[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:58

Voeding en hoeven kunnen wel samengaan denk ik hoor, maar in welke mate de hoeven echt slecht worden of wat voor tekorten er moeten zijn weet ik niet. Inderdaad goeie vraag voor je DA (en ik ben ook wel benieuwd naar de info, altijd handig).
Idem met biotine trouwens, of dat nou echt zoveel effect heeft...

Kan ook dat de hoeven slechter worden omdat ze droog zijn, dan kan je het oplossen door regelmatig in een (modder)bad te zetten en nadien dan in te vetten zodat het vocht erin blijft. Teer droogt uit dacht ik al gehoord te hebben.
Je kan ook de onderkant vetten zodat ze straal en zool niet te zacht worden, maar de buitenkant gewoon zo laten zodat die wel vocht kunnen opnemen?

Improviseer maar wat :+

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:23

Ze lopen 24/24 op de wei, dus geregeld modder genoeg :D is een natte wei, dus zelfs in de zomer staat er meestal nog wat modder rond het drinkbad. Als het nu nog enkele dagen regent, is het alweer niet meer door te komen met schoenen, maar moet ik laarzen aan |(

Invetten doe ik alleen voor een wedstrijd, dus niet dikwijls. De ene zegt dat de voet nog meer uitdroogt, omdat het vet de hoef afsluit, de andere zegt om wel in te vetten, nog een andere vet de hoef in als die nog nat is... Wat moet je om de duur doen om goed te doen?

Ik heb 1 vaste DA en 1 vervanger en zelfs zij zijn het onderling niet eens qua al dan niet invetten.

Ben wel benieuwd vanavond voor de effectieve uitslag en wat ze zal moeten bijkrijgen. Nu loopt ze nog op de wei waar het gras weliswaar kort staat, ze krijgt voordroog bij (wel droge voordroog, heeft 5 dagen gedroogd) en bietenpulp met zout en olie en een nieuwe liksteen.
Heb al eten klaar staan van aveve, een speciale mix die laag in suiker en zetmeel zit, maar wil nu graag even wachten met krachtvoer geven tot de spieren wat hersteld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:43

Welke is het net? Ik heb een tijdje de basic mix gegeven (of was het balance mix?) en daar was ik erg tevreden over. Later omgeschakeld naar de light mix, was beetje gelijkaardig resultaat. Was voor een tinker en 2 shetjes waarvan 1 dik wordt van lucht. Nu geef ik af en toe in een zelfgemaakte slobber de muesli van aveve bij voor langdurige prestaties, denk energie mix. Daarvan paar handjes met hartog grasmix, geut olie en eventueel appel/wortel erdoor en dat gaat met veel smaak naar binnen. Ook voor vieze medicatie ideaal om te mengen.

Vetten zou afsluiten en olie zou vocht inbrengen. Maar net als jij al 20 versies gehoord. Teer gebruik ik niet. Olie wel, dat doe ik af en toe als ik de hoeven eens helemaal schoongemaakt heb om het vuil er iets langer af te houden.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:14

Antonius schreef:
Smid geweest, was er zelf niet bij, wel mijn man. Tja, de uitleg stelde naar wat ik hoorde niet zoveel voor: Fi heeft platvoeten, voeten hadden slechte kwaliteit waardoor de nagels niet heel vast zaten... Die platvoeten heeft ze wel al ganse leven, alleen ben ik nu wel aan het twijfelen over de slechte kwaliteit van voeten, of dit iets kan te maken hebben met haar verstoorde bloedwaarden... Staat dus ook op mijn lijstje om vanavond aan DA te vragen.
Ik blijf twijfelen over wat slim is. Als de paarden effectief slechte kwaliteit van voeten hebben, dan zal het met een andere smid misschien nog slechter worden.
De smid van dienst vorige week op wedstrijd had trouwens blijkbaar de losse nagels laten zitten en het ijzer erbovenop gezet, ook nie bepaald waar ik zit op te wachten :roll:
Hanne: het is vooral met jouw smid dat ik twijfel, of ik hem zou laten komen of de mijne hou. Als je natuurlijk 1x verandert hebt, kan je ook niet meer terug dus ben nu toch geneigd om nog even wat verder af te wachten...

Proficiat nog Jadeken! Van welke streek ben jij? Volgend jaar meer crossen op de planning?

