Het gele zijn mijn verlofdagen die ik sowieso al ingepland heb (heb er nog 12 maar dat neem ik als ik zin heb, niet uit 'noodzaak'). Het zwarte is mijn weekend + vrije dag.
Smid komt om de 6-7 weken omdat Fi brede platvoeten heeft dus die moet stipt gedaan worden. Ny laat ik dan ook maar mee beslaan. Degenen zonder ijzer laat ik altijd eens controleren, als dat niet echt nodig is, slaan die een beurt over, vooral in de winter dan. Dan zit ik dus ook aan 12-13 weken ertussen. Veel meer lukt niet, langs de buitenkant ziet dat er idd nog goed uit, maar als je de voet opheft, zie je toch dat het nodig is.
Antonius: ik heb net hetzelfde als jou ongeveer gemaakt, maar dan met enkele andere wedstrijden. Leuk van FHE. Ben vorige jaar mee geweest met Iris toen ze daar reed. Was wel keer leuk om te zien
hanne: beslag is ook om de 7-8 weken. Kappen slaat meestal een beurt over tenzij het echt nodig is. Vozzie heeft ook platvoeten waardoor hij inderdaad ook sneller gedaan moet worden. Furrie heeft dan weer een model voetje nooit geen brokken af, kan met of zonder ijzers, groeit mooi in model.
Hier hangt het er wat vanaf. Twenty wordt ook maar om de 3 maanden gedaan aangezien ze veel zelf afloopt op beton. Julie wordt het meeste gedaan en dat is ongeveer 8 weken. Dan wordt Genesis gewoon mee netjes gezet
Ik ga ook eens een agenda moeten opmaken. Denk dat die overvol zal zitten. Wedstrijden als jury, zelf wedstrijden en zowel SvW en de Portugese springruiter hebben gevraagd al voor mee te gaan als groom ook. En dan zijn er ook nog 3 feesten (jammer oa genoeg tijdens ton.geren en volle.zele).
Anoniem
Geplaatst: 06-02-18 21:52
Iedereen is druk!
Icaro wordt in de winter om de 10-12 weken vierkant beslaan, in de zomer is dat 8-10 weken. Alles groeit iets sneller dan en ik doe ook meer buitenritten, dan is het vlugger nodig. De tinker en de kleintjes... soms zitten er 4 maanden tussen. Hun hoeven zijn steviger en slijten ook veel gelijkmatiger. Meestal slaan zij gewoon een beurt over als Icaro gedaan wordt.
Hier nog geen echte planning gemaakt voor de wedstrijden... moet het eens dringend doen!
Hier worden ze ook om de 8weken ongeveer beslaan.. blits is ook zo een platvoet... De jonge zonder ijzers als het nodig is, al doen we die ook zelf.
Ik had je geen gezien op Facebook! Pijnlijk!!
Hier nog eens een springles gehad zonder dat hem stopte!! Wel bij de lesgever waar ik vroeger bij reed. Gaf me een vertrouwd gevoel, maar een wat meer weer gaan naar hem. Stond ook mooi op op het einde.
Ik krijg al stress van het woord 'planning' alleen! Ik volg momenteel eigenlijk gewoon de LRV kalender, die zit vol genoeg. Als er echt een rustige periode is en ik heb het gevoel dat ze nog eens buiten moeten komen, ga ik op zoek naar een oefenjumping of dressuur van trens of zo...
Zit nog wel met een dilemma in maart, moet ofwel Lummen ofwel Overpelt schrappen, anders loopt ie 4 weken achter elkaar cross Zal waarschijnlijk wel Lummen worden..
Doet er nog iemand mee aan de eventingstage van G.iel in Breda op 25 feb?
Anoniem
Geplaatst: 07-02-18 15:15
Hoe fijn ik Giel ook vind, Breda was voor mij sowieso een no go ivm de afstand. En gebrek aan springzadel telt ook mee
Qua planning is het bij mij vrij eenvoudig: ik zoek de data op (zowel LRV als VLP), leg alles naast elkaar op de kalender, bekijk de locaties/afstanden en noteer wat interessant is. Hierbij zorg ik dat er regelmatig ook een wedstrijdvrij weekend is, de boog moet niet altijd gespannen staan. Soms komt er nadien nog een interessante datum voor een clinic ofzo tussendoor. Dan durf ik de wedstrijd van die dag nog wel eens schrappen.
