janderegelaa schreef:Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige"![]()
Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.
Ik ben opzoek naar een voorbeeld waarbij een paard dat bang/gespannen was niet de focus heeft op het enge object en daarbij dus ook de oren en houding 'fel' op het voorwerp richt...
Die zijn er alleen niet want een paard dat iets spannend vind zal altijd zijn aandacht daarop richten als hij 'gedwongen' wordt erop af te gaan en dus gaan de oren erop.
En het over de hindernis heen meppen zou ik met deze zeker niet proberen.
Dan krijg je vrij snel een ziekenhuismoment of komt hij gewoon niet meer in de buurt van de persoon met zweep.