[SGW] Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:26

Heb toch maar een andere (tijdelijke) oplossing gekocht. Heb van die herbruikbare ijsbandages gekocht, alleen voor de voorbenen, achterbenen alleen ice gel heeft ie genoeg aan.

Dat met die klei zit mij tich niet helemaal lekker. Heb de vorige keer er niets omheen gedaan, na de cross in de klei gezet en thuis (dik 2/3 uur later) de benen weer afgespoeld. Klei was toen nog niet helemaal hard.
Maar ergens staat het mij toch tegen om hem de benen in te bandageren met de klei eronder. Staat nogal haaks op het feit dat bandageren de benen doet opwarmen, terwijl de klei koelend moet werken..

Wie maakt mij weer gerust?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:30

Als je er natte kranten om doet, blijft het langer koel denk ik.
Maar ik haal het er dan thuis ook weer af hoor :j

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:49

Er zijn ook bokkers die de bandages en de klei een hele nacht laten zitten.. Toch wel benieuwd ernaar geworden..

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:41

Dat doe ik inderdaad, net als veel top ruiters overigens. Het wordt eigenlijk pas echt warm onder een bandage als het paard aan het werk gaat. Dan wordt de hitte zo dusdanig dat het weefsel zichzelf af kan gaan breken dus meer kans op blessures. Met stilstaan/ietsje stappen wordt het niet schrikbarend warm. Wel geven de bandages rust aan de benen en net dat beetje steun wat gewoon heel fijn is na een cross en voorkomt dat er vocht in loopt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:55

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid, waarom ga je je paard al zo erg koelen en alles na een B/ L cross? Zo'n ontzettende zware inspanning is dat nou ook weer niet... Bij een bosrit/ galoptraining doe je dat toch ook niet.
Ik wil juist graag weten wat de reactie is op de benen van mijn paard, dat weet je niet als je koelt/ klei erop doet en alles. Dan heb ik het niet over het M en hoger. Maar soms zie ik B ruiters zo aan de gang dat ik me af vraag doe je nou omdat je denkt dat het hoort of doe je het omdat je er een reden voor hebt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:03

Ik ben het wel met Sannn eens, ik koel niet extra na een B/L cross, alleen de benen afwassen. na een training koel ik ook nooit en ik smeer ook pas creme/vaseline vanaf het Z, of er moet een echt dikke M cross staan. B/L niveau is voor mij geen reden om zo uitgebreid aan de gang te gaan. Het is maar 90cm :o

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:04

Mee eens :j
In het B/L gebruikte ik alleen die coolboots/klei bij echt warm weer. Anders gewoon afspuiten en klaar.
Eventcrème ga ik nu ook pas een beetje gebruiken vanaf het M.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:07

ik ben het enerzijds met je eens. Anderzijds heb ik al die spullen liggen, en op deze manier raken de paarden ook aan de routine gewend. Dus ook Ukkie krijgt de full works, incl event cream hoewel ik het idd eigenlijk wat overdreven vind in het L.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:36

Oh gelukkig lees ik nu dat jullie het in de lagere klasses gewoon afspuiten.
heb toch nog veel te leren op het gebied van SGW, dat merk ik wel. dochter crosst in het L.
de hartslag is tot nu toe altijd heel keurig, valt me wel op dat de pony altijd erg zweet al voor we gaanstarten in de cross (spanning). Ze rijden 3 keer per week dressuur, 1 keer per week springen, bosritje op de andere dagen van ongeveer een uur en 2 keer in de maand op wedstrijd (springen of dressuur of cross).
Ik lees aandachtig mee en hoop van jullie te leren.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:19

Sann: ik heb altijd van Patrick geleerd dat de benen van je paard haast je kostbaarste bezit zijn als eventingruiter en dat ze dan ook verdienen om zo behandeld te worden.
Ik heb zelf ook genoeg blessure pech gehad bij 2 van mijn paarden waar ik zelf achteraf niks aan kon doen maar daardoor zal ik dan ook zoveel mogelijk doen om blessures te voorkomen.

