[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:40

Hier gewoon simpele trailer. Ze staan nooit mega lang aan 1 gesloten want je dressuurt en daarna komt t springen. B zonder dressuur is het de reis en het verkennen dus valt ook wel mee. Maar ze staan doorgaans langer dan gewone wedstrijden omdat de reistijd voor veel mensen al langer is.

Maar net wat ik zeg, als je t allemaal zielig vindt kun je gewoon beter niet de tak kiezen. Want ook dat mag een prima overweging zijn om het wel of niet te starten. En zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik vind het niet zielig en vind ze ook niet te lang op een trailer of wagen staan (of ik zorg er voor dar t niet zielig is met eten bijvoorbeeld). Ik meld wel af als het 30 graden is bijvoorbeeld, dan vind ik het wel te lang ook al is de tijd tussen de onderdelen minimaal.

Ik denk dat je verkocht bent eenmaal er aan begonnen :))

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:22

In de winter staat mijn paard elke dag minstens 15 uur per dag op stal (van s'middags 5 uur tot 's ochtends 8 uur ) en in de zomer moet ze misschien 2 keer in de maand lang op de trailer staan op cross wedstrijd en dat is dan misschien max 6 uur in totaal? (uitzonderingen daar gelaten) En dat dan nog opgesplitst in de heenreis, daar en terugrijden. Voordeel is dat ze hier in de zomer 24/7 op de wei staan. Dus maakt niet uit wanneer ik thuis ben van wedstrijd, ze heeft altijd meteen de avond/nacht lekker de ruimte om te lopen (en dus ook eigenlijk nooit spierpijn)

Misschien een beetje een rare vergelijking, omdat ze in een trailer vast staan en wellicht meer stress hebben (de mijne gelukkig niet) maar betreft het stil staan zou ik mij niet zo druk maken.

En idd genoeg eten en drinken meenemen :) Voor zowel je paard als voor jezelf :Y)

LuffB

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:52

Ik denk dat je ook zelf best kan bepalen wat voor jou en jouw paard(en) wel of niet acceptabel is qua staan op de trailer. Is je paard erg makkelijk op de trailer, geen zweten, geen stress, lekker eten en verliest weinig gewicht na zo'n dag, dan kan je kiezen om langer onderweg te gaan (of dit nu reistijd is of tijd dat het paard moet wachten op de trailer).

Heb je een paard die veel afvalt, onrustig staat, etc, dan kan je ervoor kiezen om wedstrijden meer in jouw buurt te rijden en te zorgen dat er extra mensen aanwezig zijn om je paard uit de trailer te hebben op het moment dat jij parcours moet verkennen etc.

Ik ga zaterdag naar lunteren met mijn nieuwe paard, wordt haar eerste cross ervaring, maar een tak/ boom in het bos heb ik haar al wel laten zien. Mijn topper gaat mee als begeleiding en voor zijn eerste cross km van dit jaar, hij wordt dan gereden door stalgenootje. Ben heel erg benieuwd hoe ze het op gaat pakken.
Ik wil met haar gaan mikken op de oefencross in Ede, dan hier en daar nog wat oefencrossjes en dan misschien Ede officieel B en dan eind van het seizoen nog wat dingetjes mee pakken. Maar eerst eens kijken of ze het leuk vind :D

Met mijn topper wil ik eindelijk het L weer in. Vorig jaar 5 crossen in het B gereden en alle 5 in de top drie terecht gekomen, maar net voor de overstap naar het L een stomme schiefel opgelopen in zijn paddock. Vervolgens hem telkens net niet fit/ lekker genoeg gehad om opnieuw te starten.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:07

Het is inderdaad per paard denk ik erg verschillend hoe ze erop reageren. De mijne staat op de trailer het meest ontspannen op wedstrijd, als ik haar eruit haal is het tijd voor actie.

Vorig jaar een keer geprobeerd naast de trailer te houden. Toen had ik een loopgraaf omdat ze begonnen was aan haar warming up. Terwijl op de trailer ze rustig een dutje doet of gaat staan eten.

Wanneer ik thuiskom van een lange dag laat ik ze altijd nog even in de weide/paddock. En mocht het echt al laat zijn ga ik wandelen aan de hand.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:20

De mensen die wel eens bij Beukers crossles nemen, zijn er soms bepaalde dagen waarop crossles gegeven word of sturen jullie gewoon een mail/appje om een afspraak te maken voor een les?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:25

LiannePuthzy schreef:
De mensen die wel eens bij Beukers crossles nemen, zijn er soms bepaalde dagen waarop crossles gegeven word of sturen jullie gewoon een mail/appje om een afspraak te maken voor een les?

oh, hier haak ik graag bij aan. Zou graag een keer een les volgen bij hun (op laag drempelige manier eens die mega trahkeners bij hun oefenen en ik heb vaak problemen met die oranje hoef sprong en die type hindernis komt je niet al te vaak tegen). Heb vorig jaar een mail gestuurd, maar nooit antwoord gekregen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:28

LuffB schreef:
LiannePuthzy schreef:

oh, hier haak ik graag bij aan. Zou graag een keer een les volgen bij hun (op laag drempelige manier eens die mega trahkeners bij hun oefenen en ik heb vaak problemen met die oranje hoef sprong en die type hindernis komt je niet al te vaak tegen). Heb vorig jaar een mail gestuurd, maar nooit antwoord gekregen.

