[SGW] Crossen met Stang & Trens??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:08

Ik cross niet, rijd niet meer op wedstrijden, maar nadat ik in Boekelo was geweest snap ik waarom er met zulke bitten gecrost wordt. Als je naast een platte wagen staat te kijken, denk je hoe kan het paard daar overheen springen. Je ziet ze aankomen, vrolijk koppie erop en je ziet het plezier, gaan nog iets harder, en op dat moment moet de ruiter iets, of inhouden of de galopsprong groter maken, want landt maar eens op zo'n platte wagen, paard + ruiter dood. Als je door met stang en trens te rijden, net het verschil kan maken met een ophouding tussen vol erin, of netjes erover, dan zou ik toch voor een stang en trens kiezen. En alle paarden die ik heb gezien daar hebben de intense blik in hun ogen van doorzettingsvermogen en plezier, althans dat is wat ik eraan zie. En eigenlijk zie ik geen pijn. Een paard wat pijn heeft zal niet goed presteren op dit niveau...
En als je bekijkt hoe de ruiters omgaan met de paarden na een goed gesprongen sprong, dan zie ik enkel waardering voor het paard, want zonder goede band kom je zo'n parcours niet door. Crosscombinaties stralen in mijn ogen rust, vertrouwen en een goede band uit. Ik kan namelijk niet geloven dat als het vertrouwen niet goed is dat een paard veilig over een platte wagen komt. Eveneens alle andere sprongen in het crossparcours...

En tja ik heb er geen verstand van, maar dit is wat ik zag...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:10

Calimero_ schreef:
Langzamer lopen of voorkomen dat hij sneller gaat (niet meer onder controle is) is voor mij ongeveer hetzelfde.
Als je cross gaat rijden, dan zoek je toch gewoon een geschikt paard die wel onder controle kan blijven zonder hem pijn te doen?
Waarom moet je dan beslist zo'n paard in de cross rijden?

Omdat je met een dooie sloom paard niet over die hindernissen gaat komen.
Ze moeten wel willen, en pit hebben. Elk paard word op den duur wat heter naarmate ze meer crossen rijden, doen ze dat niet dan vind het paard het ook duidelijk niet leuk.

Calimero_

MelanieB schreef:
Calimero_ schreef:
Dat vind ik zo grappig. Allemaal mensen die zeggen dat ik niet weet waar ik over praat terwijl ik mijn mening netjes onderbouw. Diegenen die het zeggen willen niet eens uitleggen waarom ik dan niet weet waar ik over praat.. Weten jullie zelf wel waarom je pijnlijke bitten in je mond van je paard hangt?

Ik heb dat zelf niet, maar weet wel waarom op dat niveau gebeurt, wat we al constant zeggen, maarja, lezen is moeilijk.
En what about dressuur, verfijning met S&T in de dressuur?? Waarom gooien we er daar zulke bitten in :n word nou vaak niet bepaald vriendelijk mee gereden ook.

En springen is ook gevaarlijk, buitenrijden ook, moeten we daar ook maar mee stoppen? :roll:
Paard vind het onwijs leuk, en ik ook dus ga er zeker niet mee stoppen, ik kan dit paard gewoon rijden op een simpel bit ook in de cross, maar de pony die ik heb is meer een heethoofd dus die heeft wel wat scherpers in ja.

Hier is je antwoord calimero. Ga eens kijken bij een cross en leer.
Oh, en waarom weet je niet waar je over praat? Omdat je het nooit hebt meegemaakt, je kent die wil van de paarden niet, de adrenaline. Vandaar maar eens een keertje er een rijden of eens kijken.

Ik ga echt niet rijden met S&T, dus die gaat er niet in. Als je op mijn paard rijd voel je ook dat ik bijna zonder teugeldruk rijd.
En ja, alle sporten waarin je je paard pijn moet doen zou verboden moeten zijn..

We worden er niet minder om hoor! En een paard vanuit zijn natuurlijke gedrag vind het ook niet erg om niet een cross te lopen of te springen..

Marjan1984

Denk je nou echt dat als die paarden gedwongen werden en constant pijn hadden en het niet kei leuk vinden ze überhaubt nog de startbox uitkomen?
Als het echt allemaal zo'n drama was en die paarden echt zoveel pijn hadden dan zouden ze compleet in verzet komen en het echt niet meer doen.
Op dit niveau is het vertrouwen dus ruiter en paard ook super belangrijk en het paard moet het echt voor je willen doen.

