[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:53

Gevoel en beoordeling, ken het nog van mezelf van vroeger :D Was eigenlijk wel eens te kritisch op mezelf. Soms zitten er mindere punten in een proef en dan heb je als ruiter onvrede maar als andere onderdelen heel goed gaan dan compenseert dat. Denk dat jullie prima een L1 proef gaan aankunnen!

Voor de top zijn inderdaad weinigen weggelegd. Het is nog maar de vraag of [naam] daarin kan meedraaien en dan bedoel ik niet alleen haar capaciteiten. Het kost gewoon ontzettend veel geld.

Dat je niet te klagen hebt over Ed vind ik niet gek :) Zeer aansprekend paard met potentie. Als je niet gezegd had dat hij ataxie heeft had ik dat nooit zelf bedacht.

[naam] is een paard aan het zadelmak maken en die vond vandaag dat ze wel eens in het stof mocht bijten. Was er niet bij maar ze heeft het kunnen uitzitten.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:20

@tia, wat leuk zo'n oefenkeuring. Waar vind het zich plaats, waar heb je het kunnen vinden? Veel plezier en succes dan voor morgen!
@rianne, goed gedaan! Zo zie je maar toch wel gaan, je weet nooit wat je mist.
@percy, dat denk ik ook! er zullen ook weinig leerlingen zin hebben om zaterdag naar school te gaan. Fijn dat Shetan zo ontwikkeld. Heerlijk samen met dochter oppad, altijd gezellig.
@Madelein, jullie gaan lekker! Vaker het gevoel hebben dat het minder ging :P Misschien zou de L wel, minder snel in punten gereden worden. Maar je weet waar jullie aan moeten werken, en ik denk dat jullie snel de puntjes op de i zetten en zo de winst punten binnen halen, jullie zijn een goed team. Verzuring, ja dat is best een goeie, even had ik wel gedacht ze loopt niet soepel, ze heeft ergens last van... Ik ga er volgende week nog beter opletten, wat het met haar spieren doet en hoe ze reageert. Dinsdag was de smid in de ochtend, ze had ook heel veel moeite om haar linker achter been te willen geven... Misschien had ze toch ergens last van.

Dit weekend zal ik weinig aan toe komen om te rijden, druk met de Endurance wedstrijd, we hebben over de 100 deelnemers.

madelein

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:13

@percy: Ja denk dat ik ook te perfectionistisch ben... Als ik de protocollen van woensdag lees dan heb ik vrij veel 7'ens, maar ook een aantal 5'en door spanning. Dus eigenlijk gaat het op de spanning na heel goed moet ik dan maar concluderen geloof ik. Hopelijk is dat morgen en overmorgen beter doordat hij de lokatie al kent. Zo een keer de proeven rijden, zitten een aantal rare lijnen in vind ik. M-E-K van hand veranderen bijvoorbeeld. Vaag!

Die ataxie zie je met springen inderdaad bijna niet. In de dressuur maakt hij met name in de middengangen wel tactfouten, ik scoor daar dan ook standaard laag voor.
Wat goed dat ze het uit heeft kunnen zitten!!

@Neesa: Op een goede dag kunnen we denk ik wel winst rijden in de L ja, maar op zo'n dag als woensdag... Pfff ;)
Ik ga gewoon lekker rijden morgen, en probeer vooral de ontspanning erin te krijgen. Nu hangt er niks van af, woensdag wilde ik perse die 2 punten rijden. Dan kan ik zondag wat meer pit erin rijden hopelijk.
Ja het klinkt mij als verzuring in de oren, helemaal omdat het in het begin wel goed ging. Dat ze stijf was bij de smid kan daar ook door komen. Heb je wel een goede warming up en cooling down gedaan?
Wat ik zelf altijd doe is ruim 20 min los rijden, en dan niet te veel galopwerk, maar vooral met een lange teugel draven, verruimen, verkorten, en veel achtjes rijden om hem los te maken. Na de training stap ik 15 min. De dag erna ga ik er niet op, maar doe ik longeerwerk aan een langere bijzet of de pessoa. De 2e dag na de training heeft hij dan nergens last meer van.