Ik les nu vaak in Aerdenhout waar Justus valk lesgeeft, alleen daar staat niet zoveel spannends natuurlijk. Dus ik wil inderdaad ook wel eens de wat “spannendere” hindernissen springen

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:53

De oranje cirkel bij Beukers staat er alleen met wedstrijden, heb hem iig niet met lessen gezien.

Vorig jaar voor het eerst de trakehner daar gesprongen, ondanks dat dat zonder problemen ging zou ik het wel spannend vinden om die straks in de cross tegen te komen :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:36

Ik vind alle trakheners rete spannend :') of zelfs gewone greppels, alles waar een gat in zit is per definitie eng :P

Mijn paard kijkt er tot nu toe juist helemaal niet naar, maar het is nog babyniveau gezien zijn gebrek aan ervaring. Dus we beginnen dit seizoen met BB derby en wat oefencrossjes, als we in L weten te raken richting eind van het seizoen ben ik al super blij :o

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:02

Trakheners vallen wel mee. Zie ze als een stijltje/oxer. Vorig jaar in Hattem in de L was er in met een gat waar een kleine pony in zou passen... maar als je van af de grond tot te bovenste balk meet was het maar 70/80 cm. Nooit naar beneden kijken! maar dat moet je zoiezo niet doen :P
Ik probeer met het lopen van de cross altijd een plek te zoeken waar ik naar moet kijken, takje in de boom, vogelhuisje, versiering enz.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:04

Meer mensen die dit weekend naar Indoor eventing Twente gaan?
Wij starten in de L paarden, super zin in!

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:46

LiannePuthzy schreef:

Bij Beukers zetten ze vaak de datums van crosstrainingen op Facebook. Op mail krijg ik ook niet altijd goed reactie :')

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:17

Zoekt op wat trahkeners zijn... :+
Zondag onze allereerste crossles in Moordrecht. Ben zó benieuwd...Ook voor het eerst op pad met paardlief. Nieuwe trailer...Dus alles is onbekend. Gisteren alvast even proefrondje rond stal gereden met de trailer en paard. Ging best ok. Bochtjes moet ik echt rustig doen. Vorige week al even naar de locatie gereden want die kende ik ook nog niet...
Dus qua voorbereiding heb ik niet meer kunnen doen. Morgen paard wassen, dat ze weer beetje toonbaar wit is. En dan gaan we wel meemaken hoe ze te rijden is op vreemd terrein ;-)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:27

Veel plezier Charmaine. Moordrecht is een fijn terrein voor eerste indrukken. En mochten ze helemaal flippen en jij in het zand belanden, het terrein is afgezet dus je paard is niet gelijk foetsie haha.

Ik heb morgen met de mijne eerste cross km. Vandaag voor het eerst gewoon gereden met lange achter beschermers, na de eerste paar rondjes reageerde ze er niet op, ben benieuwd of het haar manier van springen gaat beinvloeden. Voor jullie beeld, ze is voordat ze bij ons kwam nooit met achter peeskappen gereden omdat fokker en ruiter aangaf dat ze al genoeg deed met de achterhand zonder extra kapjes. Ze kent nu sinds een klein maandje gewone strijklappen, dat gaat nu goed, ook met het springen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:29

Christel1 schreef:
LiannePuthzy schreef:

Bij Beukers zetten ze vaak de datums van crosstrainingen op Facebook. Op mail krijg ik ook niet altijd goed reactie :')

Ah oké, ik had inderdaad Chantal megchelenbrink bij Beukers een aantal lessen gaat geven, ik denk dat ik mij dan voor 1 van die lessen opgeef

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:13

Vandaag in Moordrecht geweest en wát was het leuk zeg! *\o/* Ik ben verkocht hoor. Moet wel nog ff de turboknop vinden en durven gebruiken, maar komt wel goed met oefenen en doen. Paard springt alles en twijfelt nergens over. <3

Nu nog op zoek naar andere beschermers voor achter. De Style XC zakken helaas af. En Woofwear maat full zijn eigenlijk net te klein qua omvang en vindt ze niet fijn....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:51

Charmaine schreef:
Vandaag in Moordrecht geweest en wát was het leuk zeg! *\o/* Ik ben verkocht hoor. Moet wel nog ff de turboknop vinden en durven gebruiken, maar komt wel goed met oefenen en doen. Paard springt alles en twijfelt nergens over. <3

Nu nog op zoek naar andere beschermers voor achter. De Style XC zakken helaas af. En Woofwear maat full zijn eigenlijk net te klein qua omvang en vindt ze niet fijn....

