[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:12

Ronostrand is eind september. Dat is strikt genomen idd niet in Roden, maar dat krijg ik wsl niet meer uit mijn systeem ;) oefencross daar is heel laagdrempelig!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:04

_Seven_ schreef:
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik rij nu 1x per maand een cross met tot nu toe vanaf maart 3 crosstrainingen erbij. Ik had outdoor wel wat springwedstrijden (1m) mee willen pakken (max 1 per maand) maar dat is er door autopech niet van gekomen.
Ik heb het idee dat hij het fysiek allemaal met 3 hoeven in zijn neus doet. Mentaal doet het hem wel meer dan dat hij laat zien denk, want hij eet vaak de avond na de wedstrijd wat minder, maar dat is de volgende dag weer normaal.

Ik baseer dit soort keuzes bij voorkeur op de kennis van oa een Carolien Munsters. Dus dan is de richtlijn in ieder geval om maximaal 1 keer per week te springen. Of dat nou thuis is of op wedstrijd.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:02

Maar je hebt springen en springen natuurlijk.
Ik heb bijv vaak een cavaletti in de bak liggen van 40cm hoog. Daar ga ik rustig 2/3x pw in m’n dressuurwerk mee aan de slag. Gewoon op een volte in galop overheen. Wisselen van kant, schakelen.
Ik noem dat geen springen. Theoretisch gezien is het dat wel.
En soms lopen dingen zoals ze gaan. Ik had bijv 2 weken terug crosstraining op zaterdag, donderdag springles en zondag springwedstrijd. En tussendoor nog keer galopperen. Maar dat liep even zo want anders zat dat in de week voor Jardy. En dan wil je echt rust pakken.
Dagen daartussen was het vooral wei en beetje buiten stappen en draven, wat loswerken dressuurmatig 20min.
Ik zou het niet adviseren om dat vaker te doen, en je doet die trainingen ook minder intensief dan normaal ivm de hoeveelheid.
Kijk vooral naar je paard.
Mijn paard is momenteel knetterfit. Staat er aardig droog op, op het lijf. Wordt continu in het ijs en klei gezet. Gemonitord. Dan kan zoiets een keer.

Maar ik denk vooral dat we snel teveel willen trainen op het crossen bijvoorbeeld, wat relatief zwaar is qua intensiteit. (Wat begrijpelijk is bij groene combinaties.)
Maar we zien te weinig een wedstrijd als training. Rij rustig 1,5minuut buiten de tijd. Leer ze ontspannen hun werk doen. Het alleen bos in moeten. Spannende dingen tegen komen.
Springwedstrijd is ook een training. Training die ze moeten hebben voor routine. Maar rij kort los. Spring paar huppeltjes en ga de ring in. En klaar. Kan echt vaker dan eens per maand.

En wissel af in je intense training en lichte training. En bepaal wat is licht en wat is intens.
Ik denk dat veel mensen te weinig aandacht geven aan echt fit zijn, puur conditioneel en qua bespiering/vet. Ik schrik hoeveel dikke of onderbespierde paarden er lopen in het B L en M.
Je hoeft echt niet voor de B of L om de 5e dag galoptraining te doen. Maar ga wel regelmatig stukken echt galopperen. Niet zozeer heel hard, maar wel tempo makend op lange stukken. Dat ze dat leren en hun bespiering daarop krijgen.

Ook in je dressuurwerk. Een lichte training na eenintense, kan ook bestaan uit 45min rijden. Hier is dat dan 10min lostappen. 10min wat langer en lager draven en veel wendingen en buigen van links naar rechts. 5min stappen en dan intensief. Dus Halthouden/achterwaarts/schakelen/keertwendingen. Dan weer 10min draven en schakelen. En dan nog 10min galopperen en daarin schakelen. Daarna lekker wat uitdraven. En als laatste rustig 15min stappen. Liefste op het harde. Zit je er zo een 45/60min op zonder het gelijk heel zwaar te maken. En dat is ook afhankelijk van leeftijd en opleiding. Een 4 jarige heeft zat aan 20min. Maar een 6/7 jarige mag die beweging gewoon hebben. Het zijn loopdieren.

