[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 07:56

Lrv heeft geen dure jury’s dat zijn de mensen van de club, net zoals de hindernisrechters, etc..

De jury’s voor de vlp zijn het natuurlijk ook goed gewoon. Bepaald bedrag per dag, overnachtingen etc:.. kost allemaal geld

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:54

even H.erwig hier kopiëren:
Het inschrijfgeld komt bijna volledig naar de organisator en gaat nu ook met 10 euro om hoog in 2018. Toch kunnen veel organisatoren zonder sponsors er niet aan uit. Het prijzengeld moet er af, rode kruis 1200 euro, Jury 90 euro per dag per persoon, rekencentrum, dokter, dierenarts, parcours bouwen, grondwerken,huur toiletten, dressurringen,gronden.... en zo kan ik nog lang door gaan. Aan het einde van de wedstrijd houd je dan 0 euro over, en de ruiters maar klagen.Dit maakt voor ons dat de investering voor de ruiters voor mij nog niet hoog genoeg is. Ik weet dat er een organisator is die 5000 euro voor de huur van de gronden moet betalen. Dat is het inschrijfgeld van 150 ruiters zonder het prijzengeld er af te trekken.

rode kruis, dokter, dierenarts, grondwerken, toiletten... zijn toch kosten die ook binnen lrv moeten gemaakt worden?
huur dressuurringen kan je binnen vlp ook al ondervangen door ook kegels te zetten voor de lagere reeksen, denk niet dat iemand hier echt bezwaar tegen zou hebben? Bv enkel nog voor M en Z een echte ring?
Binnen Lrv zijn er blijkbaar wel genoeg vrijwilligers te vinden, dan moeten ze bij vlp de prijs maar omlaag doen ipv steeds verhogen en dan ook de verplichting invoeren dat je bv 3x per jaar 'iets' moet doen > ofwel jijzelf, ofwel iemand die jijzelf aanbrengt. Als hiermee de kosten dalen om te rijden, kan je als ruiter bij wijze van spreken nog een 18-jarige zoeken die je €50 geeft om jouw plaats in te nemen als hindernisrechter of schrijver. 18-jarigen babysitten ook voor dat geld, dus dat kan het probleem niet zijn.
Je blijft met de jurykost zitten, dat is waar en daar betaal ik dan ook graag voor via het inschrijfgeld, is oa een reden dat lrv in zijn huidige vorm mij minder aanspreekt.

Het feit dat mensen klagen, eerlijk, als je €200/jaar betaalt en €40/50 per wedstrijd per paard, dan heb ik ook bepaalde verwachtingen. Als ik bv LRV lid zou zijn en maar €5/wedstrijd betaal, dan ben ik akkoord om op een patattenveld te rijden. Als ik €50 betaal, dan heb ik ook hogere verwachtingen.
En volgens mij wordt er binnen LRV veel minder geklaagd, net omdat het zo goedkoop is, dan heb je ook weinig recht van klagen. Je kan dan wel op 'het systeem' zagen dat je bloemen moet verkopen of weet ik het, maar dan zaag je niet over een wedstrijd tegen een organisator.

M.a.w. nogmaals, het VLP gaat zich dringend eens achter de oren moet krabben want gewoon elk jaar duurder worden, gaat niets oplossen, integendeel.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:22

Ik draai er mijn hand niet voor om om eens vrijwilliger te zijn. Heb nog bij de jumping jury gezeten als secretaris. 'k Vond dat heel plezant om te doen. Zou ik gerust ieder jaar willen doen. Schrijver riskeer ik niet te zijn door m'n auditieve beperking. Hindernisrechter in de crossen van Waregem wil ik ook wel doen maar laatste jaar hadden ze geen meer nodig precies ofwel kon ik toen net niet.
Maar het is wel zo dat er iets moet gebeuren ipv continu de prijs opslaan. Inschrijvingsgeld vind ik 'meevallen'. Je krijgt er wel 3 disciplines voor... (als alles goed verloopt natuurlijk) Maarja die dure licentie en weinig aanbod is een feit. Dressuur en jumping van hetzelfde niveau heb je met een licentie van 75 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:49

Ik ga even voort op het stukje van H.erwig:

De kost is €90 per persoon per dag. Stel, je hebt 10 juryleden nodig, dan is dat €900 aan kosten voor 1 dag! Bij de LRV wordt er van alle clubs verwacht dat zij met regelmaat bij elkaar gaan jureren. Die juryleden en schrijvers, dat is gratis. De organisatie voorziet een hapje en een drankje, maar wat ze daar onderling onder verstaan is ook weeral eh... discutabel. Maar 't is in ieder geval wel al €900 onkosten minder voor die ene dag.
De kwaliteit van juryleden: daar heb ik soms ook mijn twijfels bij, eerlijk waar. Binnen onze club zijn er personen die de opleidingen tot ZZ hebben gevolgd binnen LRV én tot niv. 2 bij VLP, en ook bij beide instanties jureren. Ikzelf heb de "opleiding" tot L2 al gehad met diploma, ik start deze maand die tot ZZ en ik sta voor 2018 aangemeld om de opleiding tot niv. 1 te doen. Hoewel ik maar B rij, moet ik zeggen dat ik tot nu toe meestal wel akkoord kan gaan met mijn protocols en de punten, en dat ik ze toch gelijklopend vind met de VLP. Het enige wat ik bij lrv wel mis, is commentaar. Je kan dus zeker ook kwalitatief goede jury's hebben zonder je blauw te betalen.

Rode Kruis: wij hebben geïnformeerd vorig jaar ivm onze tussenwedstrijd. Dat kwam op €700/dag, incl. ambulance. Wij hebben dat opgelost door als club een EHBO-BSL te volgen (ik heb tot ASL ivm mijn werk), en een private verpleegkundige een halve dag in te huren. Deze dame heeft ook onze volledige EHBO-koffier nagekeken en aangevuld waar nodig. Ambulance was er niet, aangezien we op 5min van een groot ziekenhuis met 100 en MUG-dienst zaten. Voor Leuven waren wij daarmee ruim in orde. Er moet EHBO + verbandkist aanwezig zijn op het terrein, maar voor zover ik weet is dat geen verplichting dat dat via het RK gaat. Geschoold personeel is voldoende. Scheelt ook weer €700 op de factuur.

LRV werkt specifiek volgens het systeem "goedkoper sporten door wederkerigheid". Je weet dat dat van jou als lid verwacht wordt wanneer je je aansluit.

Als ik me niet vergis is de LRV oa niet gefusioneerd met de VLP omwille dat dan voor LRV alle prijzen omhoog zouden gaan. En dat wilden ze niet.
Die weigering tot fusie maakt wel dat de VLP nu alle overheidssubsidies krijgt wat betreft ruitersport, en de LRV is die kwijt. Ja, ons lidgeld is dit jaar omhoog gegaan van €60 naar €76,50. Maar onze proeven blijven even duur (of goedkoop, hoe je wil) en ik heb al een aantal keer op hele toffe terreinen mogen rijden. Dan help ik met plezier mee als vrijwilliger hoor.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:10

LRV is een no go met de club in de buurt. 'k Betaal dan liever wat meer bij de VLP. Ivm de crossen spreek ik er mij niet over uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:27

Da's wel een feit Hanne, ik zit op dat vlak bij een hele goeie. Soms hoor ik ook eens verhalen langskomen van andere clubs en denk ik bij mezelf "je hebt het getroffen" en wrijf ik in mijn handjes. Maar net omdat er zo weinig verplichtingen zijn waar ik zit, doe ik graag eens een extra stapje bij als ze het kunnen gebruiken.

Door de VLP goedkoper te maken wordt de sport ook weer toegankelijker vermoed ik. Wanneer je allemaal samen als ruiters, juryleden, organisatie, clubs, sponsors... je schouders onder de sport kan zetten, dan wordt het (hopelijk) weer meer een "wij"-gebeuren ipv "ikke en de rest kan stikken". Nu zitten er zoveel dingen allemaal apart in hokjes.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:31

Ik heb ook geen probleem met inschrijvingsgeld van €50-€60, net omdat een eventing organiseren zeer intensief en duur is. Maar ik heb wel een probleem met een dure licentie (zou het dit jaar weer opslaan??) als vlp er niet in slaagt om ook een voldoende ruim aanbod te bieden aan wedstrijden.