Alles komt dan op de kalender in de keuken, dan kan mijn vriend ook zien wat er wanneer te doen is.
Anoniem
Geplaatst: 08-02-18 11:26
Heb de VLP intussen gesproken en ik mag inderdaad gewoon direct niveau 1 starten De kalender valt nog wel mee qua data, alleen is alles wel elke keer op de S.ingelhoeve, QC of H.idalgo. Kan 'm in ieder geval wel netjes combineren met die van de LRV.
Had via de mail ook gelijk mijn lidmaatschapsnummer doorgekregen zodat ik licentie kon aanvragen. Loopt er daar toch even flink wat spaak Ik heb in 2014 een licentie aangevraagd maar niet gekregen want geen B-brevet. Is toen bevestigd per brief én via de verantwoordelijke van VLP gisteren op mail. Echter geeft de website aan dat ik wél een licentie heb gehad, en dus via Equibel moet inloggen. Gaat nogal lastig als je daar geen paswoord van hebt en die site je e-mailadres niet herkend als bestaande.
Ahhh gisteren echt zo staan kl*ten op de clubtraining! Paard wou gewoon in geen geval terug mee naar huis... echt alles geprobeerd, niet op de van te krijgen zijn uiteindelijk na 1,5u zonder paard naar huis moeten rijden, een andere gaan halen en dan terug. Uiteindelijk ging hij er dan met een longeertouw achter zijn gat wel op na een paar x aanleggen. Deze gaat er normaal echt altijd van de eerste x op!
We denken dat hij een schrik heeft gepakt omdat de parking er echt voor te bleiten bij lag. Vol met putten en nu alles bevroren is valt daar echt niet over te rijden met een van. Wij werden in de auto ook serieus door mekaar geschud terwijl we nog geen 5km/h reden, dus wss heeft ie zijn hoofd tegen de kant geslagen of zo en zo een schrik gepakt.. arm dier!
Wel vreemd, want deze breekt normaal alles af onderweg omdat hij zijn evenwicht maar naar 1 kant kan nemen. Rechtse bochten zijn geen probleem, linkse bochten neemt hij zijn evenwicht naar de verkeerde kant en kan hij dus niet blijven staan (dit wisselt van kant als we hem aan de andere kant van de van zetten). Gisteren moest ie maar alleen mee dus hadden we het schot volledig open gezet zodat hij meer ruimte heeft, en we hebben hem dus onderweg ook niet gehoord... we dachten dus dat dit een positieve ervaring voor hem was, en dan wil hij er opeens niet meer op Terwijl hij vroeger echt vol wonden en van kop tot teen int zweet de van af kwam en er elke keer terug vrolijk op ging...
Geen idee wat we hier weer mee moeten gaan doen. Moet normaal morgen mee op jumping, maar ik denk niet dat we hem geladen gaan krijgen
Anielcaa: dat is inderdaad raar! Ik zou hem een aantal keer vervoeren zonder schot. Wel 2 grote baren voor en achteraan er in steken. Dan hebben ze echt veel plaats en staan ze niet dicht tegen de wand zodat ze zich niet kunnen stoten. Want het feit dat hij hem vroeger al liet vallen wil zeggen dat hij zich niet 100% rustig voelde op de van.
Mijn paard, Colorado is jaren zonder problemen meegegaan in de van. Opeens begon hij ook om te vallen in de bochten naar rechts, om den duur deed hij dat zelf als hij er nog maar op stond en de van gewoon stil stond. De trailer moest bijna maandelijks hersteld worden. We hebben dan het schot eruit gehaald en 2 grote baren laten maken en probleem opgelost. Mijn 3 paarden staan er alle 3 heel rustig op. In de winter kan je met 1 paard dan ook lekker opzadelen op de van Zelfs 2 paarden naast elkaar vervoeren zonder schot gaat beter dan met schot, ze hebben minder dat beknellend gevoel.
