[SGW] [HK]Liefde voor de SGW, dat nemen we in deel 12 ook weer mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:29

Wolin is een steigeraar, ben het inmiddels gewend ;) .. Ze doet het niet aan de lopende band hoor.. maar kan als ze enorm heet wordt en er is 'teveel' voor in haar koppie en er is 'teveel druk op de ketel', in ene op de achterbenen staan (en ze kan dit ook erg makkelijk).. het is dus altijd de druk van de ketel halen en zorgen dat er ontspanning in het koppie blijft. Het is toch een bepaalde manier om ergens mee te dealen, in dit geval met hectiek of teveel druk :) . Met spelen kan ze ook echt enorm hoog steigeren, zonder moeite. Wolin meerdere keren poging gedaan tot afleren, ook door de mensen voor me en dat werkt echt averechts bij haar, ze wordt alleen maar heftiger hier van.. Rust bewaren en zorgen dat ze naar voren toe met haar hectiek kan omgaan en zo de rust weer opzoeken.

@Rosalie: Ja eigenaren zijn op vakantie naar Australië ;)
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 13-01-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:30

Oh, er zullen vast trucs zijn om het ze af te leren (omtrekken zodat ze vallen enzo) :=
maar dat moet je ook maar durven! Zelf zou ik dat niet durven (denk ik).

Lotte, dat is anders steigeren dan steigeren omdat ze staken.
Mijn volbloed kon ook heel hoog steigeren (vooral bij het aftellen in het starthok van de cross: 3, 2, 1, STEIGERDESTEIGER) maar dat was niet gemeen steigeren.
Ik vind daar een verschil tussen zitten. Kan het niet goed uitleggen.....

WolinLotte

Re: [HK]Liefde voor de SGW, dat nemen we in deel 12 ook weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:32

Nou omtrekken zou ik dus van mijn levensdagen niet doen := ...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:36

Steigeraars gaan bij mij direkt weg. Mijn 1e eigen pony stond graag op zijn achterste benen en liet zich rustig vallen. De raarste trucs gedaan om het af te leren maar helaas. Paard van mijn zusje stond op zondag op haar achterste benen te staken en woensdags was zij weg. Bokken oke mits eerlijk steigeren is weg bij mij. Daar ben ik heel radicaal in.
Mijn merrie steigert alleen in de wei heel arrogant naar de ruin. Ik hoop dit nog eens op foto te zetten. Helaas doet zij dat niet dagelijks...

@ WL leuk zo'n reus. Mag dat maatje wel. Mijn 1e paard was 1.84m en toen was ik 15 :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:40

Wolin heeft ook gesteigerd om het staken in het begin Simmie, dat was echt een noodroep van haar om te zeggen dat ze niet wilde/kon.. steigeren valt ook behoorlijk serieus te nemen.. Toen zijn we even gestopt.. En Wolin kon/kan (ze heeft het onder het zadel alweer een poos niet gedaan) echt gemeen steigeren en enorm lang blijven staan, stabiel op de beentjes.. Het blijft een lastig punt, want Wolin is een binnenvetter en kan lang doorgaan en bouwt spanning op in haar hoofd, wat in ene behoorlijk extreem tot uiting komt.. Het op tijd herkennen en erkennen van haar spanning voorkomt een escalatie. Wolin laat zich niet vallen, heeft ze ook nog nooit geprobeerd :n ..