Er zijn vandaag nog crossen die vroeger OCC organiseerden. Ze doen dit niet meer, maar ze geven wel nog steeds een vrije cross. Ok, het werk is idd minder voor uitsluitend cross ipv eventing, maar bij een eventing kruipt het meeste tijd, geld en vrijwilligers net wel in die cross, en dat blijven ze wel organiseren (denk aan h.eusden en z.wijnaarde).
Dus dan blijft toch mijn oorspronkelijke vraag waar ze op FB nu beetje rond zitten te praten: waarom organiseren die organisatoren wel een vrije cross en geen eventing?? Dat heeft niets te maken met het ontbreken van vrijwilligers, echt niet! Wel met gebrek aan hulp allerhande vanuit vlp (nèh, nu heb ik het toch gezegd :P ). Ik weet van in H.eusden dat de organisator 3 mails moest sturen voor een vraag alvorens hij antwoord krijgt. Ik weet dat de TD op vrijdag om 16u (2 dagen voor de cross) kwam kijken om dan verschillende hindernissen af te keuren, alhoewel de organisator dus wel al weken op voorhand vroeg om al eens te bekijken met de TD of de sprongen die hij wou zetten, konden. Ik weet dat H.eusden een negatieve evaluatie had gekregen na hun laatste OCC dat er te weinig moeite gedaan werd om de cross aan te kleden. Maar allemaal achteraf...
Hoewel zeer laat, kon die TD op vrijdag ook die versiering aankaarten, dan konden ze nog wat bloempotten of weet ik het zetten. Maar nee, dat krijg je dan achteraf in een verslag te lezen...
En dit is eerstehandservaring, niet van horen zeggen!

En ja, de kwaliteit van die crossen is niet op niveau van een nationale, maar voor een OCC (beginnende ruiter) lijkt mij dit dik ok te zijn.

Maar als bv bij een H.erwig wel het grootste probleem zit in schooien naar vrijwilligers, dan los je dit dus nog steeds niet op door hogere inschrijfgelden te vragen, wel door je concept van vlp/organiseren te veranderen.
Ik denk dat er heel veel dialoog mist, zowel tussen organisatoren en ruiters, tussen vlp en organisatoren, tussen vlp en ruiter...
Zie maar mijn voorbeelden van h.eusden.
En wat zie je daar intussen? Enkel vrije cross, geen OCC en ze hadden in totaal op hun laatste cross +/- 220 starters, zonder bemoeienis/negatieve commentaar vanuit VLP, dus waarom zouden die mensen dan alsnog een OCC organiseren waar de opkomst aan ruiters bovendien veel lager is dan bij een vrije cross?

-O-

Hanne_SP schreef:
LRV is een no go met de club in de buurt. 'k Betaal dan liever wat meer bij de VLP. Ivm de crossen spreek ik er mij niet over uit.

Ik heb dezelfde mening, ik kies bewust voor VLP omdat ik liever meer betaal dan te gaan helpen/trainingen mee te rijden, simpelweg omdat ik geen tijd heb om zoveel dagen per jaar te helpen (1 of 2 dagen zou ik willen, maar niet 5x jureren, eetfestijn, bloemenverkoop en noem maar op).
Maar gaan we die keuze nog hebben in de toekomst?
We kunnen wel meer betalen, maar als er niet georganiseerd wordt, tja, dan kan je alsnog niet rijden hé...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:15

Ik geef ze in H.eusden groot gelijk Antonius, als het op die manier van vrije cross veel fijner is als organisatie dat ze dan geen OCC meer doen. Want daar hangen zowel voor ruiters als voor organisatie (een pak) kosten aan. Nadeel met een vrije cross is dat die buiten het officiële seizoen moet vallen.

Het is als ruiter en toeschouwer natuurlijk altijd heel fijn om op een supernette, prachtig aangeklede cross te vertoeven. Maar inderdaad, voor de basisniveau's... moet dat? Is het opdoen van ervaring, routine en bovenal een veilig parcours niet het belangrijkste? Moet dat echt allemaal compleet opgedoft staan? Ik zou het waarderen, maar het is geen vereiste. Ongeacht de discipline trouwens.

