[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:47

Gelukkige verjaardag Winnie *\o/* Welk examen had je?

Het reglement is inderdaad niet eenduidig over het zakken. Ik ga er van uit, zoals ik het hier in dit topic zie, dat je van M naar L mag zakken en niet noodzakelijk Lo moet starten. De enige die je daarover echt uitsluitsel kan geven is de verantwoordelijke bij VLP. Mailen dus.
Aan de andere kant, als Antonius al een paar keer heeft gemerkt dat er alsnog ruiters bewust in de foute klasse starten en ze grijpen niet in... in hoeverre zijn ze dan zelf op de hoogte van die regels?

Ik vertrek morgenochtend naar Londen tot zaterdagavond :D Normaal vertrekt mijn vriend vanaf maandag weer voor het werk, maar het ziet er naar uit dat er vertraging op het programma zit. Hij moest aan boord als de funderingen door het schip in orde zijn gebracht. Schip ligt nog steeds in de vertrekhaven, dus van die funderingen is al helemaal geen sprake :+ Kans bestaat dat hij wat langer thuis blijft en vanaf kantoor moet werken.
In ieder geval is hij verwittigd: vanaf maandag gaat Icaro terug in het werk, dus hij zal me (minstens) 2 avonden/week + 1 dag in het weekend moeten missen. Kijk er zo ontzettend hard naar uit!

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:17

Ik had bouwwetgeving vandaag! Ging wel redelijk goed :)

Veel plezier in Londen!!

Aldislamp2

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:51

Gelukkige verjaardag Winnie! En veel succes nog met de examens.
Hanne: mijn oude ruin is ook heel lang slap en smal geweest en vanaf zijn 7 jaar is die beginnen uitzetten en nu staat hij veel te dik :p
Wij maken meestal ook op 3 jaar zadelmak en doen het eerste jaar heel rustig aan. We nemen ze wel al eens mee op verplaatsing en springen pas op 4 jaar.
Veel succes allemaal met de doelen voor 2018!
Bij mij zal het hopelijk in de zomer wat dressuur op de tornooien zijn als het veulen gespeend is.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:54

Hanne: Colorado is ook een schriel, je ziet zijn ribben niet maar het is geen gespierde patser :P Krijgt eten met hopen en wordt goed getraind maar hij is nu eenmaal zo. Moet zeggen dat hij door zijn rust wel nog wat slanker is geworden. Nu is hij terug in het werk maar nog basis dressuurwerk. De 'zwaardere' oefeningen laten we nog even achterwege.

Nog een late gelukkige verjaardag Winnie! Welke richting doe je?

Varekaj: lijkt me niet evident dat je vriend zoveel in het buitenland zit. Chapeau dat dat lukt bij jullie! Denk dat niet elk koppel dat zou overleven.

Antonius: Hopelijk kan je met Fi dit jaar nog een mooi einde aan haar carrière breien :)

Ik durf bijna geen doelen meer bepalen voor mijn paarden door de blessures in 2017. Stilletjes hoop ik dat Ferro terug 1m20 kan springen, Iskander succesvol bij de 5 jaarse kan springen, Colorado nog wat punten kan halen in Z1 dressuur en rustig 1m10-1m20 rond springt. In de eerste plaats wil ik gewoon dat ze gezond zijn :)

en voor de rest ben ik vergeten wat ik nog heb gelezen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:22

Het is lang niet altijd evident hoor maar je went er wel aan. Nadeel is elkaar weinig zien of minder dan je wil en elke keer toch weer aanpassen dat je plots met iemand rekening moet houden. Voordeel is veel tijd voor mezelf (en de paarden) waardoor ik vb kan wedstrijden starten, jurycursus volgen etc. En je weet sowieso wat je aan elkaar hebt.

In mei doen we met de club een tussenwedstrijd dressuur trouwens en een tornooi in augustus :)

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:37

Ja dat ze gezond blijven is idd ook heel belangrijk!

Ik studeer toegepaste architectuur!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:21

Late proficiat winnie! Ik duim dat je terug goed kan rondbollen dit jaar na alle pech!
Is dat zo assistent architectuur? Ik heb daar ook nog voor gekeken. Maar zag het niet zitten om te pendelen nr Brugge :P.

