[SGW] Dressuur schrappen uit B-SGW?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:37

Ik heb een vrij opvallende auto die ik meestal de cross in sleep ;)

Roxxiejj

Re: Dressuur schrappen uit B-SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:40

Ik let ook heel eerlijk gezegd niet eens op waar ze staan. Heb een bommetje onder me, waar ik me beter mee kan bezig houden. Vooraf aangeven vind ik persoonlijk heel erg laf...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:46

Wij weten ook nooit waar de jury's zitten. En nog erger meestal wordt me dat ook niet echt duidelijk met de formulieren!
Maar ze hebben wel altijd voldoendes!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:52

In Westerbork waren ze gewoon gek geweest als ze niet bij de dubbel bij de camping zaten, want daar kon je in ieder geval 3, en ik geloof zelfs 4 sprongen met een aardig stukje galop erbij zien.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:53

Dat is idd jammer dat ze het er niet altijd bij zetten! In W'Bork stond het ook maar op 1 formulier. Gelukkig heb ik de cross naderhand nog eens gelopen en toen wist ik dus al wel waar de andere jury zat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:54

Loetie, er valt onderling altijd wel te regelen op bokt met ophalen /versturen van dressuurprotocollen en stijlcijfers.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:56

Wel vond ik het vreemd dat ze dan ook nog bij de spoorboom stonden in WB, want dat is de hindernis voor waar de andere jury zat (toch?)

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:59

Ja dat vond ik ook wat vreemd. Zal wel gedaan zijn omdat je daar makkelijk met de auto kon komen ofzo. Er was verder ook geen plek waar je mooi overzicht had, ja alleen hindernis 1 en 2

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:00

Ja bij 5 en 6 dan nog. Maar verder waren er idd niet echt fijne plekken.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:08

Ik heb om die reden dus een springzadel gekocht en mijn veelzijdigheid de deur uitgedaan, ik reed mijn knieen letterlijk kapot toen ik nog korter ging zitten en ook altijd commentaar beugels te lang. En een zadel hoeft echt niet nieuw te zijn want ik deed het ook weer met een tweedehands.
Iedereen heeft zo zijn eigen stijl ( ik heb altijd mijn tenen naar buiten staan, maar heb zowieso kromme poten, maar dan moet ik ook niet mekkeren als daar wat van gezegd word) :D en met springen draai ik altijd met ellebogen naar buiten......moet ik ook afleren, maar ik heb me altijd wel kunnen vinden in de stijlcijfers en haalde ze ook altijd op of liet een envelop achter met postzegel voor secretariaat.
En idd we kennen met zijn allen nu ook wel meer dan genoeg bokkers.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:36

gr_roos schreef:
Als jury wordt je ook wel eens moe van de reacties als de jouwe, ik kan met dit zadel niet korter zitten. Er zijn zelfs mensen die naar me toe komen als ze me zien zitten en het van te voor al gaan aangeven. Willen dan ook dat je het startnummer noteert. De mindere helden gaan met kennissen hard praten, springzadel ligt dan net dat weekend bij de zadelmaker, ander zadel moeten regelen en daarom niet kort kunnen zitten. Terloops wordt nog even het startnummer "gebruld". Helaas voor iedereen die dit probeert, ik wis deze informatie zodra de ruiter doorloopt. Dus niet meer bij mij proberen, werkt niet :D

Sorry, maar zo is mijn opmerking dus niet bedoeld. Je vat het denk ik iets te persoonlijk op. Ik loop nooit te zeuren bij een jury of iets, behalve als ik iets niet snap, maar dan ga ik dat vragen... Het voorbeeld dat jij noemt, nou ik zou me daar kapot voor schamen :oo. Dressuur rijdt ik ook op dat zadel en daar krijg ik ook nooit op mijn protocol dat mijn beugels te kort zijn, zo bedoelde ik dat meer...

Envelop achterlaten is inderdaad wel een goede optie ja... :PB

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:09

In de nieuwste eventing nieuwsbrief van de KNHS ook geen uitleg over de gedachte achter het schrappen van de dressuur op hun wedstrijd in Ermelo. Jammer.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:41

jammer dat we niet weten waarom ze het doen. heb me net wel ingeschreven in de B, maar hopelijk kan ik L starten.

ik rijd ook in een veelzijdigheidszadel, en had in MB 2x boven de 6. En dat terwijl ik niet heel netjes zit. Springen ging wel heel netjes, weet ik alleen de punten niet van. Maar dat kwam omdat ik wist dat ik niet in de prijzen zou zitten en dus niet daar nog erg lang op wilde gaan wachten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:59

Voor je springen krijg je geen punten. Alleen je strafpunten en tijdsoverschrijding worden genoemd.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:49

oohw :o haha, ben weer lekker blond. Nouja dan had ik gewoon helemaal niets. Dacht voor springen ook punten te krijgen, maar dan heb ik het natuurlijk verward met het gewone springen.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:43

pol013 schreef:
In de nieuwste eventing nieuwsbrief van de KNHS ook geen uitleg over de gedachte achter het schrappen van de dressuur op hun wedstrijd in Ermelo. Jammer.

Je bent té vriendelijk Heleen ~~}> .

Voor het gemak ga ik er van uit dat de KNHS dit experiment niet doet om ruimte (dressuurringen) of tijd (vroege start) te winnen en zo meer combinaties te laten starten dan onder "gewone" wedstrijdomstandigheden het geval zou zijn. Gebruik van de term "experiment" om niet te hoeven zeggen dat het een eenmalige actie is, dus.

