Simmie schreef:Toch lastig om mee om te gaan zoals jij de steigeracties van Wolin beschrijft, lijkt me. Jij moet dus eigenlijk oppassen dat je niet over de grenzen voor dat moment van je paard gaat, anders steigert ze. Dan kun je toch nooit op iets doortrainen?
Steigeren kan ook een "truc" worden om iets niet te hoeven. Paarden kunnen wel zo slim zijn dat het een met het ander associeren. Maar ik ben wel met je eens dat het steigergedrag iets zegt, op wat voor manier dan ook.
Bij mijn volbloed was het gewoon de opgebouwde spanning voor de start van de cross; als ze dan eindelijk mocht was het een krachtsexplosie die ze niet kwijt dacht te kunnen naar voren. Ik heb het steigeren er wel uit gekregen gelukkig.
Wolin leert daarentegen heel erg snel en is heel slim en daardoor met van alles bezig, ook haar omgeving.. Ik train vooral veel op ontspanning.. Als ik iets oefen met haar, dan zorg ik dat ik daarna even ga stappen of even een stukje gewoon lekker over de rug draaf, lang teugeltje, goed belonen met stem, even lekker briesen en dan pak ik weer de teugel op en doe ik het nog eens en dan is ze meer gefocussed op wat ze moet doen.. Ik praat dan ook wel tegen haar, zodat ze 'bij mij' is.. Ik oefen het ook niet te vaak, maar ze pakt iets heel snel op. En ik ga altijd terug naar de ontspanning en Wolin is natuurlijk wel een enorme draak en herken dan ook wel wanneer iets teveel wordt of wanneer ze me gewoon aan het uitproberen is en ik hoef alleen maar 'Denk erom' te zeggen dan gaat ze weer door, een enkele keer moet ik haar daar even doorpakken.. en ook dan weer terug naar de ontspanning. Als ik zeg 'Denk erom' op een moment dat de druk op de ketel te hoog wordt, zegt Wolin 'tot hier en niet verder' en dat moet ik heel serieus nemen, want dat betekent dat ik niet op tijd heb herkend waar het fout ging.. Lastig, absoluut... ik ben vaak de fout in gegaan, nu herken ik het en kan ik er me om gaan en gaat het goed.. Wolin kan ook echt geweldig strekken en héél verzameld galopperen, maar dit zijn de dingen waar ze echt ongelooflijk heet van kan worden. Ik ben dus altijd met een acceptatiegrens bezig, de ene dag kan ze meer verwerken in haar kop als de andere dag.. Ik kan haar dus ook niet persé stil zetten, als ze heel veel spanning heeft.. Soms zie je mensen het paard echt dwingen stil te staan, dat kan bij Wo echt niet. Ik moet dan echt stappen het haar, om die spanning af te laten vloeien.. Naar mate ze meer volwassen wordt, wordt ze wel wat makkelijker, maar dit is echt haar karakter.. het 'vechterige'. Beetje geven en een beetje nemen, niet te veel in een keer willen, dan komt zij juist met bakken tegelijk
. Een gebruiksaanwijzing
en vertrouw haar dan ook niet aan veel mensen toe, je moet goed tot 10, soms 20 kunnen tellen en net doen of je neus bloed en relaxed blijven, heb ik echt moeten leren bij die driftkikker. Zoals mijn hoefsmid zegt "Rust kan je redden!
"
@PB: Dat heb ik met Wolin ook wel eens geprobeerd inderdaad.. nadeel was alleen dat ze daar echt giftig van werd en dat dus echt niet bleek te werken bij haar
.. Rust, reinheid en regelmaat houdt Wo op de rails
.