[SGW] SGW Ysselsteyn 3/4 oktober - Voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabertje

Re: SGW Ysselsteyn 3/4 oktober - Voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:17

@sfranken: Ik ga vrijdagavond al met je vader mee de cross lopen. Dat heb ik in Helden ook gedaan en vond ik wel erg prettig. Iets meer uitleg en hij verteld er bij waar je op moet letten, dus dat ga ik zeker doen, dan zaterdag tussendoor toch nog een keer lopen. Gezellig samen met mijn groom denk ik.

Moet je eigenlijk voor het springen naar de DA of tussen het springen en de cross in? Of maakt dat niet uit.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:37

Dat maakt niet uit Sabertje. Je kunt het bijvoorbeeld ook na je dressuur al doen. Soms is dat makkelijker voor de planning (in ons geval met soms 4 paarden op SGW).

Sommige paarden zijn heel druk na het springen, dan is ervoor ook makkelijker voor mens en dier.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:24

Yolien schreef:
Dat maakt niet uit Sabertje. Je kunt het bijvoorbeeld ook na je dressuur al doen. Soms is dat makkelijker voor de planning (in ons geval met soms 4 paarden op SGW).

Sommige paarden zijn heel druk na het springen, dan is ervoor ook makkelijker voor mens en dier.

Mag dat na de dressuur?
Heb ik nooit geweten, dat is dan wel ideaal zeg. Opstappen is altijd nogal een klus na het springen :o

Weet iemand trouwens op de parkeerplaats dicht bij het terrein is?
Of dat het een stukje lopen is? Of is het net als bij Lisse achteraan de rij aansluiten :+

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:59

Meestal is het voor de vw's wel 100m lopen van de parkeerplaats naar het hoofdterrein en trailers parkeren op het terrein zelf. Maar weet nog niet hoe de indeling dit jaar is, misschien vanavond wel ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:42

dat mag niet altijd, heb meegemaakt dat DA's er erg moeilijk over deden.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:20

Ja ja alles onder controle. Heb er veel zin in. Hoef volgende week maar 2 dagen te werken dus laat maar komen!!!!

In de reglementen staat dat je pas na het springen mag keuren. Maar omdat ik het veel makkelijker vind om voor die tijd te gaan probeer ik het altijd. Volgens mij is het nog maar 1 keer geweest (EL volgens mij) dat het niet mocht.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:21

Als je voor het springen keurt, heeft dat toch eigenlijk geen zin meer :? Het is toch juist een controle of het paard fit genoeg is om te crossen? Als je voor het springen keurt, zou het in theorie kunnen dat je met een niet-fit paard de cross ingaat. Ik begrijp dat die regel streng geïnterpreteerd wordt en wb de drukte bij de DA, startende paarden zouden altijd voorrang moeten hebben op gefinishte paarden.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:43

Het mag inderdaad niet altijd nee, sommige dierenartsen zijn er erg strikt in dat er na het springen gekeurd wordt.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Ingrid, maar je kijkt niet alleen naar fitheid. Je kijkt voor een cross ook met name naar kreupelheden en onregelmatigheden in de hartslag of hartruizen. Een springparcours rijden kun je daarnaast ook bij lange na niet vergelijken met een cross, dus als ze fit daaruit komen wil dat niet perse zeggen dat ze de cross makkelijk afleggen. Bovendien is mijn ervaring dat de paarden meestal een hoge hartfrequentie hebben voor de cross omdat ze al zo ontzettend staan te stuiteren :D.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 06:40

Ik doe het ook liever na dressuur. Dan hoef ik na het springen niet meer van mijn paard af en kan ik me ook mentaal voorbereiden op de cross.

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:31

Dan ga ik ook maar eens kijken of ik dat na het dressuur kan doen.
Ik ga natuurlijk wel een heleboel nieuwe mensen zien en leren kennen zaterdag. Maar ik zal er vast weinig herkennen, alleen mensen die ken van de gewone wedstrijden herken ik waarschijnlijk, dus als iemand me ziet dan geef maar een gil.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:41

Ben gisteren de cross gaan lopen en heb foto's gemaakt, deze volgen vanavond. De routes zijn zoals al eerder gemeld idd veranderd. De B-paarden gaan over de route van de B-pony's vorig jaar, L-paarden over B-route en M-paarden over grotendeels de L-route van vorig jaar.
B en L gaan vanaf de andere kant het water in en er staan wat nieuwe hindernissen verspreid over de verschillende routes.

