[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookie2222

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:00

Stijlpunten… blijft een jury sport. Je had niet toevallig daar een stop ofzo? Die willen je cijfer nog wel eens hard naar beneden trekken :')

Ik zou zelf niet gaan met 33 graden. Maar nu scheelt dat de cross dan zondag met 23 graden zou zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:39

Ja op eerste keer water zat ze te loeren en zette pas terug.

De reden waarom ik ontspanning zo belangrijk vindt. Zo ging ze op 3 en 4. Vermogen is geen probleem iig :Y)
Maar zo overspringen is niet echt heel relaxed rijden :))
Afbeelding
Afbeelding

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:45

Wat de stijlpunten betreft, is het niet zo dat ze kijken naar wat het perfecte plaatje zou moeten zijn (zoals dat ook gebeurd in de dressuursport) en vanaf daar gaan punten? In de dressuursport wordt ook niet gekeken naar het verschil tussen een jong paard/ combinatie of eentje met meer ervaring en er wordt ook niet gekeken naar wat de mogelijkheden zijn van een paard qua bouw en of die het dan voor zijn lichaam goed doet of niet.

Ik zou het naast je neer leggen wetende dat je met dit paard gewoon belangrijk werk voor hem aan het doen bent. Evt als je een volgende keer wel stijlprotocol hebt kijken wat er staat als feedback. Maar kan me voorstellen dat met een paard dat spanning heeft je daar bijv minpunten hebt gepakt en misschien reactie aan de hulp? Ook al is de reactie misschien prima, dat de jury dat anders heeft bedacht. En als je met op een normaal tempo aan het opleiden bent en niet pusht voor een snelheid, kunnen ze ook al veel minpunten geven op snelheid in het terrein en aanrijdsnelheid naar de sprong toe.

Wel een heel leuk paard trouwens!

edit: wat betreft het weer wacht ik even af. Voordeel van de 2 dagen is dat op de zaterdag die van mij de trailer niet tussen het dressuur en springen de trailer op hoeft en zondag alleen de cross is. Eventueel koelen voordat ik hem op de trailer zet naar de wedstrijd toe, koelen tussen dressuur en springen en gelijk weer koelen na het springen en voordat ik terug ga rijden. Door een paard nat op de trailer te zetten duurt het even voordat ze opdrogen en dus ook voordat hun eigen temperatuur stijgt.

En voor de mensen die het nog niet weten; snel koelen van de paarden is zoveel mogelijk koud stromend water over het paard laten lopen en NIET schrapen. Dat het water zou isoleren is niet waar is wetenschappelijk bewezen. Het paard staat zijn warmte af aan het water en doormiddel van verdamping blijft het afkoelen. Wel is het dus het beste om te blijven koelen totdat het water niet meer zo warm aanvoelt. Maar tussendoor schrapen kost je alleen maar tijd die je beter kan gebruiken om nieuw koud water op het paard te doen en met tussendoor schrapen verlies je de mogelijkheid van het water om te verdampen.
Bron: Facebook dr. David Marlin
Afbeelding

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:15

Ja ik heb er ook niet zoveel mee hoor. Mar het is meer zoals ik al zei meer in z’n algemeenheid: wat willen we voor opleiding bieden en stimuleren.

Meningen zijn nog steeds wel verdeeld over wel of niet schrapen. Overigens laat ik het even zitten en haal er dan alsnog af. Maar iig is vooral belangrijk om continu koud water te blijven aanvoeren.
Heb gelukkig airco op de vrachtwagen ik het paardendeel. Dat scheelt iig voor onderweg.

Het is echt een super tof paard dit. Heb grote verwachtingen van haar.
Afbeelding

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:38

Nog een tip betreft het koelen: het paard koelt het snelst als je de liezen van het paard koelt ;)

Bij mij staat er geen wedstrijd op de planning aankomend weekend, maar ik had afgezegd. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik zelf ontzettend slecht ga op zulke temperaturen.

Wel succes aan degene die wel gaan!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:48

@Jess: Dat is dus helaas niet waar!!!! Het paard koelt het snelst als je het hele paard zo snel mogelijk met zulk koud mogelijk water afkoelt. Wat denk jij dat meer effect heeft als het warm is, alleen je polsen nat maken of een sprong in het zwembad??

@Lautje: meningen zijn verdeeld, maar wetenschappelijk is het bewezen dat schrapen geen zin heeft en de paarden zelfs weer sneller opwarmt dan wanneer je het water laat zitten ;)
kleine sidenote: het heeft dus geen zin om te schrapen als je het paard wilt af laten koelen. Als je evt je paard hebt gewassen bij minder warme temperaturen heeft schrapen wel zin omdat je dan het afkoelen beter stopt. Dus niet afschrapen in de zomer en wel in de winter ;)

''Application of cold water
Applying large volumes of cold water all over the horse’s body is the most effective way of
cooling a horse (other than placing the horse in a pool of cold water). On a scale of 1 to
10, if cold water application is 10 then all other methods of cooling are in the range 1-3.
Water should be applied all over the body using buckets/containers or where available,
cold water sprays. Cold water sprays have the advantage of using less water and ice. There
is no advantage to concentrating on applying cold water to specific areas (e.g. large blood
vessels on the neck or between the legs, the large muscle groups, etc). The effectiveness
of cooling is dependent on covering as much of the horse in cold water as possible,
preferably ice water. There is no advantage to stopping to scrape off cold water that has
been applied when cooling horses that are very hot and potentially at risk of collapse or
distressed. This simply wastes time that could be used to apply more cold water. ''
bron (pagina 17)
https://inside.fei.org/sites/default/fi ... uOzCL05EhE

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:10

Maar er zijn ook wetenschappelijke studies die wat anders uitwijzen :)
Ik zeg niet dat het niet klopt. Ik ken het artikel en ik heb het uitgebreid gelezen vorig jaar.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:16

Heb jij toevallig bronnen daarvan Lautje?
Ik weet iig dat dr. David Marlin veel van die onderzoeken weerlegt of uitlegt hoe de onderzoeken verschillen.

Er was er laatst een die liet zien dat er geen verschil zou blijken uit compleet koelen of gericht koelen op bepaalde gebieden (was dus volgens het onderzoek beide even efficient) Echter waren dat paarden die geen zwaarder werk hadden gedaan en dus ook niet zodanig opgewarmd waren dat ze snel de temperatuur naar beneden moesten krijgen. Alleen is het nadeel dat als mensen niet het hele onderzoek lezen maar alleen de foto's kijken/ uitslag, dan krijgen ze die nuanche niet mee.

Ik vind het iig altijd heel erg interessant om dit soort dingen te lezen en te delen :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:24

Ik doe ook afspuiten en vervolgens aan de lucht laten drogen. Vaak lekken ze al geen water meer als ik bij de trailer ben _O-

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:36

Ik laat de mijne bij warm weer ook kletsnat.

Ook wel eens voorbij zien komen om een natte vliegendeken of zomerdeken om te doen, maar vraag me af of dat niet juist warmer is na een tijdje?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:47

Ook daar is onderzoek naar gedaan. Natte deken houd de temperatuur lager dan geen deken of droge deken. Er is alleen wel een omslagpunt dat als het vocht uit de deken is verdampt, dan wordt het inderdaad uiteindelijk warmer. Ligt er dan ook aan hoe nat je de deken maakt hoe lang dat duurt. En is niet effectief om echt snel te koelen, maar wel om de algehele temperatuur lager te houden.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:47

LuffB schreef:
@Jess: Dat is dus helaas niet waar!!!! Het paard koelt het snelst als je het hele paard zo snel mogelijk met zulk koud mogelijk water afkoelt. Wat denk jij dat meer effect heeft als het warm is, alleen je polsen nat maken of een sprong in het zwembad??

@Lautje: meningen zijn verdeeld, maar wetenschappelijk is het bewezen dat schrapen geen zin heeft en de paarden zelfs weer sneller opwarmt dan wanneer je het water laat zitten ;)
kleine sidenote: het heeft dus geen zin om te schrapen als je het paard wilt af laten koelen. Als je evt je paard hebt gewassen bij minder warme temperaturen heeft schrapen wel zin omdat je dan het afkoelen beter stopt. Dus niet afschrapen in de zomer en wel in de winter ;)

''Application of cold water
Applying large volumes of cold water all over the horse’s body is the most effective way of
cooling a horse (other than placing the horse in a pool of cold water). On a scale of 1 to
10, if cold water application is 10 then all other methods of cooling are in the range 1-3.
Water should be applied all over the body using buckets/containers or where available,
cold water sprays. Cold water sprays have the advantage of using less water and ice. There
is no advantage to concentrating on applying cold water to specific areas (e.g. large blood
vessels on the neck or between the legs, the large muscle groups, etc). The effectiveness
of cooling is dependent on covering as much of the horse in cold water as possible,
preferably ice water. There is no advantage to stopping to scrape off cold water that has
been applied when cooling horses that are very hot and potentially at risk of collapse or
distressed. This simply wastes time that could be used to apply more cold water. ''
bron (pagina 17)
https://inside.fei.org/sites/default/fi ... uOzCL05EhE

Oh sorry hoor. Ik bedoelde natuurlijk ook niet dat je alleen daar moet koelen. Ik had alleen wel eens in een video van een internationale ruiter gezien en gehoord dat ze dat zeiden ? :?

Maar het blijkt maar weer dat er zoveel verschillende theorieën over koelen de wereld in gaan

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:58

Pfoeh heb ooit die artikelen wel gekregen, maar is al tijdje terug.
Het is idd heel interessant. Mijn moeder heeft zich er wel echt helemaal in verdiept. Maar die weet ook weer meer van lactaatwaarden en herstel en alles vanuit haar vroegere werk.
Ik hoor meestal wat ik moet doen :')

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:41

@Jess: oeps, sorry, mijn koelfanatisme is me iets te veel naar het hoofd gestegen en in mijn vorige bericht wel erg veel uitroeptekens. Geloof me dat dit niet naar jou gericht is, maar meer uit frustratie dat er zoveel tegenstrijdige verhalen over koelen in de rondte gaan door zowel dierenartsen als social media en dat dat soms nog tot hele gevaarlijke situaties kan leiden als een paard tegen oververhitting aan zit en dan bijvoorbeeld alleen maar bij de liezen gekoeld wordt omdat dat het beste zou werken. Kan degene die het doet niet zoveel aan doen als die niet anders weet of teveel verschillende dingen heeft gelezen. Ik zou het echt goed vinden als er meer dezelfde berichten met de onderbouwde kennis gedeeld wordt om de gevaren voor de paarden te verkleinen.
Maar dus sorry voor mijn fanatieke aanpak in mijn vorige bericht naar jou.

@lautje; oh, dat zijn ook zulke interessante onderwerpen. Bijv hoe verhoog je de hartslag. Door harder te galopperen of door te trainen met meer weerstand (denk aan heuvels omhoog of werken in het water). En alle voor en nadelen daarvan.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:39

Interessante dingen. Als er een lezing over zou zijn zou ik hem wel bijwonen. Iets van ‘toepassingen bij het eventingpaard’
Zag laatst wel een nieuwe lezing over thermoregulatie. Maar daar kon ik helaas niet heen

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:29

Hartslagverhogen is ook erg paard afhankelijk.
Ik heb heel veel in water tot borsthoogte drafintervallen gedaan om de 4 dagen met mijn No Limit. Bij dat paard was dat geweldig. Echte warmbloed met 40-% xx.
Mijn Kroonjuweel daarna zat rond de 70% xx. Hartslag kwam daarmee dus amper boven de 150 terwijl zijn omslagpunt veel hoger lag. Daarmee uiteindelijk veel op strand lange stukken gegaloppeerd in combinatie met door de zee draven iets boven de knie.
En die ging niet om de 4 dagen. Paard had na een 2* in de hitte een hartslag van onder 50.
Ik geloof niet dat er 1 manier is. En van lactaatmeten valt ook genoeg te vinden. Want je nulmeting is ook van heel veel afhankelijk en kan paar dagen eerder of later heel anders uitpakken

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:30

Ik heb afgezegd voor Ede, paard is al wat ouder, zou op de piek van de dag moeten.. en loopt ook niet helemaal lekker. Snorrewind is onze volgende :-)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:11

Blijkbaar dit topic per ongeluk ontstipt. :')

Ik kom weer lekker meelezen/praten! Afgelopen weekend succesvol in Ede de oefencross gereden en de planning is om mijn officiële B debuut in Renswoude te gaan rijden in Juli.

Vind het leuk om jullie cross-avonturen te lezen!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:15

Ivm ons trailer probleem nog steeds geen crossen voor ons dit jaar. Helaas :(

Ik wil wel graag wat fanatieker gaan fotograferen op wedstrijd! Weten jullie nog leuke wedstrijden binnenkort? :D

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:50

xsensibel schreef:
Ivm ons trailer probleem nog steeds geen crossen voor ons dit jaar. Helaas :(

Ik wil wel graag wat fanatieker gaan fotograferen op wedstrijd! Weten jullie nog leuke wedstrijden binnenkort? :D

3 Juli in Markelo bij Snorrewind!

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:08

DreamGuide schreef:
Blijkbaar dit topic per ongeluk ontstipt. :')

Ik kom weer lekker meelezen/praten! Afgelopen weekend succesvol in Ede de oefencross gereden en de planning is om mijn officiële B debuut in Renswoude te gaan rijden in Juli.

Vind het leuk om jullie cross-avonturen te lezen!

Wat leuk en spannend! Ik moet wel eerlijk zeggen ik vond Renswoude de moeilijkste B cross die ik had gereden vorig jaar := wel een hele toffe maar erg technisch. Zou niet mijn keuze zijn voor een debuut. Maar hé, “smaken” verschillen hè. Misschien zie jij er wel juist de uitdaging in! Het is natuurlijk ook heel persoonlijk en per combinatie (ruiter en paard) verschillend wat als moeilijk wordt ervaren.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:39

In augustus zijn er niet echt wedstrijden he?
Ben er zo erg uit :+ Heb al 2 jaar niet meer gestart door gedoe en in het buitenland studeren (wat het overigens helemaal waard was om even geen paarden om handen te hebben).

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:42

Ik hou van Renswoude, mijn paard doet het super daar. Maar ik train er ook regelmatig.

Augustus idd bijna niks, alleen ver weg voor ons. Ik denk dat wij even een maandje doortrainen en dan september weer gaan knallen

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:55

Idd, Renswoude is voor ons ook praktisch 'thuisbasis' met hoe vaak we daar geweest zijn.

Daarnaast hebben we inmiddels al zo veel trainingen gedaan dat moeilijke lijntjes ons niet verassen haha. Ik wil vooral graag een terrein wat zowel ik als mijn paard goed kennen. :D

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:01

Ah dat is wel super fijn! Ik wou dat ik zo’n prachtig terrein om de hoek had… alleen Manege Beukers te Oudkarspel is bij mij om de hoek maar dat is echt niet te vergelijken met De Schalm of de Velouwe… zit hier echt ruk qua locatie helaas |(