En als je in de bak rijdt galoppeer een keer meer dan 10min totaal. Je kan rustig afwisselend 20min galopwerk doen totaal in de bak. Daar worden ze ook sterker van. Bouwen ze conditie mee op.

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:32

_lautje_ schreef:
Maar je hebt springen en springen natuurlijk.
Ik heb bijv vaak een cavaletti in de bak liggen van 40cm hoog. Daar ga ik rustig 2/3x pw in m’n dressuurwerk mee aan de slag. Gewoon op een volte in galop overheen. Wisselen van kant, schakelen.
Ik noem dat geen springen. Theoretisch gezien is het dat wel.
En soms lopen dingen zoals ze gaan. Ik had bijv 2 weken terug crosstraining op zaterdag, donderdag springles en zondag springwedstrijd. En tussendoor nog keer galopperen. Maar dat liep even zo want anders zat dat in de week voor Jardy. En dan wil je echt rust pakken.
Dagen daartussen was het vooral wei en beetje buiten stappen en draven, wat loswerken dressuurmatig 20min.
Ik zou het niet adviseren om dat vaker te doen, en je doet die trainingen ook minder intensief dan normaal ivm de hoeveelheid.
Kijk vooral naar je paard.
Mijn paard is momenteel knetterfit. Staat er aardig droog op, op het lijf. Wordt continu in het ijs en klei gezet. Gemonitord. Dan kan zoiets een keer.

Maar ik denk vooral dat we snel teveel willen trainen op het crossen bijvoorbeeld, wat relatief zwaar is qua intensiteit. (Wat begrijpelijk is bij groene combinaties.)
Maar we zien te weinig een wedstrijd als training. Rij rustig 1,5minuut buiten de tijd. Leer ze ontspannen hun werk doen. Het alleen bos in moeten. Spannende dingen tegen komen.
Springwedstrijd is ook een training. Training die ze moeten hebben voor routine. Maar rij kort los. Spring paar huppeltjes en ga de ring in. En klaar. Kan echt vaker dan eens per maand.

En wissel af in je intense training en lichte training. En bepaal wat is licht en wat is intens.
Ik denk dat veel mensen te weinig aandacht geven aan echt fit zijn, puur conditioneel en qua bespiering/vet. Ik schrik hoeveel dikke of onderbespierde paarden er lopen in het B L en M.
Je hoeft echt niet voor de B of L om de 5e dag galoptraining te doen. Maar ga wel regelmatig stukken echt galopperen. Niet zozeer heel hard, maar wel tempo makend op lange stukken. Dat ze dat leren en hun bespiering daarop krijgen.

Ook in je dressuurwerk. Een lichte training na eenintense, kan ook bestaan uit 45min rijden. Hier is dat dan 10min lostappen. 10min wat langer en lager draven en veel wendingen en buigen van links naar rechts. 5min stappen en dan intensief. Dus Halthouden/achterwaarts/schakelen/keertwendingen. Dan weer 10min draven en schakelen. En dan nog 10min galopperen en daarin schakelen. Daarna lekker wat uitdraven. En als laatste rustig 15min stappen. Liefste op het harde. Zit je er zo een 45/60min op zonder het gelijk heel zwaar te maken. En dat is ook afhankelijk van leeftijd en opleiding. Een 4 jarige heeft zat aan 20min. Maar een 6/7 jarige mag die beweging gewoon hebben. Het zijn loopdieren.

En als je in de bak rijdt galoppeer een keer meer dan 10min totaal. Je kan rustig afwisselend 20min galopwerk doen totaal in de bak. Daar worden ze ook sterker van. Bouwen ze conditie mee op.