Voor de Z-ruiters, nr 3 is dratisch veranderd en naar mijn mening ook eenvoudiger geworden. Een afsprong met doorspringhaag erachter. Verderop in het parcours wordt de Z zwaarder met die flinke picknicktafel onder het dak, de bielzensprong en een flinke dubbelsprong het land op met een hele smalle erachter. Coffin is slechts de halve coffin zoals we 'm laatst nog getraind hebben.

Mijn eerste indruk was dat de L en M eenvoudiger zal zijn dan andere jaren maar dat zal de wedstrijd zelf wel uitwijzen ... Er werd iig heel hard gewerkt door de bouwploeg, leunend op de schop :D Zaterdag worden de bordjes geplaatst dus dan worden de verschillende routes duidelijker voor wie nog een keer wil gaan kijken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:51

Oeh ben nu wel heel benieuwd hoor :P

Zitten er volgens jou uitdagende dingen in voor L?
Ben er nog nooit geweest, dus vroeg me af :D!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:23

Nooit geweten dat het officieel niet voor het springen. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:24

Amber_ schreef:
Oeh ben nu wel heel benieuwd hoor :P

Zitten er volgens jou uitdagende dingen in voor L?
Ben er nog nooit geweest, dus vroeg me af :D!

Er staan een paar nieuwe hindernissen tussen waaronder een landhek waarvan ik een goede foto heb. Ik dacht echt dat die voor het M was maar hij stond al klaar voor de L :o Verder staat er ook nog een dikke picknicktafel die voor L en M hetzelfde schijnt te zijn...
Voor wie regelmatig in Yss. traint, zal de gele punt niet echt een probleem zijn. Stond vorig jaar ook in B maar toch ... waren vorig jaar best veel weigeringen op.
De L hoeft de zwarte buis niet te springen, die is voor de M maar wij mogen wel een gemetselde muur van ca 1m springen, ook best een imposante hindernis :j
De rest valt wel mee :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:05

Klinkt toch als een uitdagende cross Ibonn! Ben heel benieuwd of Sim en ik er net zo lekker door heen gaan als in Gorssel. Maar da's van later zorg. Eerst springen...

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:34

Yolien schreef:
Nooit geweten dat het officieel niet voor het springen. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Okee, misschien heb ik iets te hard geroepen. Officieel moet het na het springen, maar het wordt vaak wel gedoogd als er eerder gekeurd wordt ;).

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:35

Oeh klinkt spannend.. ben echt heel benieuwd ! :)) Vooral naar Landhek en de picknick bank !

Simmie schreef:
Klinkt toch als een uitdagende cross Ibonn! Ben heel benieuwd of Sim en ik er net zo lekker door heen gaan als in Gorssel. Maar da's van later zorg. Eerst springen...

Haha ik ook :))

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:22

Wij gaan niet. Giga loopt niet goed |( . Maar hopen dat ze snel opknapt en weer fit is, zodat we eind van de maand nog wel aan de slag kunnen.
Echt balen, zag er echt naar uit (ondanks het ietwat vroege dressuurtijdstip :Y) ).

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:41

Balen Leliaardje.. minder

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:24

Jammer Leliaardje! Hopelijk valt het mee.
Ibonn? Ben nieuwsgierig naar de foto's van de hindernissen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:17

En ik heb net een mailtje gehad dat ik mag starten!

Jammer Leaardje.. Ik hoop voor je dat ze snel opknapt!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:20

Dan maar snel je onderschrift aanpassen marloes!
Leuk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:26

haha ik heb hem net aangepast! :D Weet er iemand of de waterbak een verplichte doorgang is? :)

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:29

Sfranken weet dat wel, ik denk het wel.....

2 meiden van ETS staat bij de waterbak die schuppen je paard/pony er wel in :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:56

Haha hoe harder ik schop, hoe verder de knol naar achter gaat.. dus ik denk dat dat niet gaat helpen :+ maar ik wil wel waterbakken doen zodat ze het gaat leren dus dan is het altijd hopen dat het een verplichte doorgang is ipv dat er een alternatief bij zit.

dus SFranken; is de waterbak een verplichte doorgang? of weet je dat nog niet?