Waarom is het dan binnen de VLP zo lastig om vrijwilligers te vinden? In principe organiseer je 1x/jaar een cross. Dat is 2-3 dagen als club/organisatie druk in de weer zijn. Er moet toch een reden zijn dat die vrijwilligers afhaken.

Wat de verwachtingen/eisen per club zijn, da's wisselend. Bij ons is dat betrekkelijk weinig. Moesten ze dat nu gaan opdrijven naar verplicht les volgen, verplicht maandelijks jureren/schrijven, op alle evenementen van de club voltijds aanwezig zijn, koekjes/bloemen/taarten/weetikveelwat verkopen, dan zal ik ook afhaken. Ik wil veel doen, op voorwaarde dat het bij vragen blijft en niet bij eisen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:35

Varekaj schreef:
Het is als ruiter en toeschouwer natuurlijk altijd heel fijn om op een supernette, prachtig aangeklede cross te vertoeven. Maar inderdaad, voor de basisniveau's... moet dat? Is het opdoen van ervaring, routine en bovenal een veilig parcours niet het belangrijkste? Moet dat echt allemaal compleet opgedoft staan? Ik zou het waarderen, maar het is geen vereiste. Ongeacht de discipline trouwens.

Nagels met koppen slaan noem ik dat. Ik ben een complete newbie met een pony die het immens graag doet maar niet de capaciteiten heeft om hoger te gaan. Wat kan mij een opgedofte hindernis schelen, leuk, maar veiligheid staat toch voorop. Ik keek na Heusden zo hard uit naar een volgende cross/occ want ik genoot met volle teugen. Maar ik ben eigenlijk best teleurgesteld dat het zo gaat. Het zou toch mogelijk moeten zijn voor iedereen om hier plezier aan te beleven,meer dan 2 keer per jaar op een vrije cross?

Mijn nonkel zit in de eventingcommissie en jureert ook vaak, ook in het buitenland. Jammer dat er geen frequent contact is, anders zou ik dat zeker eens aankaarten. Maar het zou mij niet verbazen moest hij vinden dat ik niet op een eventing hoor, met mijn dikke koudbloed.

Gisteren eens na 2 weken een mini ritje gemaakt op dikkie gemaakt om een zadel te testen van een stalgenoot omdat ik die af en toe tweedehans zag passeren. Verdorie szg, er was enkel maar een gas op te vinden, ik heb daar 4 ronden rond die piste gegallopeerd, ongevraagd en ik kreeg hem niet terug, vrolijkheid alom. Nu nog 3 weken rust, oh god, ik hou men vast.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:11

even een kort antwoord: ik en mijn moeder gaan 2x per jaar helpen, geen trainingen, geen bloemenverkoop. That's it. 1x jureren in de zomer, 1x jureren of secretariaat in de winter. Dit is telkens een halve (!) dag. Je moet enkel de juiste lrv club treffen :P

Nog even een aanvulling: voor jumping en dressuur in de winter kan je voor 5€ per proef rijden in H*ulsterlo, Westdorpe,... Dat betaal je zelfs niet als je gaat oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:04

@ Florence: dat dus! Hier is het ietsje meer: 3 dagen eetfestijn, af en toe eens gaan jureren en dan dit jaar weer tussenwedstrijd dressuur en deze zomer ons tornooi. Dat zijn 3 weekends dit gans jaar. Is er iets dat niet lukt ivm werk of je bent op reis of familiefeest, daar doen ze niet moeilijk over. Tenzij je geen van alle 3 kan en dan ook nog moeilijk gaat doen om eens te helpen als jury/schrijver. Mij zien ze niet rap op een klusjesdag, maar dan wel op die 3 bovenstaande events. Op wedstrijd wil ik ook altijd wel voor iemand lezen als dat nodig is, en dat weten ze.
Het enige wat ik vierkant vertik (en wat gelukkig niet hoeft) is inderdaad gaan leuren om dingen te verkopen. Ik verkoop met alle plezier de kaarten voor het eetfestijn, dat wel. Vrienden en familie vragen elk jaar met regelmaat wanneer de volgende editie is omdat het altijd zo goed meevalt, daar heb ik eigenlijk geen werk aan :))