Madelene: hoe bedoel je die 2 in 1? Is dan een BP met ingebouwde airbag ofzo?

Ik ben van Oost-Vlaanderen
Ja Deurle,Merendree Heusden en Zwijnaarde :)
En op HTE ook nog eens. Verder zie ik nog wel :)

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:42

Madelene: hoe bedoel je die 2 in 1? Is dan een BP met ingebouwde airbag ofzo?[/quote]

ja eentje met ingebouwde airbag..ideaal!

AllEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:08

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:06

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:21

We zijn weer wat slimmer geworden :)
Veearts was blijkbaar wat te voortvarend geweest aan telefoon, bloed was niet zo erg als ik dacht. De CK waarde zit rond de 1350 waar deze Max 500 mag zijn, maar hij heeft ook al eens ene behandeld die waarde 30.000 had...
Ik moet ze vitamine E poeder bijgeven en wekelijks 10 cc van een bepaald product, weet de naam niet meer, flesje staat op stal. Nu ook enkele dagen een product speciaal voor tying up, en dit moet ze telkens nemen vlak voor en na de wedstrijd om de spieren te ondersteunen. Verder ook elektrolyten na zware inspanning en biotine voor haar hoeven.
Volgens da is er geen verband tussen bloeduitslag en hoeven, omdat behalve haar spierwaarden, al de rest wel zeer goed is. Ene met bv slechte leverwerking, zou wel gevolgen kunnen geven voor de voeten.
En hij heeft ook de naam opgeschreven van een bepaald soort hoefvet om de voeten nat mee in te vetten, morgen halen en eens bekijken of we resultaat zien.
Komende zondag staat onze laatste eventing op de planning, eerste keer M in 3 jaar, wat ik eigenlijk wou afblazen maar da heeft me verzekerd dat het geen kwaad kan, op voorwaarde dat ze haar supplementen krijgt. Het zou geen aanslepend probleem zijn, eerder een acuut iets dat de kop kan opsteken.
Qua aveve voeder geef ik nu sport mix zero, wat da ook goed idee vond. Ze heeft enkele dagen uitsluitend pulp gekregen om haar spieren niet extra te belasten door het krachtvoer en nu krijgt ze sinds vanavond terug 1 schep van die mengeling, ga weer opbouwen tot 2 scheppen.
Ik ga ook nog zonnebloemolie halen in de Colruyt omdat hier ook veel vitamine e in zit.
Veel extra dus, terwijl ik normaal niet zo aan de poedertjes ben, maar ik heb wel een da die niets geeft als het niet nodig is, dus ga wel alles geven zoals hij gezegd heeft.

Madelene: die airbag kende ik helemaal niet. Wel interessant, alleen ja, zolang de mijne goed is, ga ik niets anders kopen, is toch echt duur he :o

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:19

Is inderdaad Antonius, maar de mijne was inderdaad op, echt tot de draad versleten, want ik was zeer gehecht aan mijn bodyprotector, omdat hij zo lekker zat door oudheid.
Maar toen op advies van mijn crossinstructeur, en het feit dat ik een eigen bedrijf heb, toch besloten voor dit systeem.
Het kost me meer geld aan medewerkers, als ik in de kreukels lig!! :D %)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:35

Hola pola, daarnet kwartiertje gewandeld met Fiona en was precies met een 4 jaarke op stap :D
Moeten straffe supplementen zijn, want ze was levendiger dan ik haar het laatste jaar onder mij had! Super :D

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:39

Herkenbaar! Heb m'n paard in april nog Red Cell moeten bijgeven, amai dat. :+ Is een supplement voor renpaarden en dravers. Dus spul voor explosieve dingen van paardensport, ja 't was ook een bommetje geworden. :+ 't Was om z'n bloedwaarden wat op te krikken.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:59

even een vraagje, klopt het dat er nog geen details/deelnemerslijst voor meldert op de equester lrv kalender staat? Ik wilde eens kijken of ik erbij stond, en eventueel al hoelaat.
En weet ook iemand welke dressuurproef we moeten rijden? Dan kan ik al eens oefenen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:15

Je zou dat wel moeten kunnen zijn, bij inschrijvingen denk ik. Dan zie je per club de inschrijvingen staan. Als je via VLP inschrijft sta je er wel niet tussen natuurlijk.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:31