Zo en nu bemoei ik me er verder niet meer mee. Ik heb ben een simpele B ruiter met een paard die normaal kei flegmatiek is maar zodra hij doorheeft dat hij gaat crossen staat te steigeren en te stuiteren ;-)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:12

Calimero_ schreef:
Langzamer lopen of voorkomen dat hij sneller gaat (niet meer onder controle is) is voor mij ongeveer hetzelfde.
Als je cross gaat rijden, dan zoek je toch gewoon een geschikt paard die wel onder controle kan blijven zonder hem pijn te doen?
Waarom moet je dan beslist zo'n paard in de cross rijden?

Omdat de enige paarden zijn die geschikt zijn voor het crossen op dit niveau.
Ruiters krijgen elk jaar een stuk of 5 of 8 jonge paarden op stal, die gaan ze trainen en in de loop van de tijd valt alles af, wordt als recreatie paard verkocht (tot met Z niveau) omdat er maar 1 goed genoeg zal zijn en het hard zal hebben voor de cross.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:12

Evony schreef:
Joolien schreef:
Waarom moeten wij ons daarbij neerleggen en niet de sport? Moet een paard ten nadele van de sport dan maar die rukken en rammels incasseren? Omdat WIJ het niet voor elkaar krijgen om ze op bovenstaande manier te rijden? Wie moet er hier dan achter zijn oren krabben?

MDH, paarden zijn reactiedieren, die kunnen geen eigen willetje ontwikkelen, die reageren op aangeleerd gedrag of op lichamelijke prikkels. DDie bedenken zich niet van te voren goh laat ik eens even lekker gaan rennen, ze weten niet beter...

Verbeter de wereld en begin bij jezelf ;)

Oh rustig maar hoor, heb ik allang gedaan. Ik ben gestopt met rijden :)

Ik vind een karakterpaard niet het juiste woord, vaak is het een paard wat niet begrepen wordt doordat hij de ruiter niet begrijpt, dingen verkeerd aangeleerd heeft of gewoon dominant is.

Marjan, ik help je graag uit de droom dat paarden niet meer zouden willen vanwege pijn of wat dan ook, dat gebeurd vaker dan je denkt maar daar wordt altijd een oplossing voor gevonden... (niet alleen doelend op eventing)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:13

Evony schreef:
Fred_Kroket schreef:
Omdat jij het eindeloos geklets vind hoef je er nog niet over op te houden. Het is gewoon geen excuus om als topsporter (ik herhaal mezelf nog maar een keer) of omdat het toppaarden zijn of kastelen van hindernissen om dan maar staand in de beugels aan teugels te gaan hangen.

Natuurlijk is het geen excuus om maar meteen als een blinde te gaan lopen rekken trekken rukken plukken etc, maar dat doen deze ruiters ook niet!
Over in de beugels staan; verlichte zit anders is een cross niet door te komen maar dat terzijde.

Kom op zeg... Je snapt heus wel dat ik het verschil zie tussen verlichte zit en aan de teugels hangen en in de beugels staan om een paard te stoppen... Je denkt toch niet dat ik achterlijk ben....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:14

Calimero:

Evony schreef:
Je kan paarden niet dwingen om een 3ster als boekelo te lopen, haar is behalve snelheid en hardheid ook durf en lef van nodig voor een paard, er zijn maar zeer weinig paarden geschikt om eventing wedstrijden te lopen en ik denk dat het wel degelijk iets is wat ze met plezier doen.

rowo schreef:
In de heetst van de strijd kan het nou eenmaal niet altijd met liefheid en een zachte hand. Zo'n paard heeft zoveel adrenaline in de cross, dat de rem soms niet altijd goed werkt.
Tuurlijk ziet het er in de cross niet altijd even netjes uit, maar als het die beesten echt niet zint dan gaan ze echt niet elke cross weer met zo veel plezier rond :n

rowo schreef:
Die beesten vinden dat zo mooi, dat ze echt niet op je zit alleen terug gaan komen. Hoe goed je ze ook afgericht hebt. Ze moeten snel reageren op hand en been, anders gebeuren er ongelukken. Tja en soms is er dan wat meer hand of been nodig.

manic schreef:
Let vooral op de oren van het paard, het aanmoedigen van het paard en de ruiter en hoe eerlijk de ruiters met zijn paard omgaat.

