[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:13

Bijvoorbeeld mensen die eens willen crossne maar die niet eens kunnen springen. Qua rij technisch. En misschien is het klantenbestand al zo groot dat ze niet wil uitbreiden. Of ze wil meer wedstrijd trainingen geven ipv de yolo trainingen, als ik het zo even mag noemen.

Ik kan me er heel goed in vinden dat je zeker wil weten dat een combinatie 'normaal' kan springen eer dat ze komen crossen. En dat je daar een wp in 1m aan hangt lijkt me prima. Al zou ik persoonlijk 90cm ook wel prima vinden.. en zou ik een bekende ook wel les willen geven met een jong paard die kan springen (denk aan les, als ik naar mezelf kijk ga ik met een jong paard pad crossen als die kan springen) maar nog geen wp heeft, maar dan snap ik dat het fijn is dat je de ruiter dan al kent

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:23

Ik denk dat ze op deze manier gewoon minder kundige ruiters en combinaties zonder springervaring op vreemd terrein willen uitsluiten, valt ook wat voor te zeggen. Enerzijds met het oog op veiligheid en anderzijds om het leuk te houden voor andere deelnemers.

Ik heb vaker in Moordrecht gereden in "gevorderden" lessen met mensen die hun paard letterlijk nergens overheen kregen, niet eens een liggende balk :') en vond het altijd echt doodzonde van mijn tijd. Want ik mocht dan ergens tussendoor paar sprongetjes nemen terwijl combinaties met 100 weigeringen alle tijd en aandacht kregen. Beetje banketstaaf voor iedereen. En soms kwamen er mensen in dressuurzadels crossen die gewoon helemaal niet konden springen :')

Laagdrempelig klinkt leuk maar dat is een beetje hetzelfde probleem als met parcoursen op wedstrijd lager dan oude BB, mensen die dan meedoen horen vaak nog helemaal niet op wedstrijd.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:36

Fly_high schreef:
Ik denk dat ze op deze manier gewoon minder kundige ruiters en combinaties zonder springervaring op vreemd terrein willen uitsluiten, valt ook wat voor te zeggen. Enerzijds met het oog op veiligheid en anderzijds om het leuk te houden voor andere deelnemers.

Ik heb vaker in Moordrecht gereden in "gevorderden" lessen met mensen die hun paard letterlijk nergens overheen kregen, niet eens een liggende balk :') en vond het altijd echt doodzonde van mijn tijd. Want ik mocht dan ergens tussendoor paar sprongetjes nemen terwijl combinaties met 100 weigeringen alle tijd en aandacht kregen. Beetje banketstaaf voor iedereen. En soms kwamen er mensen in dressuurzadels crossen die gewoon helemaal niet konden springen :')

Laagdrempelig klinkt leuk maar dat is een beetje hetzelfde probleem als met parcoursen op wedstrijd lager dan oude BB, mensen die dan meedoen horen vaak nog helemaal niet op wedstrijd.

Dat onderste vind ik dubbel, het is natuurlijk een mooie mogelijkheid voor de volwassenen die een pony hebben om toch op springwedstrijd te kunnen
Ik heb inderdaad ook 1x een crossles gereden waar iemand aan meedeed die niet durfde te springen en ook 0 ervaring had, gelukkig ging de aandacht toen wel naar degene die wel konden springen

Cioccolato

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:39

Het is ook moeilijk. Als je bijvoorbeeld zegt: je moet kunnen springen.
Wat is dat dan? Wat krijg je er dan voorn mensen op af?