Chapeau varekaj dat jullie jullie relatie kunnen standhouden. Heb al relaties zien kapotgaan voor veeeeel minder...

Antonius, hoh ik ben er een jaar uitgeweest met het crossen, en met weinig vertrouwen geëindigd. De goesting om er voor te gaan is niet zo groot, ookal heb ik nu een paard voor te rijden die mij mss dat vertrouwen kan terug geven. Maar heb ook schrik dat ik hem op de stop zou zetten door mijn gebrek aan zelf vertrouwen... we zien wel... zou eens cross training moeten doen eigenlijk voor te voelen, want heb nog geen enkele vaste sprong gedaan met hem.

Mensen die naar het info weekend gaan van eventing? Ik normaal wel.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:29

Veel succes voor de mensen met examens! Mijn eerste jaar zonder blok, voelt toch ietwat vreemd aan!

Varekaj: Inderdaad chapeau. Ma lijkt mij, zoals je zegt het moeilijkste om te gaan met de ene keer die vrijheid van "alleen" te zijn en jezelf dan weer aanpassen.

Pff ik had een topic gemaakt op bokt, over de verbening, en er zijn mensen die de diagnose in twijfel trekken. Ik word hier zo onzeker van. Ik heb de foto's ook gekregen, en daar is toch wel echt duidelijk te zien hoe ernstig de verbening is. Zijn er hier mensen die er maar een beetje van kennen die er eens naar willen kijken?

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:44

Jaa inderdaad assistent architect! Ik woon in Brugge dus voor mij ideaal, kga wel waarschijnlijk na m'n 3 jaar bachelor nog een master doen in Gent. Dan moet ik wel nog een schakeljaar doen ertussen. Maar zou graag officieel architect zijn en niet assistent. We zien wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:13

Jessol, niet twijfelen aan de kunde van Merelbeke. Je kan altijd een 2nd opinion aanvragen, maar maakt dat veel uit? Shadow blijft onregelmatig bij lichte belasting. Voor hetzelfde geld komt er nog slechter nieuws uit of hetzelfde. En dan? Geef jezelf de tijd om hem nog te laten afvallen, om het werkschema dat je gehad hebt te volgen. Wie weet gaat het bijvoorbeeld beter als we van dit vochtige rotweer af zijn. Tijd brengt raad, laat je niet gek maken. Half bokt denkt dat ze het warm water uitvinden bij elke scheet met een afwijkend geurtje.

PP: dat aanpassen is toch de grootste knop omdraaien ja. We hebben allebei een stevig karakter en hij heeft weinig met paarden, dus dat kan wel eens fikse discussie opleveren. Gelukkig is het wel al een flink stuk verbeterd de laatste jaren. Hij ziet wel dat alle tijd die erin gaat zijn nut heeft, dat helpt serieus.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:53

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:54

Ik kan er wel van huilen bijna.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:56

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:58

Ik snap het soms niet. Sebiet wou ik gewoon een tekort in zijn bloed, dan kon 't van dat zijn en gaven we hem supplementen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:59

Stom dat bespiering sneller weg gaat, dan het eraan komt. ;(
't Is al 2 maanden geleden dat ik nog les/wedstrijd had. Ik heb gewoon schrik voor reacties.
Dus liever thuis in ons schulpje trainen en ism de dierenarts oplossingen proberen vinden.
Heb zijn eten moeten wegen en gegevens doorgeven. Zij zou berekenen hoeveel ik van wat nog zou kunnen bijvoeren. Als dat in principe niet nodig is, maken we nog onderzoeken.
Hoeveel eten geven jullie ongeveer in kilo's?
Hier 1,5 krachtvoer, 1,5 slobber (als hij heeft gewerkt). 's Nachts hooi à volonté. 13kilo krijgt hij zeker op. De rest varieert. Hij is enigste binnenstalpaard (er zijn er 6) dat zoveel eet. 's Ochtends op de paddock niet zo veel, een hoop in de hooibak.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 02:16