Vandaag les gereden en voor het eerst mijn zadel er weer op. WAT een verschil. Hier en daar nog wel eens beetje proberen foefelen maar het grote gezever met tegenstand, lostrekken, dwars zetten, dat is verdwenen. Ontzettend fijne stukken kunnen rijden.
Ga toch nog de TA laten komen omdat het op rechts wel lastiger is om echt fijn afgesteld te raken. Niet dat hij moeilijk doet, maar 't komt echt op de mm aan heb ik de indruk waar hij links veel makkelijker is. Hij leek op momenten op rechts met zijn tanden te klapperen tenzij ik echt alle druk eraf liet en hij stond na de les toen hij een koekje had gekregen de hele tijd te "sjieken", gapen en smoelen te trekken. Het is een dik jaar geleden, kan wel dat het nodig is en kmoet ze toch bellen voor mijn shetlander. Die zijn snijtanden moeten weer serieus bijgewerkt worden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 22:18

Zoals je zegt moet je de juiste club treffen.. maar uiteindelijk gaan die andere leden zagen waarom gij niet komt helpen op een of ander evenement.

Ik vind het nu wel duur worden hoor... ik kan evengoed via lrv starten dan is het lidgeld maar 80 euro + wedstrijd geld. Das toch wel 120, dat is dzn bijna 3 wedstrijden meer rijdne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:33

Gezaag is er altijd en overal denk ik, tenzij je een echt kleine club hebt.

Zowel lrv als vlp kunnen van elkaar leren. Meest interessante is als dat de sport betaalbaar houdt, van recreant tot topsporter, maar met organisaties die weer eer uit hun werk kunnen halen.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:37

Ik ben het eigenlijk ook wel eens met antonius. Uiteindelijk betaal je bij vlp veel meer en verwacht je ook meer service denk ik. Ik heb er ook zeker geen probleem mee om te helpen op wedstrijden. Maar zoals al gezegd als je zoveel moet betalen verwacht je toch ergens wat meer service dan bij lrv. Nu ik denk dat de discussie lang niet gedaan is zolang er niets aan gedaan wordt.

Ik had gisteren dressuur in Waregem. Het inrijden was absoluut niet naar mijn zin. Ze was erg nerveus en dan drukt ze haar rug weg en loopt ze niet vooruit. Nu heb Ik ze er redelijk doorgekregen net voorbij binnen moest. Gelukkig mocht ik ook nog een toertje doen in de ring waardoor ze niet kijkerig was. Al bij al had ik niet zo een slechte proef. Ze moest natuurlijk weer mesten en is uit galop gevallen. Waardoor ik ze moest bij tikken om weer i galop te gaan. En dan was er redelijk wat spanning. Uit eindelijk ben ik 4 de geworden maar alles lag heel dicht bij elkaar. Ik had 65,19 %, 3de had 65,32 2 de had 65,52 % en 1ste 67. 1ste was trouwens een pony van belachelijk veel geld.
Deze week nog eens het springen terug meenemen en zondag op jumping gaan.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:47

Het is geen evidente situatie. Ik zag dat ze nu wel iemand hebben aangesteld voor in de eventingcommissie? Ze weten wel dat er werk aan de winkel is.

Hoe gaat het hier met de wedstrijden? Ik zag dat Hanne goed gereden heeft met Luxor!

Ik heb een fijn weekendje gehad. Zaterdag springles met Iskander en erna nog een parcours 1.10 gesprongen met Colo. Hij bleef mooi rustig.
Zondag dan jumping gehad en met Iskander foutloos in de 5 jaarse en Colorado ook foutloos in 1m.
https://www.youtube.com/watch?v=6X-RoK2 ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=nnKcTW8 ... e=youtu.be

Vooral de manier waarop Colo nu rondbolt ben ik heel tevreden over! We zijn terug naar 1m gegaan omdat ik de laatste parcoursen in 110 niets meer had te zeggen, hij sprong gestresseerd en vloog rond in het parcours. Nu hebben we rust en controle. Ik blijf in verlichte zit zitten en rijd zonder sporen en probeer zo eenvoudig mogelijk te rijden. Dit is blijkbaar een goede methode voor hem :) Binnen 2 weken terug 1.10.