Veel plezier dit weekend! Leuk!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:12

Vanmorgen de proeven geoefend, en och als hij toch zo loopt komend weekend...!!!! Dan gaan we knallen! Hij was onwijs los, en bij me. Lekker rond in de bovenlijn, super!! Helemaal blij!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:36

Hé daar!

Loesvan: Knap paard! Mooie uitstraling heeft ie. Ook een 2010tje?

Mette: hoe is het geweest met Sjaak nog?

Neesa: goed dat je mooi hebt kunnen eindigen, ben je helemaal alleen dan? Zou ik niet graag zijn, toch altijd een risico he! Wat madelein zegt, kan inderdaad ook he...

Percy: ik hoop dat Daimler lang heel blijft en jullie heel veel plezier nog zullen beleven aan hem. Caressa zal je dankbaar zijn! Starten jullie nog ergens in de SBB competitie?

Tia: hoe is oefenkeuring geweest? Hier keuring op 28/07, ben benieuwd want ze ziet er toch heel anders uit dan een jaar terug!

Rianne: goed dat je hebt kunnen doorzetten, is toch maar weer mooi meegenomen...

Madelein: komt goed zondag!!! Ik snap je keuzen van L1 te starten hoor, dat zal wel goed meevallen!

Hier: gisteren wedstrijd gehad met paard van mijn vriend. Heb m in het M2 gestart en er is nog veel werk aan, maar was 2e proef en man wat een verschil met de eerste keer! Ik was echt tevreden en hoop dat hij zo progressie blijft maken.
Met mijn jonkie: heeft weer paar daagjes stil gestaan maar gisteren gewandeld en ze was top braaf. Plassen ook echt goed, goede eigenschap van een crosspaard! Ik hoop begin volgende week eens oefenparcoursje te kunnen gaan rijden :-)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:52

Epke en ik zijn ook weer thuis, heb springles met hem gehad woensdag en dat ging goed :)
Gisteren een buitenrit gemaakt, met wat gekke steiger sprongetjes ging het goed haha.
Morgen mogen we weer 2 keer parcours springen, ben benieuwd. Over een maandje alweer eerste SGW :j

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:02

Neesa: Dat zijn veel deelnemers, leuk zeg!

Super Madelein +:)+

Oliefanter: Wat fijn dat je al zoveel verschil merkte in de proeven! Komt vast goed, start je daar vaker mee?
Fijn dat je jonge paard ook goed gaat! :)

Heb nog een filmpje van mn parcour. Heb bewust de tijd genomen door voor en na die tijd nog een extra rondje te rijden :)
https://www.youtube.com/watch?v=ygyKh9GMhqE

Hebben jullie nog leuke foto's of filmpjes van jullie paarden? Vind dat altijd leuk om te kijken! :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:17

@oliefanter: Ik ben heel benieuwd morgen. Heb nu misschien wel een goede truc gevonden. Longeer hem nu even 10 min voor het rijden in een bijzet op teugellengte. Hierdoor knalt hij in de bijzet als hij zich verzet, en dus niet in mijn hand. Hij vecht dus tegen zichzelf, en niet tegen mij. Hij was vandaag weer super licht in zijn mond, en reageerde rustig op het oppakken van het bit. Ik ga morgen voor ik hem op de trailer zet ook even 15 min longeren met bijzet, in de hoop dat ik dan niet zo'n gevecht met hem krijg op het terrein.

