[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:17

@neesa: ja idd. Heb nu echt gemerkt dat zonder dus niet gaat bij hem. Zal ook niet helpen dat hij atactisch is denk ik. Die achterbenen zijn toch wat minder dan bij een ander paard. Inderdaad druk programma! Maar doet ons allebei goed :)
@percy: sorry hihi! Maar het was inderdaad wel erg lekker ;). Hoe zit het met jou? Al op je paard gestapt? Of was dat volgende week pas?
@oliefanter: dank voor het mooie compliment! We vinden het allebei ook heel erg leuk! Ik zal eens het verschil in uitstraling laten zien als ik weer een keer een mooie dressuur foto heb. Dan toont hij amper, terwijl met springen en cross hij zich 2x zo groot maakt :D
@mette: lastig hoor! Ik zou toch even goed met je moeder overleggen wat de opties zijn, in de wei staan kan echt prima!!

@hier: vanmorgen weer een lekkere springtraining gedaan. Tot de 95 cm opgebouwd en ging perfect :). Dus dipje is echt weer over. Volle vertrouwen in ons kunnen voor zaterdag!
Ben wel nieuwsgierig hoe jullie een spring training opbouwen trouwens. Ik rijd meestal 10 min los, stappen draven en galopperen met lange teugel om rug te rekken. Daarna 10 min losrijden over een laag kruisje, en dan pas omhoog bouwen. Dan spring ik een aantal keer diverse lijnen en ga weer stappen met lange teugel. Dat doe ik een keer of 3 voor ik echt even doorga met springen. Dan rijd ik 5-10 min continue door tot ik voel dat hij moe wordt ( dan krijg ik ook vaak achterbeen fouten). Als hij echt moe is pak ik nog 2 makkelijke hindernissen en dan stop ik.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:49

Fijn dat je tenminste nog sorry zegt Madelein :D
Blij dat je weer door je dipje heen bent en weer hoger kan springen! Heel veel succes zaterdag!

Hoop dat jullie tot een oplossing zijn gekomen Mette. Toen wij Daimler kochten was de stal ook nog niet af, heb toen een aanbetaling gedaan en de stalling daar betaald.

Springtraining opbouwen, dat moet ik [naam] eens vragen. Ik reed vroeger een half uur los voor ik begon met springen maar wat we vroeger dachten dat goed was is niet altijd meer heel actueel.

Had vandaag een lange rit. Was om 12.00 uur vertrokken met heel weinig diesel in de tank maar niet erg want ik kom dan langs een hele goedkoop tankstation. Jammer maar helaas, was de weg afgesloten. Toen ik eindelijk bij een tankstation aankwam gaf mijn auto aan dat ik nog 17 kilometer kon rijden. Zweet stond op mijn handen toen ik de pomp bereikte :+

14.00 uur was ik op de manege, geen kind te bekennen. Bleek ze met een groepje op wandeling te zijn. En mij had ze verteld dat ik echt, echt, echt niet later mocht komen. Stond ik daar te wachten :D

Alles ingeladen en opgeladen en de man weer ontmoet die Daimler wil hebben maar hem verteld dat het niet door gaat. Vond hij wel jammer maar hij wenste ons succes met hem.

Terugweg was dik 2,5 uur, wel met een stop bij een supermarkt, maar voornamelijk door opstoppingen. Was wel een beetje moe bij thuiskomst.

Morgen weer een nieuwe ronde, nieuwe uitdaging.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:46

Inmiddels een tussen oplossing gevonden, gaan hard op zoek naar een goedkope stal maar hij mag een aantal dagen bij de buurman staan. Heeft zelf tientalle paarden en heeft nog een stal over.. Staat ie wel alleen maar ik haal hem elke ochtend om 7 uur op en zet hem bij ons in de wei, is niet anders. Zal morgen een foto plaatsen als ie er is!

