[SGW] Uitslagen sgw Neede 25/26 september

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:59

@ Irene2 Ik ben er in 2008 geweest en toen was de 3 sprong vlak voor de eerste trakhener absoluut niet eerlijk gebouwd, 1,5 galopsprong tussen de eerste en de tweede en 2,5 tussen de 2de en 3de. Jij kan dat eerlijk vinden en gezeur van deelnemers, maar ik vind dat niet fair en dat is mijn mening.
Ik hoorde later dat de TA nog getwijfeld heeft om de wedstrijd af te keuren, hindernis uit de cross halen was geen optie. Het was alleen zo sneu voor iedereen als de wedstrijd werd afgelast. De ruiters staan hier dus niet alleen in.

xxitsmexx

Re: Uitslagen sgw Neede 25/26 september

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:07

ik vond de cross ook dit jaar weer mooi gebouwd... okay sommige stukken slechte bodem (waar natuurlijk niks aan gedaan kan worden) waardoor de hindernissen iets moeilijker van werden maar verder vond ik de hele L super goed te doen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:29

irene2, dan hebben wij kennelijk een ander oordeel over fair. Een smalletje van 1,5 meter front op een open weiland in het L vind ik al vreemd, maar helemaal als het zodanig gebouwd is dat er aan de achterkant armen zitten waar je met een beetje scheef springen bovenop landt (een soort U zeg maar). Ik vind dat gewoon gevaarlijk. En Roos haalt ook al een voorbeeld aan.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:36

welke smalletje bedoel je precies?

Als je het gevaarlijk vind om te rijden dan is dat ook je eigen keus. maar omdan de hele cross niet fair te noemen vind ik erg ver gaan.

roos haalt een voorbeeld aan.. uit 2008.. daar heeft de organisatie weinig aan lijkt me. we hebben het in dit topic over SGW neede 2010. en daar was de M goed te doen, en de trakehner ook prima.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:39

Overigens heb ik mail van de organisatie dat de diskwalificatie wordt aangepast, dus het heeft gelukkig zin om even contact op te nemen!

Verder bemoei ik me wijselijk maar niet meer met de discussie fair of niet. Zoveel mensen zoveel meningen en zoals ik al eerder schreef; ieder zijn eigen maatstaven over veiligheid en wel of niet starten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:41

Lielle haalde ook eerdere jaren aan en als het je meerdere keren overkomt dan vorm je een mening over een cross. Maar blijkbaar mag je geen mening hebben en op basis van die mening mag je al helemaal niet beslissen om daar NIET te starten.

Over 2010 kan ik niet veel zeggen, ik ben er niet geweest, maar als mensen hun twijfels uiten dan verbaasd mij dat niets. Over het algemeen zijn dat mensen die weten waar ze over praten en waarvan ik ze op hun woord geloof.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:45

je mag die mening best hebben, je hoeft ook niet direkt over te gaan op 'blijkbaar mag je geen mening hebben'.

Je had je mening over Neede al gevormd voordat het dit jaar was, begrijp ik?

ik hou er verder ook over op. het is ook goed dat een ieder z'n eigen mening heeft. maar de reactie van Lielle vond ik bot overkomen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:28

Ik denk dat er hier onder de SGW'ers altijd dezelfde mensen zijn die klagen over Neede. In mijn ogen kun je dan gewoon beter niet meer opgeven en lekker een andere cross starten.

En met dat smalletje ben ik het mee eens. Ik startte Pino en Calypso destijds voor het eerst B daar en ben met de 1 rechtdoor gegaan en de ander het alternatief. Dat ding was idd niet bepaald handig en veilig gebouwd :n
Verder heb ik zelf nooit problemen gehad met de afstanden. Heb mijn tempo er gewoon op aan gepast.

Misschien is het voor sommigen een idee om met hun kritiek en opmerkingen een mail naar de organisatie te doen? Zodat ze er wat mee kunnen?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:28

Acheraf kijk je een koe in het gat, zegt men hier. En omdat ik dit jaar voor het eerst in Neede was, zal ik ook alleen daar wat over zeggen. Maar ik kan er weinig op aan te merken vinden.