De dressuurproef staat op de website van lrv.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:41

oké, voor de B is dat dan dus proef 4 wat ook bij de KNHS gereden wordt..
en ik sta wat ik zo zie niet tussen, ik moet via de KNHS inschrijven..nou ja, woensdag zullen ze wel meer erop zetten, en dan zien we het wel.
We gaan gewoon ervanuit dat we meedoen... :D

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 12:09

Inderdaad,
De deelnemerslijst word wel al online gezet.
Maar pas wanneer de uren lijst online komt zetten ze vlp, knhs etc erbij.
leuk dat je naar meldert gaat! Ik ga ook, maar zonder paard :P

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:22

M.eldert is leuke cross meen ik mij te herinneren, wel al laaaang geleden.

Zondag mss kijkje gaan nemen in me.rksplas :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:25

Ik heb nu na de osteo behandleing, weekje rust en weekje stappen nu terug twee keer gereden met mn paard en was had het niet verwacht maar het is toch ee stuk beter :o! Ze is makkelijker los te werken op de linkerhand, zoekt nu ook makkelijk mn hand op op de linkerhand en halthouden gaat al véél beter, geen gevecht meer en geen plots 100 kilo in mn hand wnr ik wil halt houden. En ze schuimt terug véél meer.
Ikke blij :)!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:00

Super dat je verandering voelt na de behandeling!!
Meldert is inderdaad een toffe cross, als je je veel beweegt als toeschouwer kan je veel zien van 1 ruiter
Ik moet groomen in Meldert voor 4 paarden, lekker druk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:22

De cross van Waregem wordt momenteel uitgezonden op Plattelandstv van Telenet (zender 22) voor wie het graag wil bekijken...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 01:09

En 'k heb gezien dat je gaat meedoen in Baarle Nassau de eventingtraining? Leuk! :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 01:44

Baarle is echt een super tof terrein! In het voorjaar houden ze daar een oefencross, vorig jaar aan meegedaan, dit jaar sowieso weer

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:55

fijn om te horen dat Meldert zo leuk is, ben zeer benieuwd.
ik heb mijn paard gisteren laten behandelen door de osteopaat, op het eerste gezicht is hij veel losser in zijn spieren dan maanden ervoor, maar toen ze hem ging behandelen kwamen toch hier en daar meer "probleempjes" te voorschijn. Maar gelukkig niks ernstigs, het was puur een tussenbehandeling.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:48

Bij mij komt osteo dinsdag, ben ook al benieuwd! Nadien krijgt Fiona paar weken rust en begin ik terug met Koko te rijden, die heeft een maandje rust gehad. Wel heel opvallend hoe een paard verandert tov de groep waarin hij staat... Om te rusten stond hij bij de jaarling en tweejaarse op de wei en daar was echt macho, je moest snel zijn met eten geven of hij at het uit de emmer, ook dominant, terwijl nu staat hij bij Fiona en ilona, 2 oudere dominante merries en nu is hij weer koebraaf, fijn wachten tot hij eten krijgt, ook minder rennen op de wei, gewoon normaal rustig :) Is overigens de enige die afkomt als hij het zadel ziet, dus denk dat hij zin heeft om terug aan het werk te gaan.

Wij morgen naar Merksplas, onze laatste cross voor dit jaar. En nog druk bezig mijn dressuurproef van buiten aan het leren :+ intussen al de zoveelste dit seizoen, pff, word nogal veel in mijn hoofd :D

Madelene alvast veel plezier in Meldert, laat zeker eens weten hoe het daar was, ben er zelf nog nooit geweest.

Baarle-Nassau ook nog nooit geweest, lijkt me leuk terrein om te oefenen, maar weer zo ver voor ons...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:39

Het is idd ver maar weer afmelden en geld weggooien is geen optie. Is baarle een grote piste met hindernissen? Lijkt toch zo op de foto, ziet er inderdaad super uit.

En hier is uitgekomen dat dressuurzadel te krap is, paard heeft 2 lichte witte drukplekken :( vrijdag op controle bij de zadelmaker wat er mogelijk is. De boom van mijn kieffer is aanpasbaar maar mirakels kunnen ze ook niet. Dus wss ook da laten komen, die is eveneens osteo.

Maw, we weten direct waar alle protest afgelopen weken vandaan komt.