[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vosje2010

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:11

Gaat er misschien iemand in Ede de B cross lopen vandaag? Zou je foto's kunnen plaatsen?

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:37

ik heb op insta al wel wat foto’s voorbij zien komen!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:24

Op welk account?

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:44

ze staan nu ook op de cross country app

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:19

iemand al bij snorrewind geweest vandaag?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:49

Jep, wij! Allebei in L paarden gereden en ik een 4e prijs mee. Mooi aangeklede cross!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:27

Wij waren er ook.
De Arezzo heel fijn foutloos in het B en Gup superstrakke nulronde in een hele pittige M-cross :+:
Zie net dat hij nog 3de is geworden. Hadden we niet verwacht, omdat hij bij het springen 3 af had (afgeleid door zijn vriendin in de vrachtwagen naast de ring := ) en prijsuitreiking zou pas om 20.05 zijn. Dat vonden we met nog 2 uur reistijd naar huis een beetje te gortig ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:11

Voor de prijsuitreiking hoefde je ook niet te wachten.Wij waren voor het eerst in Markelo en het was echt super georganiseerd en zag er mooi uit. Maar als prijs alleen een borstel en een hoevenkrabber is wel heel karig. Maar goed, het was een geslaagde dag.

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:45

Hi, laatst vroeg iemand mij of ik niet wat veel eventing wedstrijden rij met mijn 6 jarige. Nu vroeg ik mij af hoeveel wedstrijden(b/l/m niveau) jullie zo ongeveer rijden per maand/eventingseizoen en hoeveel andere wedstrijden/trainingen jullie daar dan nog omheen rijden. En zitten daar dan nog grote verschillen tussen bij evt verschillende paarden?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie je wedstrijden en trainingen plannen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:51

De 1 rijdt er meer dan de ander. Toekomst kijken kan niemand. Maar feit is wel dat veel jonge paarden, 6 jarige al, nu al internationaal lopen. Ik lees soms mee en zie dan als voorbereiding innde laatste 2 weken bijvoorbeeld een spring wedstrijd, dressuur wedstrijd en cross training. Nou ik denk eerlijk dat zo 1 inderdaad kapot is mrt een paar jaar. Zij het lichamelijk, of mentaal.
Een ander zal er vast een andere mening over hebben. En dat mag prima.. dat is mijn ding niet.

Een paard volledig getraind, geen jong of onervaren paard meer, reed ik zo'n 2 eventings in een maand. Ik had de focus dan op eventing en reed amper er omheen. Soms als er maar 1 of geen in een maand viel, pakte ik een cross training.
Soms eens 2 achter elkaar. Soms 3 weken rust.. het moest allemaal met elkaar passen en klikken. Dus een planning over een seizoen had ik klaar. Werd er 1 afgelast? Plande ik wel een cross training in bijvoorbeeld.
Gaat om B en L niveau.
Jonge/onervaren paarden meer crosstrainingen en spring wedstrijden en dat liep dsn eigenlijk over naar cross wedstrijden..

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:07

Ik rijd bij 1, soms 2 eventingwedstrijden per maand. Tussen de wedstrijden rijd ik geen crosstrainingen, wel soms een springwedstrijd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:45

Totaal afhankelijk van het betreffende paard.
Nu ook een 6-jarige in de sport lopen die haar eerste eventing kilometers maakt. Die heeft laatst een paar wedstrijden vrij kort achter elkaar gelopen, omdat dat zo uitkwam. Maar wij zien de wedstrijden ook als training voor zo'n paard en rijden dan de ene wedstrijd op tempo en doen een andere keer bewust rustiger aan. Kennen het paard goed genoeg om in de gaten te houden of ze vlot hersteld en of ze de dagen erna fit en vrolijk is.