M_D_H schreef:
ik reed de mijne altijd op een trensje in de cross...
en ben daar heel gauw vanaf gestapt :+
diertje vindt het te mooi en wordt te heet...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:14

Intressant topic ik dit.. en ga volledig met de eventers mee dat een heet paard in de cross soms een wat strenger bit moet hebben om te kunnen beheersen..

verder kan ik alleen nog zeggen: Fred_kroket???!! :o? wat een hilarische naam voor een bokker haha !! _O- Goed bedacht!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:15

Calimero_ schreef:
rowo schreef:

Jou onderbouwing slaat nergens op.

En aangezien jij nog nooit een cross hebt gereden (en misschien wel nooit een parcoursje) heb je geen idee waar je over praat.

Ik zou zeggen: ga lekker L1 proefjes rijden!

Waarom is er geen 1 cross ruiter die zijn mening onderbouwd?
Waarom slaat het nergens op wat ik zeg? En waarom geef je niet antwoord op mijn vraag?

Het maakt toch ook niet uit welke onderbouwing of er gebruikt wordt? Jij neemt toch niets aan.

Jij hebt nog nooit een cross gereden of van dichtbij bekeken en dat moet je eerst eens gaan doen!

En ik meng me hier verder maar niet meer. Eindeloze en zinlose discussie!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:16

Fred_Kroket schreef:
Kom op zeg... Je snapt heus wel dat ik het verschil zie tussen verlichte zit en aan de teugels hangen en in de beugels staan om een paard te stoppen... Je denkt toch niet dat ik achterlijk ben....

uuuh een paard stoppen in een cross?
Een hevige ophouding tot daar aan toe maar een paard dusdanig willen afremmen voor een hindernis is ook gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:17

rowo schreef:
Calimero_ schreef:

Waarom is er geen 1 cross ruiter die zijn mening onderbouwd?
Waarom slaat het nergens op wat ik zeg? En waarom geef je niet antwoord op mijn vraag?

Het maakt toch ook niet uit welke onderbouwing of er gebruikt wordt? Jij neemt toch niets aan.

Jij hebt nog nooit een cross gereden of van dichtbij bekeken en dat moet je eerst eens gaan doen!

En ik meng me hier verder maar niet meer. Eindeloze en zinlose discussie!

Vaak moet je iets geproeft hebben voordat je weet hoe het smaakt, dat ben ik met je eens. Maar daarbij blijft het standpunt dat het niet altijd paardvriendlijk is wat er gebeurd, ongeacht de reden daarvan.
Jij neemt ook niks van onze onderbouwingen aan, dat moet wel van 2 kanten komen...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:18

Eens Jolien! Maar de springsport en de dressuursport zijn absoluut niet heiliger dan de eventingsport. En in die sporten gaat het er waarschijnlijk (thuis) nog heftiger aan toe. Naja laat ik het zo zeggen: daar zijn ze ook niet te bang om de wat minder vriendelijke manieren te gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:20

Misschien komt dat omdat er wordt gezegd dat langzamer gaan hetzelfde is als voorkomen dat hij sneller gaat?

kim345

Re: Crossen met Stang & Trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:29

Toch grappig de mensen die nog nooit een cross gereden hebben zijn het felst tegen...
Toch oordelen terwijl je niks vancross weet.

Ik heb nooit gecrosst maar oordeel ook niet.
Beter even een ophouding dan alletwee dood...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:38

@Calimero Om een paar goed op een hindernis af te rijden zul je hem netjes ervoor moeten plaatsen, zodat hij optimaal kan springen. De ruiter moet het paard hierbij helpen, dat gaat niet vanzelf. Er zal dus wel eens een pasje naar voren of terug gereden moeten worden, maar dat heeft niet zozeer met sneller of langzamer te maken, maar met plaatsen en scherp kunnen wenden.

Dat je paarden hebt die toch nog een B parcourtje rond kunnen lopen met een ruiter die hier de ballen van begrijpt zegt meer over de werkwilligheid van het paard dan van de ruiter.

Als je dan ook meeneemt dat dit vaste hindernisen zijn die niet meegeven en het geen kwestie is van even een paaltje meenemen als je mischien een meter te dicht of te groot bij een hindernis komt lijkt het me nogal logisch dat je dan geen risico neemt en dan hebben we het nog niet eens over de zeer hoge snelheid waarop gereden wordt.

