[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:53

Dit jaar zal ik vooral als fotograaf en of groom van stalgenootjes op wedstrijden zijn. Zowel man en ik afgelopen jaar een projectje gekocht en beide niet klaar voor het seizoen.. ( alhoewel man stiekem toch wil en bb heeft opgegeven)
Mijn naam is marjon sommige kennen mij wel van TCN als fotograaf.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:36

Wat is het dit jaar nog rustig met de cross filmpjes of ligt het aan mij ?

Als crossliefhebber met een paard in opbouw na blessure moet ik het nog even van jullie filmpjes hebben hoor. :o

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:04

Moonlight17 schreef:
Wat is het dit jaar nog rustig met de cross filmpjes of ligt het aan mij ?

Als crossliefhebber met een paard in opbouw na blessure moet ik het nog even van jullie filmpjes hebben hoor. :o

Ik heb wel een filmpje voor je *\o/*
Training van afgelopen zondag, aankomende zondag rijden we de derby bij de beemsterruiters

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:00

Tof filmpje Melisje! Knap hoor, paar lastige lijntjes in een drukke bak zo te zien :D Ik vind het ook leuk om zulke filmpjes te zien, dus hou jullie voor mij niet in +:)+

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:29

Silenna schreef:
Tof filmpje Melisje! Knap hoor, paar lastige lijntjes in een drukke bak zo te zien :D Ik vind het ook leuk om zulke filmpjes te zien, dus hou jullie voor mij niet in +:)+

Ja ik vind het altijd best wel een uitdaging die krappe bochten en korte lijnen, hadden ook een kleine miscommunicatie omdat we de keer daarvoor naar rechts gingen :')

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:12

Zaterdag doen wij ook mee met de eventing derby in midden Beemster (BB laag), best wel spannend want dit wordt mijn eerste wedstrijd. Behalve een rugnummerhouder, crossbeschermers en bodyprotector heb je toch niks anders nodig dan bij een springwedstrijd? Ik ben bang dat ik iets ga vergeten :+

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:20

Christel1 schreef:
Zaterdag doen wij ook mee met de eventing derby in midden Beemster (BB laag), best wel spannend want dit wordt mijn eerste wedstrijd. Behalve een rugnummerhouder, crossbeschermers en bodyprotector heb je toch niks anders nodig dan bij een springwedstrijd? Ik ben bang dat ik iets ga vergeten :+

Klopt! Vergeet vooral niet te genieten! En als je het parcours niet meer weet gewoon zeggen, dan helpen ze je *\o/*

Silenna

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:24

Misschien wil je nog springschoenen mee? Heel veel plezier! :D Ben benieuwd hoe je het vond.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:17

Wat leuk hier allemaal. Ik lees al een tijdje mee maar nu het seizoen er weer aan komt moet ik me ook maar eens voorstellen. Ik rij met mijn merrie Lizzy in de B, maar we moeten samen nog een beetje stoerder worden, zeker met onbekende waterbakken. We rijden vooral in Noord Holland aangezien vanaf Texel alles ver weg is. Dus op de planning staan iig de crossen bij Beukers, Dijkgatbos, Texel en Lisse. Verder moet ik nog kijken. Komende zondag starten we ook in midden Beemster. Ben benieuwd het is weer de start na de winter +:)+

Dit zijn wij :D
Afbeelding

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:28

Wat leuk dat het allemaal weer gaat beginnen! Ik kan hopelijk binnenkort ook lekker meepraten, afgelopen zondag onze eerste crosstraining gehad. Mijn merrie is nog niet zo lang onder het zadel, maar ze deed het echt super!

Hier onze allereerste crosshindernis samen :')
Afbeelding

Afbeelding

Ze vind een afsprong echt enorm spannend, iemand tips om haar hier zekerder voor te maken of is uit jullie ervaring vaak doen toch echt de beste manier?

En Melisje, heel gaaf filmpje! Ik zou zelf denk ik 3x verkeerd rijden, echt heel knap :D

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:57

Leuk dier DenieesB. Net als iedere sprong is ook de afsprong een kwestie van regelmatig meenemen. Verder is mijn ervaring dat het belangrijk is dat je je paard echt voldoende laat zakken (langzaam inkomen en genoeg teugel dat het paard naar beneden kan kijken). Dan leren ze mooi rustig naar beneden te gaan. Eventueel een aantal keer achter een ander aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:00

Welkom!