Ben vandaag ook tot 23u op stal gebleven voor een ander paard, 'k ben echt veel te bekommerd om die paarden hé.. Soms zou ik dat beter van mij af moeten zetten. Dat paard was mega apathisch, raakte zijn eten niet aan, ... Eigenaresse kwam kijken en zei van aja oei dat is inderdaad niet ok hé... En ze ging weg. Ik heb uren (gene zever, maar ik kon in huis van stalbaas bij zijn vriendin) gewacht en ze kwam pas laat af. In mijn geval zou ik de DA gebeld hebben. De vriendin van stalbaas zal 's nachts ook keer kijken zelfs.. In de avond heb ik zelf ook paar keer gekeken maarja 'k stoor de paarden ni graag 's nachts. Zeker tegenover Luxor, als hij mij (of iemand anders wss ook op die manier) ziet, begint hij onrustig te doen om maar aandacht te kunnen krijgen.

Sorry voor mijn nachtelijke spraakwaterval. :) 't Moet een beetje uit. Nog geen 1 winter zonder miserie gehad in de bijna 8 jaar eigen paard. Vorige winter was wel minder erg. Eerst die kanker in september, maar verliep zeer vlot gelukkig. Dan zijn beenproblemen waardoor hij ook superveel bespiering kwijt geraakte in het maandje dat hij amper of niet mocht werken. En nu het vet dat ik er niet aan kan houden.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:50

laat het maar eens gaan hanne :) ik begrijp uw frustratie heel goed. Ik denk dat iedereen hier altijd en alles doet voor hun paarden zo goed en gezond mogelijk te verzorgen. En vaak hebben wij die dan goed voor onze paarden zorgen veel meer problemen dan mensen die niet naar hun paarden om kijken.
Vorig jaar was er ook zo een voorval. Een paard was koliek aan het doen, ze melden het aan de eigenaar, hij gaat achter 30 min ofzo buscopan gaan inspuiten. na een uur staat dat paard daar nog altijd te rollen en te krullen van de pijn. uiteindelijk na 2 uur is de dierenarts gebeld. die is nog 3 keer geweest tot hij zei van je moet ermee naar gent. Ik kon toen wel ontploffen! De eigenaar zei ik laat ze niet opereren. Ze hebben ze dan laten inslapen. Het was niet het makkelijkste paard maar wel een paard met heel veel springkwaliteit. Wel van zo een mensen kan ik echt ontploffen!

Ivm de spieren. Ik zou u daar niet zo in opjagen en gewoon uw ding doen hoor. Ik heb ooit een clinic van karin donckers gedaan en toen werd gezegd: als een paard om een of andere reden niet kan of mag werken en hij staat 3 maand stil, dan heeft hij 6 maand nodig om terug op zijn oude niveau en fysiek te komen. Dus je mag zeker op 2 maand rekenen voor hij echt terug gaat bij sterken.
Wij hebben onze vos omdat hij ook heel veel spieren kwijt was na zijn val in brugge, toen ook 3 maand niets gedaan, muscle build bijgegeven. Mss kan zoiets voor jou intressant zijn? Verder werd die van ons ook vaak gelongeerd en veel gaan stappen op de harde. Wij hebben wel het geluk in een heuvelachtig gebeid te wonen waardoor ze ook veel spieren bij krijgen doordat het veel omhoog en omlaag gaat. Bij ons is niks vlak.
Welke voeding krijgen ze bij jou?
Mijn merrie die wel erg suiker gevoelig is krijgt 600 gr smorgens en 600 gr savonds f*iberforce van c*avalor nu toch in de winter. Tijdens de zomer krijgt ze iets meer. Verder krijgen ze 3 keer per dag hooi als ze vaker op stal staan en af en toe krijgen ze all in soup bij van a*veve ook krijgen ze nog bieten en wortelen :)
Onze vos krijgt een mengeling van verschillende voeders daar krijgt hij 800 gr smorgens en s avonds van en hij krijgt ook nog 400 gr sportmix zero bij van a*veve smorgens en savonds, de rest is allemaal het zelfde als mijn merrie :)
Sommige paarden zijn nu eenmaal van nature slanker dan de andere.
Ivm met het niet rijden op verplaatsing/wedstrijd. Ik zou daar niet achter kijken hoor. Gewoon doen wat je graag doet.

pp: ik ga de zaterdag vanaf 16u30 naar die voorstelling voor ruiters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:13

Trek het u niet aan Hanne, je doet meer dan je best voor Luxor. Kritiek zal er altijd en overal zijn. Is het niet over je paard dan wel over je rijden, over je tuig, over je proef, over je kledij of over eender wat.