Weet alleen nog niet hoe ik hem kennis laat maken met epke ;p

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:06

Sanne, ik heb niet echt bewuste opbouw. Bedenk wel van tevoren wat ik wil doen (in uitjes, lijntje of parcoursje) Verder kijk ik hoe ze is, als t goed is en ik heb gedaan wat ik wilde doen stop ik. (los)rijden doe ik normaal. Ik zit er niet zo lang op, dus kan dan niet superveel doen. Als ze braaf is en springt is het goed voor mij nog.
Percy, aardig ritje. Volgens mij zijn jullie nu op Maarsbergen. Hoe was het? Mooie cross en mooi terrein hè.
Mette, ben benieuwd. FOTOOOOOO

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:04

@Mette: wat super!!! Top!!
@Thia: Ja als ze zo jong zijn is je training natuurlijk anders.

Wij zijn klaar voor ons BB springen debuut morgen! Leuk! Zie net op de startlijst dat ik ook bij de B sta. Bijzonder... Heb net bedacht dat ik misschien wel gewoon de B ook start als het rondje BB goed gaat. Ik sta echter alleen maar voor 1 parcours in de B, krijg je dan wel een wp mocht je foutloos en voldoende stijl rijden? Of moet je dan echt 2 parcoursen rijden? Dat vind ik te veel voor Eddy namelijk

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:53

Winstpunt krijg je voor één parcours. Rij je er twee dan zou je er ook twee kunnen halen tenzij het tweede een progressief is want daar kan je geen winstpunten voor krijgen.
Zou er gewoon voor gaan Madelein.

Wij zaten vandaag inderdaad in Maarsbergen en lang ook :D Halfnegen vertrokken, tien uur daar.

We hebben aangemeld en zijn de cross gaan lopen. Inderdaad een hele mooie cross maar heb ze nog nooit zo streng meegemaakt bij het verkennen. Je moest veel tussen touwtjes lopen en kon dan niet bij de hindernissen. Daarna parcours moeten verkennen door te zien hoe anderen sprongen want er waren geen momenten ingelast om het parcours te verkennen. Op zich niet zo erg.

Parcours ging foutloos gelukkig. Bij de dierenarts had hij een hartslag van 60 dus perfect. Kwam Rob Janssen nog tegen, babbeltje mee gemaakt. Hij herkende Daimler nog van de training vorig jaar, wist zelfs zijn afstamming nog. Hij vond een goed springpaard niet te goed voor de eventing maar juist een goede levensverzekering :D

Daimler werd wel heel erg blij toen hij weer crosshindernissen zag. [naam] had de grootste moeite om hem te houden. Ze was bijna aan het eind toen ze nog een minuut over had dus die heeft het laatste stuk zo langzaam mogelijk afgelegd. Zo kwam ze maar 9 seconden te vroeg aan, foutloos en wel, hij had een hartslag van 72, dus weer netjes want het schuim stond er op.

Ze zat tussen de prijswinnaars met een vijfde plaats dus was ze super tevreden.

Volgende maand start ze weer in Maarsbergen maar dan L.

Waren pas kwart voor zeven thuis dankzij file's. Heb de afgelopen dagen wel heel veel uren in de auto gezeten en is toch altijd wat intensiever als er een trailer met paard achter hangt. Wel een mooie start van het seizoen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:08

Ja precies, ga ik ook doen denk ik. Wacht even af hoe hij door de BB gaat. Maar de verleiding is erg groot om door te gaan dan! Zit alleen 1.5 uur tussen dan, das wel een nadeel. Maar ach, ook te wel doen.
Er staat nergens bij of het een progressief parcours is... Staat alleen b stijlbeoordeling.