Alternatieven bij de moeilijke sprongen. Niet verhoogd waar de bodem te slecht werd. Goede terreinen voor dressuur, springen er parkeren. En over het grootste stuk ook absoluut geen slechte bodem voor de cross. Slechte stukken heb je overal wel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:30

Neede heeft gewoon pech gehad met teveel regen in de week ervoor. Daar kon het droge weekend echt niet tegenaan :n Heb er verder nog nooit een slechte bodem mee gemaakt. Gewoon balen voor de organisatie.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:55

Neede is altijd een beetje apart :o Maar als je er niet wil rijden moet je idd gewoon niet opgeven, aan iedereen de eigen keuze. Ook dit jaar waren er weer enkele sprongen waar ik mijn twijfels bij zette maar wanneer je gewoon de cross goed verkend en je eigen paard goed kent weet je ook hoe je deze imo korte afstanden het beste kan aanrijden. Toch worden de afstanden hier elk jaar beter en zaten er niet van die vreemde smalle hindernissen op open terrein in. Zelf vond ik de in-uit midden op een groot weiland niet slim gebouwd en had ik de zwaan op zondag uit de cross gehaald.

Zondagmiddag was de bodem erg goed opgedroogd en heb ik gewoon goed kunnen rijden. Mijn grote paard van 1.80 had geen problemen met de afstanden, gewoon zelf creatief zijn met hoe je een combinatie kan aanrijden.

Ik vind trouwens wel dat ze er veel aan gedaan hebben om de bodem in de cross goed te krijgen er is echt wel extra zand opgebracht op slechte stukken, dit in tegenstelling tot wat Roos zegt. Maar een heel weiland vol storten met gebroken puin en zand kan gewoon niet, daar zullen de grond eigenaren ook niet zo blij mee zijn.
Laatst bijgewerkt door billy1 op 27-09-10 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:55

Ik vind het nogal vreemd eigenlijk dat er zo gevallen wordt over commentaar op de kwaliteit van de cross. Persoonlijk vind ik dat het allerbelangrijkste van een wedstrijd, al het andere (reisafstand, zwaarte van de wedstrijd afstand tussen de onderdelen, secretariaat, starttijden etc) is wat mij betreft ondergeschikt.

En irene, dat mag je dan bot vinden, ik vind persoonlijk veiligheid erg belangrijk. En het smalletje waar ik het over had, was gewoon gevaarlijk, en op diezelfde dag is een zeer ervaren crosser hard gevallen op de gaffel.

Ik heb hieronder de tekst geplaatst die ik al eerder over het smalletje in kwestie heb geschreven, en daar laat ik het verder bij. En ik heb dus idd sinds 2007 niet meer in neede gestart, dit jaar had ik wel ingeschreven voor een oefenrondje omdat ik met het paard in kwestie nog een keer het water wilde doen. En dan had het dus heel goed gekund dat ik een volte op een sprong met oneerlijke afstanden (als die er zou zijn geweest) had ingecalculeerd.

Lielle schreef:
En nog een voorbeeld van een oneerlijke hindernis vond ik het smalletje van Neede vorig jaar. Dat was een lage sprong (80 cm) midden op een open veld met een front van een meter of. Op zich al niet erg logisch, maar het enge waren de armen die er aan de achterkant aan zaten (het was dus zeg maar een U die je vanaf de bodem aanreed). Op het moment dat je paard daar maar enigszins scheef springt, land je bovenop de balken en dan weet je niet wat er gebeurt. Die hindernis heb ik dan ook van de andere kant gesprongen, waarbij je tussen de armen afzette en een vrije landing had.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:58

Lielle sinds 2007 is de cross alleen maar in positieve zin veranderd. Dus echt wel weer het proberen waard!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:59

ik weet niet over welk smalletje je het hebt lielle, dus daar zal ik zeker niet over oordelen. ik begrijp uit mandy's reactie dat dat smalletje in een ander jaar erin stond. :)
zoals je het uitlegt klinkt het inderdaad als een gevaarlijke hindernis.

Toch vind ik het jammer dat je negatief over de cross praat terwijl je het dit jaar niet eens gezien hebt.
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 27-09-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:01

Billy, op jouw oordeel durf ik wel af te gaan, dus wie weet volgend jaar. Was de opbouw nu ook beter? Andere jaren vond ik de balans tussen de hindernissen behoorlijk zoek, van boompjes op struikelhoogte (in het M) tot 'de' trakehner ;)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:03

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze hindernis DE trakehener wordt genoemd :o Echt heel gemakkelijk aan te rijden en simpel te springen.

Naar mijn idee is Neede nog steeds niet de cross met de beste afstanden maar het wordt elk jaar beter, er zaten nu gelukkig geen echte vreemde sprongen in.