Ik zie soms mensen al een half uur losrijden voor het springen en dan ook nog doorwerken richting start van de cross. Wij zitten er 10-15 minuten voor start springen op, doen 4 a 5 sprongen op het voorterrein en nog 1 of 2 keer over een cross hindernis voor de start. Dat maakt natuurlijk ook wel uit voor de belasting op zo'n dag. En tussendoor staat ze ontspannen te eten op de trailer, dat nemen wij ook mee in de planning van de jonge paarden (een die zich hartstikke druk staat te maken heeft veel meer te lijden van een wedstrijd).

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:02

Wat is veel? Hoe is het paard? Hoe is de ervaring van de ruiter? En nog zoveel andere factoren maken of iets (te)veel is of niet.

Mijn paard is groot en lang erg jeugdig geweest. Die liep als 6 jarige een aantal keer B en eind seizoen L. Niks binnen de tijd. En in totaal 2 crosstrainingen gedaan.
Als 7 jarige heel seizoen M gelopen (niks binnen de tijd) en meer springwedstrijden er naast. Maar geen enkele crosstraining gedaan.
Nu als 8 jarige heeft ze in maart rondje M gelopen en in mei een korte 2* en volgende week loopt ze een lange 2* in Jardy. Nu paar keer getraind en meer gesprongen. Veel meer galoptraining ernaast.
Kortom wedstrijden worden minder, maar training (springwedstrijd zie ik als zodanig) intensiever.

Voor dit paard is dit denk ik de juiste manier. Ze begint nu pas echt volwassen te worden. Maar paard heeft zoveel kwaliteit dat alles tot nu toe spelen is.
Maar ik heb ook een andere gehad die een stuk kleiner en compacter en sneller ontwikkeld was. Die liep met 6/7 jaar 2*, sprong in het M en was Z dressuur (mag doorstarten dus niet veel wedstrijden gelopen). Paard verkocht met 10 jaar. Junioren gelopen daarna. Hierna weer verkocht en nog veel L gelopen en nu met 20jaar loopt hij nog ZZlicht dressuur en nooit kreupel geweest.
Mijn huidige paard was wel kapot gegaan als die had gedaan wat mijn vorige paard deed op jonge leeftijd.

Alles hangt af van beleid, het kennen van je paard en gezond verstand. Ook als je veel wedstrijden rijdt kan je een paard sparen.
Hard rijden slijt. Slechte bodems slopen (maar paarden moeten het wel leren om in de toekomst op hoger er mee om te kunnen gaan en harder van te worden). Maar hoe je zelf ermee omgaat, hoe je ze laat herstellen, hoe je ze ermee hebt leren omgaan, maakt alles uit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:48

_Seven_ schreef:
Hi, laatst vroeg iemand mij of ik niet wat veel eventing wedstrijden rij met mijn 6 jarige. Nu vroeg ik mij af hoeveel wedstrijden(b/l/m niveau) jullie zo ongeveer rijden per maand/eventingseizoen en hoeveel andere wedstrijden/trainingen jullie daar dan nog omheen rijden. En zitten daar dan nog grote verschillen tussen bij evt verschillende paarden?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie je wedstrijden en trainingen plannen.

Ik zou zeggen, luister goed naar je eigen gevoel, kijk goed naar je paard en kijk minder naar wat anderen doen en vinden. Jij kent je paard het best en weet wat hij/zij lichamelijk en mentaal aankan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:12

Ik rij max. 2 crossen per maand, soms met een springwedstrijdje tussendoor. Crosstraining ongeveer 1x per 2 a 3 weken.

Hoe zijn jullie ervaringen met de M-crossen? Ik heb net de overstap gemaakt en ben aan het plannen voor de komende maanden. Ik dacht aan Lisse, Hattem/Diepenheim en Bathmen, misschien nog met Westdorpe, Gelselaar en/of Ysselsteyn erbij.

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:53

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik rij nu 1x per maand een cross met tot nu toe vanaf maart 3 crosstrainingen erbij. Ik had outdoor wel wat springwedstrijden (1m) mee willen pakken (max 1 per maand) maar dat is er door autopech niet van gekomen.
Ik heb het idee dat hij het fysiek allemaal met 3 hoeven in zijn neus doet. Mentaal doet het hem wel meer dan dat hij laat zien denk, want hij eet vaak de avond na de wedstrijd wat minder, maar dat is de volgende dag weer normaal.

