Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Seven_ schreef:Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik rij nu 1x per maand een cross met tot nu toe vanaf maart 3 crosstrainingen erbij. Ik had outdoor wel wat springwedstrijden (1m) mee willen pakken (max 1 per maand) maar dat is er door autopech niet van gekomen.
Ik heb het idee dat hij het fysiek allemaal met 3 hoeven in zijn neus doet. Mentaal doet het hem wel meer dan dat hij laat zien denk, want hij eet vaak de avond na de wedstrijd wat minder, maar dat is de volgende dag weer normaal.
_lautje_ schreef:Maar je hebt springen en springen natuurlijk.
Ik heb bijv vaak een cavaletti in de bak liggen van 40cm hoog. Daar ga ik rustig 2/3x pw in m’n dressuurwerk mee aan de slag. Gewoon op een volte in galop overheen. Wisselen van kant, schakelen.
Ik noem dat geen springen. Theoretisch gezien is het dat wel.
En soms lopen dingen zoals ze gaan. Ik had bijv 2 weken terug crosstraining op zaterdag, donderdag springles en zondag springwedstrijd. En tussendoor nog keer galopperen. Maar dat liep even zo want anders zat dat in de week voor Jardy. En dan wil je echt rust pakken.
Dagen daartussen was het vooral wei en beetje buiten stappen en draven, wat loswerken dressuurmatig 20min.
Ik zou het niet adviseren om dat vaker te doen, en je doet die trainingen ook minder intensief dan normaal ivm de hoeveelheid.
Kijk vooral naar je paard.
Mijn paard is momenteel knetterfit. Staat er aardig droog op, op het lijf. Wordt continu in het ijs en klei gezet. Gemonitord. Dan kan zoiets een keer.
Maar ik denk vooral dat we snel teveel willen trainen op het crossen bijvoorbeeld, wat relatief zwaar is qua intensiteit. (Wat begrijpelijk is bij groene combinaties.)
Maar we zien te weinig een wedstrijd als training. Rij rustig 1,5minuut buiten de tijd. Leer ze ontspannen hun werk doen. Het alleen bos in moeten. Spannende dingen tegen komen.
Springwedstrijd is ook een training. Training die ze moeten hebben voor routine. Maar rij kort los. Spring paar huppeltjes en ga de ring in. En klaar. Kan echt vaker dan eens per maand.
En wissel af in je intense training en lichte training. En bepaal wat is licht en wat is intens.
Ik denk dat veel mensen te weinig aandacht geven aan echt fit zijn, puur conditioneel en qua bespiering/vet. Ik schrik hoeveel dikke of onderbespierde paarden er lopen in het B L en M.
Je hoeft echt niet voor de B of L om de 5e dag galoptraining te doen. Maar ga wel regelmatig stukken echt galopperen. Niet zozeer heel hard, maar wel tempo makend op lange stukken. Dat ze dat leren en hun bespiering daarop krijgen.
Ook in je dressuurwerk. Een lichte training na eenintense, kan ook bestaan uit 45min rijden. Hier is dat dan 10min lostappen. 10min wat langer en lager draven en veel wendingen en buigen van links naar rechts. 5min stappen en dan intensief. Dus Halthouden/achterwaarts/schakelen/keertwendingen. Dan weer 10min draven en schakelen. En dan nog 10min galopperen en daarin schakelen. Daarna lekker wat uitdraven. En als laatste rustig 15min stappen. Liefste op het harde. Zit je er zo een 45/60min op zonder het gelijk heel zwaar te maken. En dat is ook afhankelijk van leeftijd en opleiding. Een 4 jarige heeft zat aan 20min. Maar een 6/7 jarige mag die beweging gewoon hebben. Het zijn loopdieren.
En als je in de bak rijdt galoppeer een keer meer dan 10min totaal. Je kan rustig afwisselend 20min galopwerk doen totaal in de bak. Daar worden ze ook sterker van. Bouwen ze conditie mee op.
gomir schreef:Dan had dat nu vast al wel online gestaan.
Noompje86 schreef:Het was ook maar een vraag. Na 30 graden mag je officieel geen paarden meer vervoeren. Mijn paardje hou het prima vol. Fijn is natuurlijk anders mja. Wou het gewoon weten voor ik vanavond de boel inpak en morgen 1.5 uur moet rijden.
Noompje86 schreef:Het was ook maar een vraag. Na 30 graden mag je officieel geen paarden meer vervoeren. Mijn paardje hou het prima vol. Fijn is natuurlijk anders mja. Wou het gewoon weten voor ik vanavond de boel inpak en morgen 1.5 uur moet rijden.