[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:00

Ik heb te laat gezien dat het uitgezonden werd, dus niet meer kunnen kijken. Hoe is het met de rest van de Belgen nog gegaan?

Vandaag 1e oefenwedstrijd van de winter gehad, we zijn gestart met dressuur. Eerlijk waar, nog nooit heeft mijn paard zo fijn gelopen, zelfs thuis niet. Heerlijk voorwaarts, swung in de kont, vederlicht in de aanleuning en dat is in de E7 dan ook beloond met 71,84% en een 1e plaats *\o/*
Helaas kregen paardlief en ik nadien een discussie over to kameel of niet to kameel, hij vond in de E5 het plafond plots veel interessanter, net zoals draakje uithangen en gedurig teugels willen lossleuren. Reken daar nog bij dat ik me misreden heb en daar hebben we afgerond op 63%. Geheel terecht naar mijn mening (en zelfs nog mild gequoteerd vind ik). Daar heb ik de prijsuitreiking niet afgewacht. Al bij al ben ik super tevreden, het is bevestigd dat hij het wel degelijk gewoon kan en God, wat ben ik trots op mijn aapmans <3

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 18:11

Super van je eerste plaats! Jammer van je 2de proef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:22

De 2e proef was een typisch voorbeeld van hoe het niet moet :P Heb hem na de proef in de inrijpiste wel even op zijn plek gezet dat draken niet gewaardeerd wordt, maar eens hij losliet gelijk lange teugel en laten uitdraven.

Was wel ontzettend warm, inrijden in volle zon en proef in gesloten binnenpiste. Toen paard weer op camion stond kreeg ik mijn wedstrijdjasje niet eens uit, zat aan mijn huid geplakt van het zweten :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:44

Waw proficiat! Wat vreemd wel dat je eerste proef beter was dan de tweede :D. Maar hij kan het dus ;)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:07

Kan het nog steeds niet echt geloven haha, zit als een idioot naar mijn trofeetje te staren :') Het was opstappen, naar de inrijpiste en gewoon... wow. Zalig gevoel, het klopte gewoon.

2e proef was door beetje chaos gewoon poef, weg concentratie vlak voor ik de piste in moet en ach, het was flink warm. Draak of niet, hij heeft bewezen dat hij het kan en daar is hij uiteraard ook voor beloond geweest (maar wel even gecorrigeerd voor zijn apengedrag ook).

Meest hilarische moment was toen ik na de wedstrijd mijn jasje niet eens meer uitkreeg :') Zat aan mijn huid geplakt van de warmte en het zweet, mijn hemdje heeft korte mouwtjes. Was heel mooi zicht :')

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:16

Super! :D 'k Heb dat ook nog gehad dat m'n eerste proef beter was. ;) Maar ook omgekeerd. :P
Proficiat!

En ken dat hoor. :+ Dressuur gewonnen in Moor.sele (provinciaal) en ja die beker was toch wel speciaal! :+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:26

En heerlijk die ritjes hé!
Mijn paard is ook ontzettend veranderd. Erg leuk vandaag, ik wou zijn hoofdstel indoen, dus mijn schouder onder zijn hoofd en hoofdstel nog in mijn handen. Begint hij daar zo te hangen om iets proberen vast te nemen van mijn hoofdstel. :P 'k Doe dan de teugels over zijn oren, had hij een teugel vast. :+ Frontriem enzo is ook tussen zijn tanden beland... En als het bit daar uiteindelijk was, pakte hij dat zo rap vast. :P Hij had er zin in vandaag! Hij was echt vrolijk en superfijn te rijden! :D
Want voor de osteo en nieuw zadel, was hij wat moeilijker aan 1 kant in de galop en was hij dan niet zo soepel meer. Maar nu perfect aanspringen, reactie kort en krachtig na de hulpen en stelling soepel en licht in de hand! :D Ik ben echt blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:29

Ik ga dinsdag bij de zadelmaker langs om te kijken wat er moet gebeuren met mijn kieffer. Ben wel benieuwd, hoop dat de boom genoeg aan te passen is. Nieuw zadel na 6 maand zou best zure grap zijn.
Waar ik dus tegenaan gelopen ben vandaag, en dat heb ik thuis bij het rijden ook best vaak, is dat paardlief bij lange teugel in stap tussendoor denkt "ok, het zit erop voor vandaag" en dan na de (korte) pauze niet bepaald meer wil meewerken. Normaal had ik kwartier tussen mijn 2 proefjes, dat is uitgelopen naar half uur. Omdat het zo warm was wilde ik 'm er ook niet de hele tijd aan blijven rijden, met het gekende gevolg. Daar ga ik nog iets op moeten vinden.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:37