Anoniem
Geplaatst: 09-02-18 11:21
Oeh nee ik moet er voor Icaro absoluut een schot in hebben, geef die teveel ruimte en die flipt. Hij voelt zich net veilig met die extra steun. Ik kan jammer genoeg niet opzadelen in mijn Ifor. De stang waar de schotten aan vastzitten staat in het midden en uiteraard komt dat net overeen met de zadelplek. 't Is dus veel te smal om mijn zadel tussen te proppen of ik moet voor lief nemen dat er rap krassen op gaan zijn.
Kan je voor de jumping niet eenmalig een ander paard meepakken als gezelschap? Wie weet valt de rit dan wel super mee en gaat het nadien weer vlot alleen. Ik heb een draadloze camera in mijn trailer hangen, ik kan onderweg perfect zien wat er allemaal uitgespookt wordt achter mij.
oei dat is niet zo fijn anielcaa. Paarden die we moeilijk kunnen laden doen wij altijd een longe achter hun aan en dan gaat het vaak zo goed als direct. onze vos heeft ook geen evenwicht in transport en hoe meer plaats hoe slechter ook. Dan valt hij echt om. We hebben de plaats waar hij staat in de camionette (ze staan bijna altijd op dezelfde plaats) versmalt zodanig dat hij niet veel kan schuin bewegen. Voor hem helpt het wel. Mijn merrie heeft geluk die heeft een extra grote plaats daar door. Die staat altijd als een standbeeld op transport! echt een voorbeeld
Veel succes aan diegene die wedstrijd hebben dit weekend
Zonder schot durf ik echt niet als ze met 2 mee gaan als hij dan gek doet raakt ie mss de andere zijn benen en dan hebben we een groter probleem. Vind ik wat te riskant om te proberen...
Normaal werkt het voor hem echt gewoon om het schot gewoon schuin volledig open te zetten zodat hij vanachter meer plaats heeft. Heb er al een paar x bij in gestaan tijdens het rijden en geprobeerd zijn hoofd naar de juiste kant te duwen in de bochten en dat hielp ook al wel. Ging de laatste tijd eigenlijk best goed onderweg!
Morgen moeten ze eigenlijk met 2 mee. Maar dan denk ik nog niet dat we hem mee gaan krijgen.. is niet echt een paard dat aan een ander hangt. Gisterenavond toen we thuis kwamen nog een paar x opnieuw geprobeerd terwijl de andere er nog in stond en we kregen hem zelfs niet in de buurt van de van We gaan hem sowieso wel niet forceren. Als hij er morgen na een paar x proberen niet op gaat, blijft hij gewoon thuis. Is sowieso al een extreem nerveus en bang paard dus dat willen we zeker niet erger maken...
Anoniem
Geplaatst: 10-02-18 03:05
Oefen het dan op het gemak, hij zal zijn vertrouwen kwijt zijn. Dat is allemaal op te lossen met tijd en geduld.
Ik gebruik liever geen longe achter de kont. Tijdje een logee gehad die daar nog meer van ging flippen en dan met alle geweld tegenin ging. Eens ze dat doorhebben ben je echt "gejost". En bij anderen ook serieus zien misgaan. Al bij al ist allemaal wel op te lossen maar het vraagt veel geduld en tijd thuis soms.
Heb je niet de mogelijkheid om hem te voeren op de van? Ik heb ook eens ene gehad die echt niet de van op ging. Uren gedaan om die erop te krijgen, toen heb ik die iedere dag in de ochtend en avond gevoerd erop/in de buurt, afhankelijk hoe ver gevoel krijgt. Daarna liep die er zo op.
Varekaj: fijn hé als ze goed lopen! Ik kan daar echt van genieten van zo'n les als ze echt hun best doen en willen meewerken
Hier ging het best goed op jumping. Met Hircan toch de proef van Gust maar overgepakt, aangezien die al betaald was. Werden 2e in de 1m, geklopt door een c-pony dedju In de 1m10 helaas een pechbalkje. Was er na de meter op blijven zitten, in theorie kon dat wel, maar het liep allemaal veel te hard uit... was dus net iets te plat en had er iets te weinig druk op staan bij een stijltje. Maar al bij al best tevreden over mijn rondjes!
