EvelienH schreef:Sim, dat is mij in ieder geval altijd verteld, of het echt zo is geen idee. Het klink wel redelijk logisch maar elk paard is anders

Klinkt ook wel logisch, maar gaat niet altijd op denk ik. Ieder paard is iid verschillend. Mijne is wel voorzichtig en net als die van Tientjeh een kleine galop dus goed de passen uitmeten is wel essentieel. Maar met vroeg af gaan bedoel ik dan dat je eigenlijk nog 1 galopsprong kunt maken, dan gaat die van mij echt niet vroeg af, dan doet ze keurig die galopsprong er bij!
EvelienH schreef:Ik denk dat als een paard vermogen heeft en de afstand niet helemaal klopt hij het sneller oplost door op groot te gaan dan een paard met minder vermogen.
Veel te groot is meestal geen fout van het paard maar van de ruiter, net zoals veel te dicht lopen.
Dit is wel van invloed inderdaad, maar er zijn ook paarden die het heft van de ruiter overnemen en gewoon gaan wanneer het ze uit komt. Toen ik mijn volbloed net had gebeurde dat regelmatig. Naarmate ik meer de controle kreeg, ging ze niet meer een galopsprong te vroeg.
bianca1980 schreef:tja....ik vind het niet logisch klinken, want je hebt groot en "te groot", dus daar zit nog wel een grijs gebied. Te dicht op een hindernis vind ik niks over het vermogen van een paard zeggen er zit nl ook nog een ruiter op. Te kort maakt het echter wel heel moeilijk om nog omhoog te "kunnen" komen.
Te groot lijkt mij dat je dat ook NIET moet hebben wanneer het een stuk hoger word, je verplaatst de parabool van het paard juist naar veel vlakker en mist kracht bij de afzet...?? maar ja....als een proffesional mij kan overtuigen met zijn argumenten waarom iets zo is.......wie ben ik dan.......

Bianca, mijn paard kan in een B parcours wel makkelijk omhoog komen als ik dicht rijd. Niet dat het er mooi uitziet, maar ze doet dat wel met gemak. En ze gaat ook wel een keer wat groter, maar dus niet als er nog makkelijk een galopsprong gemaakt kan worden.
JN, je bent echt een brokkenpiloot! Je hand, voet en nu je heup!
Gefeliciteerd met je wp in het L Margriet! Balen van die hagelbui.
Lekker geslapen Snoek. Heerlijk he zo lekker uitslapen zo nu en dan. Maar tot 13 uur red ik niet meer hoor!
Fijn dat je training zo beviel Noor en Tientjeh! Leuke foto's van OK ook!
Zo, ik ga naar Sim.