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Ik probeer mn training wel af te wisselen tussen intensieve training en gewoon wat rekken/strekken en dus totaal niet intensief. Verder maak ik me qua conditie eigenlijk weinig zorgen. In de wei verzorgt hij zijn eigen conditie training met regelmaat en ik laat hem ook regelmatig langere tijd galopperen op de baan. Te dik is hij zeker niet, volgens sommige is hij te dun, maar ik vind dat hij vooral in spieren nog wel wat mag aankomen, in vet hoeft voor mij niet perse.

Qua springen komt het wel eens zo uit dat dat twee keer in een week valt met trainingen of wedstrijden, maar dan geef ik dat wel altijd aan bij mn instructeur dat er in het weekend nog een wedstrijd of training in de planning staat en dan wordt de training daar wel wat op aangepast. En dan heeft hij tussen die twee keer springen in ook vooral rustige dagen met veel stappen en vooral met de focus op gehoorzaamheid en wat zijgangen in stap etc.
Stappen op het harde probeer ik ook weer wat vaker op te pakken, zeker na een zwaardere training/wedstrijd.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:08

Bespiering in de bovenlijn is natuurlijk een lastiger iets als je al meer galoppeert. En een lang gelijnd bloedpaard hebt.
Die van mij is echt niet schraal. En goed in z’n bespiering. Maar laat een gemiddelde (dressuur)ruiter deze foto zien en ze zeggen ze moet 100kg aankomen en is vreselijk onderbespierd in de bovenlijn.
Nee ze is anders getraind en droog.
En als je twijfel hebt over de bestiering waar en hoe dat meer moet overleg met een fysio of osteopaat. Die kunnen dat vaak heel goed aanwijzen en mee helpen wat voor gerichte training kan helpen. En welke spiergroepen meeste ontwikkeling nodig hebben.
Dat is ook blessure preventie.
Afbeelding

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:08

Hij komt van ronduit mager en spierloos
Afbeelding
En na veel voeren en wat training is hij nu zo (sorry even geen betere recente foto)
Afbeelding
Ik denk dat dik worden ook niet echt in z’n aard zit.
Zijn billen mogen nog wel ronder en gespierder, de fysio had hier idd ook wel tips voor, maar vond verder wel dat hij qua bespiering netjes in balans was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:18

Over dat conditiewerk (voor de lagere crossen) wordt ook zo anders gedacht door allerlei mensen.

De één zegt: een B dressuur proef kunnen rijden is wel genoeg conditie. Ik ben zelf van het goed voorbereiden en wil hebben dat ze die 3-4 minuten met 2 vingers in de neus kunnen lopen. Ook al ben ik maar beginnend B.
Overigens rij ik ook nog totaal niet op de tijd. Maar daar hoef ik niet bewust aan te denken. Ik ben nog gewoon traag :o

Waar beoordeel je dik Lautje?
Die van mij lijkt hier dik maar dat is alleen ruwvoer. Op de ribben en kont is ze heel mooi slank. geen vet te veel.
Afbeelding

En dat echt droge schrale wat ze vroeger wilden zien zijn 'ze' ook wel aardig vanaf toch?

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:24

Ik denk dat het wel of niet doen van specieke conditietraining voor B/L crossen ook heel erg paard afhankelijk is. Het ene paard galoppeert zo makkelijk dat hij zonder training makkelijk 5 min zou galopperen en het andere paard heeft daar al wel conditie training voor nodig. Denk dat je daarvoor ook goed je paard moet aankijken en moet kijken hoe snel hij herstelt na een cross

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:33

Wat _Seven_ zegt denk ik ook. Zelf doe ik nooit aan conditietraining met mijn pony (19 jaar en loopt M cross bij de paarden). Hij loopt gemiddeld 4x per week een half uurtje in de bak en/of springwedstrijd. Voor hem is dat genoeg om de M cross altijd binnen de tijd uit te lopen. Na de cross komt zijn hartslag bij de dierenarts nooit boven de 65 en hij voelt gewoon heel fit aan.
Voor een ander paard is het mogelijk wel nodig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:07