Edit: De laatste keer was buiten, toen kwam er een vrachtwagen aan en wij gingen over de brug, die zag ze te laat en dan ontstaat er hectiek in haar hoofd.. paniek.. en toen ging ze op de achterbenen, waarna een eind te laten draven de rust weer terug laat komen en ook gerust stellen helpt.. Kwaad worden zou dit echt kunnen laten escaleren, dat past er dan niet bij in haar bovenkamer.
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 13-01-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:43

Toch lastig om mee om te gaan zoals jij de steigeracties van Wolin beschrijft, lijkt me. Jij moet dus eigenlijk oppassen dat je niet over de grenzen voor dat moment van je paard gaat, anders steigert ze. Dan kun je toch nooit op iets doortrainen?
Steigeren kan ook een "truc" worden om iets niet te hoeven. Paarden kunnen wel zo slim zijn dat het een met het ander associeren. Maar ik ben wel met je eens dat het steigergedrag iets zegt, op wat voor manier dan ook.
Bij mijn volbloed was het gewoon de opgebouwde spanning voor de start van de cross; als ze dan eindelijk mocht was het een krachtsexplosie die ze niet kwijt dacht te kunnen naar voren. Ik heb het steigeren er wel uit gekregen gelukkig.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:44

Ik heb geen probleem met steigeren zolang ze maar niet achterover gaan. Je hebt beesten die het daar om doen. Die steigeren met dat doel.

Omtrekken is idd de beste oplossing. Als jij je paard omtrekt en helemaal buigt met de neus bij je tenen kan je nooit achterover gaan. Als je niet omtrekt is het levensgevaarlijk, trek je om en ze weten dat je ze voor bent is het vaak wel klaar.
Enige probleem is dat je neit bang moet zijn om, om te trekken. Het is een kwestie van heel snel handelen en niet bang zijn.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:58

Dat jonge paard steigert ook niet vaak hoor. Ze heeft het in het begin onder het zadel eens geprobeerd, en toen ze meewas naar een merrietest was het ook even net te veel en stond ze overeind. Daar was het ook allemaal heel chaotisch enzo. Met een simpele crosstraining op Moordrecht is het gelukkig heel wat rustiger. Ze heeft ook maar 3x in totaal gesteigert. Vorstin is gelukkig niet echt een steigeraar, toen met die buitenritten ging ze wel eens wat omhoog, maar ze ging nooit echt heel hoog. Los gaat ze wel eens heel erg hoog :=

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:03

Simmie schreef:
Toch lastig om mee om te gaan zoals jij de steigeracties van Wolin beschrijft, lijkt me. Jij moet dus eigenlijk oppassen dat je niet over de grenzen voor dat moment van je paard gaat, anders steigert ze. Dan kun je toch nooit op iets doortrainen?
Steigeren kan ook een "truc" worden om iets niet te hoeven. Paarden kunnen wel zo slim zijn dat het een met het ander associeren. Maar ik ben wel met je eens dat het steigergedrag iets zegt, op wat voor manier dan ook.
Bij mijn volbloed was het gewoon de opgebouwde spanning voor de start van de cross; als ze dan eindelijk mocht was het een krachtsexplosie die ze niet kwijt dacht te kunnen naar voren. Ik heb het steigeren er wel uit gekregen gelukkig.