Jeetje wat irritant dat het parcours lopen zo slecht geregeld was. Met name voor de jonge paarden is het voor de ruiter wel fijn om ijkpunten te hebben hoeveel galopsprongen het is tot de sprong. Maar goed om te lezen dat het zo goed is gegaan! Super!!
Nu lekker uitrusten het weekend. Is inderdaad altijd intensief met de trailer rijden. Je let toch extra op, en moet veel meer op anderen letten dan anders. Je bent zo afhankelijk van je mede weggebruikers.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:29

Ach, anderhalf uur is niets als je het met eventing ogen bekijkt :D
Als de BB goed gaat zou het mooi zijn als je een fijn rondje B kan rondspringen.

Was inderdaad wat vreemd dat je niet van hindernis naar hindernis mocht lopen. Sommigen wel maar anderen moest je van een, soms flinke, afstand bekijken. Weet niet of het er iets mee te maken heeft dat het door militairen georganiseerd wordt maar wij hadden het nooit meegemaakt. Het is toch fijn om de bodem en de aanrijroute te kunnen bekijken.

Ook wat vreemd dat ze vijf groepen deelnemers hadden maar er niet voor de start van een volgende groep een momentje was gepland waarin je het parcours kon lopen. Het was wel heel overzichtelijk maar wel een beetje vreemd. De prachtige omgeving en mooie hindernissen maakten de ongemakken gelukkig wel goed.

Die mede weggebruikers zijn inderdaad af en toe het meest vervelend. Probeer altijd in te schatten wat ze wel of niet gaan doen maar zeker met file rijden zijn sommigen gewoon zwaar irritant. Bij file's die nogal wisselen van snelheid hou ik graag een behoorlijke afstand zodat ik niet ineens in de remmen hoef maar dan heb je altijd van die idioten die voor je schieten en dan in de remmen gaan. Vandaag gelukkig maar één idioot :) Het was wel stikdruk op de weg. De andere kant op was er een flink ongeluk gebeurd dus dat gaf ook nog eens een kijkfile.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:34

Sjaak is er!! Internet ligt er compleet uit thuis dus uitgebreid verslagen fotos komen morgen!!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:00

Ik heb gister ook even een half uurtje bij Maarsbergen gekeken omdat ik een nieuwe bp nodig had. In dat half uurtje heb ik er enorm veel zien stoppen of vallen bij die hindernis vlak voor de waterbak. := :=

Ik begreep van de leiding dat die hindernis daarvoor (nr 8?) er ook veel weigeringen waren? Gelukkig geen combinaties gezien die zich bij het vallen bezeerd hebben! Complimenten voor iedereen die mee deed! :j /3

Wel echt een prachtig terrein zeg! +:)+

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:04

Even een foto via mijn mobiel, internet nog steeds eruit..

Afbeelding

Hi is heel braaf, wel kijkerig maar niet schrikerig! Gaat super met zn 3 op de wei, geen gedoe :) ga straks voor t eerst rijden!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:17

@Percy: Ja lijkt me wel fijn! Hij kent het parcours dan, dus de kijkerigheid is er dan af als het goed is. Ik kan alleen niet blijven wachten op mn protocol van de B, maar morgen is ook een wedstrijd dag daar, dus vraag wel of ik het morgen kan halen. Moet vanavond naar de verjaardag van mn schoonmoeder.

Ja idd sommige mensen denken echt niet na. Mensen die je er niet tussen laten bij het invoegen, ook van dat fijne volk. Kan daar zo kwaad om worden!

@Mette: Wat een super leuk dier!! Veel plezier!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:28

Weten jullie hoe dat zit met een startpas aanvragen? Ik zit bij een ponyclub maar daar kan ik toch niet met een paard? Want als ik moet kiezen welke pas ik wil kan ik alleen startpas pony.
Hij is een beetje groot maar met een trapje lukt het prima! Hij staat mooi stil en als je zegt sjaak kom hier dan doet ie zn koppie naar beneden :) Moet alleen even overschakelen van C pony naar paard haha want ik rijd ze nog allebei..

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:41

Knapperd Mette!
Als je een startpas voor een paard wil moet je zijn aangesloten bij een rijvereniging voor paarden. (Kan ook alleen naamlid, dat kost niet zoveel)

Madelein succes :D

Percy wat goed gedaan in Maarsbergen!

