Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Calimero_ schreef:Langzamer lopen of voorkomen dat hij sneller gaat (niet meer onder controle is) is voor mij ongeveer hetzelfde.
Als je cross gaat rijden, dan zoek je toch gewoon een geschikt paard die wel onder controle kan blijven zonder hem pijn te doen?
Waarom moet je dan beslist zo'n paard in de cross rijden?
MelanieB schreef:Calimero_ schreef:Dat vind ik zo grappig. Allemaal mensen die zeggen dat ik niet weet waar ik over praat terwijl ik mijn mening netjes onderbouw. Diegenen die het zeggen willen niet eens uitleggen waarom ik dan niet weet waar ik over praat.. Weten jullie zelf wel waarom je pijnlijke bitten in je mond van je paard hangt?
Ik heb dat zelf niet, maar weet wel waarom op dat niveau gebeurt, wat we al constant zeggen, maarja, lezen is moeilijk.
En what about dressuur, verfijning met S&T in de dressuur?? Waarom gooien we er daar zulke bitten inword nou vaak niet bepaald vriendelijk mee gereden ook.
En springen is ook gevaarlijk, buitenrijden ook, moeten we daar ook maar mee stoppen?
Paard vind het onwijs leuk, en ik ook dus ga er zeker niet mee stoppen, ik kan dit paard gewoon rijden op een simpel bit ook in de cross, maar de pony die ik heb is meer een heethoofd dus die heeft wel wat scherpers in ja.
Hier is je antwoord calimero. Ga eens kijken bij een cross en leer.
Oh, en waarom weet je niet waar je over praat? Omdat je het nooit hebt meegemaakt, je kent die wil van de paarden niet, de adrenaline. Vandaar maar eens een keertje er een rijden of eens kijken.
Calimero_ schreef:Langzamer lopen of voorkomen dat hij sneller gaat (niet meer onder controle is) is voor mij ongeveer hetzelfde.
Als je cross gaat rijden, dan zoek je toch gewoon een geschikt paard die wel onder controle kan blijven zonder hem pijn te doen?
Waarom moet je dan beslist zo'n paard in de cross rijden?
Evony schreef:Joolien schreef:Waarom moeten wij ons daarbij neerleggen en niet de sport? Moet een paard ten nadele van de sport dan maar die rukken en rammels incasseren? Omdat WIJ het niet voor elkaar krijgen om ze op bovenstaande manier te rijden? Wie moet er hier dan achter zijn oren krabben?
MDH, paarden zijn reactiedieren, die kunnen geen eigen willetje ontwikkelen, die reageren op aangeleerd gedrag of op lichamelijke prikkels. DDie bedenken zich niet van te voren goh laat ik eens even lekker gaan rennen, ze weten niet beter...
Verbeter de wereld en begin bij jezelf
Evony schreef:Fred_Kroket schreef:Omdat jij het eindeloos geklets vind hoef je er nog niet over op te houden. Het is gewoon geen excuus om als topsporter (ik herhaal mezelf nog maar een keer) of omdat het toppaarden zijn of kastelen van hindernissen om dan maar staand in de beugels aan teugels te gaan hangen.
Natuurlijk is het geen excuus om maar meteen als een blinde te gaan lopen rekken trekken rukken plukken etc, maar dat doen deze ruiters ook niet!
Over in de beugels staan; verlichte zit anders is een cross niet door te komen maar dat terzijde.
Evony schreef:Je kan paarden niet dwingen om een 3ster als boekelo te lopen, haar is behalve snelheid en hardheid ook durf en lef van nodig voor een paard, er zijn maar zeer weinig paarden geschikt om eventing wedstrijden te lopen en ik denk dat het wel degelijk iets is wat ze met plezier doen.
rowo schreef:In de heetst van de strijd kan het nou eenmaal niet altijd met liefheid en een zachte hand. Zo'n paard heeft zoveel adrenaline in de cross, dat de rem soms niet altijd goed werkt.