Wolin leert daarentegen heel erg snel en is heel slim en daardoor met van alles bezig, ook haar omgeving.. Ik train vooral veel op ontspanning.. Als ik iets oefen met haar, dan zorg ik dat ik daarna even ga stappen of even een stukje gewoon lekker over de rug draaf, lang teugeltje, goed belonen met stem, even lekker briesen en dan pak ik weer de teugel op en doe ik het nog eens en dan is ze meer gefocussed op wat ze moet doen.. Ik praat dan ook wel tegen haar, zodat ze 'bij mij' is.. Ik oefen het ook niet te vaak, maar ze pakt iets heel snel op. En ik ga altijd terug naar de ontspanning en Wolin is natuurlijk wel een enorme draak en herken dan ook wel wanneer iets teveel wordt of wanneer ze me gewoon aan het uitproberen is en ik hoef alleen maar 'Denk erom' te zeggen dan gaat ze weer door, een enkele keer moet ik haar daar even doorpakken.. en ook dan weer terug naar de ontspanning. Als ik zeg 'Denk erom' op een moment dat de druk op de ketel te hoog wordt, zegt Wolin 'tot hier en niet verder' en dat moet ik heel serieus nemen, want dat betekent dat ik niet op tijd heb herkend waar het fout ging.. Lastig, absoluut... ik ben vaak de fout in gegaan, nu herken ik het en kan ik er me om gaan en gaat het goed.. Wolin kan ook echt geweldig strekken en héél verzameld galopperen, maar dit zijn de dingen waar ze echt ongelooflijk heet van kan worden. Ik ben dus altijd met een acceptatiegrens bezig, de ene dag kan ze meer verwerken in haar kop als de andere dag.. Ik kan haar dus ook niet persé stil zetten, als ze heel veel spanning heeft.. Soms zie je mensen het paard echt dwingen stil te staan, dat kan bij Wo echt niet. Ik moet dan echt stappen het haar, om die spanning af te laten vloeien.. Naar mate ze meer volwassen wordt, wordt ze wel wat makkelijker, maar dit is echt haar karakter.. het 'vechterige'. Beetje geven en een beetje nemen, niet te veel in een keer willen, dan komt zij juist met bakken tegelijk ;) . Een gebruiksaanwijzing :list: en vertrouw haar dan ook niet aan veel mensen toe, je moet goed tot 10, soms 20 kunnen tellen en net doen of je neus bloed en relaxed blijven, heb ik echt moeten leren bij die driftkikker. Zoals mijn hoefsmid zegt "Rust kan je redden! ;) "

@PB: Dat heb ik met Wolin ook wel eens geprobeerd inderdaad.. nadeel was alleen dat ze daar echt giftig van werd en dat dus echt niet bleek te werken bij haar :o .. Rust, reinheid en regelmaat houdt Wo op de rails O:) .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:11

ik heb ook altijd een hekel aan steigeraars gehad, ben met Raimaer's mama ooit heel erg vervelend achterover geslagen. Maar ik ben er wel handiger in geworden, idd snel zijn en omtrekken, dan leren ze het meestal wel af.

Eraf springen heb ik 1 * gedaan, dat voel ik nu nog in mijn knie.

PB, ik zie dat ik jou zie dinsdag?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:11

Jeetje wat een verhalen zeg!!

Stijgeren doet die van mij gelukkig niet, af en toe maar dan komt hij iets om hoog nog geen 40 cm :+

Vandaag lasko gereden en die was stout! Was behoorlijk aan het klieren, eerst met op stappen 4 benen de lucht in, daarna dacht meneer ook even een sprintje te trekken maar helaas. Was hij het niet mee eens en hup de lucht in :+ ik zo huh dan gaan we lekker aan het werk.. daarna nog 3 x geprobeert, en gestijgert, toen maar door gereden ging wel lekker en was hij weer braaf! Even zijn energie kwijt :+

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:19

Overigens maakt het Wolin niet minder leuk ;) . Ik weet waar het vandaan komt en ik weet ook hoe ik er mee om moet gaan. Ook Wo moet gewoon wel eens stilstaan en gewoon aan de kant stappen als ik dit vraag, ze is gewoon wat heftiger als een ander paard, maar wel ontzettend lief.. Gelukkig heb ik een osteopaat, paardentandarts, zadelpasser en hoefsmid die hier allemaal prima mee om kunnen gaan en haar karakter ook wel kunnen waarderen ;) .

@Corien: Haha die Lasko :P

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:43

Ja lasko grappen maker ;)
Tis idd hoe je je paard kent lotte en dan weet je jusit wat en hoe je moet handelen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:32

@ Corrien: Stoute laskoe ;)
@ WL: Liever een paard met iets te veel karakter dan geen karakter, denk ik altijd maar, anders is het ook zo saai ;) . Echt steigeren doet die van mij nooit, behalve als hij een beetje heet het springparcours inkomt en ik ga groeten, dan gaat hij op het moment dat ik stil wil staan en groet omhoog en vervolgens vliegen we naar voren. Ik kan het hem niet echt kwalijk nemen, ik wil graag dat hij in een vlotte en wakkere galop het parcours binnenkomt, en om dan vanuit galop ineens te moeten halthouden met allemaal leuke hindernissen waar hij graag overheen wil, nee dat is veel te spannend :):) .