En het is leuk als mensen eens een parcours willen springen nu op die mega lage klassen. Maar even zomaar een cross les pakken vind ik anders dan de lage springen parcoursen. Als je je terrein ingericht hebt met een paar boomstammetjes die net boven de grond uitsteken, oké. Dat kan dan komen. Maar de meeste terreinen hebben dat wel, maar dan enkele sprongen.
Eigenlijk vind ik ook niet dat je zomaar even een crosslesje voor de leuk kunt doen. Je moet ergens kennis vandaan hebben gehaald. Is het niet ervaring, is het theoretische kennis.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:02

Ik zou in sommige gevallen zelfs invoeren dat je als combinatie een winstpunt behaald moet hebben om B te mogen starten :')

Je kan in een heel ver stoffig verleden een keer een springwedstrijdje hebben gereden en met geluk een winstpunt rijden, maar dan is het misschien geen springervaring te noemen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:10

LiannePuthzy schreef:
Fly_high schreef:

Dat onderste vind ik dubbel, het is natuurlijk een mooie mogelijkheid voor de volwassenen die een pony hebben om toch op springwedstrijd te kunnen
Ik heb inderdaad ook 1x een crossles gereden waar iemand aan meedeed die niet durfde te springen en ook 0 ervaring had, gelukkig ging de aandacht toen wel naar degene die wel konden springen

Daarom zeg ik ook niet dat al die mensen in lage klassen niet op wedstrijd horen, voor volwassenen met pony's is het zeker hartstikke logisch om wat lager in te stappen :j

Maar wat je toch relatief veel ziet zijn combinaties die er nog niet aan toe zijn, mensen die in de losrijbaan nog geen mini kruisje correct kunnen springen en weigeringen op cavaletti krijgen, niet rot bedoeld maar dan moet je IMO nog niet op wedstrijd willen. Laatst nog iemand van de organisatie na zo'n wedstrijd gesproken en die zei dat ze volgende keer bij 80-90cm (dus oude BB) beginnen omdat alles daaronder nergens op sloeg qua niveau. Ook niet bepaald paardvriendelijk wat er allemaal gebeurde.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:54

Ik heb net iemand die vonk oefencross organiseert gesproken, je moet een winstpunt in het B hebben omdat ze hebben besloten om geen bb oefencross te houden, maar alleen vanaf b niveau/hoogte. De eis komt bij beukers vandaan omdat die niet willen dat mensen die nog niet b startgerechtigd zijn een B (oefen)cross gaan rijden

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:21

denk dat de eis ook moet helpen bij de hoeveelheid ongevallen/ aansprakelijkheid vanuit de organisatie. Ook al is het op eigen risico etc, bij een georganiseerde cross is er verplicht EHBO aanwezig, maar die is er niet bij een les/ oefencross, terwijl ook daar lelijke valpartijen gemaakt kunnen worden.

Ik denk niet verkeerd om een bepaald niveau te vragen, er zijn altijd nog wel instructeurs/ locatie die ook voor de minder ervaren springers plek hebben. Daarbij gezegd hebbende, ik snap persoonlijk niet hoe je met zo goed als geen gewone hindernis gesprongen, denkt dat een crossles leuk gaat zijn. Paarden hebben dan ook vaak niet zoveel gezien, waardoor je nog wel eens gekke sprongen krijgt en die kan je als onervaren springer dan ook weer een stuk moeilijker uitzitten. En laten we het maar niet hebben over weigeringen.

Ik ben langzaam met de pony weer wat aan het spelen, vandaag heel leuk lijntje neergezet van 3 diagonale hindernissen op de A - C lijn en ze dan als een rechte hindernis springen. Dat soort werk vind hij zo leuk om te doen :)
Ik zit erover te denken om in kronenberg L met hem te gaan starten, mits de B wedstrijdjes daarvoor ons in een lekker ritme hebben gekregen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:19

Vind dat oprecht wel een goeie regel.. Als ik nu terugkijk denk ik ik had 5 jaar geleden eeeecht die cross op de valouwe mogen mee rijden.. Levens gevaarlijk. Maar goed BB oefencross mag gewoon.