Luxor is een volbloed. Die gaan altijd wat schraler staan en door hun bouw hun bespiering ook anders tonen. Icaro zal ook nooit een gigantische spierbundel zijn. Hij heeft stilgestaan van november, vanaf maandag pak ik hem op en begin k weer met les.

Icaro krijgt 2 - 2,5kg krachtvoer als hij in het werk staat. Ik voer een licht sportvoer met haver van aveve en ofwel 24/7 op de weide ofwel 15-20kg hooi/dag. Dat is veel maar het werkt prima. Mijn shetje krijgt nu dagelijks all-in soup ivm de tanden en ik geef Icaro daar ook regelmatig een paar scheppen van. Gewoon omdat hij het lekker vindt. Spiersupplement geef ik alleen als ik merk dat hij het even nodig heeft qua ondersteuning maar niet blijvend.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:46

wij hebben het supplement ook maar gegeven ter ondersteuning ook gewoon 1 kuur. Met die muscle build moeten ze wel in het werk zitten, anders heeft het geen zin dat je het geeft.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:23

Snap je frustratie en bezorgheid wel Hanne, met alles wat je met Shuddy me gemaakt hebt en de kleine kwaaltjes die Luxor al gehad heeft.
Ik denk dat nog deze winter op je tanden zal moeten bijten, en mss volgende winter ook. Dik zal hij wss nooit niet worden, maar je hebt nog maar 4 weken geleden zijn bloed laten controleren en het was allemaal goed, dus zou niet weer laten controleren? Zie het al een puber die in eens opschiet en mager wordt. En zo erg is het nu ook niet dat je je ervoor moet schamen om mee buiten te komen... Hier krijgen ze in de winter olie bij, vitaminen (een algemene ondersteunende mix), luzerne, gruis, wortelen en equifirst classic. Heb nog nooit gewogen eigenlijk. Alles samen best veel, maar hoeveel gram gewoon voeder weet ik niet. Canch en enkele anderen krijgen halve schep equifirst per maaltijd (grote metalen schep), dan andere 3/4 schep en de oude merrie en noorit omdat zij ook snel mager staat + drachtig is ook hele schep. Noorit is wel beetje als luxor denk ik. Staat nooit dik, ook niet in de zomer als het volop gras is terwijl de andere bijna ontploffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:32

Ik heb onlangs een keer mijn potje voer uit nieuwsgierigheid gewogen en dat was zo'n 750gr. Hij krijgt er 2 tot 4/dag, afhankelijk van hoevaak en hoe intensief hij werkt.

Nog iets: Icaro is pas beginnen uitzetten toen hij 7 was, een half jaar na zijn castratie, toen hij van een rustige zomer op stal kwam voor de winter en in het werk ging. Hij is met alles laat geweest. Het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere. Luxor kan plots volgend voorjaar ook een scheut krijgen in de breedte als ze weer op het gras gaan en hij blijft gelijkmatig in het werk. OF je werk is te basic en hij mag wat meer gaan doen :) Spieren ontwikkelen ze door telkens met beleid de lat hoger te leggen, goed schema van werk en rust, de goeie voeding en tijd/geduld.

Het komt echt wel goed hoor!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:15

@MF: Echt niet te geloven... Dat paard waar ik het over had is nog steeds niet ok hoor... Eet nog steeds amper tot niets. Moet niet denken dat er een DA gebeld werd hoor... Ik doe nu sinds paar dagen tot maandagavond de paarden 's avonds omdat de stalbaas in het buitenland zit voor zijn werk. Dat zijn er 15 paarden. Heb graag dat ik met een gerust hart kan vertrekken en dat ze allemaal hun eten hebben en de 6 binnenstalpaarden in hun stal zitten. De eigenaar van dat paard heeft het financieel niet makkelijk, dusja sowieso reden dat DA niet wordt gebeld. Maar dat is toch niet meer normaal? Dat ze een goede thuis probeert te vinden voor dat paard... Stalgeld is ook nog niet in orde van paar maand al. Ze zei blijkbaar al van te laten inslapen maar dat vind ik té drastisch. Voor de rest is da paard perfect in orde maar gwn de DA en de smid zou soms rapper mogen komen. Nuja ik zou er mij niets van mogen aantrekken omdat het beetje verloren zaak is, maar dat ligt gewoon niet in mijn aard... In Luxor zijn geval zou ik echt flippen.