Ben stiekem wel een beetje zenuwachtig... :D

@rianne: Wauw! Hij springt makkelijk! Super!
Hier nog geen nieuwe filmpjes of foto's, hopelijk zondag weer!
@mette: Spannend! Succes dan morgen!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:57

Dankjewel Madelein! Hij doet het echt met twee hoefjes in z'n neus inderdaad. Hij landde nu ook elke keer in de goede galop na de hindernis dus misschien is dat al wel stukje wat beter is geworden door osteopaat enzo.
Moet nog zorgen dat ie iets meer aan mekaar loopt, hij wordt soms nog wat lang, en dat ik iets meer achterover blijf zitten en hij niet teveel op de voorhand valt. Maargoed hij is nog zo jong dus ik ben hartstikke tevreden hoe die het doet. Nog even wat km's maken en dan maar eens een keer B proberen! :D

En niet zenuwachtig zijn, L1 kunnen jullie vast! Komt niet zoveel extra's bij dus komt goed! :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:23

Is hij ook uit 2009? Net als ed?
Precies, lekker gaan rijden en dan komt het vanzelf. De B is prima te doen vind ik!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:52

Ja hij wordt 5 deze maand. Klopt en ik weet ook zeker dat ie dat makkelijk kan, maar mijn pony wilde nooit springen op concour dus ben daar al m'n vertrouwen kwijt geraakt. Ik moet er nog heel erg aan wennen dat ik nu een paard heb dat gewoon (bijna) altijd springt en dus is het meer een kwestie van vertrouwen van mij dan bij etoile, want die doet het wel. :) Neem dus liever even goed de tijd dat ik er zelf ook helemaal klaar voor ben. Op les springt ie wel simpel op B hoogte en gaat ie ook alleen maar beter van springen, maar das toch minder spannend dan op concour haha!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:09

Lijkt me heel goed!

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:11

@Rianne, krijg je filmpje niet te zien. Ik had ook graag meer beeldmatriaal van mij en Emy, helaas blijft dit bij ons een probleem ben vaak alleen. 5 jaar, Emy word as dinsdag ook 5.
@Oliefanter, lijkt er op dat je een oplossing hebt gevonden. Fijn! Ik ga ook liever niet alleen weg, heb geen keus anders zou ik geen sport kunnen rijden. Probeer wel altijd mensen te vragen, helaas zijn de meesten met hun eigen dingen bezig... Ik maak gebruik van mensen op terrein en spreek mensen aan als ik hulp nodig heb.
@madelein, ik neem altijd de tijd om goed in te rijden en ook na. En tussen door blijf ik stappen om haar warm te houden. Ik ga wel as maandag nog iets eerder zo dat de eerste spanning er af is en dan, nog meer de tijd heb voor laag en die 8tje neem ik ook mee. Vind ik wel een goeie.

Voor de mensen die op concours gaan dit weekend, succes!

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:25

Oliefanter: T is dr inderdaad een uit 2010

Madelein: Succes zondag, dat moet vast goed komen.

Rianne: Wat zijn jullie ontzettend vooruit gegaan zeg. Heb je toevallig bij de SGW in Markelo zien rijden en toen was die nog zo baldadig. Nu echt een mooi rondje gereden, dus die B binnenkort gaat vast goed.

Mette: Succes morgen!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:03

Haha Loesvan grappig dat je me gezien hebt en bedankt voor het compliment! Hij was in Markelo echt vervelend, maar het was zijn eerste keer buiten springen, dus ik denk dat al die indrukken een soort 'error' veroorzaakten waardoor hij de weg een beetje kwijt was, dat in combinatie met mijn eigen spanning. Hij is namelijk totaal niet vervelend en wil juist altijd graag springen. Dat stukje wat hij bij SGW Markelo deed deed hij bij woensdag even voor die tijd (meerdere paarden in die hoek), maar door hem vertrouwen te geven en zelf rustig te blijven kreeg ik hem er vrij snel door en dan is het ook goed en springt ie braaf. Kwestie van veel km's maken dus, maar ik ben ook al erg blij hoe die steeds weer beter en vertrouwder rond springt!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:41

Vandaag ons L1 debuut gehad. En ik had minder moeten twijfelen of ik wel klaar was voor de L1. Heb namelijk in de eerste proef 198 punten gereden!!!! Zo trots! Heb in de B nooit boven de 187 gereden, en nu gelijk zo'n mooie score, en gelijk 2 punten gepakt! 2e proef was hij op ( hij was vanmorgen extreem vervelend met poetsen, dus teveel energie is daarnaar gegaan), en ik heb ervoor gekozen om hem rustig zijn proefje te laten lopen. Toch nog een mooie 172 punten gescoord!
Ben echt super trots!

