[SGW] Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:29

Even over het protocol, op de KNHS website staat een correct formulier.

Te vinden via het menu aan de linkerzijde:
- voor verenigingen
- wedstrijdorganisatie
- voorbeeld vraagprogramma’s en dan "Stijlprotocol SGW"

Paul_H

Re: Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:44

Goed dat je het gevonden hebt. Wat ik mis is een vak of veld waar de wedstrijdorganisatie de plaats van de jury kan invullen ...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:48

Die vraag spelen we door aan de secundanten ;-)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:02

Dat is mooi!! Vorig jaar moest je het zelf nog aanpassen. Maar het gaat dus de goede kant op!!
Het valt ook niet mee, dat is logisch, maar met goed luisteren naar wat deelnemers en organisaties aandragen kun je ver komen. En we gaan gewoon van het positieve uit, dus als er wat is, naar Jessica vragen. Fijn om een naam te hebben waar je naar kunt vragen.
Ruud_O schreef:
Even over het protocol, op de KNHS website staat een correct formulier.

Te vinden via het menu aan de linkerzijde:
- voor verenigingen
- wedstrijdorganisatie
- voorbeeld vraagprogramma’s en dan "Stijlprotocol SGW"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:40

Er kan wel een goed formulier zijn maar dan moet de organisatie ook nog het goede formulier aan de stijljury's uitdelen vaak wordt gebruikt gemaakt van "oud" materiaal en geen nieuw materiaal gedowndload, ofwel "onbekend is onbemind"

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:41

Tja, daar kan de KNHS niks aan doen.
Als organisatoren "te laks" zijn om even een nieuw formulier op te halen, dan houdt het natuurlijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:46

Het ging in deze topic ook niet over de KNHS maar over stijljury's, overigens denk ik niet aan laksheid maar zoals ik al zei "onbekend"dus niet weten dat er nieuwere formulieren zijn of dat de regels omtrent styljurering zijn veranderd enz. tja ook organisatoren zijn maar mensen en soms worden er zaken gedelagreerd aan mensen die graag iets willen doen maar niet alles van de sport weten, is jammer maar als organisatie en als deelnemers moeten wij deze mensen wel heel dankbaar zijn voor het investeren van hun tijd. Dus meedenken is beter als afkatten. Dus hoe gaan we er voor zorgen dat op iedere SGW de nieuwste formulieren worden gebruikt?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:31

Vanuit de endurance weet ik dat er voor organisatoren een draaiboek is opgesteld.
Hierin staan diverse zaken beschreven, waaronder het gebruik van standaard software en bepaalde verplichte overzichten.

Organisatoren hebben bij de endurance ook 1x per jaar een overleg. Ik weet niet in hoeverre dit ook bij de SGW gebruikelijk is.

En ik kat zeker geen organisatoren af, kijk wel uit. Ik weet hoeveel werk en ondankbaar gedrag er over ze heen komt.
Dus organisatoren _/-\o_ _/-\o_

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:22

Voor de sgw is er ook zeker 1 vergadering. De stijlbeoordeling is volgens mij al zeker 2 jaar 6 of hoger =voldoende. Vorig jaar was dat zeker zo. Denk dat dat ook een taak voor de stijljury is. Het is een kleine moeite om even te kijken of er gem. 5,5 of gem. 6 staat. Heb vorig jaar ook alles handmatig zitten te veranderen als jury zijnde en het ook meteen gemeld bij de organisatie.

Een jury behoort het te weten.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:24

Als je met een vaste ploeg aan stijljuryleden werkt, dan is het wellicht ook handig om die stijljury zelf te laten voorzien in de juiste formulieren.
Desnoods wordt de dagvergoeding iets verhoogd hiervoor, of stelt de KNHS hiervoor iets beschikbaar (toesturen van gedrukte exemplaren oid).

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:31

Het zou verstandig/handig zijn als de KNHS de SGWorganisatoren een pakket toestuurt met van alles 1 exemplaar en een CD'tje waar het ook op staat, en dan overal de goeie versie van.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:39

Is een beetje zonde van geld en moeite.
Het is handiger om zoals nu gewoon de boel op internet beschikbaar te hebben en dat de organisatoren het een paar dagen voor de wedstrijd download en dan vermenigvuldigd.
Dan wel dat de stijljury hetzelf doet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:30

Ruud_O schreef:
Is een beetje zonde van geld en moeite.
Het is handiger om zoals nu gewoon de boel op internet beschikbaar te hebben en dat de organisatoren het een paar dagen voor de wedstrijd download en dan vermenigvuldigd.
Dan wel dat de stijljury hetzelf doet.

Ruud, ik heb geen kopieerapparaat en een een printer met kuren. Daarnaast ben ik zeker voor W'werf wel een aantal dagen van te voor heel druk. Als ik daar dan ook nog achteraan moet, wordt het allemaal wel een beetje erg veel

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:40

Roos, was maar een voorstel.
Ik ken nog te weinig organisatoren en stijljury's om met goed een beeld te vormen.

Hopelijk ben je nu in WW niet te streng voor me ;-)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:48

Heb nog niets definitief gehoord, ben vorig jaar wel gevraagd, maar je weet nooit in hoeverre je dat is blijven hangen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:09

Ik heb van de KNHS doorgekregen, dat een nieuw en aangepast formulier is geplaatst op de website.