Ik heb vandaag op een oude heer gereden die zichzelf een jonge god voelde, hij wordt dit jaar 18 maar er valt niet veel van te merken, hij gaf 1x zelfs een hele bokkken-serie weg, maar ik kon er wel om lachen en daarna ging hij lekker aan het lopen :D. Hij zat als een huis, hij heeft de bouw van een uit de kluiten gewassen pony, alles is klein en zijn passen ook, in tegenstelling tot mijn eigen grote vriendelijke reus die ik daarna heb gereden, die doet alles lekker lang en groot.

Bandido heeft vandaag wel zijn naam eer aangedaan, ik had hem even in de paddock gezet toen ik dat andere paard ging opzadelen, iemand kwam me roepen dat hij in de paddock aan het rennen en steigeren was, ik loop naar buiten en zie zo de paddock openstaan en zie om het hoekje nog net Bam een weiland inspringen. Hij liep als een wilde hengst het weiland door te glijden, maar ik kreeg hem wel snel te pakken, gelukkig heeft hij er niks ernstigs aan overgehouden en kon ik er om lachen, 't was net Bambi on ice :=

Ik begin me onderhand wel af te vragen hoe groot Bandido zijn verzameling van engeltjes op zijn schouder is :+ , dat beest haalt soms de mafste dingen uit en zijn enige blessure in 2 jaar was een hoefzweer...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:18

Lielle, waarschijnlijk wel! Even kijken of ik genoeg kan rijden en het niet glad is. Anders kan ik dat al afzeggen....

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:42

Goede morgen!!

Evie gek paard.. haha

Zo richting werk.. lag nog zo lekker in bed :z

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:58

Goeiemorgen :wave:

Niet echt bijgelezen, behalve het verhaal over steigeren.
Dat is ook echt iets waar ik de schurft aan heb. Ze mogen best eens iets omhoog komen, maar stijl omhoog en dan ook nog eens laten vallen :n Dan gaan ze bij mij direct de deur uit. Gelukkig nog niet mee gemaakt!
Wel is Avi met longeren een keer gaan steigeren en omgevallen op haar zij, toen ze voor het eerst ietsje bij gezet was. K mag hopen dat dat niet in haar aard zit :\

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:33

Goeiemorgen!

@Corien: Lasko was dus flink fris ;)
@Snoekiej: Leuk dat je aan het eind van het seizoen een crosstraining mag rijden met 1 van de merries!
@WL: Leuk, een project voor een maand erbij!
@Caroline: Fijn dat je mitella in ieder geval eraf mag! En rustig aan weer wat gaan bewegen zal ook wel fijn zijn!
@Rosalie: Dat is inderdaad even flink schrikken, gelukkig is het goed afgelopen!
@Noor: Hopelijk ben je vandaag weer een stuk fitter!

Jipje wil af en toe ook best eens een keer flink omhoog komen. Vooral wanneer we naar buiten gaan en zijn 'verlatingsangst' weer opspeelt. Ik kan op dat moment er eigenlijk niks mee, hij is dan helemaal in de stress. Over het algemeen voel ik het wel aankomen en probeer hem dan voor te zijn.
Ik ben echt nog flink moe, beetje een te drukke week op het moment. Ben blij als ik hier klaar ben op stage, zal me toch een stukje meer rust geven denk ik.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:35

Goedesmorgens!

Ben weer aardig opgeknapt, nog niet helemaal fit maar 'te goed' om thuis te zitten dus maar weer aan het werk gegaan.