Overigens is het bedroevende niveau van de gemiddelde ruiter pas overduidelijk als je eens een dagje rondjes B gaat kijken. Da's ook niet erg, want het is de B van Beginner en we moeten allemaal de kans krijgen om te leren, maar ga hier niet lopen prediken dat een B ruitertje het allemaal wel even beter weet.

Ik geloof dat zoiets wordt beschreven als onbewust onbekwaam. Daarna komt bewust onbekwaam en dan gaan de meeste mensen meestal wel een toontje lager zingen. Helaas blijft het overgrote deel in het onbewust, onbekwaam gedeelte hangen en nog meer helaas is dat de meeste van deze mensen zich hier op bokt bevindt en zich geroepen voelt om iedereen maar even te vertellen hoe het beter moet.

Als jij een van de weinigen onbewust bekwame ruiters bent op deze aardkloot, hulde! Dan mag je dit hele verhaal negeren.

Onderbouwd genoeg zo?

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:46

Zo vreselijk jammer deze discussie! Ik denk dat het paard op de foto een van de beste eventing paarden uit NL is. Een zeer talentvol paard maar nog erg jong en onervaren.

Natuurlijk willen wij als eventingruiters ook graag een cross rijden met een paard dat snel aan de hulpen staat, dus zowel voorwaarts als terug te rijden is. Ik heb het geluk een paard te hebben die een heel fijn mondje heeft en daardoor heel snel reageert. Toch merk ik bij mijn paard dat hij wanneer ze volop getraind zijn voor een zware wedstrijd ze zo vol energie zitten bij aanvang van de wedstrijd dat ze toch wat moeilijker te beheersen zijn. Een paard wat op dit niveau loopt snapt het spelletje goed en is er ook echt goed in. Een paard dat niet over de hindernissen wil zal het ook zeker niet doen! Wij kunnen als ruiters van 60 kg een paard van 600 kg echt niet dwingen...

Ik vind het erg jammer dat er zo veel vooroordelen zijn over onze geweldig mooie sport, er wordt gevraagd naar de mening van een ervaren eventer, maar ik ben er bang voor dat die vooroordelen zo vastgeroest zijn dat mijn toevoeging aan deze discussie weinig effect zal hebben.

Ik zou zeggen, laat iedereen op zijn eigen manier van zijn paarden geniet, want dat is uiteindelijk wat we allemaal willen! Ik ga iig dit weekend weer genieten van een hele mooie Z cross.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:47

rowo schreef:
Eens Jolien! Maar de springsport en de dressuursport zijn absoluut niet heiliger dan de eventingsport. En in die sporten gaat het er waarschijnlijk (thuis) nog heftiger aan toe. Naja laat ik het zo zeggen: daar zijn ze ook niet te bang om de wat minder vriendelijke manieren te gebruiken.

Ook dat ben ik met je eens en heb ik vaak genoeg meegemaakt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:52

Ik vind het niet helemaal eerlijk dat er zo'n kritiek is op de cross. Het is volgens mij wel een discipline bij uitstek waarbij de paarden zelf ook de grootste lol hebben, Ik zie bij een gemiddeld dressuurpaard veel meer tekenen van stress en ongemak (staartzwaaien bijv) dan bij een gemiddeld cross paard die gaan over het geheel genomen toch oortjes erop, super enthausiast door het parcoers :Y) . Volgens mij nemen die paarden zelf dat harde inkomen wel voor lief als ze een middagje heerlijk mogen hollen en springen met de baas :D .

Ik vind het trouwens ook typisch dat dit soort topics nooit over (dubbelspan/vierspan) marathon worden gestart. Daar hangen ook zware bitten in en moet soms flink worden geharkt ivm vaste hindernissen. Met zulke spannen dan ook nog eens het nadeel dat wanneer het linker paard loopt te kloten het rechterpaard ook een knal in zijn mond kan verwachten. Maar ook die paarden gaan telkens weer met de oren naar voren vol plezier door zo'n parcoers /3 .

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:54

Als je alleen naar de paarden kijkt die crossen, dan zie je dat die 'ruk' ze op dat moment zeer weinig interesseert en dan zie je hoeveel plezier ze hebben. Kijk je naar de startlijsten dan zie je daar paarden op leeftijden meelopen die een gemiddeld boktpaard niet gezond haalt.

Daar hoef je nooit een cross voor gereden te hebben, laat staan op niveau gecrosst te hebben. Algemene basis paardkennis en een paar ogen. In een volgend leven word ik graag eventer..