Hierin ook een aanduiding voor de hindernis.

edit: fomulier bleek inmiddels te zijn geplaatst.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:03

Ik ga 's even kijken

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:15

Heb ik (ook) al gedaan. Is goed zo. Vind ik. Nu nog de wedstrijdorganisaties overtuigen dat ze het formulier downloaden ;) .

PS: het werkt wel, zo'n "lijntje" naar een bekende bij de bond.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:23

mooi dat het stijlprotocol aangepast is en dat er nu ook een plekje is om de locatie van de jury aan te geven.

@sas1065: het is niet mijn bedoeling om te katten, absoluut niet. Zelf weet ik hoeveel tijd en moeite er in het organiseren gaat zitten van een sgw. En idd je bent afhankelijk (ook) van heel veel goedwillende vrijwilligers, die het misschien toch net even anders (minder) doen dan je het zelf zou doen.
Maar als je een fout doorgeeft aan de knhs, die op een simpele manier opgelost kan worden en het gebeurt niet, dan stoort het me wel.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:50

Nou dit is toch al een hele stap in de goeie richting! Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:48

@Texelse: snap ook wel dat het geen katten is maar probeer graag wat begrip te kweken voor organisatie en vrijwilligers, heb zelf ooit in de organisatie van een indoorcross gezeten en dacht na afloop, nooit weer, mensen wat een werk. Ik heb dus een oneindig respect voor al die mensen die dat altijd maar weer voor ons wedstrijdruiters doen en snap de problemen zoals Roos die aangeeft dan ook heel goed. Uiteraard vindt ik het een goede zaak dat zulke dingen bespreekbaar gemaakt worden want ook ik loop tegen die dingen aan en zou zeker bij een onvoldoende ook graag willen weten wat er anders moet of niet goed was en waar dat beoordeeld is. Overigens zou ik een uitleg in het algemeen bij zowel stijlbeoordeling van springen en SGW ook prettig vinden, soms zie ik negens bij het binnenrijden en groeten terwijl ik zelf een zesje had en niet weet wat er aan mankeert en dan kijk ik naar de persoon die de negen heeft en snap nog niet waarom die 3 punten meer krijgt als ikzelf.
Gelukkig ben ik altijd nogal laconiek en vindt het plezier van het rijden nog steeds belangrijker als de prijs, dus lekker gereden is voor mij nog het allerbelangrijkste maar goed bij andere is de wil om te winnen meer aanwezig als bij mij dus ik snap de irritatie over zulke dingen ook wel

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:36

@sas1965: mooi zo dat we elkaar begrijpen.
Zelf zit ik ook in de organisatie van een sgw, en weet dus hoeveel werk er aan vast zit. Gelukkig zijn de meeste deelnemers altijd begripvol als er eens iets anders uitpakt dan zoals het bedoeld was.
Een enkele deelnemer gaat er van uit dat de hele wedstrijd om zijn of haar wensen heen gepland kan worden, maar dat is gelukkig maar een enkeling, en daar staan heel veel anderen tegenover, die met heel veel plezier meedoen, en zich zonodig zonder problemen aan willen passen.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 07:31

Ja wedstrijden organiseren vreet tijd, inventiviteit en energie. En je hebt er een hoop mensen bij nodig. Maar goed, nu weer iets anders.

We hebben in dit topic er al over gesproken dat het ook handig / nuttig is om in andere klassen (BB, maar ook L of zelfs hoger) combinaties te laten beoordelen op hun manier van rijden. In een gesprek met de KNHS kwam naar voren dat je - als ik het wedstrijdreglement goed lees en begrijp - in de BB ook stijljury's moet hebben. Nu is de contactpersoon bij de bond met vakantie, maar ik heb wel bij haar de suggestie neergelegd dat nieuws wat actiever uit te venten want volgens mij weet niet iedere wedstrijdorganisatie dat. Gelukkig zijn er genoeg wedstrijden die ook zonder de "verplichting" stijljury's voor vroeger de terreinritten en oefencrossen en nu dus de BB-klasse inzetten maar het zou - vind ik - wel algemeen bekend mogen zijn.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:59

dit is voor mij ook een nieuwtje! Op zich niet verkeerd, maar of het veel zin heeft weet ik niet.
Jij houdt ons vast wel op de hoogte Paul?

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:38

texelse schreef:
dit is voor mij ook een nieuwtje! Op zich niet verkeerd, maar of het veel zin heeft weet ik niet.
Jij houdt ons vast wel op de hoogte Paul?

Een antwoord in twee delen.

1. Het nieuwtje zit in de bepaling dat een BB-cross op gelijke wijze beoordeeld wordt als een B-cross. Ik weet dat dit niet algemeen bekend is, daarom heb ik de KNHS ook gesuggereerd deze informatie te verspreiden, bijvoorbeeld aan de hand van een stukje in Paard en Sport.
2. Zin hebben of zin geven: nee er zijn geen winstpunten te verdienen of te verliezen, nee de stijlbeoordeling is niet van invloed op de prijzen. Ik zou dan zeggen, juist met het oog op al die aankomende crosscarrières, dat de stijljury's bij BB-crossen de ruiter informatie moeten aanreiken over wat hij/zij goed doet en wat hij/zij anders of beter moet doen om in de officiële wedstrijden goed voor de dag te komen. Informeren en daarmee hen helpen het beter te doen, dus. Niet het cijfer maar de toelichting is daarmee in mijn ogen dan de kern van de zaak.