Tuurlijk ziet het er in de cross niet altijd even netjes uit, maar als het die beesten echt niet zint dan gaan ze echt niet elke cross weer met zo veel plezier rond
rowo schreef:Die beesten vinden dat zo mooi, dat ze echt niet op je zit alleen terug gaan komen. Hoe goed je ze ook afgericht hebt. Ze moeten snel reageren op hand en been, anders gebeuren er ongelukken. Tja en soms is er dan wat meer hand of been nodig.
manic schreef:Let vooral op de oren van het paard, het aanmoedigen van het paard en de ruiter en hoe eerlijk de ruiters met zijn paard omgaat.
M_D_H schreef:ik reed de mijne altijd op een trensje in de cross...
en ben daar heel gauw vanaf gestapt
diertje vindt het te mooi en wordt te heet...
Calimero_ schreef:rowo schreef:
Jou onderbouwing slaat nergens op.
En aangezien jij nog nooit een cross hebt gereden (en misschien wel nooit een parcoursje) heb je geen idee waar je over praat.
Ik zou zeggen: ga lekker L1 proefjes rijden!
Waarom is er geen 1 cross ruiter die zijn mening onderbouwd?
Waarom slaat het nergens op wat ik zeg? En waarom geef je niet antwoord op mijn vraag?
Fred_Kroket schreef:Kom op zeg... Je snapt heus wel dat ik het verschil zie tussen verlichte zit en aan de teugels hangen en in de beugels staan om een paard te stoppen... Je denkt toch niet dat ik achterlijk ben....
rowo schreef:Calimero_ schreef:
Waarom is er geen 1 cross ruiter die zijn mening onderbouwd?
Waarom slaat het nergens op wat ik zeg? En waarom geef je niet antwoord op mijn vraag?
Het maakt toch ook niet uit welke onderbouwing of er gebruikt wordt? Jij neemt toch niets aan.
Jij hebt nog nooit een cross gereden of van dichtbij bekeken en dat moet je eerst eens gaan doen!
En ik meng me hier verder maar niet meer. Eindeloze en zinlose discussie!
rowo schreef:Eens Jolien! Maar de springsport en de dressuursport zijn absoluut niet heiliger dan de eventingsport. En in die sporten gaat het er waarschijnlijk (thuis) nog heftiger aan toe. Naja laat ik het zo zeggen: daar zijn ze ook niet te bang om de wat minder vriendelijke manieren te gebruiken.
Citaat:MDH, paarden zijn reactiedieren, die kunnen geen eigen willetje ontwikkelen, die reageren op aangeleerd gedrag of op lichamelijke prikkels. DDie bedenken zich niet van te voren goh laat ik eens even lekker gaan rennen, ze weten niet beter...
Ann_moi schreef:Ik cross niet, rijd niet meer op wedstrijden, maar nadat ik in Boekelo was geweest snap ik waarom er met zulke bitten gecrost wordt. Als je naast een platte wagen staat te kijken, denk je hoe kan het paard daar overheen springen. Je ziet ze aankomen, vrolijk koppie erop en je ziet het plezier, gaan nog iets harder, en op dat moment moet de ruiter iets, of inhouden of de galopsprong groter maken, want landt maar eens op zo'n platte wagen, paard + ruiter dood. Als je door met stang en trens te rijden, net het verschil kan maken met een ophouding tussen vol erin, of netjes erover, dan zou ik toch voor een stang en trens kiezen. En alle paarden die ik heb gezien daar hebben de intense blik in hun ogen van doorzettingsvermogen en plezier, althans dat is wat ik eraan zie. En eigenlijk zie ik geen pijn. Een paard wat pijn heeft zal niet goed presteren op dit niveau...
En als je bekijkt hoe de ruiters omgaan met de paarden na een goed gesprongen sprong, dan zie ik enkel waardering voor het paard, want zonder goede band kom je zo'n parcours niet door. Crosscombinaties stralen in mijn ogen rust, vertrouwen en een goede band uit. Ik kan namelijk niet geloven dat als het vertrouwen niet goed is dat een paard veilig over een platte wagen komt. Eveneens alle andere sprongen in het crossparcours...
En tja ik heb er geen verstand van, maar dit is wat ik zag...
Calimero_ schreef:Jammer dat er niet op een normale manier gediscussieerd kan worden hier.
Het kan toch dat mensen verschillende meningen hebben? Ik stel vragen, blijf onderbouwd en netjes.
Dan kunnen jullie hetzelfde toch bij mij doen?