En dan mijn verslag van een weekendje Wwerf.
Zaterdag al vroeg vertrokken met 2 paardjes. Rond 12 uur kwamen we bij *Jolanda* aan waar we de paardjes op stal hebben gezet. Ze konden lekker met de neusjes bij mekaar en vonden het wel prima zo.
Toen naar het crossterrein. Daar hoorden we meteen dat Sabine een vervelende val had gemaakt. Wat ontzettend balen na die sleutelbeenbreuk. En 3x je pols zetten..... brrrr (moet er niet aan denken). Eerst maar eens herstellen en rustig vertrouwen opbouwen.
Er was al meteen een giga-boktmeeting bij Canter. Ik heb daar SGWUkkie voorbij zien komen, ReesKees, Hester. En even later kwam groom Hyppolite er ook nog aan. Meteen maar een crosshelm met geel/blauwe capcover gekocht bij Canter.
Nog net Lielle zien springen en haar vos streng toegesproken dat hij goed moest crossen
. Roos nat zien terugkomen van de waterbak (hoe is het met Rabette's neusje?). Daarna de cross gaan lopen. Hij was wel erg lang voor het B (2850 meter), en de bodem was op veel plekken zwaar. Maar de hindernissen waren heel goed te doen. Enige wat lastig zou kunnen zijn waren de witte hekjes (oxer). De bodem van het spring en dressuurterrein was heel erf fijn.
Terug naar stal, paardjes nog even gedressuurd. Bijna ging dat nog mis. Kaatje zag ergens een eng oranje pilaartje en sprong aan de kant waarbij ze zich in het achterbeen raakte. Flinke snee erin met bloed. Meteen afgespoten en voor de zekerheid 's nachts maar ingepakt zodat het niet dik zou worden. Volgende morgen zag alles er prima uit.
En 's avonds lekker gewokt bij Tommy.
Volgende morgen was ik al vroeg wakker. Ik was erg bang dat ik ergens fout zou rijden (zowel bij dressuur, springen als de cross). Ik zou voor de eerste keer uit mijn hoofd dressuren. En als ik in het springparcours fout zou gaan mocht ik niet crossen. En in de cross zaten nogal wat punten waarop je fout zou kunnen gaan. Dus 's morgens terwijl Bitwise nog lekker sliep nog maar eens alles gerepeteerd.
Om half 10 waren we op het terrein en onze lieve groom Mandy was er ook al. Zij heeft de hele dag ons geholpen en zonder haar was het wel krap geworden met 2 paarden. Dus super bedankt!
Opgezadeld voor dressuur en daar lieten Online en Kaatje meteen merken dat ze een echt love-koppel waren
. De hele tijd HUHUHU!!!!!!!!!!!!! Dus maar zoveel mogelijk bij mekaar uit de buurt gebleven.
Bitwise moest eerst en hij reed een hele nette proef. 200 punten en een 4e plek. Ondertussen hoorde ik Kaatje nog aan de andere kant van het terrein (daar was ik maar gaan staan) hinikken. En Online natuurlijk terug antwoorden.
Daarna moest ik al meteen. Bij het losrijden was Oro nog heel lief en braaf. Maar vlak voordat ik de ring in moest kwamen er wat mensen met crosskleren voorbij gelopen. Daar lag ook die boom die voor de wijnvaten lag. Die zag Online en opeens................ Joepie........... we gaan crossen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helemaal hyper dus ging onderdeel 1 van de proef (het binnenkomen) in middendraf
De proef ging heel erg fijn. Al moest meneer natuurlijk wel roepen naar zijn vriendinnetje, en die moest natuurlijk ook terugroepen vanuit de andere kant van het terrein. Ik had 207 pt en een 3e plek. Wat waren ze blij toen ze na de proef weer bij mekaar waren.
Terug naar de trailer en omgezadeld voor het springparcours. Kaatje had daar helaas 1 balk. Ik had een heel fijn ritme met Online. Hij was wel wat sterk maar niet te erg. Foutloos gesprongen. Heel verrassend was dat hij in het springparcours een wissel maakte omdat hij in de verkeerde galop was geland. Hij heeft nog nooit een wissel gemaakt. We proberen het hem al jaren te leren maar hij kan het gewoon niet (dacht ik).