En zijn spieren idd dat is nu trainen gewoon. Maar heb precies schrik omdat hij zowa schraal staat dat ik er juist niet goed aan doe om intensiever te trainen. Nuja ik blijf trainen, zolang dat hij er niet van af ziet...
Ik wacht nog antwoord van de DA af wat ik als extra zou kunnen geven.
Korrel is gewoon basisbrok zonder haver. Ik zou evt nog extra luzerne en/of bietenpulp bij geven. Eerst wacht ik antwoord van DA af. Luzerne is goed voor meer eiwitten maar met Luxor zijn beenproblemen... 'k Weet nog niet. Men zegt dat ook door teveel eiwitten kan komen.
Qua supplementen zou hij in principe niets moeten bijkrijgen omdat hij een maand geleden een perfect bloedonderzoek had. Met hoge waardes bij Vit E en Selenium enzo. Van die waardes die volgens DA snel tekorten krijgen in de winter.
'k Ga thuis verder trainen en zien wanneer ik zin krijg om nog eens weg te gaan. Eerste wat ik toch ga horen/denken is van oei ie staat wel mager hé... :\ Zeker als mensen me nog kennen van Shuddy. (Maar in Shuddy zijn geval was er echt niets aan te doen, jarenlang lukte er niets) Maar 't zal erover zetten zijn. ;)

@Varekaj: Luxor is geen volbloed. :) BWP (met bijna 41% volbloed).

'k Hou mij wat vast aan idd het idee van de puber die een heel stuk gegroeid is en voorlopig niet echt meekan in de breedte. :) Ik heb nog gehoord van paarden die maar laat in de breedte zijn gegroeid, Luxor moet nog 7 worden, hopelijk komt het nog. :j

Bedankt iedereen voor de antwoorden trouwens! :) 't Voelt dan niet zo 'hopeloos' meer aan. Met Shuddy in het achterhoofd is het niet altijd zo gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 02:42

Als het bloed goed is, conditie goed, eten goed, vrolijke kop erop, dan zou ik me geen zorgen maken. Er gaan altijd paarden zijn die slanker tonen dan anderen. Veel paarden staan ook te dik eh, miskijk u daar niet op. Of ze staan zo "opgepompt" van de supplementen.
Zolang hij zijn werk aankan, goed zo. Af en toe iets pittiger kan je proberen en dan merk je zelf waar de grens ligt.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:11

Eindelijk alles bijgelezen :+
Proficiat de foutloze ritjes op wedstrijd, een gelukkig (laat) nieuwjaar voor iedereen en nog een late proficiat voor je verjaardag Winnie!

Hanne, de mijne is ook zo een smalleke. En is even oud als de uwe, heeft ook efkes gestaan zoals Luxor nu staat en met luzerne bij te geven is hij nu goed. Ale echt dik is hij niet, vooral een smal nekje, maar hij is redelijk groot dus ik denk ook dat hij idd nog moet uitzetten.
Ik versta wel dat je je daar zorgen over maakt, zo ben ik ook en zeker zo denken dat de mensen gaan beginnen zeggen van goh hij staat wel mager. Maar ik kan het niet beter verwoorden zoals Varekaj, volledig met je eens.

Ik zag trouwens een paar pagina's geleden iets over de indoor eventing, ik doe normaal wel mee. De 80 reeks, gewoon zodat hij het nog eens allemaal gezien heeft. Naar het eventing weekend de week erna ga ik ook, lijkt mij wel interessant

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:40

Onze vos wordt nu 14 en heeft tot zijn 7-8 jaar altijd in een 205 gekunnen van deken maar plots is meneer in breedte beginnen uitzetten waardoor hij nu 215 nodig heeft. Gewoon om niet gespannen te zitten in zijn deken. Hij is wel 1m75.