[SGW] SGW Texel (10/11 September)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: SGW Texel (10/11 September)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:13

Ja Schoorldam is berucht, maar vergeet ik ook altijd weer tot ik denk SHIIIII....!

St. Maartenvlotbrug en al die kleine dorpjes staan er volgens mij ook een paar net tussen de bordjes van 50 naar 80, zodat je al lekker aan het optrekken bent.

A9 staat ook vol idd, maar die rij ik meestal op cruise control om die reden ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:18

Schoorldam is de enige vaste flitspaal.... Verder, als je geflitst wordt, dan moet dat een mobiele zijn.... en die staan er echt niet vaak. Al vraag ik me af of ze nu de flitspaal verplaatst hebben omdat de nieuwe wegen in gebruik zijn en je dus niet meer door de dorpen hoeft.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:42

ik heb nog nooit een andere flitspaal gezien dan die in Schoorldam. En daar zullen nu weinig hardrijders meer langs komen... :D
De ring van Alkmaar is voor mij altijd een lastig traject. Zodra ze me zien komen begint alles spontaan te knipperen en te flitsen.
Je zou bijna kunnen zeggen, dat wij wel een aardige bijdrage geleverd hebben aan het in stand houden van deze weg. :+

Vanaf het moment van vertrek van de boot uit Den Helder, tot arriveren op het crossterrein moet je rekenen op een half uur.
Het crossterrein is ongeveer 5 km van de boot af.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:35

Ring Alkmaar is zeker vervelend. Vooral omdat de palen die bij de lichten staan gericht zijn op snelheid en op rood licht. Heel vervelend...

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:16

manic schreef:
Ik zie allemaal voorbesprekings topics van onder andere Lisse en Neede, maar ik zag nog niks over Texel...

Wie gaat er allemaal heen?

Ik vertrek de 9e richting Texel en mag de 11e mijn rondje in de BB rijden :)

Paard staat als het goed is bij Vrij & Blij en ik mag er in mijn tentje bij. Hopelijk is het weer niet al te druilerig dan :D

Wie nog meer?

Wij gaan ook de 9de heen en staan ook bij hoeve vrij en blij:) ik kom met een paard in de B en een vriendin ook!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:35

Jou ken ik wel van gezicht, maar jij mij niet gok ik zo ;)

Dennis_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:33

texelse schreef:
Vanwege de bacterie, en ook, en misschien meer nog, vanwege de schapen. Die laten zich snel opjagen door honden en dan blijkt opeens in iedere hond een stukje jachtinstinct te zitten. Met alle gevolgen vandien.
Kortom: gewoon geen honden.

Ziekteverschijnselen bij dieren
De infectie bij drachtige dieren leidt tot een ontsteking van de vruchtvliezen. Hierdoor krijgt de vrucht onvoldoende voeding, sterft af en wordt afgedreven. Deze abortus vindt plaats in het laatste derde deel van de dracht. Als het kalf blijft leven kan het zeer zwak ter wereld komen. Ook besmetting van de geslachtsorganen (dit kan ook optreden bij stieren) komt voor. De ziekte wordt bij koeien ook wel aangeduid als ‘abortus Bang’ of 'besmettelijk verwerpen’.
Bij geïnfecteerde dieren bevatten de geaborteerde vruchten, het bijbehorende vruchtwater en de nageboorte enorme hoeveelheden van de bacterie. Koppelgenoten kunnen zich door opname van besmet materiaal via de bek vervolgens vrij gemakkelijk infecteren.
Kleine herkauwers geïnfecteerd met Brucella melitensis kunnen verwerpen in de derde of vierde maand van de dracht. Naast deze abortus, worden verschijnselen als kreupelheid en uierontsteking waargenomen.
Varkens vertonen ten gevolge van een infectie met Brucella suis abortus, de geboorte van weinig levensvatbare biggen en/of een toename van problemen met de vruchtbaarheid. Als complicaties zijn gewrichtsontstekingen en botontsteking (osteomyelitis) mogelijk.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 06:15

Zo Dennis, jij hebt je huiswerk goed gemaakt!! :D

Dennis_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:25

De ziekte Neospora
Verschijnselen
Neospora caninum is een van de belangrijkste besmettelijke oorzaken van verwerpen bij koeien. Een infectie met Neospora leidt niet tot ziekteverschijnselen bij de koeien. Wel kan de parasiet door weefselbeschadiging de dood van de ongeboren vrucht veroorzaken. In een vroeg stadium van de dracht kan dit onopgemerkt blijven. Vooral bij pinken komen de vruchtbaarheidsproblemen voor. Als de vrucht op een leeftijd van drie tot vier maanden sterft, kan deze verdrogen of mummificeren en vaak pas maanden later worden afgezet. Als de vrucht na de vierde maand van de dracht sterft, treedt vrijwel altijd binnen 48 uur abortus op. Een enkele keer worden kalveren geboren met hersenafwijkingen ten gevolge van Neospora. Niet elk geïnfecteerd dier verwerpt, maar kan de infectie wel overdragen.