Leuk hoor dat het zo bevallen is.
Zitten je beschermers wel strak genoeg?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:18

@Liane; bedankt voor de tip, ik heb nu ook even bij Chantal op haar fb gekeken voor trainingen.

@Charmaine; wat fijn dat het leuk was en goed ging! Lekker km maken en dan komt die snelheid ook wel. Verder beaam ik wat Sim zegt; zitten ze strak genoeg en laat je klitteband niet los?
Mijn Tip is om met je ene hand de achterkant van de beschermer naar voren te trekken, terwijl je andere hand dmv het klitteband de voorkant van de beschermer naar achteren trekt. De eerste vast maken, dan de 2de en 3de (dan kan je al merken dat de eerste wat ''losser'' zit. Vervolgens trek ik alle 3 nogmaals aan.
Bij mijn pony doe ik er vervolgens nog tape omheen, maar dat is vooral omdat het stuk klitteband te lang is ten opzichte van wat er daadwerkelijk contact maakt met de beschermer, en hij anders snel los laat.

Mijn training zaterdag ging heel fijn :) Nog nooit met haar op gras gereden, daar probeerde ze niet van te profiteren. Eerste sprongetjes deed ze fijn, maar wel wat bokjes erachteraan. Zat te twijfelen of ik de lange beschermers achter af wilde doen, maar eerst verder gereden in de hoop dat ze er aan zou wennen.
Toen een weigering op een iets hogere boomstam, opnieuw aangereden en ze deed alsof ze sprong, maar sprong naar links weg en ik ging naar rechts over de schouder op de grond. Zij ging er vervolgens al bokkend vandoor, terwijl ze normaal echt nooit bokt. Dus toen ze gevangen was haar achter beschermers af gedaan en toen was ze weer het lieve geweldige paard dat ik kende.

5 maart heb ik opnieuw weer crossles met haar, dan hopelijk 12 maart de oefencross in ede.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:19

Ik heb vandaag weer na maanden de eerste cross hindernissen van t jaar gezien. Afgelopen seizoen alleen lisse en hattem gestart en in Hattem t springen niet doorgekomen met 3 weigeringen, dus het vertrouwen was weg. In de winter het springen goed opgepakt en de 80-90cm parcoursjes gaan weeer OK, dus vandaag maar weer wat crossen. lekker simpel gehouden maar hij ging heel fijn! Ik ga voorlopig alleen lekker oefencrossen rijden en dan in Ede B en daarna zie ik t wel. ik heb echt geen zin meer om het halve land door te rijden en dan in t springen bij hindernis 3 uitgebeld te worden........ maar we lijken weer op het goede spoor!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:44

Bedankt voor de tips, maar ben bang dat de pasvorm het toch net niet is....Paar keer mee gereden, door anderen met crossevaring laten checken op strak vastmaken, maar het blijft zakken. Helaas geen eventingprobeerwinkel in de buurt dus zal toch verschillende moeten gaan uitproberen...

AnnikaVolder, dat zou ik ook niet doen als het vertrouwen weg is. Dat is zonde van de tijd benzine en zal zeker niet in jullie voordeel werken.

Nog even fotootje toegevoegd <3

Afbeelding

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:55

Leuk paaard hierboven!

He annika wat super jammer.. maar plezier is t belangrijkste!

Mijne na 1,5 jaar weer mee genomen. Fijne les gereden bij Ilonka. Deze week achter ijzers eronder, zondag nog trainen bij Hanneke & dan zijn we klaar voor het seizoen.

11/12 maart wil ik mee rijden in Ede met de oefencross. Meerdere die mee rijden?
Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:05

Ja wij hebben ons ook ingeschreven voor Ede.

Lees al een tijdje mee in dit topic, we hebben nu sinds anderhalf jaar of zo echt regelmatig cross trainingen en sinds november is er een kwartje bij ons gevallen. Dus we gaan ook naar Ede om eens te zien hoe dat gaat.
En kijken nog even voor een les ervoor, maar twijfel nog even waar/bij wie, want heb twee opties. Eentje van fijne instructeur maar wel echt ver rijden. En eentje dichterbij van op zich ook een prima instructeur maar niet zo fijn als de andere...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:22

Ik heb mij ook ingeschreven in ede, ben benieuwd hoe het gaat, Pino vind water af en toe nog spannend, maar hij gaat er al een stuk makkelijk in als een jaar terug.
Ook ingeschreven voor de oefencross bij Beukers die georganiseerd word door vonk

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:30

Ik ga 11 maart ook starten in Ede.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:18

Heb je stiften/kalkoenen nodig bij crossen? Of zijn het toch vaak zandgronden en dus niet nodig?