Ik zag trouwens dat ik nog steeds geklasseerd sta voor jumping mechelen (BK stu*dentriders) omdat ik in het begin van het jaar met Ferro punten heb gesprongen. Maar Ferro gaat tegen december nog niet aan het springen zijn. Misschien moet ik maar overwegen om Colorado klaar te stomen voor het 120. Het is een risico, hij springt goed nu en Mechelen zal wat te vroeg komen. Vorig jaar was dat een pittig parcours met driesprong, dubbelsprong en in totaal 15 hindernissen op korte lijnen. Anderzijds, het is een ervaring. Ik heb niets te verliezen....Behalve dat het voor hem teveel wordt en hij blokkeert, maar dat weet je nooit natuurlijk. Hij heeft wel in het verleden al behoorlijk wat 1.10 parcoursen gesprongen.

Jessol: leek hij nog te manken? Indien hij na 3 weken niet goed is zou ik wel eens een echo laten maken.

MF: dat is best een mooi percentage hoor! Welke proef reed je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:07

Kan je vriend geen advies geven over de haalbaarheid Florence? Denk dat hij zoiets wel goed kan inschatten.

Antonius heeft zeker gelijk dat je voor die prijzen degelijke, goed verzorgde en vooral voldoende wedstrijden mag verwachten. Deed ik ook toen ik nog vlp reed (in een ver verleden). Ik rij nu lrv omdat het voor mij persoonlijk meer voordelen heeft, en niet alleen op financieel vlak. Dat is voor iedereen zelf te bepalen wat doorweegt.

MF, toch nette score! Wie had je als jury en welke proef?

Ik moet het filmpje van Hanne nog bekijken. Internet is een ramp sinds we overgestapt zijn. Boel hapert meer dan wat anders.

Ik heb zaterdag wedstrijd. Vandaag les om de proef eens te oefenen. Les gaat hierna op een (heel) laag pitje. Zal 2x/maand clubles worden en dan tussendoor op zaterdag eens. Ondanks verlichting in de piste zie je als lesgever echt veel te weinig. Longeren is ook "mikken" om net op de goede plek te staan. Om alleen te rijden is het wel nog te doen.
De piste ligt nog stevig maar je moet er zonder waterdichte schoenen niet meer op lopen. Is bijna 1 grote plas. Als het zo nat blijft zal het ook rap gedaan zijn met piste werk,dan komen de plekken "drijfzand" weer opzetten.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:08

MF: goed gedaan!!

Florence, ik vind colo toch echt wel netjes springen hoor, moest echt kijken of het wel 1.10 was, want hij gaat erover heen alsof het 0.80cm is :D

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:31

Kan filmjes niet openen precies. Je kan het maar proberen Florence :J! Je heb nog beetje oefen tijd!

Het was echt een nette proef LMF :j! Veel paarden waren wel wat kijkerig in de paddock met die stormwind :+. Het was dan voor de meeste een verademing om binnen de proef te rijden :P.
Zij is al geschoren he? Ze is zo mooi zwart ipv van grijs! Lijkt of ze gewoon in haar zomervachtje staat.
Ja die pony heeft geld gekost, maar ze heeft de pony nog maar net 2 weken en meisje is 11 jaar :D. Ze rijdt echt heel netjes! Zij gaat mij dus normaal vervangen op FHE :)!

Ik had zaterdag jumping met winston! Leuk rondje gehad maar hij is jammer genoeg net zo voorzichtig :+. Still work to do.

Mensen die nr de opening gaan van VM zijn stal binnen twee weken?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:06

Madelene: dat parcours was maar 1m. Ik vond het wel vrij laag gebouwd, maar dat was omdat de oxers geen 1m breed stonden. Dat scheelt enorm!

Mijn vriend zegt dat ik het moet proberen :P Maar hij zegt dat misschien eerder omdat hij anders een paard van hem mag uitlenen aan mij. }>

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:12

Varekaj: Wat een verademing dat het protest veel minder is met het nieuwe zadel!

Mila: Proficiat Mila met je resultaat! Daar kan je toch wel tevreden mee zijn. Wel jammer van het mesten, de mijne heeft ook steeds de neiging om stil te gaan staan.