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:24

vaseline/eventing creme op de benen vind ik idd in het B en L overdreven, als je paard dan al zoveel hindernissen raakt oid moet je je gaan afvragen of dit wel de goede sport is voor je paard....

snap ook het punt van niks op de benen doen, om het resultaat te zien van cross/training maar doe het toch liever om het te voorkomen :o

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:25

Evony schreef:
Sann: ik heb altijd van Patrick geleerd dat de benen van je paard haast je kostbaarste bezit zijn als eventingruiter en dat ze dan ook verdienen om zo behandeld te worden.
Ik heb zelf ook genoeg blessure pech gehad bij 2 van mijn paarden waar ik zelf achteraf niks aan kon doen maar daardoor zal ik dan ook zoveel mogelijk doen om blessures te voorkomen.

:j

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:31

Lees al even mee en zat met dezelfde verbazing als san over het feit hoe druk sommige zich maken over een B/L cross. Maakt natuurlijk wel uit hoe intens de weektraining eruitziet.

Ik heb geen hartslag meter en mijn paard loopt op haar sloffen een 2* uit en kan als ze wil nog wel een cros lopen dezelfde dag. Neemt niet weg dat het een handig hulpmiddel is wat zekerheid bied maar noodzakelijk niet.

Zelfde voor het koelen, als het een relatief simpele cross is en er een goede bodem was B/L doe ik niets anders dan veel stappen koelen stappen en als het kan thuis nog in de wei. Vanaf het M ga ik toch standaard te werk. Veel koelen met water, als het heel zwaar is geweest ook nog met coolpacks. Internationaal sowieso. Daar is het gelijk na finish water erover en blijven stappen en koelen. Dan schroeven en andere naverzorging en ijs erop 30 min erom uur eraf 30 min om uur eraf en dit herhaal ik zolang als nodig.

Dan laat ik rusten en tegen de avond gaat de klei erop, natte kranten en dan ondrlap en bandage. Blijft de hele nacht zitten. Volgende dag bandages eraf en superstrakke benen.

Het effect wat je hiermee opwekt is dat het langzaam en langer koelt, vervolgens warmt het op. Het koelen zorgt ervoor dat de bloedvaten dichtgeknepen worden. En voorkomt zwellingen, het opwarmen zorgt ervoor dat de bloedstroming weer op gang komt en de afvalstoffen afgevoerd worden. Overigens voelen de benen altijd koel aan als ik de bandages af doe.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:40

Vera_pino: zou je kunnen omschrijven hoe jouw conditietraining eruit ziet? :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:45

Benen zijn inderdaad heel kostbaar. Ik heb ook genoeg blessureleed mee gemaakt helaas. En ik zeg ook niet dat ze niet behandeld hoeven te worden, maar waarom gelijk zoveel op een lager niveau. Dat bedoel ik... Denk dat je een blessure eerder door hebt door het niet met klei in te smeren etc dan door alles te koelen, want dan 'vertraag je de blessure ook'. Vaak komt de blessure er dan later uit ipv dat je er bv de dag/ dagen er na achter komt. Dit heb ik nu al een aantal keer gezien.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:16

Natuurlijk,

Doe alleen veel op gevoel en pas de training aan paard aan.

Ik ben voorstander van watertraining en galoptraining afgewisseld. Water is conditie en spierkracht zonder belasting en met galoptraining train je de rekking van de pezen en conditie.

Zoals omschreven houd ik ook die 4e dag aan.

Ik train heel veel dresssuur en zelden spring ik soms maanden niet. Mijn paarden springen goed en de zwaktes zitten in hun spiergebruik wat dressuurmatig sterker gemaakt moet worden.

Als je een trainingsschema maakt begin je met de wedstrijd, hoeveel minuten moet hij aan kunnen. Bijvoorbeeld 6 min. Dan maak ik daar 10 van. Je telt 10 dagen terug van de crossdag voor de rustdagen.

Hier zit ik op 3 blokjes van 10 min galop het eerste blokje is de opwarming waarbij ik het tempo opvoer en af laat vloeien. Dan 1 minuut stap en een blokje oplopend naar volle snelheid 1 min stap en het laatste blokje op volle snelheid. Dan werk ik haar na in een rustige langzame draf gedurende 10 min en dan stap ik liefst op het harde tot ze op adem is.