Hier ook geen conditie training gedaan op B en L niveau. Paard liep ook onwijs makkelijk door. Ik denk dat als een paard gewoon B/L springen loopt en daarvoor gereden wordt neem ik aan dat er wel genoeg conditie is. Maar je hebt altijd mensen die vanuit totale 0 gaan. Blijft toch
Een jong paard kan qua conditie ook wel een cross lopen maar mentaal erg moe worden. Ook iets om rekening mee te houden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:21

In principe is voor B/L niveau dat ook niet noodzakelijk. Dan is gewoon af en toe lekker buiten galopperen genoeg.
Ik denk wel dat ook al rij je B of L conditiewerk doen helpt bij het herstelvermogen van je paard. Ook al is het niet noodzakelijk en komen ze goed rond qua tijd en inspanning, met iets gericht conditiewerk is het herstelvermogen gewoon altijd beter.
Dus waarom zou je, je paard dat voordeel niet geven. Dat is uiteindelijk ook behoudt van.
Overigens vind ik dat ook gelden voor dressuur en springpaarden!

Pol: die van jou vind ik niet te dik hoor! Maar soms zie je ze echt wel dat ik denk oef.
Hele droge is wel idd minder van vroeger ja. Ook omdat we een ander type paard zien op de hogere niveaus. Meer warmbloed.
Mijn paard wordt gewoon heel snel al zo. Is haar bouw. Lang gelijnd, lange benen, lange spieren. Heeft gedurende de dag vaak een kruiwagen met hooi voor dr box staan. Eet 3x zoveel als een ander paard. Zoals sommige mensen van zichzelf heel lang en slank zijn. Gaan die middellange afstand lopen worden ze ook droog.
Heb je een wat korter, kleiner gedrongen paard zal je dit lang niet zo snel krijgen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:15

galoptraibing is wel leuk om nog eens mee te nemen inderdaad.

even een fotospam van onze eerste crossles.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

baukiiee

Re: [SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:59

Hoe zouden jullie dat dan aanpakken als tijdens de wedstrijden de onderdelen dressuur en cross altijd super gaan, maar het onderdeel springen het struikelblok is?

Hoe zouden jullie dit verbeteren? Meer trainingen?? Meer wedstrijden??

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:13

Waarom is het een struikelblok, vanwege weigeringen? Of heel onvoorzichtig springen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:42

Uitzoeken naar t waarom. En je kan het onderdeel springen makkelijk oefenen door springwedstrijden te rijden.. oefenparcouren, les er voor natuurlijk

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:42

Gaan er hier meer mensen naar Coevorden dit weekend?
Het word 30 graden... zou het wel door gaan

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:22

Gaan ze het niet naar zondag verschuiven anders? Dan zou het wat minder warm moeten zijn

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:29

Dan had dat nu vast al wel online gestaan.
Ons tweede paard komt om 12 uur uit de cross en het is max 1,5 uur rijden die kant op dus wij gaan wel gewoon. Degene die het meeste last van de warmte heeft start direct aan het begin, dan durf ik die nog wel te laten starten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:45

Als ik uit organisatie perspectief hier iets over mag zeggen?

Aflassen van een evenement is heel kostbaar. Zoniet onbetaalbaar. Omdat alle inschrijfgeld dan terug moet. En je ook discussie kunt krijgen over de sponsor bedragen. Zeker in zo'n late fase als alles op opgebouwd is, alle kosten al gemaakt zijn, heeft dat op zijn minst stevige consequenties voor de mogelijkheden voor het volgende jaar als het niet de gehele wedstrijd in gevaar brengt.
Vooralsnog liggen al die risico's bij de organiserende club. (en ik ben het daar persoonlijk niet mee eens)
Dus dan moet je al over onveilige of dieronwaardige omstandigheden spreken wil je dat serieus overwegen. En dat is bij warmte natuurlijk altijd lastig.

