[SGW] [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:15

CoriienRN schreef:
Ben het idd wel met je eens lielle.

Ik ken mijn paard ook beter dan iemand anders.

ik moet eerlijk zeggen dat ik dat op jouw leeftijd niet had durven zeggen. Pas na heel veel paarden en heel schade en schande heb ik het idee dat ik mijn paarden echt begin te kennen en kan inschatten en dan nog heeft dat tijd nodig. Op dit moment durf ik het iig alleen over Raimaer met het volste vertrouwen te zeggen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 00:39

Ik heb op Bokt een heleboel gelezen wat ik nog niet wist. Ook heb ik een bredere blik m.b.t paarden houden gekregen. Niet zomaar ervan uitgaan dat het zo goed is. Maar idd, ook zat mensen waar ik niets van aanneem. Zo'n voorbeeld was idd in de 'perfect bespierde paarden-topic'. Toch zijn er op Bokt wel wat mensen waar ik een hoop van aanneem. Veelal mensen die ik in het echt ook wel eens gesproken heb en/of ik weet dat ze er verstand van hebben.
Het oordeel van de DA trok ik eerst niet in twijfel, totdat ik het commentaar op stal te horen kreeg, en ik op Bokt wel verdacht veel paarden met een peesblessure in de rug zag die uit Bodegraven kwamen. Maar wie ik dan wel kan geloven, weet ik écht niet meer. Mijn eigen gevoel schiet namelijk ook steeds andere kanten uit.

Ik heb net een topic gemaakt van Vorstin in 2009 :)
[EJL-ITP] Vorstin, mijn stoere allrounder in 2009! (dress, spr, cross)

Gefeliciteerd met je nieuwe paard Mo!
Fijn dat Jackson zo fijn was Corien!
Sterkte met Fari Marloes :(:)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 02:53

Ik neem ook niet zomaar wat aan, al denk ik wel dat je van iedereen wel wat kan leren.. Het is ook goed om te weten dat je het met bepaalde dingen NIET eens bent, want ook daar leer je van :) . Ik ben van mening dat zóveel mensen zó weinig kennis van zaken hebben, bijvoorbeeld hoeven, zadels, natuurlijk gedrag en ga zo maar door. Blijf altijd kritisch en stel vragen, niet zomaar iets klakkeloos aannemen), zélf verdiepen.

Wat betreft Snoekiej; het is echt superherkenbaar.. waar doe je goed aan? En dat weet alleen jij :) . Je moet je gevoel volgen, want als je doet naar wat een ander denkt te weten doe je niet wat jij denkt dat goed is.. Blijf bij jezelf :) . Wat je denkt kan in groot contrast zijn met wat je 'gut feeling' (buikgevoel oftewel intuïtie) zegt.. Je intuïtie heeft 9 van de 10 keer gelijk, want wat je denkt komt vaak uit de omgeving vandaan :) ... Moeilijk, maar probeer daar onderscheid in te maken ;) .
Iedereen wist het ook zooooveel beter bij Wolin, want iedereen had wel 'ervaring'.. En ik heb echt zo ongelooflijk veel spijt van een aantal keuzes die ik heb gemaakt met betrekking tot de omgang met Wolin, waar ik niet achter stond.. :\ Ook bijvoorbeeld met het trailerladen heb ik teveel naar anderen geluisterd en niet naar mijn 'gut feeling'. En dat is voor mij een grote les geweest. Ik ben pas 20 jaar en heb zelf ook nog een hele hoop te leren en Wolin is voor mij het paard geweest die mij verreweg het meest heeft geleerd (consessies maken, geduld, een andere weg inslaan dan dat je in eerste instantie had gedacht ;) ), ook over mezelf :j .

@Lielle: En toch.. durf ik ook te zeggen dat ik Wolin, Bram en Megan het beste ken :) . Zoals met dat koliekerige van Wolin vandeweek.. Jah zei iemand op stal; ze lag lekker te rollen in de box.. En Wolin rolt dus nóóit in de box, ook zweet Wolin nóóit, ook niet na een enorme afstand draven.. Al zag het er niet enorm koliekerig uit. Haar gedragingen zeiden mij al genoeg.. Ik weet ook precies hoe Wo haar pet staat, ik kan linken leggen met haar gedrag naar wat ze heeft gedaan en naar wat ze heeft gegeten. Ik weet dat als ze mat is (dat wil zeggen; zich naar behoren gedraagt en braaf meeloopt) Wo niet in orde is, dat blijkt met haar voeten en zeker ook wanneer ze hengstig is. Ik durf met recht te zeggen dat ik Wolin het beste van iedereen ken, kan ook niet anders, ik heb haar gebruiksaanwijzing uit mijn hoofd geleerd :) . Die ouwe van ons hebben we ook al zolang, dat als hij anders ademt ik weet dat er iets is.. Die Tinker idem :) . Kwestie van observeren en verdiepen in je paarden, wat is zijn normale gedrag, zijn normale manier van lopen, etc, etc.