Vaak doen is altijd de key. Vertrouwen. En het kan vanuit stap. Laag beginnen. Vanuit stap, vanuit stilstand kan het zelfs. Laten kijken met lange teugel en dan rustig er af stappen. En niet er af springen. Bij afpsrongen wil je zakken en niet springen eigenlijk. Tenzij er natuurlijk weer een sprong op staat, maar dat is een paar stappen verder.
Bij de cross terreinen die ik ken hebben ze hele lage. Biddinghuizen, Heeten. Dat je zelf denkt, wat doe ik? Zelfde als een balkje de opstap is naar het springen..

Als ik naar die beide cross terreinen kijk en dan in een groepje of privé les is het gewoon op de volte in stap en constant de afsprong meenemen. In biddinghuizen ga je op en af en in Heeten kun je via een bultje op en via dr afsprong er af

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:12

Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad wat ik al dacht, herhaling en vertrouwen geven.

Had nu de opdracht om constant vanuit draf aan te komen omdat ze eerder remt dan gas geeft als ze het spannend vindt, in een poging om wat flow er in te brengen. Volgende keer weer even met alle rust een aantal keren herhalen vanuit stap.

Gelukkig hebben ze bij Chardon ook hele lage afsprongetjes, vanaf de 'hoogte' van een normaal balkje zelfs dus ga in alle rust opbouwen :D
Goede tip met de lange teugel, ik geef wel lengte maar ik denk nog net niet voldoende. Ga ik ook extra op letten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:56

Snap de tip voor het afremmen. Maar ze moeten er eerst met vertrouwen af willen, al voren je weer gas kan geven. Ga je zonder vetrouwen met meer gas krijg je waarschijnlijk ook meer springen ipv zakken. Het is best een proces en het mag ook tijd kosten. Meestal komt het wel goed!

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:19

Melisje_92 schreef:
Christel1 schreef:

Klopt! Vergeet vooral niet te genieten! En als je het parcours niet meer weet gewoon zeggen, dan helpen ze je *\o/*

Dankjewel! Dat is idd het belangrijkste :D We gaan het parcours ook van te voren verkennen onder begeleiding dus dat gaat denk ik ook wel helpen. Erg fijn dat dat mogelijk is. Volgens mij is er ook een waterbak, ben erg benieuwd hoe dat gaat, wordt de eerste keer door het water voor Cadanz :')

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:36

Hoe ging het vanmiddag christel?

Ik heb ook meegedaan vandaag. Omdat er met de voorlopige lijst veel tijd zat tussen het baanverkennen en starten, heb ik mij laten omzetten van bb hoog naar laag. Helaas 2 balkjes maar de cross ging super. Uiteindelijk een mooie 2de prijs gewonnen.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 00:09

Voor de eerste keer dik tevreden! Erg blij dat ik het parcours heb kunnen verkennen onder leiding van John. Ze vond sommige hindernissen nog wel spannend. Helaas niet genoeg tijd gehad/genomen om het parcours echt goed te lopen. 26 hindernissen is toch wel erg lastig om te onthouden, had dat een beetje onderschat :') dat heeft me wel wat tijd gekost en had helaas twee weigeringen. Maar ze pakte het verder super goed op dus een geslaagde dag :)

En Oo dat is wel vervelend! Na de BB laag was het dus niet mogelijk om nog parcours te lopen? Maar wat fijn dat de cross zo goed ging bij je! Gefeliciteerd met je tweede plaats!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:28

Ja die derby's zijn een dingetje om te onthouden haha. Wel lekker dat het verder goed ging!

Mijn paard start volgende week in Alphen Chaam. Is voor haar de eerste keer officieel dus ben benieuwd. Al zal dat wel goed komen want mn trainer zit erop haha

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:42

Wij hadden vandaag een balkje en een extra volte omdat ik ineens de eerste crosshindernis niet meer kon vinden :')

Ik kijk zo erg uit naar Maarsbergen *\o/*

Afbeelding

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:05

Het was een pittig parcours, ook om te onthouden :')