Als er gegronde redenen zijn om de B-klasse op de schop te nemen, gaat het volgens mij om de vraag: is de B (paarden en pony's) een serieuze wedstrijdklasse of zou de B een zwaardere variant van de BB moeten zijn (een impulsrubriek waar geen wedstrijdpunten te verdienen zijn)? Dat heeft nogal wat gevolgen, bij voorbeeld voor de toelatingseisen voor de èchte wedstrijden en voor het programma dat deelnemers moeten rijden. Dat is wat volgens mij op het spel staat. En dat vind ik ook een terecht gespreksonderwerp.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:55

Er is vooralsnog helaas geen gespreks onderwerp want we tasten nog in het duister. Dat vind ik kwalijker dan het aansnijden van nieuw thema of het experimenteren met alternatieven.
Dju toch weer niet té vriendelijk. ;)

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:53

Nee hoor, vinger op de zere plek: de KNHS wil iets (wat weten we niet) om bepaalde redenen en belangen (welke weten we niet) en doet iets (geen dressuurproef, dat heet "experiment"). Kwalijk, want het is wel onze sport.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:59

Paul_H schreef:
Nee hoor, vinger op de zere plek: de KNHS wil iets (wat weten we niet) om bepaalde redenen en belangen (welke weten we niet) en doet iets (geen dressuurproef, dat heet "experiment"). Kwalijk, want het is wel onze sport.

hahah! :P
zit wel wat in!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:57

ik heb even meegelezen, best interessant allemaal.
ik kan zelf niet oordelen want in België zijn er geen stijlpunten in de cross. :Y)
en een eventing op 2 dagen leggen is wel leuk in de zomer maar in de lente/herfst kan dit serieus tegenvallen
en bovendien is dit erg duur.

ik heb 1 crossje in Nl meegereden (vrouwenpolder) en had toen een 7 en 7,5 voor stijl
maar ik wist totaal niet naar wat ze keken. (nu weet ik het al wat beter )

In de jumping in het LRV bij de pony's zit stijlrijden wel altijd, dit vind ik een
goede zaak om de ponyruiters vertrouwd te geraken met stijlrijden, maar bij de paarden is er helemaal
niets meer van te merken.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:47

Ik zou het ook raar vinden als de dressuur er uit zou gaan. Het is een allround wedstrijd.
Wel denk ik doordat de sport veel populairder is geworden men door de toename minder kan starten.
Ik volg lessen/trainingen maar lang niet iedereen doet dat. Het niveau naar het L trekken zou mbt tot het springen voor mijn paardje niet haalbaar zijn en maakt de drempel heel hoog. Ik ben voor een systeem waarin je verplicht bent om bv 5 BB crossen te rijden binnen bepaalde normen en voor elke BB die voldoende is krijg je een stempel. Kaart inleveren en dan pas B mogen starten. Dan is er een meer geleidelijke toestroom dus minder wachtlijsten. Ik heb meerdere ruiters gezien die echt beter dan mij dressuren en in het parcours redden ze het ook nog maar in het terrein niet.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:48

Eigenlijk vind ik dat best een goed idee van Vickers.. Je haalt de grootste kamikaza piloten eruit voor ze B kunnen starten. Helaas zitten er al een boel kamikaza piloten in de B en die kun je niet terug zetten naar de BB.. dus dat probleem hou je. Ik denk ook niet dat het haalbaar is helaas.
Wat ik wel vermoet is dat je nog meer kamikaza piloten krijgt als de dresuur eruit gehaald wordt. Want ik denk dat er een heleboel mensen geen SGW rijden ''omdat ze niet kunnen dressuren'' en het daarom ''niet leuk'' vinden.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:31

Ja, ergens halverwege dit topic werd het idee ook al eens geopperd om de BB een serieuze instapklasse te maken. Dan wat mij betreft wel liever zonder stempels en met het gewone winstpunten-op-stijl-systeem. En dan ook gewoon zonder prijzen, net als hier vaak bij het BB-springen. Kortom, de exacte aankleding kan nog verder ingevuld worden, maar het idee op zich ben ik zwaar voor!

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:14

Ik heb er een e-mail aan de KNHS aan gewaagd en antwoord gekregen. Kort en in mijn woorden samengevat: te veel nee verkopen aan nieuwe ruiters en te lange wachtlijsten zijn schadelijk voor (het imago van) de sport dus is er de pilot in Ermelo waar uit moet komen of het doenlijk en aanvaardbaar is om zonder dressuurproef een goede en veilige wedstrijd met een fatsoenlijke ranglijst te laten rijden. Meer deelnemers (kunnen) toelaten in de B dus.

Ik zou er juist geen voorstander van zijn om de BB een serieuze instapklasse te maken. Ik zou de scheiding aan de andere kant leggen: knip de B in de wedstrijdklasse met alles erop en eraan, en een oefenklasse die wat zwaarder is dan de BB. Ik vind dat de BB al te vaak als bijna echte wedstrijd is georganiseerd en zou dat niet willen versterken door het een officiële toegangspoort voor de B te maken. Voor mij mag de BB gewoon een oefencross-plus zijn, met alle vrijheidsgraden van dien.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:27

Paul_H schreef:
Ik vind dat de BB al te vaak als bijna echte wedstrijd is georganiseerd

Maar dat is toch ook de bedoeling? Een BB parcours bij het springen is ook iets anders dan een oefenparcours.