[SGW] SGW Chaam 22 & 29 maart - Voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: SGW Chaam 22 & 29 maart - Voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:11

ik ook niet, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat de KNHS hier slecht over communiceert.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:54

springreglement http://www.knhs.nl/objects/00012676.pdf schreef:
Artikel 257 - Harnachement en hulpmiddelen
1. Harnachement
Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat verkerend engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt en moeten stijgbeugels en stijgbeugelriemen vrij hangen van het zadel en aan de buitenzijde van het zweetblad. Iedere andere wijze van bevestiging is verboden. Het gebruik van een
dekje of bontje, seatsaver/gelpad over het zadel is toegestaan. Een deelnemer mag noch direct, noch indirect een deel van zijn lichaam aan enig onderdeel van het harnachement vastmaken. In de klassen vanaf Z en hoger voor paarden, de klassen Z en ZZ voor pony’s en wanneer in de klasse M voor paarden HC wordt gestart geldt de optoming conform het bepaalde in het FEI-reglement.
a. Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-, gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag
gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken. De bakstukken van het hoofdstel mogen van “bontjes” worden voorzien, mits de totale dikte van bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan
met teugels voorzien van lussen te rijden.
b. Bitten;
Bitten dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen. Bitten mogen zijn vervaardigd uit metaal, kunststof, rubber of leer. Metalen trenzen omkleed met leer of kunststof zijn toegestaan. Het deel van het bit dat op de lagen rust moet tenminste een diameter van 1 cm hebben en moet braamvrij zijn. Scharen van bitten mogen op geen enkele wijze zijn vastgemaakt aan het hoofdstel of anderszins in hun vrije beweging belemmerd worden. De knevels van een kneveltrens mogen desgewenst aan het bakstuk van het hoofdstel worden bevestigt als het bakstuk is voorzien van voor dat doel bestemde passanten. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, mits dit braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn. Het gebruik van rubberen bitringen is toegestaan. Het is toegestaan aan de bitringen een kinriempje te bevestigen (leren of gevlochten riempje min. 0.8 cm breed). Deze mag de kin niet afklemmen. Bitringen met twee sleuven of oogjes waar (boven) de bakstukken en (onder) de teugel aan bevestigd kunnen worden zijn toegestaan.

Voor voorbeelden van toegestane bitten in de klassen B t/m M verwijzen we naar de afbeeldingen in de bijlage. Wijzigingen op bovenstaande worden gecommuniceerd via de website van de KNHS.Toegestane bitten voor deze klassen zijn;
– bitten in bus- , water-, D- en kneveltrens uitvoering.
– Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een
roterend mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog
– Pessoabitten voorzien van maximaal 1 ring onder de bitring. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen is het alleen toegestaan de grote bitring en de ring direct onder de bitring te gebruiken. Het gebruik van een “vorkje” dat de bitring en de ring eronder met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.
– Pelhambitten met een gebroken mondstuk. Het gebruik van een “vorkje” dat de twee bitringen met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.

belangrijke stukken vetgedrukt. Dus je mag zelfs met gebroken pelham rijden (bizar IMO), maar pessoa ds alleen met 1 ring, en verplicht verbindingsstukje, en dat geldt t/m het M, zowel sgw als springen.

Geld dit voor zowel de paarden als de pony's met springen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:56

volgens mij wel, even uit mijn hoofd.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:05

Scum schreef:
Gelukkig heb ik geen last van die regels. Ik rij met een normaal bit.

Ik ook, een heel normaal pessoabit :j
(sorry maar je post komt wat vervelend over :o )

Ondertussen is het mij nog steeds niet duidelijk of ik mijn tweerings pessoa mag gebruiken als ik mijn teugels op de eerste ring doe ("Wanneer gebruik gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen" lijkt me toch dat twee ringen wel mag) . Iig maar eens gaan oefenen met pelhamriempje :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:10

lijkt me van wel Mir, althans zo interpreteer ik het. En zolang de KNHS niet duidelijer communiceert, is het open voor discussie.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:18

Startlijsten van 29 maart staan ook online! Ik ben blij met mijn tijden :)

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:29

Ben ook heel blij met mijn tijden! ;)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:46

Ik ook! Hoef pas om half tien thuis weg, erg fijn, omdat dat weekend ook de zomertijd in gaat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:40

Oh, spannend! Ik ga gauw checken.

Edit: toptijden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:07

Wij moeten er vroeg uit. Maar gelukkig kan ik de cross tussen de dressuur en springen in lopen.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:52

Jahaaa ik mag ook op fijne tijden! Ik zit bij jou in de ring Annika!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:49

martinev schreef:
Ik ook! Hoef pas om half tien thuis weg, erg fijn, omdat dat weekend ook de zomertijd in gaat.

:D :D dat zet ik gelijk in mijn agenda de zomertijd !!!! heb me al eens eerder verslapen... :P

veel plezier alvast allemaal in Chaam.. +:)+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:26

Ik blijf in de war met de datum van deze wedstrijd.
Eerst dacht ik dat L reed op de 29e. Daarna ben ik er tot net van overtuigd geweest dat ik op zaterdag moet starten...
Zondag komt echter heel goed uit, dan kan zusje mee voor hulp en foto's.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:02

Ik vond het al raar dat je zaterdag schreef bij ons in de HK! Dan wordt het zondag!
Wij mogen komende zondag al!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:43

Jeetje wat hebben wij er zin in , veel geoefend met water zie ik dat er helemaal geen water is voor de B pony;s of heb ik dat nou helemaal fout gezien ??

Nou ja maakt niet uit , hopend op mooi weer en goede resultaten , iedereen veel succes X

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:44

De weerberichten zien er echt supergoed uit!!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:21

Dacht dat B pony's een verplichte doorgang op het water heeft. Je moet er dan wel doorheen, maar kunt er geen weigering op krijgen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:24

Voor de B ponies komt er idd water in de oude waterbak. Of het een hindernis of VP wordt weet ik niet...

TeeGee, G0otje en ik gaan zaterdagmorgen al op tijd lopen. Als je zin hebt om aan te sluiten, gezelli! :D

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:26

Ik rij zaterdagochtend weg uit het Twentse land richting Chaam, dus ik denk dat ik dan niet ga redden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:36

Waarom gaan jullie zaterdag al lopen?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:38

Omdat ik dichtbij zit en dan zondag wat rustiger aan kan doen. Misschien loop ik zondag nog een keer als ik tijd over heb, maar dan hoeft het iig niet meer.
Bij de crossen bij ons in de buurt probeer ik altijd al de dag er voor te lopen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:40

Ah, op die manier... Ik vind het iets te ver weg om de dag er voor al te lopen. En ik heb heel veel tijd na de dressuur, dat scheelt ook wel denk ik.

Met dit zalige weer buiten (hier in elk geval) heb ik enorm veel zin in het weekend!!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:43

Wij gaan bijna altijd zaterdags al lopen, dit jaar ook weer denk ik!

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:45

@ Fuegojoy; normaal is het water voor B-pony's een verplichte doorgang! ;)
2 Jaar geleden toch..

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:58

Mijn vader zegt net dat ze in het weekend 4 tot 5 graden vorst houden... ;(