Oorzaak
Neospora caninum is een ééncellige parasiet die in 1984 voor het eerst bij honden werd onderkend. Dit verklaart de toevoeging ‘caninum’ (Latijn voor hond). Rund en hond zijn betrokken bij de levenscyclus van de parasiet.

Besmettingsroute
Uit GD-onderzoek is veel bekend geworden over de besmettingsroute van Neospora. Besmetting vindt op twee manieren plaats:

1.overdracht van moeder op kalf;
2.overdracht via een eindgastheer, de hond.
Van moeder op kalf
Overdracht van koe op kalf is de belangrijkste besmettingsbron. Meer dan tachtig procent van de kalveren geboren uit besmette koeien is eveneens besmet. Op deze manier kan een Neospora-besmetting zich vele generaties lang in het koppel handhaven. Waarschijnlijk blijft een eenmaal besmet rund levenslang besmet. De meeste tijdens de dracht geïnfecteerde kalveren worden op het oog gezond geboren. Een enkele keer worden kalveren geboren met hersenafwijkingen ten gevolge van Neospora.

Via een eindgastheer
Een rund kan op elke leeftijd worden besmet via een eindgastheer. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de hond als eindgastheer fungeert. De hond neemt besmet materiaal van het rund op, bijvoorbeeld een verworpen vrucht, nageboorte of vruchtwater. Een tijdje later scheidt de hond met de ontlasting besmettelijke oöcysten (eitjes) van de parasiet weer uit. Het rund kan deze oöcysten vervolgens via het voer of het drinkwater opnemen. De besmetting wordt door het rund niet met de mest uitgescheiden. Kijk voor meer informatie over de rol van de hond bij risicofactoren.

Schade
De schade door Neospora op een gemiddeld melkveebedrijf kan oplopen tot € 5.575,- per jaar. Dit is een gevolg van kosten door voortijdige afvoer, melkproductiedaling en langere tussenkalftijd (bron: WUR). Door een snelle opsporing van de besmetting en het tijdig nemen van maatregelen blijft de schade beperkt.

Risicofactoren Neospora
Om schade als gevolg van Neospora te beperken, bevelen we de volgende maatregelen aan:

•geen besmette dieren aankopen. Door aan te kopen dieren vooraf te onderzoeken voorkomt u aankoop van besmette dieren;
•voorkomen dat het voer en het drinkwater van de runderen wordt verontreinigd door honden-ontlasting;
•voorkomen dat de hond besmet materiaal kan eten (verworpen vruchten, nageboorte, vruchtwater, rauw vlees);
•de hond niet in de afkalfstal of op de roosters van de ligboxenstal toelaten.
Invloed hond op probleembedrijf
GD-onderzoek heeft uitgewezen dat de aanwezigheid van een hond een risicofactor is voor het optreden van Neospora-abortus op een bedrijf. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de abortusproblemen meestal beginnen binnen anderhalf jaar nadat er een nieuwe hond op het bedrijf is gekomen. Dit betrof niet alleen jonge honden of de geboorte van puppies maar ook oudere honden. Ook is gebleken dat op bedrijven waar relatief veel gevallen van Neospora voorkomen, de honden vaker nageboorten opeten en vruchtwater oplikken. Verworpen vruchten worden zelden gegeten. Tevens doen deze honden vaker hun behoefte op de voergang of in het voer van de koeien. Niet op alle besmette bedrijven kon een verband worden gelegd tussen het aantal gevallen van Neospora-abortus en de hond.

Met de Checklist Neospora inventariseert u zelf gemakkelijk de risicofactoren op uw bedrijf.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:28

_/-\o_ +:)+ Dennis.