@Malloesje: Hé get.. Gaat het nu wel weer goed met haar? Wo had ook wat gaskoliek, kunnen ze echt naar van zijn :(:) .. Bij haar was het alleen alweer 'over' voor de da er bij kon zijn.. Na een paar dikke scheten ging ze staan slapen :) .

@Vief:
Heuuuul snel, als je bij de paardendrogist iets besteld voor 15.00 uur dan heb je het de volgende dag in huis, echt ideaal :j ...

Laatste nachtje :D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:29

Lielle schreef:
CoriienRN schreef:

ik moet eerlijk zeggen dat ik dat op jouw leeftijd niet had durven zeggen. Pas na heel veel paarden en heel schade en schande heb ik het idee dat ik mijn paarden echt begin te kennen en kan inschatten en dan nog heeft dat tijd nodig. Op dit moment durf ik het iig alleen over Raimaer met het volste vertrouwen te zeggen.

Hoeveel scheelt het dan? ;)
Enerzijds ben ik het met je eens maar anderzijds ik heb de paarden voor het overgrote deel in handen, heb ze thuis staan en ik voer ze, rij ze etc etc. En moet tot nu toe zeggen, mijn gevoel is ik denk in meer dan 90% van de gevallen gelijk geweest :)

Goedemorgen trouwens :wave:

Vannacht was Fari nog niet zo fit, maar vanochtend wel weer. Ook had ze vanochtend weer gemest, vandaag gaat ze gewoon lekker het land op. Niets beter dan beweging denk ik maar!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:38

Goeiemorgen!
@Malloesje: Fijn dat Fari weer fit lijkt te zijn! Maar blijft toch altijd een vervelend iets die koliek.
@Snoekiej: Kan me voorstellen dat je het even allemaal niet meer weet :(:) Heb het vorig jaar ook gehad toen Jipje elke keer ziek was. Maar je moet doen waar je zelf ook achter staat!

Laatste dagje stage vandaag, vanavond nog even werken en morgen ook en dan eindelijk weekend :D
Gisteren nog even naar dressuurles op de vereniging geweest, was ik helemaal alleen in de les :P Uiteindelijk liep hij wel lekker.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:00

Malloesje, Fijn dat het alweer beter gaat met Fari
WL, Ik ben het helemaal met je eens qua intuïtie. Met mijn vorige paard heb ik meerdere malen een 'fout' gevoel gehad, waar andere mensen het niet zagen (zelfs DA'en), maar uiteindelijk bleek het toch foute boel!
Snoekiej, Gewoon op je eigen gevoel afgaan. Luisteren naar wat anderen te zeggen hebben is nooit verkeerd, maar laat je niet 'ompraten' als jouw gevoel iets anders zegt!

Er zijn drie mensen wiens mening ik waardeer (als ik erom vraag), namelijk mijn instructeur, een vriendin (tevens DA) en de stalhouder.

Kunnen jullie mij misschien helpen: [WD-V] Deens warmbloed en paspoort

Nou, ik ga nu echt aan het werk!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:08

Lielle schreef:
CoriienRN schreef:

Lielle ik ben het wel met je eens hoor! Ik merk zelf heel erg dat het mij heel erg heeft geholpen mijn paarden door en door te kennen door ze aan huis te hebben. Vroeger had ik ze ook in pension staan en dan is de band die je met je paard hebt echt heel anders dan wanneer je ze thuis hebt staan en de paarden echt voor 100% van mij afhankelijk zijn.

Gebedoelde adviezen die hier op bokt worden gegeven neem ik idd ook niet serieus :o Een goede dierenarts kan ik wel blind vertrouwen!

Doordat ik de paarden nu thuis heb staan merk je direct een kleine verandering in het gedrag wanneer ze iets dwars zit, toch ben ik ook nog wel eens te laat helaas.

Ik hou me altijd maar vast aan de uitspraak van Karin Donckers: 'Je moet eerst een paar parden kapot rijden voordat je de signalen gaat herkennen en ze fit kan houden' Ik ben er nog lang niet dus ik weet echt wel dat het bij mij ook nog wel eens mis zal gaan.