Florence: De filmpjes zien er goed uit! Een stapje terugnemen kan soms wonderen doen. Veel succes met de 1m10. Nee hoor, toen ik er opzat was er niets van manken te zien, het was enkel racemodus. :') Maar daarvoor was het ook niet echt manken, meer een onregelmatigheid, die pas kwam opzetten na een half uur werken, en vooral als ik hem dan oppakte, reed ik hem met losse teugel rond ging het wel oké. Ik zie er ook niets aan aan de longe, die pony is soms echt een mysterie. Wat hij wel nog steeds heeft is het zakken door zijn achterhand heel af en toe. Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga voor een Crassaerts zadel op maat, dus we gaan ons de komende tijd nog een beetje bezighouden van op de grond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:34

Is het dan niet eerder teugelkreupel? Kan dat niet direct uitleggen, heeft in ieder geval wel te maken met onregelmatigheid die komt opzetten op het moment dat je de teugels aanneemt.

Ik kan geen enkel filmpje deftig bekijken. Daarnet dat van hanne geprobeerd, na 10-15 seconden verbreekt de verbinding en herstart het gewoon en het blijft in die lus hangen. Iets op FB of youtube afspelen idem, duurt een eeuwigheid eer het geladen is en blijft dan meestal nog haperen tussendoor. Dacht eerst dat het aan de relatief oude laptop lag, maar het spelletje duurt nu voort op onze nieuwe tablet en mijn gsm.

@ Florence: een paard van hem lenen, kvind dat precies nog zo geen slecht gedacht }> Als je dan prijs rijdt kan je er samen misschien iets van doen haha.

@ PP: ik heb het overwogen, maar 't is een fiks eind rijden voor mij en al bij al ken ik daar geen kat. Ben wel enorm benieuwd hoe het er in het geheel gaat uitzien.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:49

Proef was niveau 1.1 jury was r.ia v.erminck. het was ook maar de eerste keer dat ik de proef heb gereden. In deze proef zit het wijken en dat was ook maar sinds vorige week dat ik hier echt op gewerkt heb. Tegen de volgende keer hopelijk een stuk beter voor het wjken.
Het meisje heeft inderdaad nog niet lang haar pony. Neemt niet weg dat het wel een goeie pony zal zijn :-) maar maakt ook niet uit.

Florence: wanneer moet je dan rijden in Mechelen? Ik ga op woensdag. Anders kom ik zeker supporteren. En kan je niet ergens eerst een 1m20 proef eens gaan rijden? Ik veronderstel dat het op de b piste zal zijn? Dan staat alles toch wat op elkaar en veel hindernissen in een geen al te grote piste. Wel leuk dat je toch nog geselecteerd bent.

Pp: leuk dat je weer een veelzijdig paard hebt om te rijden.
Ik ga mss wel naar de opening van Tielt.

Varekaj: veel succes met je wedstrijd. Wel jammer dat de piste waar je nu staat ook aan het verzuipen is. Is er geen beter alternatief in de buurt?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:30

Mooie ritjes Florence! Proficiat!

MF ook proficiat!

PP ook goed gedaan! **\O/**

Hier gemengde gevoelens van gisteren. Nogal nadeel mogen ondervinden dat men zich ter plaatse nog kon inschrijven. Proef 65 cm startte normaal om 10u en was eerst nummer 5 maar dat werd ook al heel stuk later. Mama zei dat ik pas om 10u50 de ring in ging. :\ Dat ze de ter plaatse ingeschrevenen achteraan de proef plaatsen zeg! Gevolg: Luxor zijn batterij was bijna leeg. Zat dus zeker half uur te lang op hem. Nu hij was minder schrikkerig en sprong niet veel hard, dus dat was wel goed. Eerste rondje een balkje en puntje voor tijd. Heb hem zoveel mogelijk in galop geprobeerd te rijden maar zat vaak verkeerd of viel nog in draf omdat hij teveel keek en zijn hoofd niet 100% bij had. Nu op dat vlak was ik wel tevreden. :) Een 8e plaats gehaald. Mama stond aan de rand van de piste en ze heeft gehoord dat er paar mensen klaagden dat de proef wat te technisch was voor een 'instapklasse' in principe. Nuja, we zijn rond geraakt. :) Tweede parcours was galop enzo wel veel beter maar hij was wat te moe en werd onvoorzichtig. Resultaat 3 of 4 balkjes. Spijtig want hij deed wel zijn best. Filmpje op fb was van eerste stuk van het tweede parcours. Begon dus heel netjes maar dan niet echt meer. Inrijden toch wel al schone oxers van 80cm gesprongen. Hij is in principe zeker klaar voor hoger maar in het parcours nog een tik te kijkerig.
Volgende keer ga ik niet meer naar Gave*rranch. Eens naar Waregem of de Breeme*ersen. Daar eens 70 starten en zien hoe we verder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:00