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:56

FCSA schreef:
Ik rij max. 2 crossen per maand, soms met een springwedstrijdje tussendoor. Crosstraining ongeveer 1x per 2 a 3 weken.

Hoe zijn jullie ervaringen met de M-crossen? Ik heb net de overstap gemaakt en ben aan het plannen voor de komende maanden. Ik dacht aan Lisse, Hattem/Diepenheim en Bathmen, misschien nog met Westdorpe, Gelselaar en/of Ysselsteyn erbij.

Ik weet van Lisse dat het nooit mega dik staat in vergelijking met de andere wedstrijden aan het einde van het seizoen , maar het vele slingeren door het bos maakt het voor sommige wel lastiger om goed in het ritme te komen/blijven.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:44

Lisse is leuk om erbij te doen, maar zelf sla ik die al jaren over.
Westdorpe is mooi, wel dik.
Hattem is dit jaar NK.
Ysselsteyn en Bathmen altijd prima.
Gelselaar 2jaar geleden geweest en vond ik echt niet mooi gebouwd.
Barchem is altijd top!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:21

Thanks voor de info!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:18

hey mensen,

graag meld ik me ook. afgelopen vrijdag mijn eerste crossles gereden en dese zomer nog 4 lessen staan. afgelopen vrijdag was te gek! dus nu heb ik er zin in. maar ook vol vragen.

- eanneer hebben jullie cross beenbeschermers gekocht?
- en welke raden jullie aan
- is er een website voor oefencrossen en lessen (noord nederland bij voorkeur)
- wat is jet laagste niveau om te beginnen? 60 cm?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:27

Gelijk kopen als je al wat trainingen gepland hebt. Er staan soms ook leuke deals op marktplaats bijvoorbeeld. Goed uitziende 2ehandse zijn ook prima.
Ik wil graag een hard deel in de beschermer, genoeg koeling en zacht voor de huid. Ik heb van PE, weet zo niet welke, niet de goedkoopste.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:57

Ik had voor het begin gewoon die van QHP. Deden het prima. Nu ik was hoger cross ook de PE.

Er is geen vaste website voor crosslessen. Handig is om een aantal locaties via FB bijv te volgen zodat je in zien wanneer ze lessen aanbieden. Bijvoorbeeld manege Beukers (Oudkarspel) en stal Maarse (in midden Beemster)

Edit sorry dacht noord Holland. Volgens mij zijn er ook lessen in Vinkega?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:10

bedankt. ik ga nu naar de lessen in oenkerk (dat is echt om de hoek).

ik ga kijken. die van PE zien er wel mooi uit. qua prijs online per stuk 20 euro duurder dan de QHP. dan doe ik het liever gelijk goed

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:31

Dan wonen wij dicht bij elkaar ;)

Oefencrossen in het noorden zijn Vinkega (net geweest in juni), Norg in augustus (inschrijven net open) en Roden eind september. Verder heeft Coevorden over 2 weken ook oefencross en organiseren ze bij Nienoord in Tolbert ook nog weleens oefencross/clinic met crosshindernissen in de bak.
En de indoor/outdoorcross in Exloo (november) is altijd superleuk!

Trainen bij Els Driehuijzen in Oosterwolde is een aanrader. Terrein in Bakkeveen kwam ik altijd wel graag, maar lag er paar weken geleden erg slecht onderhouden bij. Grolloo is ook wel leuk om te trainen, daar is ook regelmatig les van oa Wieneke Hadderingh, sophie postma geeft ook regelmatig les in de regio.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:41

bedankt voor de tips Gomir. we hebben afgelopen vrijdag inderdaad een (gast)les van Sophie Postma gehad.

ronostrand is er ook nog meende ik eind vh jaar. ik weet niet of we gelijk mlaar zijn voor en oefencross. maar les rijden eens op een ander terrein is nog wel iets wat ik goed kan plannen. tolbert / bakkeveen is dan goed te doen.