Ik heb destijds ook navraag gedaan mbt aborteren van mijn merrie. Dit geldt gelukkig niet voor paarden, maar is ook voor een koeienboer enorm k.. als het je overkomt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:34

Handig toch, knippen en plakken, maar zo is de informatie wel compleet!! :D _/-\o_

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:42

Nu nog even op de website plaatsen.

Texelse, wanneer komen de deelnemerslijsten of nog beter de startlijsten O:)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:03

de bedoeling is om die vrijdagmorgen te plaatsen. Deelnemerslijst heeft nu niet zo veel zin meer. Liep iets anders dan gepland. Dus nu maar in 1x.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:47

Vandaag heeft de TA al een verkennend ronde gemaakt langs het crosstraject. Hij was erg te spreken over de bodem en
de opbouw van de cross! De bouwploeg heeft erg goed zijn best gedaan. Wat kleine aanpassingen voor de komende week en
het "hoofdterrein" nog inrichten. De vrijwilligers zijn ook praktisch rond. Alles loopt lekker op schema. Het programma wordt nu in elkaar gezet, en het is de bedoeling dat
dat morgenochten on-line staat.
Vol goede moed er op aan!!

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:32

Wat een geweldig goed nieuws Texelse! Hopelijk hebben de weergoden daar respect voor en houden ze Texel droog:-)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:39

Dat zou mooi zijn, maar op dit terrein is het niet erg als er nog meer water komt, dat kan het nog prima hebben.
De cross wordt/is zo ontzettend leuk geworden. Zelf ben ik al bij een behoorlijk aantal sgw's geweest, en deze is weer totaal anders.
Vanavond weer overleg voor de laatste dingetjes en even het programma nog met elkaar doornemen.

Ik zal proberen of ik nog een paar hindernissen op de foto kan zetten straks, dan kunnen die meteen online.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:18

Wat een positieve berichten weer Margriet. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als het nu een aantal weken droog blijft :+

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:39

Gezellig, al die Bokkers die bij ons komen staan! :D
De hindernissen die ik heb gezien zien er inderdaad gaaf uit! Ik heb trouwens de grond ook al even voor jullie getest tijdens de puppycrosstraining en hij valt lekker hoor :')
Denk dat ik dit jaar vrijwilliger ben en mocht ik tijd hebben wil ik eventueel ook nog wel foto's maken!
Succes alvast iedereen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:17

texelse schreef:
de bedoeling is om die vrijdagmorgen te plaatsen. Deelnemerslijst heeft nu niet zo veel zin meer. Liep iets anders dan gepland. Dus nu maar in 1x.

Hmmmm, het is hier al een kwartier vrijdagmiddag :D je mag me slaan hoor Texelse, ik zit af te tellen naar mijn vakantie

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:43

je slaat maar ~~}> |( . Wordt aan gewerkt, maar het is net als met alle vrijwilligerswerk, dus al wil je zelf nog zograag...... soms komt er wat tussendoor dat echt eerst moet, omdat het geen vrijwilligerswerk is. Dus nu snel bokt weer dicht en hard aan de gang. Klein beetje geduld nog Roos, het wordt in ieder geval vandaag.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:46

:D , weet alleen niet of ik vandaag nog achter de computer terecht kom. Enne, mag ik na bijna 3 jaar niet starten (24-10-2008 laatste keer gestart) een beetje ongeduldig zijn.

En ik bedoelde eigenlijk dat je mij mocht slaan

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:22

Roos, Roos... kijken kijken kijken! Ik weet het al! :o

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:29

Roos weet het ook al, via het "achterdeurtje", pb genaamd. :+

Margreet wat een blunder, een kinderslaapmaker!!!! :o Hoe krijg ik het weer voor elkaar. Maar het is ook nog niemand op gevallen. En zelf had ik het ook nog steeds niet door, vroeg me af wat je er zo bijzonder aan vond. Totdat Jorieke me op deze typefout wees. Ik ben dus het grote voorbeeld van gokkend lezen. Dat gaat snel, maar af en toe heb je een misverstandje. ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:31

Okay, ik sta er dus niet op :\

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:02

Auww Manic, dat is balen. Gelukkig staat op de site dan in alle rubrieken nog ruimte is. Gewoon ff een mailtje sturen, dan kom je er vast nog wel bij!
De weervoorspellingen zijn wederom bijgesteld. Nu wordt het weer heerlijk rustig nazomerweer. Jippie, dan gaan we natuurlijk gewoon lekker kamperen. Nog een week en dat zitten we op Texel en heb ik mijn eerste strandrit met de Vos er op zitten 8-)