan zitten stoken.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:04

Verdomd Manic... Alweer met je eens ;)

Zodra jij het allemaal maar gerammel en nog meer onzin vind weet ik de perfecte oplossing....
Ga voortaan niet meer crossen kijken en hou het lekker bij het aanschouwen van een dressuurwedstrijd waar natuurlijk altijd even netjes gereden wordt zonder gerammel etc!

bontkwagga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:42

Joolien schreef:
En heras hekwerken zei een jury laatst bij het springen van de cross, klonk wel leuk. Ook hij vond dat pelhams en S&T vaak overbodig zijn, en alleen maar komen door onkunde van de ruiter...

Dan zou ik toch graag eens met deze jury praten en zien of hij er bij mij hetzelfde over denkt. Ik rijd nl ook met pelham en dat is echt niet vanwege mijn onkunde. Als je op Z pony's/M paarden niveau hebt gereden (zoals ik heb gedaan) dan weet je echt wel waar je mee bezig bent.
Mijn paard is ruim 1.80 groot en een kolos van een paard en weegt ook beduidend meer dan een gemiddeld paard van 600 kg. Hij wordt erg enthousiast als we gaan crossen en dan is er niets meer aan te houden. Dus voor mijn (en mijn paard's) veiligheid, heb ik zo'n "hekwerk" erin hangen. En opmerkingen van 'dan moet je niet gaan crossen' slaan dan natuurlijk nergens op.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:52

Omdat deze discussie op dit moment een beetje vervalt in een welles-nietes discussie en daarbij nog steeds erg op de man gespeeld wordt, sluit ik dit topic.