Oh die stap'pauzes' werken juist net goed bij mij! :) Paardje vindt het net fijn, en is weer gemotiveerd om er weer eventjes tegenaan te gaan! ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:40

ik kom me ook eens melden hier. Ik heb vorig weekend meegedaan in Merksplas (zondag, 5e in een B reeks) en ga nu nog nog naar Meer en Mol. Iemand die ervaring heeft met die wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:43

Hier kan het op zich wel maar het is een dunne lijn om op te balanceren. Duurt het iets te lang of laat ik net tikje teveel slabakken, dan is het om zeep. Hij was flink aan het zweten en ik dacht, ik heb kwartiertje, 5 minuutjes stappen kan best maar dat is uitgelopen tot een half uur. Te kort om op de vrachtwagen te zetten maar op zich ook te lang om gewoon in te lassen als pauze. Dit is iets wat ik zeker nog ga meemaken, dus als ik er iets op kan vinden zou het wel fijn zijn.

Ik ga er wel van uit, als het kouder is deze winter, dat ik dan tussen 2 proefjes wel makkelijker kan blijven doorrijden omdat hij dan niet zo hard gaat zweten als vandaag en dat ik 'm dan minder snel "plat" ga rijden.

Maar ik blijf erbij, sinds die crosslessen gaat hij echt met sprongen vooruit, zeker op locatie. Hij doet zo hard zijn best, werkt zo goed mee... Ben echt blij dat ik het gedaan heb.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:46

Superleuk gewoon! :)

Bij mij is dat zo beetje het probleem op jumping, ik heb al paar keer de malchance gehad dat Shuddy niet meer in het ritme zat door een retard en zo wat slordig was op wedstrijd. Nuja oefenen kunnen we nog altijd. ;)
En haha sinds crossles heb ik niet meer gesprongen. :P Niet dat het slecht was hé, maar 'k heb toch maar lelijk gevallen op een midget oxertje van 70 cm ofzo. :+

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:57

De pauzes helpen bij mij ook wel goed, alleen als ik te lang stap word blits te fris en begint hij te bokken. Gek paard..

Welkom Lielle! Mol ben ik enkel geweest om te helpen, is wel een leuke! Wou hem ditjaar ook strten maar helaas mag enkel antwerpen in ed B
Meer nog nooit geweest

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:46

Ik ben wel al in Meer geweest, heb daar vorig jaar B gereden. Ik vond het wel een leuke cross.
Wel goed verkennen, want het is wel goed opletten waar je moet afslaan.
Sprongen zijn goed te doen. De dressuur vond ik wat minder, dat lag echt zwaar.

Dit jaar ga ik ook met men jonge paardje. Had met ingeschreven in het B maar ik ga er maar A van maken denk ik.
Van het weekend A gereden in Grobbendonk maar hij vond het in het bos nogal spannend. Dus uiteindelijk 2 weigeringen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:56

Proficiat Varekaj met je overwinning!
Als je zo een half uur 'pauze' ertussen hebt, helpt het dan niet om 10 minuutjes te stappen met lange teugel, maar dan ook weer opnemen en echt 'losrijden' alsof je nog niet eerder gereden hebt die dag? Of misschien eens net andersom proberen, toch even afstappen en hem op de camion zetten voor 10 minuutjes zonder afzadelen uiteraard en dan slechts kort terug losrijden?