Anoniem
Geplaatst: 10-02-18 17:13
Bwoah, de medewerking was niet altijd even enthousiast maar ik heb hem overal redelijk vlot door kunnen rijden. En dan begint hij inderdaad echt fijn te lopen, de puzzelstukjes vallen op hun plek, hij wordt daar dan weer enthousiaster van... Ik merk wel dat hij nog veel baat heeft bij mondelinge beloning, dus we gaan de draad van pratend op ons paard zitten weer even terug oppakken. Eens alles goed bevestigd is, is een kriebel door de manen wel voldoende.
Ik had vandaag dressuur. Op zich had ik wel een goed gevoel. Ze was rustig in draf liet jaar mooi rijden. Haar galop was met iets meer spanning. Maar in het algemeen wel te vreden. Nu had ik wel geschrokken van de uitslag. Had 60 % wat niet slecht is maar vooral door de commentaar eigenlijk. Mijn achteruit gaan wat ze normaal super goed doet had ik maar een te weinig diagonaal op mijn video is duidelijk te zien dat ze veel grond bedekking heeft en echt wel diagonaal achteruit gaat. En dan op mijn proef stond ook dat ze te hoog ingesteld liep voor het niveau van de proef. Nu doe ik alle moeite om ze lager en minder eng te krijgen maar het blijf terug keren. Ik kan met losse teugel rijden en toch blijf ze daar lopen. Mocht iemand goeie tips hebben om te lagerbin haar hals te laten lopen hoor ik het graag. Ben een beetje ten einde raad. Precies niemand die er mij kan bij helpen. :-(
Jessol
Geplaatst: 11-02-18 20:15
Hey iedereen,
Lang geleden dat ik hier was, ik probeer wat te reageren op wat ik heb onthouden!
MF, lastig als je op zon probleem blijft botsen, maar je hebt er wel een goed gevoel aan overgehouden aan je proef op zich? Dat is het belangrijkste!
Varekaj: wat jammer van het zadel! Ik las wel dat je een fijne buitenrit en les hebt gehad, back on track, hoera!
Anielcaa: wat rot dat hij niet meer zo gemakkelijk op de trailer gaat, echte tips kan ik jammer genoeg niet geven. Fijn van je wedstrijdrondje!
Hier gaat alles zen gangetje, pony krijgt complimenten dat ie er steeds beter uitziet! Hij staat nu sinds donderdag op het sam moerman beslag dus ik ben wel benieuwd hoe dat gaat evolueren.
Ik heb wel wat lichte stalfrustraties. Ik sta nu sinds september op deze stal en ik was altijd zeer tevreden. Het enige minpuntje vond ik dat de stallen niet dagelijks gemest worden maar gewoon opgestrooid worden. Ik vind dat zelf niet zo oke, dus ik doe dagelijks de kakjes en de vieze plekken eruit voor ze bijstrooien. Maar nu hoorde ik dat er maar om de 3 weken alles uitgehaald wordt en nu zal het zelf 4 weken zijn. Shadow zijn stal ligt redelijk oke omdat ik het zelf zo onderhoud maar vindt dat dan nog wel echt lang. Ik geef ook zelf mijn eigen eten, en zet hem zelf 2x per dag binnen en buiten, dus ik neig ook eens om te praten over de prijs en of half pension niet mogelijk is. Maar de staleigenaar is ook niet iemand waar gemakkelijk mee te praten valt. Ik vind het moeilijk want voorderest sta ik hier ideaal, dicht bij huis, direct wandelmogelijkheden, goeie bodems. Ik breek mijn hoofd er dagelijks over.
PrietPraat
Geplaatst: 11-02-18 20:26
Waarom vindt je dat niet ok? Dagelijks bijstrooien en om de drie weken alles er uit lijkt me niet onredelijk. Bij mijn paard wordt 1 keer per week alles uitgehaald en nieuw er in en dan 1-2 keer in die week bijstrooien. Ik veronderstel dat de prijs hiermee bij u dan ook overeenstemt.
Oei amaai das wel beetje heel laag gepunt dan toch? Ze loopt idd liever hoog uw paard. Isle een vroeger paard dat ik reed ook. Vwnw uitnodigend rijden in de training. Ik vroeg nooit oprichting, dat kon ze zo wel. En uiteindelijk is het wel gekomen, maar duurde zeker 1,5jaar tegen ze het echt goed deed.