Watertraining is hetzelfde, je maakt blokjes op de top zit ik nu op 5x5 min met 1 min stap ertussen. Ga ik omhoog zal het 5x6 worden en dan 6x6 7x6 etc. voelt het een keer wat minder fit, pas ik het aan naar 4x5 of 5x4 meestal begin ik de opbouw met 3x4

Je telt terug en zorgt dat er een mooie opbouw in zit zodat je je paard niet overvraagd, we willen immers fittere paarden en geen uitgeputte/geblesseerde paarden. Zo weet je wanneer je met je training moet beginnen. Als uitgangspositie neem je de wedstrijd waar je paard op zijn best moet zijn.

De overige dagen train ik dressuur, en dit vergt ook wat van de spieren en pezen. Uitstappen gebeurd altijd ook nog op de straat voor minimaal 10 minuten.

Mijn galoptraining is misschien veel maar mijn paarden zijn meestal fit, ze vallen wel af van de inspanning maar zijn niet gesloopt van de cross. Daarnaast moet niet vergeten worden dat in de cross ook hindernissen staan, dat trainen we niet in de galoptraining. Wel de snelheid. Wat je dus met watertraining niet doet.

Mijn pony doe ik geen watertraining mee, hij verafschuwd de spetters tegen zijn neus. En doet het met dressuurmatige training en galoptraining op zijn tijd. Hij loopt M. De schimmel die naar de 1* ging deed mee met de training van de merrie, maar heeft geen moeite met de snelheid. Wel balansproblemen dus voor hem is de watertraining beter.

De dag na de cros worden ze meestal of buiten gestapt en klein stukje draf of ze lopen naast de fiets hun rondje. De volgende dag gaan ze meestal weer aan het werk.

Wat ik al eerder aangaf de een heeft een betere conditie van nature, en de ene ruiter vraagt meer van zijn paard met dressuur dan de ander. Het leuke en intressante van de paardensport is de diverse aanpak van de training.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:47

Wat een duidelijke uitleg van jou trainingsschema vera_pino, thanks daarvoor! Het is fijn om te lezen hoe de mensen die meer ervaring in de eventingsport hebben het aanpakken kwa training.

Rest mij alleen nog de vraag, waar doen jullie die watertraining? Volgens mij woon ik echt in het verkeerde stukje van het land :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:56

Hetismij in renswoude op de schalm van boonzaaijer, dat is niet zo ver, heb je een mooie lange sloot die speciaal is gemaakt voor watertraining.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:03

Renswoude ken ik inderdaad, vroeg me alleen af of er ook een 'openbaar' stuk water ergens is waar je watertraining kan doen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:19

Ik dacht dat er bij Leusden wat was, maar dat moet ik even navragen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:04

Ik ga naar de biesbosch bij Dordrecht. Zijn vennen die diep zijn en paden waarop je kan galopperen. Helaas zijn die vrij kort en moet je af en toe keren. In de winter en najaar ga ik graag naar het strand om daar te galopperen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:19

Ik smeer wel eventcreme in de L. Ik heb mijn paard voor ik dat deed regelmatig met wondjes en krassen uit de cross gekregen. Sinds ik dat doe niet meer. Ik smeer alleen geen driedubbele dikke laag maar beschaafd. Knie en omhoog en dat ook achter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:51

Watertraining doe ik in zee. Afhankelijk van de hoogte van de golven is het draven/galop tot maximaal kniediep. Als de zee tamelijk kalm is dan stap ik ook nog een half uur schouder diep en als de zee heel kalm is zwemt ze ook nog een kwartier.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:57

Ja dat deed ik ook altijd, maar waar we nu wonen is het al gauw zo'n uur/anderhalf uur met de trailer. Dus ben nog steeds op zoek naar iets dichterbij. Biesbosch is ook iets van 50 min, das op zich nog te doen.

Als je erachter kan komen waar dat is bij Leusden Sannn zou dat echt super zijn!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:14

50 minuten op zich nog te doen, haha! Vind ik ook hoor. Maar ik ken dressuurruiters die 30 km met de trailer al te ver vinden.

watertraining ben ik nooit bewust mee bezig geweest, maar vind het wel interessant!