Weet iemand van jullie misschien welke fotograaf gisteren bij de hindernis na de zwaan zat? Deze man heeft nl mijn hond op de foto gezet <3

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:07

ik heb geen idee Dorien. waren er uberhaupt fotografen gisteren?
ik zou ook graag een leuke foto hebben in deze cross :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:08

ik weet niet wat er sinds 2007 aan is veranderd (ben er sindsdien dus niet meer geweest) maar destijds was die niet reeel voor het M, en die mening werd breed gedeeld, ook door de ervaren ruiters. Over daarna kan ik dus niet meer oordelen, op de foto's lijkt het een stuk beter geworden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:09

Over de organisatie heb ik absoluut geen klachten. Ik heb ook bij het afmelden mijn situatie uitgelegd en daar had men begrip voor. Ik kom er al jaren en rij er normaal fijn. Ik was zowiezo van plan om bij de moeilijke sprongen het alternatief te doen omdat het de 2e L cross voor mijn paard was.
De enige reden waarom ik niet ben gestart was puur de bodem. Mijn paard heeft veel lol in het crossen en is normaal niet bang aangelegd. Ook kan zij normaal op elke bodem lopen ook glad en zwaar. Ik wil graag dat zij haar vetrouwen houdt. Ik kan mij ook geen valpartij permiteren. Even verkeerd vallen en dan is paardrijden voor mij verleden tijd. Daarom neem ik geen extra risico. Verder ga ik er niet meer over beginnen..
Ieder zijn eigen keuze om wel of niet te starten. vond het erg jammer want wilde heel graag. Ik heb tot het springen getwijfeld en bij twijfel doe ik het niet!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:10

kan je keuze wel helemaal respecteren Caro :)
je kent jezelf en je paard het best.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:42

Lielle schreef:
Billy, op jouw oordeel durf ik wel af te gaan, dus wie weet volgend jaar.

Das ook lekker dan >;) Dus wat wij zeggen klopt niet en kun je niet van op aan?

Neede heeft zeer zeker positieve veranderingen ondergaan. Echt rare hindernissen zoals de Gaffel en dat smalletje zie je er niet meer. DE trackener (zoals die hier wordt genoemd) is zo verandert dat ie nu gewoon goed te rijden is (zeg ik als schijtlaars eerste klas :o ).

Het is misschien niet de mooiste cross hier uit de omgeving, maar om nou te zeggen dat ie niet fair en niet eerlijk is. Dat gaat mij persoonlijk te ver.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:48

Billy, ik heb nooit gezegd dat er geen zand is gestort. Ik heb gevraagd of dit was gedaan en toen werd er door andere een ontkennend antwoord gegeven. Helaas is mijn paard nog steeds herstellende en rijd ik nog zeker 3/4 jaar geen crossen (hoewel dat een andere oorzaak heeft ;) )

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:53

Lielle schreef:
Ik vind het nogal vreemd eigenlijk dat er zo gevallen wordt over commentaar op de kwaliteit van de cross.

Dat valt wel mee, denk ik. Alleen is niet iedereen het er mee eens. Maar zo hoort het toch ook? Soort van evaluatie, zeg maar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:08

Nou, gezien Billy's ruime internationale ervaring en het feit dat ik vind dat ze in Bathmen een ontzettend mooi gebouwde cross heeft neergezet, hecht ik idd meer waarde aan haar oordeel dan aan dat van jullie. Bovendien heb ik eerder van jullie dingen gelezen over andere crossen waar ik me ook niet in kon vinden.

Ik begrijp werkelijk niet waarom jullie je zo aangevallen voelen omdat ik Neede geen fijne cross vind, en als ik moet kiezen liever een andere wedstrijd start. Ik vind persoonlijk de manier waarop ik nu op mijn onderbouwde mening word aangevallen nogal onsympathiek, en niet iets wat ik hier gewend ben.

En zo te lezen is er in Neede een hoop veranderd, en wellicht ben ik er volgend jaar wel, als het past in het programma.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:10

rowo schreef:
Lielle schreef:
Billy, op jouw oordeel durf ik wel af te gaan, dus wie weet volgend jaar.

Das ook lekker dan >;) Dus wat wij zeggen klopt niet en kun je niet van op aan?

Neede heeft zeer zeker positieve veranderingen ondergaan. Echt rare hindernissen zoals de Gaffel en dat smalletje zie je er niet meer. DE trackener (zoals die hier wordt genoemd) is zo verandert dat ie nu gewoon goed te rijden is (zeg ik als schijtlaars eerste klas :o ).

Het is misschien niet de mooiste cross hier uit de omgeving, maar om nou te zeggen dat ie niet fair en niet eerlijk is. Dat gaat mij persoonlijk te ver.

Rowo ik denk niet dat je het zo moet zien. Ik denk dat Lielle het zo gezegd heeft omdat ze weet dat ik al heel veel crossen heb gezien en als cross bouwer ook weet hoe een cross in elkaar hoort te zitten. Niks ten nadele van de kundigheid van jullie!

De mooiste cross uit de omgeving hebben wij natuurlijk ;) :o

Edit: zie net dat Lielle al zelf heeft gereageerd...
Laatst bijgewerkt door billy1 op 27-09-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt