[SGW] [HK] SGW deel 16: Geen bullfin te hoog, geen coffin te diep!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sussie85

Re: [HK] SGW deel 16: Geen bullfin te hoog, geen coffin te diep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:07

Ik stem ook voor een vest. Foto rowo?

Ik ben de laatste tijd ook niet zo heel veel aanwezig hier. Zou wel meer willen, maar er is gewoonweg geen tijd voor. Tijdens mijn ontbijt lees ik bij en reageren zit er dan vaak niet meer in. Maar vandaag ben ik een dagje vrij! *\o/* Op de vrije dag ook nog genoeg te doen. Nu eerst maar eens lunchen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:09

Mogge :Z
Ik heb gister weer tot 1 uur gewerkt, was om half 3 thuis :Z
Ik heb ook een polo, maar die is inmiddels echt lelijk verwassen geworden. Heb een andere polo die we voor het ermelo kamp hebben laten maken vorig jaar, en die is echt nog heel erg mooi. Daar kunnen we dan beter bestellen.
We hadden een vest en een polo in donkerblauw of zwart met limekleur logo trouwens.
En Vorstin krijgt 3 kg Treurniet sportbrok, en 0.5 schep Kentucky lite E per dag.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:11

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:15

Mootje schreef:
Billy wil denk ik niet in de OP, ik hoef er eerlijk gezegd ook niet zo nodig in (heb toch geen paard), Margreet en Texelse staan er nu volgens mij ook niet in... En we hebben een paar single-posters gehad op de laatste pagina's die er ook niet in horen :)

Valt best mee, dus :')

Daar zal ik ook wel onder vallen!
Ik heb gewoon geen tijd om fanatiek te posten. Sorry dames.
Af en toe lees ik wel bij!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:18

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:18

hier dus een post van een "losse poster". Ik loop er altijd alleen maar om heen te springen op een sgw en ben betrokken bij de organisatie van de sgw texel, dus ik hoef niet in de op, lijkt me niet zo gepast...., maar.............. als jullie een vest gaan bestellen dan doe ik graag mee (of mag dat niet voor losse posters??)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:20

Wie kan mij aan een goede SGW pony helpen, misschien staat het hier verkeerd, maar het zoeken naar een goede pony is moeilijk. Hij/zij moet het liefst een FEI pony zijn en de D maat.
bvd

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:26

Oeh, ongekende luxe. Sportschool is leeg (half uur voor sluitingstijd) en ik kan dus eerder naar de zon en naar mijn paarden toe!

Macke, contacteer Rob Jansen eens, die heeft volgens mij zelf ook wat te koop staan momenteel!

Texelse, jij bent hier vaker dan mij! Ik zie jou iig niet als een losse poster!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:31

macke schreef:
Wie kan mij aan een goede SGW pony helpen, misschien staat het hier verkeerd, maar het zoeken naar een goede pony is moeilijk. Hij/zij moet het liefst een FEI pony zijn en de D maat.
bvd

je hebt pb ;)

Texelse en Dienke vind jullie zeker niet onder de losse posters volgen, zijn toch al behoorlijke lange tijd actief (ene keer meer dan de andere keer maar dat geldt voor meer mensen)

Sgw vest klinkt leuk idd!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:33

Ik doelde inderdaad niet op Texelse en Dienke ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:36

wat mij betreft ook zeker niet, ik denk dan meer aan mensen die er een losse flodder in gooien en dan weer tijden afwezig zijn (het 'meeuwenfletsgedrag')

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 12:37

Ik wil ook wel een vest, maatje iets groter graag.

Even iets over het aanvullen van het krachtvoer met diverse supplementen. Als je magnesium geeft heb je kans dat de verhouding met antagonist calcium uit balans kan raken.

In het tegenwoordige voer zitten al heel veel mineralen die de magnesiumbalans kunnen verstoren, in de meeste supplementen zit wel calcium maar het calcium wordt met voorrang opgenomen in het lichaam, calcium zit o.a. ook in gras en hooi.
Als je de hoeveelheid mineralen kunstmatig gaat verhogen gebeuren er een aantal dingen: als er genoeg calcium is opgenomen wordt de opname van het calcium én de magnesium geblokkeerd. De nieren gaan extra werken om de calcium kwijt te raken, maar lozen tevens het magnesium.
Magnesium-tekort betekent dus niet dat er te weinig magnesium in de voeding van het paard zou zitten, maar dat hij gewoon een overschot aan mineralen krijgt. Ook wanneer de calcium/magnesium-verhouding in orde is kan bij een teveel aan mineralen toch een tekort aan magnesium ontstaan! De oplossing is dan niet méér magnesium voeren, maar juist de totale hoeveelheid mineralen reduceren. In principe heeft een paard naast gras,hooi en een goede liksteen geen extra mineralen nodig.

Uit recent onderzoek is gebleken dat veel paarden lijden aan een insulineresistentie, lijkend op type II diabetes bij mensen. Paarden die lijden aan een insulineresistentie hebben een grotere behoefte aan magnesium.
Bij mensen is het eveneens bekend dat veel diabetici een tekort hebben aan magnesium, terwijl magnesium juist de cellen gevoeliger maakt voor insuline en daarmee de kwaal vermindert. Om die reden krijgen veel diabetici magnesium voorgeschreven.
Een tekort aan magnesium maakt de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline.
Uit verschillende recente onderzoeken (Pollit, Field and Jeffcott, Johnson) is gebleken dat veel paarden een verstoorde koolhydraatstofwisseling hebben: De cellen in het lichaam reageren niet meer goed genoeg op insuline. Er is dan steeds meer insuline nodig om de glucose te laten opnemen.

Wanneer paarden die lijden aan insulineresistentie een koolhydraatrijke maaltijd verorberen (graanproducten, melasse, gras dat rijk is aan fructaan) dan loopt zowel het insuline- als glucosegehalte op tot abnormale hoogten. Dit is hetzelfde als wat er in het beginstadium gebeurt bij volwassen mensen die diabetes ontwikkelen. Het probleem is niet te weinig insuline (zoals bij het type diabetes waarbij je insuline moet spuiten) maar een ongevoeligheid voor insuline. Insulineresistentie wordt ook wel "Impaired Glucose Tolerance", ofwel "IGT" genoemd.

Wil je wel een magnesiumsupplement toedienen doe dan het volgende:
Koop een goed magnesium-supplement aan waarbij er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat.

Nog beter zou het zijn om eens een gezondheidscheck op voedsel en aanvullingen voor je paard te laten uitvoeren, kan soms heel verhelderend werken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:37

*\o/* *\o/* *\o/*
T is net bij de DA geweest en heel positief :D :D

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:38

wow super TG :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:39

Super TG :D
Ga je binnenkort weer kijken?

interessant stuk margreet!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:43

Top nieuws, Tg!

texelse

Fijn Karen!!!

xxitsmexx

super TG..

jullie maken het mij niet makkelijk.. wie er nu wel of niet in moeten.
van diegene waar ik een stukje van heb via pb heb ik klaar alleen de foto's er nog bij.
verder wel of geen namen van overige erbij? Wil niet dat ik iemand oversla maar ook geen namen van mensen wie hier nauwelijks komen.

TeeGee

Ja das wel het plan :D

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:47

Fijn Ka, dat ze zo positief zijn over T!

Margreet, interessant stuk!

Ik val onder de niet vaste posters. Lees altijd wel mee, maar het lukt me gewoon niet altijd om te reageren.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:48

Wat een super nieuws Karen!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:49

Tientjeh, jij hoort voor mij juist zo'n beetje bij de "inventaris"...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:49

itsme, gewoon degenen erin zetten die een stukje insturen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:50

TeeGee schreef:
*\o/* *\o/* *\o/*
T is net bij de DA geweest en heel positief :D :D

*\o/*

Super zeg :D

Wat betreft het vest: ik heb ook zwart/lime en ben nog steeds blij dat ik niet de blauwe heb genomen :j

edit: @ Mendy: waarom zet je niet gewoon de mensen erin die wat insturen? Dan kost het jou ook niet zoveel tijd/moeite om iedereen na te zoeken.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:51

Texelse, hoe is het eigenlijk met het paard van de jongste? Gaat het goed?