Ik ben trouwens nog gaan jureren op diezelfde wedstrijd gisteren, vanaf 15u dus de proeven die na jou kwamen. Heb toch wel wat dingen gezien waarbij ik echt dacht :7
Had er 2 die zich 4x vergist hebben in de proef van oefening terwijl die werd voorgelezen, pony's die niet meer in draf te krijgen waren en dus een hele initiatieproef gestapt hebben, in de E7 voor manegepaarden ene die niet wou galopperen... Dan vragen ze jou om mild te jureren omdat het manegeruiters zijn, maar kom op, je kan toch geen punten geven als ze zelfs niet draven? Heb het ook gezegd tegen de lesgeefster dat het voor sommigen écht te vroeg kwam, sommigen hadden 20 lesjes achter de rug, dat heeft gewoon geen zin om dan al een wedstrijd te willen rijden.
De A6 had ik instructie gekregen om 'normaal' te jureren zoals een officiële wedstrijd. Zitten er 2 bij die blijkbaar nog niet gehoord hebben van nageeflijk, aan de teugel rijden... En dat waren ook 2 ruiters van de manege zelf. Waarom willen die al een A rijden?
Was dan zaterdag nog brevetten gaan afnemen, ook een triestige dag zenne :+ Voor B-brevet 6 deelnemers waarvan 5 paarden hele proef compleet tegen de hand, nog geen halve meter aan de teugel... En het staat zoooo duidelijk in het boek 'eindtermen: paard moet teken tot nageeflijkheid vertonen'. Ze kennen allemaal de theorie maar het lijkt alsof die frank niet valt dat die theorie ook tot iets dient. En dat is de laatste tijd bij quasi elk brevet dat moet worden afgenomen, een paard dat min of meer aan de teugel loopt is een uitzondering. Pff, einde geklaag :)

Lielle: ik heb nog niet in Mol of Meer gereden. Ik zie wel in je onderschrift dat je trainingen/clinics over rijden met hartslagmeter organiseert. Is dat soms ook in België? Of kunnen we dat eventueel via de officiële organisatie eens bekijken om te organiseren? Lijkt mij super interessant, maar bij mijn weten kan je hiervoor in België nergens terecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:06

Als ik mijn voorlezer mag geloven waren de proeven bij de eigenaars ook niet altijd even schitterend :p heb er veel gezien met losrijden die hoog gingen instellen maar echt in een slakkengang rijden. Vorig jaar zaten eigenaars en manegeruiters Door elkaar.

Ik vond het best lastig dat je aan de poort moest wachten als diegene voor jou zijn proef reed. Dat stappen en dan weer losrijden heb ik geprobeerd maar blijkbaar niet goed aangepakt, en dan 5 minuten stilstaan en wachten... beetje domme samenloop maar wel goeie les voor de toekomst.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:56

Haha dit jaar op de club animo vd LRV, was zo met 2 LRV's en ook de manege waar ik lid van was. En ik reed in de B2. Mijn gevoel van de proef was echt niet zooo denderend, 'k dacht echt niet dat 'k niet ging winnen. Want de week ervoor had ik in Moors.ele gewonnen op dressuurwedstrijd en daar had ik een veel beter gevoel. Dus de verrassing was ook groot toen ik de beker had in B2. :+ (maar aan andere kant ook niet, er reden ook paar manegeruiters mee. Maar leuk meegenomen eh! :D

Deze zondag op wedstrijd zijn de groepen gemengd. In de E5 ist zo deel manegeruiters, een deel recrea, deel wedstrijdruiters en ook een stom deel ruiters die zeker een niveau hoger zouden mogen zitten. Want die winnen dan bijna altijd. Zo waren er 2 of 3 ruiters die echt iedere wedstrijd de E5 wonnen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:14

Het principe van eigenaars en manege splitsen vind ik wel positief, want dat verschil blijf je er toch altijd uithalen.
En tja, die ruiters die beter niveau hoger zouden rijden... Ik vind dat als buitenstaander soms moeilijk in te schatten. Ik deed vroeger op de manege waar ik lesgaf ook soms mee aan de winterwedstrijdjes om de manege wat te steunen. Dan reed ik een allereerste jumping met een paard van 3,5 in de 70, kreeg ik commentaar waarom ik in die lage proeven mee deed. Het is niet omdat ik hoger kan, dat mijn paard dat (op dat moment) kan.
Zelfde met dressuur. Ik reed vorig jaar met Koko die toen 3,5 was mee op manege in E5 en E7. Zijn allereerste wedstrijd dus wel nog onwennig, maar dat paard biedt uit zichzelf aanleuning aan en heeft veel tact, dus loopt ook quasi vanzelf stabiel in de hand. Dan was ik ook mijn 2e in E5, ook hier weer commentaar of ik niet hoger kan rijden. Tja, met ene die 6 maand zadelmak is, is A toch echt te hoog gegrepen, maar hij moet wel ergens ervaring opdoen om eens een proef door te lopen natuurlijk.
Dit jaar los ik het anders op, ik rij geen wedstrijden meer op de manege :+ dan moeten ze niet klagen.