Verplaatsen, al helemaal naar de volgende dag, is een soort militaire operatie waar je slapeloze nachten van krijgt. Dan moet je op korte termijn alle deelnemers kunnen bereiken, wijzigingen kunnen doorvoeren, die weer communiceren en je hele vrijwilligers korps contacteren en de lege plekken die dan weer vallen, zien op te vullen.

En dat komt dan nog bovenop het werk wat je de afgelopen weken en maanden al gedaan hebt. Om maar aan te geven. Het is niet heel simpel...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:47

Het lijkt mij dat ze niet aflasten met die temperatuur. Zolang er voldoende water is om te koelen bij de finish is mijn ervaring dat die paarden het prima trekken. De ruiters hebben vaak meer last.
Maar gebruik gezond verstand. Drink genoeg. Neem voldoende slobber en water mee voor paard. Paarden die slecht drinken geef hele dunne slobber, appels, etc.
Laat ze niet uren op een stilstaande vrachtwagen/trailer staan in de volle zon.

Hier afgelopen week in Haras de Jardy geweest (bij Parijs). Mijn paard stond woensdag 7,5uur op de vrachtwagen en zondag 6,5uur. Het was dan niet zo warm als dit weekend, maar dat ging prima.
Op de crossdag was het 26graden en benauwd. Moest om half 1 crossen (4km lang) en echt prima te doen. Goed koelen met ijs bij de finish. Benen goed kleien. Na even stappen na koelen weer een keer koelen. Goed drinken. Slobber er in. Dan herstellen ze echt prima en heel snel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:50

gomir schreef:
Dan had dat nu vast al wel online gestaan.

O ja het is al vrijdag inmiddels, slim gedacht van me :=

pol013 helemaal begrijpelijk en mee eens hoor. Het is ook niet de schuld van de organisatie dat ik bijv. wedstrijden kies waarvoor mijn paard urenlang op de trailer zou moeten staan, dan maar als deelnemer je verlies nemen.

KNHS zou IMO wel met tegemoetkomingen voor verenigingen mogen komen, zoals het nu gaat blijven ze maar een ander opzadelen met hun verantwoordelijkheid voor welzijn. Wat ze op papier ofc super belangrijk vinden :+

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:15

Het was ook maar een vraag. Na 30 graden mag je officieel geen paarden meer vervoeren. Mijn paardje hou het prima vol. Fijn is natuurlijk anders mja. Wou het gewoon weten voor ik vanavond de boel inpak en morgen 1.5 uur moet rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:55

Noompje86 schreef:
Het was ook maar een vraag. Na 30 graden mag je officieel geen paarden meer vervoeren. Mijn paardje hou het prima vol. Fijn is natuurlijk anders mja. Wou het gewoon weten voor ik vanavond de boel inpak en morgen 1.5 uur moet rijden.

Vanaf 35 graden is vervoer op Nederlands grondgebied verboden.
Die 30 graden is de grens voor langdurige transporten.

Morgen mag je dus gewoon vervoeren dus dat is geen reden voor de organisatie om maatregelen te nemen. Verder kun je zelf voorzorgen nemen zoals de voorbeelden van Lautje.
Ik heb morgen een hele grote mee die er wel snel last van heeft, maar dat rondje B om 11 uur dat durf ik ook met die wel aan. Het is dan rond de 24 graden, voordat het op het heetst van de dag is staat ze gedoucht in de wei.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 09:13

Noompje86 schreef:

Het was ook niet verveld bedoeld van mij hoor.
Maar ik wilde graag even de andere kant belichten.

En als organisator én ruiter begrijp ik beide dilemma's heel goed hoor.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:00

mag ik hier ms een off topic vraag stellen? Nu bokt topics heeft omgegooit vind ik niks meer. Er was toch een lijst van oefenterreinen ooit? Ik zoek iets in de regio van Zutphen. Kan iemand tips geven? Hoeft geen heel parcours te zijn maar wel minimaal een waterbak. Alvast bedankt