De keuring was ook wel grappig. Bitwise ging eerst met Kaatje. Ze wilde niet wegdraven van de DA, want Oro stond natuurlijk nog daar vooraan. Maar terug naar Oro draven wilde ze wel heel graag. Vooral toen die ook nog eens heel hard HUHUHUHU! zei.
Zelfde verhaal met Oro. Die wilde niet weg van Kaatje. Maar wel heel graag terug. Allebei goedgekeurd en op naar de losrij-hindernis voor de cross.
We hadden afgesproken om bij de start van de cross zoveel mogelijk uit mekaars zicht te blijven omdat we anders kans hadden dat Kaatje niet van start zou willen gaan. Dus ik bleef bij de losspring-hindenris en Bitwise vertrok naar de start. Daar was Online het niet mee eens. Helemaal in paniek, op de plaats galopperen en hij heeft ook nog het rode bordje van de losspring hindernis gemold
Uiteindelijk was Bitwise vertrokken dus ik naar de start. Online helemaal hyper naar de start, maar waar was Kaatje nou?! Oh, die zou vast wel terug naar de trailer zijn, dus dat wilde hij ook (dat was precies de andere kant op dan de start).
Gelukkig kreeg ik hem toch voor de start en daar was hij alles vergeten.
Hij wist precies wat hem stond te wachten en wat hij moest doen. Toen de starter aftelde 54321 Go! vloog hij zo hard weg dat ik naar achteren gelanceerd werd. Ik had niet verwacht dat hij zo hard zou gaan. Vooral omdat ik van Bitwise instructie had gekregen om rustig naar hindernis 1 te rijden en daarna pas gas te geven. Heb hem iets proberen terug te pakken maar dat had niet zoveel zin want hij wist dat een cross hard moet. Hindernis 1 ging heel goed. Ik zag Wim Grens nog langs de kant staan te kijken van: huh? Online met een andere ruiter?
Lekker door naar 2, 3 en 4. En ondertussen gedacht aan mijn ademhaling. Verder stil bijven zitten. Ik hoefde niks te doen. Online deed gewoon alles zelf.
Na 4 ging de bocht haaks linksaf richting de dikke buis van MZ. Online kreeg die in het vizier, oortjes naar voren en hij trok erop aan. Toen had ik even een moment van bezinning. We zijn echt aan het crossen. Ik hoorde zijn ademhaling zoals ik die nog nooit gehoord heb. Zijn longen bij elke pas die hij maakte. Hij werkte keihard, en dat voor mij. Zo geweldig van dat paard!
Daarna kwam een scherpe bocht naar rechts. En weer maakte hij een mooie galopwissel. De hele cross door heeft hij bij scherpe bochten waarbij hij in de verkeerde galop aankwam gewoon een mooie wissel gemaakt. Vanzelf, zonder dat ik erom vroeg. Picknicktafel ging fijn. Verplichte doorgang ook. Daarna een boompje met een slootje erachter. Het slootje daar sprong hij best hoog overheen.
Dan een grote bocht naar rechts en ik wist dat dan het witte hek kwam. Tot mijn verrassing was de achterste weg. Ik voelde dat het witte hek raar vond en gaf hem een tikje op zijn hals. Dat was voldoende. Hij trok er heel hard op aan en ging fijn verder naar 8. Wat een ongeloofelijk paard! Als ik hem al moest terugnemen omdat de bocht te scherp was luisterde hij perfect. En daarna hoefde ik niks te doen. Hij pakte het tempo vanzelf weer op. Ik heb hem ook gewoon laten lopen zoals hij het wilde, want hij weet het beter dan mij.
Op naar 9 (piano). Daarvoor zat een slootje wat bergafwaarts ging. Daar dus even in draf terugepakt. Daarna ging hij vanzelf weer in galop en de piano ging heel erg fijn. Daar stond ook de stijljury en ik had 3 keer een 8!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ongelooflijk)
Na hindernis 9 merkte ik dat ik moe begon te worden. Ik wilde eigenlijk gaan zitten in het zadel en uitrusten. Maar dat kon ik niet maken. Dan zou ik Online hinderen en het tempo zou terugvallen. Dan zou ik nog moeier worden. Nee, ik moest door. Weer extra gedacht aan mijn ademhaling.