Jer heeft in het begin tijdens de springlessen alleen maar op zijn achterbenen gestaan. Doodsbenauwd was ie voor al die balken. Zo erg dat het haast niet anders kan dan dat ie in het verleden iets akeligs heeft meegemaakt. Ik heb hem nooit omgetrokken, ben ook nooit gevallen (instructeur is wel van het kontje gegleden }> ). Er is veel tijd overheen gegaan maar op een gegeven moment was het gewoon over. Ik denk dat het ook, net als bij Wolin, pure stress was.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:46

Goedemorgen!

Voodoo komt ook vaak omhoog. Dit is dan echt puur staken. Ik vind het nog steeds heel erg lastig in te schatten of hij ergens pijn heeft of dat het tussen z'n oren zit. Ik ben heel benieuwd hoe hij straks met dat nieuwe zadel gaat lopen. Want die keer toen ik dat zadel uitteste, heeft hij super gelopen een dus niet gebokt/gesteigerd.
Ik probeer vanavond nog even een les. Als hij dan weer zo staakt, dan wacht ik wel met rijden tot dat het nieuwe zadel er is. Wil ook geen risico meer lopen dat het straks weer mis is met z'n rug.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:16

goedemorgen

evie: haha, oudjes kunnen ook nog gek doen :D

Over steigeren, ik heb er echt een hekel aan, komt ook door mijn ongeluk.
Mars ging ook vaak omhoog, maar die vertrouwde ik 100%, en dat was ook meer met buitenritten en crossen omdat die dan gewoon te graag wou. Met dressuur deed hij het soms als die iets moeilijk vondt. Mijn vorige is weggegaan omdat die het alleen maar deed op het laatst. Zonanta is 1 keer omhoog gegaan, klein stukje maar, die snapte er toen helemaal niks meer van. Denk niet dat het in het karakter zit.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:36

Goeiesmorgens :z ,

Heb heerlijk uitgeslapen en ik zie een mooie blauwe lucht, dus zo direct naar stal :) .
Alleen de brug waar ik altijd over heen ga met mijn fiets is afgesloten, de A4-brug.. En nu moet ik echt een mega stuk omfietsen :\ ..

@Rosalie: Bij Wolin was het op een bepaald punt heel erg en dit bleek ook van het zadel te komen, dat staken. Wolin, hoorde ik pas veel later, heeft een schouderkneuzing gehad voor ik haar kocht door een verkeerd zadel en waarschijnlijk heeft ze daar nog heel lang last van gehad.. Die Hulsebos die ik had, lag ook echt niet goed, zo bleek en nu ik dit zadel hebt is Wolin een heel ander paard onder het zadel :) .

Wolin is nog nooit omgevallen met mij er op, heb ook nooit gevoeld alsof dit zou kunnen bij haar t.n.t. Wel een keer aan de hand, de hengstenketting trok strak, zij kwam om hoog.. ketting trok nog een stukje strakker en toen viel ze achterover.. Gelukkig in het zachte gras.. maar sinsdien gebruik ik dat ding alleen nog maar voor mijn box, om het 'touwtje' ervoor te doen, nooit meer gebruik ik het voor Wolin zelf. Heb het Dually halster daar voor en is vele malen fijner.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:55

Ik ben neit zo vrolijk. Er was mij beloofd dat ik eind januari geopereerd zou worden. Ruim voor het cross-seizoen. Ben nu net gebeld dat het 2 maart wordt... MOet dan geloof ik 2 weken revalideren (valt mee dus), hopelijk net op tijd voor Chaam.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:56

Pb: oe dat is balen!! hopelijk revalideer je idd dan snel.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:01

Goedemiddag!
Mijn paard gaat ook heel gemakkelijk omhoog. Bij haar is het ook zo dat wanneer ik haar gewoon omtrek, dan weet ze dat ze het niet kan winnen. Nu heb ik haar gelukkig voldoende onder controle en dan doet ze het niet. Als ik maar zorg dat ze voorwaarts blijft, is er niks aan de hand. Maar als ik mijn aandacht er even niet bij heb, dan staat ze zo weer op haar achterpootjes.

PB: Oei, dat is balen. Kan me voorstellen dat je daar niet blij mee bent.