Die van mij was ergggg fijn vandaag in Ede. Helaas wel zand van dichtbij bekeken door een stomme fout van mij.. Verder was ze super stoer Afbeelding
Afbeelding

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:31

Ik heb vandaag heerlijk gelest bij John maarse, pony begint steeds stoerder te worden en lijkt ook wel over zijn watervrees heen *\o/* kijken of dit echt zo is tijdens de oefencross in ede.
Van mijn spring instructice moest ik met pessoa bit uiteraard met pelham vorkjesgaan springen en ook crossen, volgens john heeft dit helemaal geen zin, omdat een pessoa volgens hem nagenoeg dezelfde inwerking heeft als een normale trens als je pelham riempjes gebruikt. Volgens hem kan ik beter hiermee rijden als ik iets sterkers wil https://www.agradi.nl/shires-bevel-bit- ... 3EEALw_wcB maar ook dat is volgens hem helemaal niet nodig bij mijn paard, mijn paard zou gewoon op een normaal trensje gereden kunnen worden. Altijd lastig 2 verschillende mensen en 2 verschillende meningen

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:50

Hier ging het vandaag iets minder _O-

Afbeelding

Klein foutje, verder heel fijn gereden hahah

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:53

Oef, heb je de hindernis geknuffeld of viel je er net naast?

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:13

Ik rolde erlangs. Vind het echt hilarisch dat het op beeld staat, het is minstens 2 jaar geleden dat ik ernaast heb gelegen en het is nooit vastgelegd :') _O-

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:18

Melis :') Hoe dan :+

Fijn dat het goed ging Lianne! Zowel pessoa met pelhamriempje als het bevel bit geven een kleine hefboomwerking, denk dat het elkaar niet veel ontloopt.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:25

I don’t know :')

Als ik het zo terug zie vraag ik mij ook echt af hoe ik dit niet kon uitzitten, maar het lukte niet. Had ook echt even een paar tellen nodig om weer lucht te krijgen _O-

Vind wel dat ik heel mooi rol hahah

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:32

Oef,je ging ook niet echt zachtjes zo te zien...

Mooie foto's hierboven!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:32

Ik geef een 10 voor die val :+
Ik heb ook nog maar 1 val op film staan, van de zomer toen ik over een stijl met daaronder een sloot moest springen :+

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:36

Goedemorgen, ik lees / praat hier ook graag mee als het mag :-)

Afgelopen weken een paar lessen gereden met mijn paard Tommy (Irish Sporthorse) en 12 maart gaan we onze eerste echte oefencross rijden in Ede op de Valouwe, super spannend!! Maar Tommy is superstoer, over enthousiast en twijfelt nergens dus het gaat vast goed komen (hoop ik haha) ;-)

Een foto van ons:
Afbeelding

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:01

Dit had ik een jaar terug geeneens hoeven te proberen, toen stond paardlief op 10m afstand van het water nog op zijn achterbenen
Afbeelding

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:57

Dat is een fijne vooruitgang!

Was slecht voor mijn bankrekening dat er een fotograaf bij was, maar ik word toch zo blij van zulke plaatjes <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:36

Wilde mij opgeven voor SGW Etten Leur. Maar die zit dus al vol.. maar toen zag ik het startgeld.. 45 euro… nou dat had ik dus sowieso niet gedaan. Wat een geld.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:47

Melisje_92 schreef:
Dat is een fijne vooruitgang!

Was slecht voor mijn bankrekening dat er een fotograaf bij was, maar ik word toch zo blij van zulke plaatjes <3

[ [url=m/Em790c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/E173kb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pREOCb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige foto's, snap helemaal dat je ze allemaal wilt hebben :D

jesss_amigo schreef:
Wilde mij opgeven voor SGW Etten Leur. Maar die zit dus al vol.. maar toen zag ik het startgeld.. 45 euro… nou dat had ik dus sowieso niet gedaan. Wat een geld.

Ik heb het betaald, yolo := geen idee of we daadwerkelijk gaan, kijk nog komende twee oefenrondjes aan en als het niet zo lekker gaat meld ik me dan toch af. Mijn ervaring tot nu toe is dat het zich zo meer loont dan lang wachten en uiteindelijk nergens meer terecht kunnen :')

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:53

Ik wilde zeggen wow zo duur, maar bedenk me dat heb ik ook zonder erover na te denken voor Alphen-Chaam betaald :')

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:11

Vind de eventing kalender echt rot dit jaar..
Ik kan nu pas halverwege mei mijn eerste wedstrijd rijden..
Ze hebben Maarsbergen van voor naar achter verschoven en valt nu tegelijk met SGW ophemert..

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:08

West Betuwe (Ophemert) is verplaatst naar 13 augustus!