Op naar 10; een simpele boom. Daar had Bitwise vorig jaar met hem een weigering. Dat zou mij niet overkomen dacht ik toen. Klein tikje op de hals, maar dat was helemaal niet nodig want hij wilde er heel graag overheen.
11 en 12 (kasteelmuren) daar heb ik hem flink teruggenomen. Hij raakte alleen de eerste een beetje aan.
13 en 14 was een boom met een dakje. Ik wist dat die op doorrijden met 3 galopsprongen stond. Dat ging perfect. Maar na 14 waren er opeens 3 mogelijke vervolgroutes. Dat was me gisteren bij het verkennen helemaal niet opgevallen
. De rechtse kon het zowiezo niet zijn wist ik. Die van rechtdoor ook niet, want dat was een heel smal paadje en het slingerde. De hindernis was iets naar links gebouwd en daarachter liep ook een mooie brede weg waar veel hoefsporen overheen gingen. Die moest het zijn................
NOT dus. Volte gedraaid en het smalle slingerpaadje in (er stond daar volgens mij ook niks aangegeven en toen ik later terugkwam hoorde ik dat Bitwise precies dezelfde fout gemaakt heeft). Schijnbaar zijn er daar veel fout gereden want er stonden veel sporen daar.
Online was zo lief om weer fijn verder aan te pakken. Nu kwam er een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang stuk naar 15 (de boom voor de wijnvaten) en ik was echt heeeeeeeeeeeeeel erg moe. Wilde zo graag gaan zitten. En ook kwam er een lastige verplichte doorgang... ergens... maar waar? Goed gekeken, maar uiteindelijk toch er voorbij gevlogen. Halt gezet, achterwaarts en weer teurg naar galop. Online werkte heel erg hard voor mij.
Boom gepakt met iets stelling naar rechts want daarachter stonden die wijnvaten. Ik keek heel snel even over het hoofdterrein en besefte dat ik dat nog helemaal rond moest rijden terwijl ik heel moe was. Ook liet ik de teugels iets langer. Online voelde dat aan en luisterde perfect naar mijn hulpen door in draf te gaan. Oeps, dat was niet de bedoeling met die wijnvaten in het vooruitzicht.
Teugels opgeraapt en hem gevraagd of hij mij wilde helpen. Hup, in galop en heel gemakkelijk de vaten over. Daar hoorde ik iemand mijn naam roepen en aanmoedigen. Roos?
Heel erg bedankt. Ik was heel moe, en dat heeft me echt even opgepept! Super! Daar zat overigens ook de andere stijljury en daarvan had ik 3 x een 7. Gemiddeld had ik dus 7.5 voor de stijl. Dat had ik nooit verwacht.
Beetje de weg afgesneden naar het water. Daar ging hij heel simpel door. Weer de weg afgesneden naar de laatste hindernis. Daar kon ik mezelf weer oppakken omdat ik wist dat het de laatse was. Die ging dus heel goed en daarna was ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij! Wat een ongelooflijk superfijn paard is Online!
Ik heb me van tevoren veel zorgen gemaakt over de conditie die ik niet heb en of ik die hele cross wel vol zou gaan houden. Mijn doel was om binnen 10 minuten terug te zijn (ideale tijd 6.12). Uiteindelijk was ik maar 13 sec te laat, ondanks dat ik 2x ben foutgereden. Anders had ik die tijd nog wel gehaald. Ik heb overigens onderweg niet op mijn horloge gekeken, had wel iets anders te doen
Het viel me dus ook alles mee dat ik na 2 minuten weer helemaal hersteld was. Kaatje was ook heel blij om Online weer te zien. De keuring was prima. Hartslag 66 en Online was heel erg fit daarna.
Bitwise heeft ook fijn gereden. Alleen had Kaatje moeite met de zware bodem waardoor ze halverwege moe was. Bitwise heeft dus niet aangedrongen om haar harder te laten lopen maar zelf het tempo laten bepalen. Het water vond ze eng. Daar heeft ze even stilgestaan en een pasje teruggezet. Dus een weigering.
Uiteindelijk ben ik dus nog opgeklommen naar een 2e plaats. Daarmee ben ik erg tevreden.
Samengevat: Ik heb heel erg veel bokkers gezien, mooi weer gehad, en een geweldig paard gereden.