Afgelopen zomer begon mijn twee sterren paard ineens te weigeren, iets wat hij nooit eerder heeft gedaan, verder was hij superfit en niemand zag wat aan hem. Omdat ik weet dat dit absoluut geen normaal gedrag van hem was heb ik hem laten nakijken en bleek hij last te hebben van een schiefel. Hier dus ook weer mijn lesje van geleerd! Precies zoals jij het zegt we kunnen het alleen maar leren door schade en schande. Helaas maar het is nou eenmaal niet anders.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:24

en dat bedoel ik Billy. Ik geloof best dat anderen (WL, malloesje bv) hun paarden goed kennen, maar ik weet zeker dat ik nog steeds heel wat signalen mis, en achteraf weer denk "ja, ik had het kunnen weten want ..... ". Maar dat is al een stuk fijner dan 20 jaar geleden (want zoiets scheelt het wel ;) ) en dat is wat ik bedoel met schade en schande. Ook toen was ik ervan overtuigd dat niemand onze paarden zo goed kende als wij, inmiddels weet ik wel beter.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:59

Goedemorgen

Ik ga altijd op mijn eigen gevoel af.
Dierenartsen hebben ook niet altijd gelijk.
Mijn nu fokmerrie sprong altijd. Hoe slecht je ook aanreed je kwam altiijd aan de overkant. Tot zij in het parcours opeens in de hoek ging staan en weigerde ook nog maar iets te doen. Veel dierenartsen gezien en niemand kon ons wat vertellen. Naar Utrecht geweest en daar beweerde men een peesblessure. Paard heeft nooit kreupel gelopen en was al een paar keer gescant. Onder het zadel trapte zij steeds naar haar buik. Ik ga steeds aan dat het in haar rug zat achter het zadel. Uiteindelijk naar de Lingehoeve geweest en dmv sintigrafie kwam het eruit. Slijtage SI gewrichten. Einde sport. Ben blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd. Je kent je eigen paard het beste.

Nog een kort verslagje van CC. 1e en 2e parc 2 balken. Super frustrerend. er stond een technisch en best hoog parcours. Alle moeilijke en hoge hindernissen blijven staan en de laagste van het parcours trapt mevrouw eraf zonder reden aaaarggh..
Dit weekend gaan we alleen dressuren..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:47

Lielle schreef:
en dat bedoel ik Billy. Ik geloof best dat anderen (WL, malloesje bv) hun paarden goed kennen, maar ik weet zeker dat ik nog steeds heel wat signalen mis, en achteraf weer denk "ja, ik had het kunnen weten want ..... ". Maar dat is al een stuk fijner dan 20 jaar geleden (want zoiets scheelt het wel ;) ) en dat is wat ik bedoel met schade en schande. Ook toen was ik ervan overtuigd dat niemand onze paarden zo goed kende als wij, inmiddels weet ik wel beter.

Dat is ook zo :j , er zit wel 20 jaar verschil tussen ons :j . Al hoor ik vaak genoeg dat ik l*l als een oud wijf :o , komt ook wel mede door mijn beroep waar je mentale draagkracht vaak ook wel op de proef wordt gesteld, al op jonge leeftijd :) . Ik word nooit op 20 jaar geschat. Ook is het natuurlijk verschillend per persoon van rond mijn leeftijd hoe ver de interesse en verdieping gaat.
Ik leg de lat hoog, niet alleen voor mezelf, ook voor andere mensen.. Ik verwacht dus dat mijn smid topvoeten levert, ook al is het een moeilijk beroep en heeft mijn paard moeilijke voeten, als ik weet dat een smid dit niet kan of ik merk dat hij laks wordt, geen probleem, maar dan zoek ik toch écht verder naar een smid waarvan ik wéét dat hij het kan.. door goed inlezen, kijken, je ook als smid te blijven verdiepen op ieder aspect (Want niemand raakt uitgeleerd!!) kan je je kennis zo enorm verbreden en uiteraard speelt ervaring wel een absolute rol, maar ook het willen leren, ook van iemand anders.... vind ik een groot goed. Kennis komt je niet aanwaaien, wel komt het met de jaren en door verdieping en interesse. En ik kan zeggen dat ik door ervaring en ook vooral veel verdiepen in paardenvoeten en benen weet hoe een paard perfect op de voeten moet staan :j , al helemaal mijn eigen paard(en).