Anneliesdj: topic gaat hard, maar als antwoord op een paar pagina's geleden: soms overdrijf ik een heel klein beetje om het punt duidelijk te maken :D

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:34

pss:
Citaat:
MDH, paarden zijn reactiedieren, die kunnen geen eigen willetje ontwikkelen, die reageren op aangeleerd gedrag of op lichamelijke prikkels. DDie bedenken zich niet van te voren goh laat ik eens even lekker gaan rennen, ze weten niet beter...

dan weet ik niet wat voor robot achtige paarden jij hebt... nog nooit een karakter paard gereden?[/quote]

Hier hoef je geeneens een karakterpaard voor te hebben om hierachter te komen?
We hebben het hier over LEVENDE paarden , geen schommelpaard :')

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:42

Jammer dat er niet op een normale manier gediscussieerd kan worden hier.
Het kan toch dat mensen verschillende meningen hebben? Ik stel vragen, blijf onderbouwd en netjes.
Dan kunnen jullie hetzelfde toch bij mij doen?

Maar ik word meteen afgekat dat ik er niks van weet en me maar stil moet houden. Dan denk ik ook, ik probeer juist jullie te begrijpen.. Dan kun je toch ook gewoon antwoord op mijn vragen geven..

Om deze reden zal ik dan ook niet verder gaan hier in dit topic.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:46

Ann_moi schreef:
Ik cross niet, rijd niet meer op wedstrijden, maar nadat ik in Boekelo was geweest snap ik waarom er met zulke bitten gecrost wordt. Als je naast een platte wagen staat te kijken, denk je hoe kan het paard daar overheen springen. Je ziet ze aankomen, vrolijk koppie erop en je ziet het plezier, gaan nog iets harder, en op dat moment moet de ruiter iets, of inhouden of de galopsprong groter maken, want landt maar eens op zo'n platte wagen, paard + ruiter dood. Als je door met stang en trens te rijden, net het verschil kan maken met een ophouding tussen vol erin, of netjes erover, dan zou ik toch voor een stang en trens kiezen. En alle paarden die ik heb gezien daar hebben de intense blik in hun ogen van doorzettingsvermogen en plezier, althans dat is wat ik eraan zie. En eigenlijk zie ik geen pijn. Een paard wat pijn heeft zal niet goed presteren op dit niveau...
En als je bekijkt hoe de ruiters omgaan met de paarden na een goed gesprongen sprong, dan zie ik enkel waardering voor het paard, want zonder goede band kom je zo'n parcours niet door. Crosscombinaties stralen in mijn ogen rust, vertrouwen en een goede band uit. Ik kan namelijk niet geloven dat als het vertrouwen niet goed is dat een paard veilig over een platte wagen komt. Eveneens alle andere sprongen in het crossparcours...

En tja ik heb er geen verstand van, maar dit is wat ik zag...

Ja, inderdaad.
Als ik geen vertrouwen in mijn paard heb, of andersom, ga ik echt niet crossen.
Gevaarlijk voor mij en het paard.

Ik denk niet dat sommige mensen het risicoverschil niet zien. :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:48

Calimero_ schreef:
Jammer dat er niet op een normale manier gediscussieerd kan worden hier.
Het kan toch dat mensen verschillende meningen hebben? Ik stel vragen, blijf onderbouwd en netjes.
Dan kunnen jullie hetzelfde toch bij mij doen?

Volgens mij heb ik dat gedaan... en heb je volgens mij vrij uitgebreid uitgelegd waarom het zo nauw luistert bij de cross. Beetje jammer dat ik de moeite neem om het op te typen alleen maar om dan zo een verontwaardigde reactie terug te krijgen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:57

Grappige discussie!

Ook ik dacht na het zien van de foto is dat een stang en trens? Maar dat was meer omdat ik de stang en trens eigenlijk alleen in het Z dressuur zie en nog nooit in het springen.

Ik denk dat de ruiters die op zulke events rijden de nodige ervaring hebben en weten waar ze mee bezig zijn.
Ieder paard, iedere ruiter is anders en ik ga met de meeste posts van Smeetjoew mee, het zijn echt behoorlijke hindernissen waar je je paard onder controle MOET hebben, anders gaat het niet best aflopen.

Mijn merrie is erg koel van karakter maar ook ik ben voor het springen en crossen op zoek naar een ander bit, ze is (omdat ze het geweldig vind) niet te houden op mijn normale watertrensje.