Ik ga straks cross lopen... ben al helemaal misselijk voor het springen morgen. Maarja eens moet de eerste keer zijn moet het gewoon doen zodat ik zelf vertrouwen krijg. Cross ben ik nog niet zo bang voor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:33

Gefeliciteerd Mette, lijkt een knapperd maar de deken ontneemt deels het zicht ;) Hoe hebben jullie het nu met de stal opgelost?
[naam] had een E-pony maar die moest altijd heel erg omschakelen van pony naar paard. Van C naar paard is helemaal een groot verschil.

Ben benieuwd hoe het is gegaan Madelein!

Inderdaad, die mensen die je niet laten invoegen of van baan verwisselen grrrrrr. Je kan nu eenmaal een auto met trailer niet even snel van baan laten veranderen.
Gefeliciteerd met je schoonmoeder.

UK_eef: wij hebben ook een tijd bij de waterbak zitten kijken want [naam] zat in groep 3. We moesten wachten op de prijsuitreiking en hebben groep 4 en 5 zien springen. Er hadden er inderdaad heel veel weigeringen op de waterbak en op de hindernis daarvoor, de boomstam. Dat kwam omdat de waterbak opeens opdook op het moment dat het paard bij de boomstam aankwam.
Paard van [naam] had terwijl hij over de boomstam sprong ook even een uuuuh momentje maar liep wel braaf door.
Wij hebben er wel iemand hard zien afvallen. Die had haar enkel dubbel geklapt dus die kon niet meer op haar paard.

Hindernis 8 is inderdaad heel veel op geweigerd. Misschien door de felgekleurde bloemen op de hindernis? De groep waar [naam] in zat was de best presterende groep. Meer dan de helft was daar foutloos in het parcours en de cross.

Inderdaad een pracht terrein. Vond de stallen daar zo leuk. Dacht je dat je langs een woonhuis liep, zag je opeens een paard in zijn stal staan :)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:44

De buurman had nog een stal over, staat ie wel in zijn eentje maar wel binnen en hij kan er lekker in liggen.. Inmiddels hebben wij een schuur waar volgende week een stal inkomt. Dan staat ie lekker thuis! Nu rijd ik hem elke ochtend voor school naar de wei en om 8 uur gaat ie weer richting de buurman..

Klein drafje:
Klein drafje

Hier stond ie een minuutje op de wei
View My Video

En zijn droge hoofd :D
Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:41

Ooooo ik ben zo trots!! Springen ging echt super goed! Rondje BB 1 weigering, maar bij opnieuw aanrijden gelijk weer gesprongen. Verder foutloos.
Rondje B dus toch gedaan, en gelukkig maar! 1 balk en 58 stijlpunten ( zo laag omdat ik een aantal keer niet goed mee kwam boven de sprong) dus als het goed is 1 winst toch?!
Hij was wel enorm heet, wat ik in de B wel spannend vond. Maar wel gelijk over mijn oxer 'angst' heen want stonden er 4 in :). Ik bleef een aantal keer te lang wachten met de verlichte zit, vandaar een 5,5 voor houding en rijstijl. Maar alsnog voldoende ;).
En Ed had het niet beter kunnen. Echt super trots op ons dat we dit gedaan hebben!
Heb een aantal mooie foto's, maar moet nu gelijk naar een verjaardag, dus die houden jullie tegoed.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:00

toch even snel geupload:
BB:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

B:
De hindernis hiervoor had ik hem onbedoeld flink in zijn mond getrokken doordat hij zo maf sprong, vandaar hier even losgegooid...
Afbeelding
Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:56

schrik me nou trouwens rot door iets wat mijn man zegt. Als er uberhaupt een barage was geweest had ik die niet hoeven rijden met 4 strafpunten toch?? Ik heb nu toch gewoon een winstpunt gereden?!