Ik ben ook wel door schade en schande wijzer geworden wat betreft Wolin, voorheen nam ik alles aan van m'n smid, we hadden hem immers al 14 jaar, wat kan er mis zijn.. want die zal het wel weten, door schade; blijkt dit dus níet het geval. Het duurde even voordat ik erachter was dat ik er niet kwam met Wo door haar een klap te verkopen, dat durf ik eerlijk te zeggen :j , maar dat heb ik ook moeten leren ervaren en moeten leren vertrouwen op mijn 'gut feeling' :) , weliswaar door schande (m.n. voor mezelf).. Te vaak heb ik geluisterd naar anderen, en vervolgens was ik kwaad op mezelf omdat ik gewoon niet naar mezelf heb geluisterd, 'Had ik maar!'. Maar toen ik Wolin kreeg was ik 17 jaar, wat wil je.. Het is ook moeilijk om op 'jezelf' te vertrouwen als mensen rondom je anders zeggen op die leeftijd. En soms heb ik dat nog wel een beetje, maar ik ben kritisch naar datgene wat ik aanneem en, wederom omdat ik de lat voor mezelf hoog leg en door mijn schade en schande ervaringen niet dezelfde fout in wil gaan :) . Aldoende leert men.
Dit neemt niet weg dat ik de komende 20 jaar 'foutvrij' zal blijven ;) , ik ben immers 20 jaar, leer nog volop, maar.. ik kan wel zeggen dat ik altijd mijn best doe om kennis te vergaren en verder te kijken.

Goeiemorgen trouwens, heb langer geslapen dan dat de bedoeling was :z , zo maar richting stal.. ik zie alleen een lucht aankomen :oo ....

Even een Thailand kiekje *-:) , duurt even, maar dan heb je ook wat :D (de foto's stonden al die tijd bij mijn vriendin op de computer!)

Oh my.. wat een uitzicht he! (op weg naar Phi Phi Island)
Afbeelding

Voor als je wat mist *D , de markt in Bangkok
Afbeelding

High five!! 8-) Op de olifant de bush in.. in Khao Sok
http://94.100.116.84/801950001-80200000 ... _-N86.jpeg

Achter in de pick-up vervoerd worden door Khao Sok, echt op z'n Thais
http://94.100.122.223/801950001-8020000 ... _z9V9.jpeg

Thailand :+: , zou er zo weer heen willen!
Laatst bijgewerkt door Sim op 04-12-09 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie toegestaan. Rest omgezet in links.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:57

Jeeej ik ga naar THAILAND :D! Wil je mee in mn koffer ;) ?
Foto's zien er vet uit :D. Krijg steeds meer zin.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:02

Gráág Kim :D , ik wil er zeker nog een keer heen!!

Ik zal de rest van de foto's op mijn hyves zetten :j .

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:31

Wauw lotte, die eerste foto is echt prachtig! Hij ziet er bijna niet echt uit vind ik,bijna getruckeerd :D

Ik sta eigenlijk op het punt om heel wat juweeltjes te bestellen bij een groothandel (werkt een vriendin van me). Het zijn leuke armbandjes, kettingen en oorbellen voor een niet zo heel hoge prijs. Het enige waar ik zo wat mee zit is dat je met juwelen altijd zever hebt als er iets kapot is ( weet ik, mijn opa is goudsmit) :D Dus ik ga er nog even over denken, misschien bestel ik er wel 2 en draag ze altijd zelfs bij het uitmesten. Dan kan ik is zien wat de kwaliteit is :P

En nu ga ik even ontzettend illegaal ''das gymnasium der pferden' kopieren want hij moet terug naar de bib ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:29

Goedenavond!
Vorstin ging vandaag weer heel fijn met rijden :) Ze is het afgelopen half jaar echt verbeterd. Alleen met galop nog wat vervelend, maar als ik verlicht ga zitten scheelt het een hoop. Net naar de Ikea geweest voor fotolijstjes, ik had deze foto besteld:
Afbeelding
Vanavond ga ik naar de film, waarschijnlijk naar Komt een vrouw bij de dokter. Het boek heb ik ook gelezen, en heb het halve boek doorweek gehuild :o

Fijn dat Fari weer beter is Marloes!
Jammer van je balken Caroline!
Mooie foto's Lotte!!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:41

Hé wat leuk Snoekiej, ik ga vanavond misschien ook naar die film ;) . Ga jij in Leiden of in Alphen?

@Epona: :)) Nou he, echt een paradijs is het daar. Ben ook erg blij met die foto :) .