Zit alleen net te denken, moet je promotie melden bij de KNHS?? De punten totalen op mijnknhs.nl lopen namelijk flink achter, staat daar nog op B+6. Ben dus overgegaan naar de L1 omdat ik van de week de laatste 2 punten in de B heb gehaald, maar dit staat nog niet officieel op papier... Weet iemand hoe dat zit?

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:02

Super Madelein! *\o/* Had je nog prijs?
Nee hoor hoef je niet te melden, als KNHS achterloopt is dat hun probleem. Maar zij kunnen zo nakijken of je wel over mocht gaan als ze daaraan mochten twijfelen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:03

Nee niet! Was 2e, maar alleen de 1e kreeg prijs :(

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:43

Netjes Sanne *\o/*

Ik gisteren naar oefenkeuring geweest, ze deed het netjes :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:01

__Rianne schreef:
Super Madelein! *\o/* Had je nog prijs?
Nee hoor hoef je niet te melden, als KNHS achterloopt is dat hun probleem. Maar zij kunnen zo nakijken of je wel over mocht gaan als ze daaraan mochten twijfelen.

Heb trouwens alle protocollen netjes in een map zitten, dus mochten ze twijfels hebben kan ik die zo laten zien als bewijs.

Fijn thia! Geen stijger acties meer?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:49

Nee want als ze alleen is kan ze niet plakken :o , En crossles was eerste keer dat ze mee was, dus was beetje teveel van het goede

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:17

Begin al te wennen aan de hoogte :p

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:38

Oei, loop achter met reageren en dan heb ik altijd moeite met alles te onthouden wat ik bijgelezen heb :o

Super Madelein! Ik wist het wel. Natuurlijk kunnen jullie de L1 aan, hele mooie punten voor je eerste proef. Voor je het weet zit je in de L2 :)

Leuke foto Mette. Ik vind jullie wel een leuke combinatie. Ik vind het wel meevallen met het stuk been wat je onder het zadel over hebt. Zag gisteren een meisje die een stuk kleiner was dan [naam] en die had er een van minstens 1.80m. Die kwam echt maar net onder het zadel uit maar ze kon haar paard prima rondsturen.

Mooi dat de oefenkeuring zo goed ging Tiahastrona!

Balen dat je geen mensen mee kunt krijgen Neesa. Had daar vroeger zelf ook last van. [naam] heeft haar ouders, die heeft het gemakkelijk.

Rianne, dat had [naam] ook altijd. Haar pony sprong de sterren van de hemel maar niet altijd. Dat was slecht voor haar vertrouwen. Ze moest er echt aan wennen dat haar paard wel alles springt.

Vandaag lang dagje gehad. [naam] startte voor de tweede keer L springen maar er waren er nog 60 die L sprongen. Ze was foutloos in de eerste omloop en mocht dus barrage rijden. Fijn als je startnr. 17 bent :) Voor haar in de barrage zat een oude man, echt een oude rot in het vak, denk een jaar of 70 en die was van plan te winnen. Die zette het gas er op en had een supertijd. [naam] wilde hem er af rijden maar dat lukte niet. Daardoor had ze twee balken. Ze was wel maar een seconde langzamer dan hij was maar ja, met twee balken maakt dat niet meer uit. Niemand kon die man kloppen en hij werd dan ook, terecht, eerste. Als je op die leeftijd nog zo kan rijden, petje af.