En ik heb gisteren bij de eigenaars in de E5 toen ik stond te wachten tot ik moest jureren, ook ruiters en paarden gezien die echt beter nog een half jaar thuis trainen, want leerzaam kon je dit niet noemen. Vraag me dan altijd af, hebben die ruiters daar plezier in?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 10:18

Antonius schreef:
Het principe van eigenaars en manege splitsen vind ik wel positief, want dat verschil blijf je er toch altijd uithalen.
En tja, die ruiters die beter niveau hoger zouden rijden... Ik vind dat als buitenstaander soms moeilijk in te schatten. Ik deed vroeger op de manege waar ik lesgaf ook soms mee aan de winterwedstrijdjes om de manege wat te steunen. Dan reed ik een allereerste jumping met een paard van 3,5 in de 70, kreeg ik commentaar waarom ik in die lage proeven mee deed. Het is niet omdat ik hoger kan, dat mijn paard dat (op dat moment) kan.
Zelfde met dressuur. Ik reed vorig jaar met Koko die toen 3,5 was mee op manege in E5 en E7. Zijn allereerste wedstrijd dus wel nog onwennig, maar dat paard biedt uit zichzelf aanleuning aan en heeft veel tact, dus loopt ook quasi vanzelf stabiel in de hand. Dan was ik ook mijn 2e in E5, ook hier weer commentaar of ik niet hoger kan rijden. Tja, met ene die 6 maand zadelmak is, is A toch echt te hoog gegrepen, maar hij moet wel ergens ervaring opdoen om eens een proef door te lopen natuurlijk.
Dit jaar los ik het anders op, ik rij geen wedstrijden meer op de manege :+ dan moeten ze niet klagen.

En ik heb gisteren bij de eigenaars in de E5 toen ik stond te wachten tot ik moest jureren, ook ruiters en paarden gezien die echt beter nog een half jaar thuis trainen, want leerzaam kon je dit niet noemen. Vraag me dan altijd af, hebben die ruiters daar plezier in?

Bij S.uzanne van de Eventing.shop kan je de hartslagmeter proberen. Ze steld die enkele wedstrijden ter beschikking, komt die dan helpen aandoen etc.
Later verstuurd ze u ook de gegevens (met uitleg geloof ik)
Wij hebben dat geprobeerd. Daarna eentje gekocht.

Geen idee waarom uw tekst erboven staan... Krijg het niet weg via gsm
Laatst bijgewerkt door Daaphh op 20-10-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:21

Ik reed vorig jaar ook E5. Het was het eerste kaar dat ik eens dressuurwedstrijden reed. Ik zou nu toch ook een keer da A proef rijden, ondanks dat die keertwending voor geen meter lukt. Maar weer die E proef rijden, is ook maar saai en oke ik zal nu wss niet meer vooraan in de proef eindigen maar tmoet boeiend blijven :). Nuja eerst nog maar zien wanneer ik nog eens op wedstrijd kan :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:49

Ik was in de e5 de 2e combi dus wie weet zag je mijn draak mooi bezig :') vorig jaar reed ik die proef ook, maar toen was het voor de lol. Nu is het echt oefenen voor volgend zomerseizoen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:51

Dat snap ik zeker hoor! :j Vorige winter ook een jong paard in de E5 meegedaan, heel goed dressuurpaard. En nog niet klaar voor de A-proef maar dat paard kon bewegen lijk geeneen. ;)
Dan is die terechte winnaar bvb. :P (reed seizoen erna ook bij de jonge paarden van 't provinciaal)

Maar vorig jaar was er 1 combinatie, en als die daar was, won ze echt altijd de wedstrijd. :P Einde van 't criterium bezette ze ook de eerste 2 plaatsen met beide paarden. ;)

Als PP toen ook reed, scoorde ze ook hoger ma 't was zo niet van, zeg ga eens naar de A. :+

Allez, als jullie snappen wat ik wil uitleggen. :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:03

Hah nee, en van de 4 keer die ik reed was mn paard twee keer draak ook en scoorde ik maar in de 50% :+.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:08

Ma je hebt ook goeie proeven neergelegd, en mooie rangschikking! :j
Ik heb nog geen 60% gescoord in de ranch, deze winter hopelijk verandering daar in. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:11

Haha wie weet kom ik ook eens meedoen als het uitkomt qua datum :p maken we er een meeting van.