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:56

Helaas is Fari toch nog niet beter. Vanochtend leek ze fitter maar is ze nu helaas niet meer. Raakt haar voer nog niet aan :n

Lotte; superfoto's zeg :))
Snoekiej; foto is van Gorssel toch? Gaaf hoor!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:59

Arme Fari :\ .. Ik merkte dat het bij Wo ook nog een paar slijtdagen nodig had, ze was echt heel erg moe... Ik hoop dat Fari zich gauw weer wat beter gaat voelen. Enig idee waar het door komt?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:20

*zet thailand op haar reis verlanglijstje* :D

Ik kan mij ook herinneren dat wanneer mijn paard lichte koliek had, het toch ook enkele dagen duurde vooraleer hij zich weer 100% (leek) te voelen.

Snoekiej, is idd een supergave foto! Ik vind dat je daar helemaal niet zou zeggen dat Vorstin maar een klein paardje is, ze toont er precies 1m70 :D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:22

Ik heb zelf geen flauw idee eigenlijk. Een tijdje terug heeft ze haar kies ontstoken gehad, daar is een vrij heftige AB-kuur voor gebruikt die volgens de DA ook invloed kan hebben op de spijsvertering. Maar het was volgens haar ook al weer eigenlijk te lang geleden daarvoor..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:28

@ Lotte, ik ga in Leiden!
@ Marloes, wat rot Marloes. Sterkte :(:) De foto is inderdaad van Gorssel!
@ Epona, grappig :D Ze is op de keuring 1,61 gemeten, maar volgens mij is ze net iets kleiner!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:30

Hmmm.. misschien toch iets van een pro-biotica kuur geven?

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:31

Balen van Fari malloesje :(:)

Lotte en Shanouk: ik ben woensdag naar die film geweest. Heftige film. Maar wel mooi. Tip: neem zakdoekjes mee :o

Ik heb net even springlesje gehad. Instructeur was eigenlijk erg druk, daarom is de les van 1x in de 2 weken springen even stop gezet. Maar aangezien ik toch echt wel merk dat ik een springles mis hadden we hem even gebeld en hij wou wel even helpen. En het ging super fijn. Het zijn net die kleine tips die zoveel doen. Sofie sprong gewoon echt heel goed. En afgelope dinsdag zag ik het even helemaal niet meer zitten :\. Ze is zo voorichtig, en afgelope wedstrijd deed ze 2 galopsprongen in een dubbel waar er maar 1 in moest. Afgelope dinsdag wou ze dus helemaal geen dubbel meer :=. En vandaag ging het alsof het nooit anders is geweest :+ :D.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:32

Iig behoorlijk balen, heb de DA al proberen te bellen, maar ze neemt nog niet op.. Ik wacht even af anders bel ik een andere. Heb iig concours as weekend al afgemeld (jammer want had er zin aan)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:44

Ik heb net van een zeer vroegtijdige sint de Wii gekregen (samen met mijn broer) *\o/*

Ga nu slapen want ik heb morgenvroeg dressuurles!
Hopelijk is het morgen al wat beter met je Fari, marloes ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:39

Goedemorgen!

Malloesje, Hoe gaat het nu met Fari? Had je de DA nog te pakken gekregen?
Snoekiej, Hoe was de film. Waren de zakdoekjes van Lotte nodig?
Epona, Altijd leuk, zo'n sint!
Kim, Fijn dat ze springles zo goed ging.

Gisteren was mijn paard naar de hoefsmid geweest. De staleigenaar vertelde dat hij was gebeten en de hoefsmid getrapt. Achteraf was dat een grapje.... Haha :+

Hij stond op mt 2 van ijzers. Zijn hoeven waren naar de ijzers toegevijld door de vorige hoefsmid. Mijn eigen hoefsmid heeft er nu mt 4 onder geslagen. Dat is nog al een verschil. Nu moet ik met grote springschoenen rijden om het aftrappen van ijzers tegen te gaan, totdat hij gewend is zulke grote voeten te hebben!

Gisteren heb ik er voor het eerst op gezeten bij ons op stal. Ik weet niet wie het spannender vond, hij of ik (waarschijnlijk ik :D ). Het zadel ligt nog niet optimaal. Gelukkig komt de 16de de zadelmaker. Ook is de singel en de frontriem te klein. Ik ga zo maar even naar de winkel. Vanmiddag ga ik kijken voor een paardentrailer..nee hoor, ik heb geen gat in mijn hand