Edit:
Vind dit op de wiki, dus heb gewoon winst dus! *\o/*
Winstpunten
Het behalen van een winstpunt in het springen wordt bepaald door het aantal strafpunten dat je behaalt in het eerste parcours. Een eventuele barrage telt dus niet meer mee! Alleen in 'gewone' springwedstrijden en wedstrijden in 2 fasen kunnen winstpunten gehaald worden. Daarbij geldt als extra regel in een 2-fasen wedstrijd dat het resultaat in de 2e fase telt voor de winstpunten.
Klasse BB:
Geen winstpunten te behalen
Klassen B en L:
foutloos parcours en voldoende: 2 winstpunten
1 tot en met 4 strafpunten en voldoende: 1 winstpunt
In het B en L springen wordt er dus een beoordeling van de wijze van rijden in het parcours gegeven, zie hiervoor stijlbeoordeling.
Klassen M en hoger:
foutloos parcours: 2 winstpunten
1 tot en met 4 strafpunten: 1 winstpunt

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:01

Super Madelein! En blijf het maar zeggen, wat een prachtige kop zit er op dat paard van jou! <3

Mette leuk!! :D

Nou cross vanmiddag gelopen. Leek me goed te doen. Springparcour was ook niet heel lastig, dus gewoon rustig en normaal gaan rijden en dan zou het goed moeten komen. (Makkelijker gezegd dan gedaan heb al een week buikpijn als ik er aan denk haha)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:02

Barrage rijd je alleen als je foutloos bent inderdaad! Je hebt inderdaad 1 winstpuntje :)
Die oxer vind ik wel behoorlijk hoog staan, of ligt dat aan mij? Waar je hem los gooit

Ik heb zelf heerlijk met epke gereden, zijn weer klaar voor het L denk ik dus 26 april gaan we dat eens proberen. Dan gaan we proberen goed rond te komen en snelheid laten we dan maar even. :D
Ga donderdagavond springwedstrijdje meepakken in Olst waar steffentrofee ook was en volgende week zaterdag eerste buiten concour weer in Twello!

Heb morgen les met sjaak en als het goed is komt hij volgende week thuis staan, stal is dinsdag klaar!

Rianne je gaat naar markelo toch morgen?

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:06

Volgens mij is het gewoon een meter dus niet extreem hoog voor de B.

Jep naar markelo potdijk!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:06

Oh god hahaha dan weet ik niet of ik met sjaak wel ga springen xD

Helaaas moet mama werken dus kan ze me niet brengen anders kwam ik kijken!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:11

haha thanks Rianne! Ik moet zeggen dat ik veel complimenten over hem heb gehad vandaag... :o Was een fotograaf bezig ( zijn niet deze fotos trouwens, die heeft manlief gemaakt) en die was helemaal gek op Ed. Schattig!

Leuk morgen crossen! Succes!!

@Mette: Top, 1 punt ben ik heul blij mee voor onze eerste wedstrijd! En nu mogen we sowieso in juni de cross officieel starten :)
Die oxer zou een meter moeten zijn, maar heb het idee dat het varieerde tussen de 90 en 1.10. Er zaten forse sprongen tussen, maar ook beduidend lagere. Misschien hebben ze dat gedaan omdat dit voor een competitie was? Gaat over 3 wedstrijden, beste in 4 parcoursen wint.
En tuurlijk ga jij lekker springen! Zoals je hier gelezen hebt zat ik ook enorm te klooien met die meter. Torenhoog vond ik het. Ik was ook goed zenuwachtig toen ik moest beginnen. Maar viel me enorm mee! Ik zat Ed een aantal keer in de weg omdat ik niet goed mee durfde, maar aan het eind van het parcours was ik dat kwijt. Gewoon langzaam opbouwen, dan kom je er echt wel!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:12

Welke cross ga je rijden? :)

Ach we zien het wel, gaan binnenkort oefenspringen want ik weet niet eens of hij wel springt xD