Daimler deed het verder super. Was wel even zuur dat de omroeper het meisje die vorige week haar paard verloor omriep. Heb maar even gezegd wie ze was. Hij was vorige week ook de omroeper dus hij wist het nog maar al te goed.

Morgen gaan we in de herkansing, zelfde locatie. Woensdag is de krachtproef in Lummen en de eerste knhs L start is de B in België in Tongeren. [naam] en Daimler mogen met Jan mee rijden. Super aardig. Hij vertrekt wel een dag eerder maar haar instructeur gaat regelen dat ze daarvoor een dagje vrij van school kan krijgen.

Ik zit er zelf aan te denken om mijn paard te verkopen. Wil dat eigenlijk niet want ik heb hem al sinds 1999 maar ik kan hem echt niet meer rijden en ik wil zo graag weer iets waar ik wel op kan rijden. Ik wil een IJslander want dat kan ik uitzitten. Maar nog een paard er bij wordt gewoon te gek. Mijn man komt er ook te weinig aan toe om hem in te spannen. Zie hem nog maar heel weinig omdat hij bij vrienden staat en om nu daar naar toe te rijden om hem alleen een aai over zijn neus te geven is ook weer zoiets. Maar als ik hem een paar weken niet heb gezien mis ik hem wel weer heel erg. Ik kan hem ook uitlenen maar dan ben ik hem in feite ook kwijt. Zit echt heel erg in dubio op het moment. Hij wordt deze maand 17. Hij is wel kerngezond maar heeft zijn leeftijd niet mee natuurlijk.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:39

Bedankt, het gaat ook steeds beter. Ik kom bij dit zadel indrdaad wel er onderuit maar het been geven gaat nog iets moeizaam. Gisteren gewoon eens een proef gereden zodat we even bezig waren en toen liep die super, eerst wou hij ook niet in de galop toen ging ie helemaal in de uitgestrekte draf maar ook dat gaat beter. Lagen balkjes in de bak en die hebben we gestapt en gedraafd, ging meteen heel goed, hij heeft ze in ieder geval geen een keer aangeraakt.

Is wel handig dat ie nu op deze stal staat, ga vanmiddag met sjaak proefje uit m hoofd proberen te rijden en dan kan ik dat gebruiken op wedstrijd met epke. :P

Caressa gaat goed zeg!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:16

Tia: Wat fijn dat het goed ging op de oefenkeuring :)

Mette: Dat valt nog mee idd. Meisje bij mij op stal is denk ik nog geen 1.55 en crosst Z met een paard van ruim 1.70. Alles is mogelijk het is alleen soms wat lastiger. Ben blij dat ik lange benen heb in dat geval, kan ze dr mooi omheen slaan als t nodig is :P

Percy; Soms moet je risico's nemen. Goed van Caressa. Succes vandaag en lastige beslissing over je paard.

Ik ben vanmorgen naar een crossterreintje van een vriendin geweest. Mooi wat rond gesprongen. Hij heeft z'n eerste trakehnertje gesprongen wat toch wel erg spannend was. Maar na een paar keer ging die er goed overheen en was 't goed. Ook een picknicktafel gedaan, was nog best smal en hij drukte z'n rechterschouder eruit dus eerst paar keer erlangs gelopen en toen ging het netjes. Kwartje viel pas later dat als ik maar heel goed op die schouder let hij gewoon gelijk goed springt. Dan mis ik toch net de begeleiding. Ga ook eigenlijk nooit alleen trainen, maar dit waren niet zulke extreme dingen dus kon hij mooi wat spelen daar. Heb iig fijn gereden :) En nog paar leuke foto's gekregen.

Afbeelding
En jawel, de trakehner haha!
Afbeelding
Afbeelding
Picknicktafel (vind dat zelf altijd wel spannend, ook al zijn het vaak hele eerlijke hindernissen)
Afbeelding
Afbeelding

Dat was mijn spam weer haha :D