Maar ik ben foutloos rond gekomen in de L :D Wel veel tijdfouten, maar dit niveau is nog vrij nieuw voor ons, dus vind het correct en met controle over de sprongen gaan even belangrijker.
    Wel even een miscommunicatie betreft de bocht van hindernis 4 naar 5 :+ Maar gelukkig snel herpakt.
    Op naar Maarsbergen!! Laat het seizoen maar beginnen *\o/*

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:56

Vandaag hebben we een fijne training gereden bij manege Beukers :) voor het eerst een op en af sprong gedaan! een ander paard moest het wel even voor doen maar daarna was het kwartje gevallen :D

Kunnen jullie misschien nog fijne plekken aanraden voor crosstraining? (B niveau) Voorkeur voor Noord-Holland of net daar buiten. Nu hebben we alleen Beukers hier in de buurt volgens mij, ik ging ook wel eens met mijn vorige paard naar V&M in Ursem maar dat is er helaas niet meer…

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:20

Hallo allemaal :wave:

Ik lees al een klein tijdje mee vanwege mijn interesse in eventing.
    Ik ben sinds een tijdje omgeschakeld van western naar Engels met mijn eigen gefokte quartje en ik wil ook heel graag en begin maken aan het crossen straks. Binnenkort hebben we ons B-debuut in de dressuur en we hebben inmiddels een piepklein begin gemaakt aan het springen dus ik hoop dat de eerste crossles over een maand of 2 een keer gepland kan worden :):)
    Dit zijn wij :)

Afbeelding

Ik ben me alvast aan het oriënteren op spullen die je nodig hebt bij het crossen en heb een paar vragen daarover. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen?

Voor zo'n les moet je in ieder geval een bodyprotector hebben toch? Verder ben ik ook aan het rondkijken voor beenbescherming maar wat zijn nou goede beschermers, wat zijn jullie ervaringen?
    Ik heb een springzadel, een Passier Comet, is dat prima om mee te crossen of heb je echt een speciaal crosszadel nodig?
    Verder heb ik nu een gewone singel maar ik ben aan het kijken voor een singel met buikflap omdat Rudi binnenkort vierkant op ijzers komt te staan.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:34

Noisy schreef:
    Hallo allemaal :wave:

Ik lees al een klein tijdje mee vanwege mijn interesse in eventing.
    Ik ben sinds een tijdje omgeschakeld van western naar Engels met mijn eigen gefokte quartje en ik wil ook heel graag en begin maken aan het crossen straks. Binnenkort hebben we ons B-debuut in de dressuur en we hebben inmiddels een piepklein begin gemaakt aan het springen dus ik hoop dat de eerste crossles over een maand of 2 een keer gepland kan worden :):)
    Dit zijn wij :)

[ [url=m/SQGDGJ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ben me alvast aan het oriënteren op spullen die je nodig hebt bij het crossen en heb een paar vragen daarover. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen?

Voor zo'n les moet je in ieder geval een bodyprotector hebben toch? Verder ben ik ook aan het rondkijken voor beenbescherming maar wat zijn nou goede beschermers, wat zijn jullie ervaringen?
    Ik heb een springzadel, een Passier Comet, is dat prima om mee te crossen of heb je echt een speciaal crosszadel nodig?
    Verder heb ik nu een gewone singel maar ik ben aan het kijken voor een singel met buikflap omdat Rudi binnenkort vierkant op ijzers komt te staan.

Hayhay,

Een bodyprotector is inderdaad verplicht bij de cross, voor zowel lessen, trainingen, oefenwedstrijden en wedstrijden (altijd dus :o)

Qua bescherming is er behoorlijk wat te vinden in het topic. Voor de eerste lesjes is gewone bescherming met harde schaal op zich prima, maar het liefst iets dat niet veel water opneemt (vriendin van mij lest met de Compositi van Harry's Horse). Ik vind zelf de beschermers van PE (Premier Equine) fijn. Als je zeker weet dat je regelmatig gaat crossen zou ik wel investeren in cross beschermers (tweedehands of nieuw)

Ieder springzadel is geschikt voor de cross dus daar heb je geen speciaal zadel voor nodig :j

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:29

Mijn paard heeft gisteren haar cross debuut gelopen op Alphen Chaam. Was iets onder de indruk maar liep met 1 weigering over de finish in de L!
    Super trots op haar en hoop dat dit haar een goede start in de eventing kan geven :) Ik ben zelf weer back on board in 2 maanden!

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:45

Gaaf Laura! Mooie start!