Op zich mag de prijs van een paard/pony geen invloed hebben op de beoordeling van een proef :+

Nee, geen alternatief in de buurt. De enige plek waar ik dichtbij zit en zelfs te paard naartoe kon verhuurd de piste niet meer. Al de rest is met trailer te doen en ligt op minimum 30min rijden bij vlot verkeer. Water op de piste is an sich geen probleem zolang de beek waar de drainage in uitkomt niet overvol staat. Met alles wat er de laatste dagen uit de lucht komt zal dat echter relatief snel het geval zijn helaas.

Ik weet niet of ik deze winter überhaupt de moed ga hebben om met de trailer op pad te gaan. De wegenwerken die voorzien zijn starten volgende week, maar er gaat meer straat opengebroken worden dan gedacht. De omleidingsroute is echt ronduit 1 en al miserie. Smal, hele slecht afgestelde verkeerslichten, zit nu al overvol met verkeer, zelfs overdag staat er regelmatig file. Er zijn enorm veel klachten over gestuurd naar de stad door buurtbewoners, handelaars, de 2 buurtschooltjes, maar de stad wil van geen alternatief weten. Ik ga verplaatsingen met de trailer zo veel mogelijk beperken. Op stal parkeren mag niet.

@ Hanne: oh ik ken dat systeem van inschrijven, inderdaad zooooo irritant! En dan vantijd ook nog ruiters die vragen "mag ik direct nog eens proberen buiten wedstrijd" en zo loopt dan elk parcours alleen maar verder uit.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:38

Hanne: heb je stukje jumping gezien op fb, zag er al wat makkelijker uit dan de 1e keer. Denk dat je wel profijt zal hebben van een grotere piste zoals b*reemeersen, dat je mss makkelijker in galop kan blijven door minder korte wendingen.
En ja, dat inschrijven ter plaatse is echt k*ut. Sowieso, zelfs als ze de ruiters achteraan laten starten, dan weet je nog niet wanneer de volgende proef begint, dus dan zit je daar soms ook lange tijd te wachten...

Florence: filmpjes zien er ook wel goed uit, heel simpel allemaal! Vind het wel altijd 'moeilijk' gefilmd, zo wat schokkerig en smal beeld :+
Mechelen, enerzijds zo een 'droom' om daar ooit te mogen rijden, anderzijds presteer ik zeer slecht onder druk, dus t zou niets voor mij zijn. Maar ik begrijp je 200% als je toch wil proberen hier te starten!
Evt b*reemeersen of bij vm nog een een jumping 1.20 meepakken?

Mila: proficiat met het resultaat! Mss een tip voor dat mesten als ze dat dikwijls doet: voor je binnengaat in je proef eens laten ruiken in de paddock aan mest van een ander. Zonder zever :+ Kak ruiken zou blijkbaar stimuleren om dan zelf ook maar te kakken :')

Varekaj: ging jij in de winter niet naar de vroegere v*inkemolen gaan? Ik moet daar bij de nieuwe eigenaars volgende week brevetten afnemen, ben eens benieuwd hoe het er nu bij ligt. Is lang geleden dat ik er geweest ben.

PP: was het in w*aregem jumping? Hoe hoog heb je gereden? Mss te laag dat hij niet voorzichtig was?
Ik wil wel naar de opening van VM gaan, maar mijn man ziet het niet zitten... Moet het er nog eens over hebben thuis, maar vrees dat ik zal moeten passen.

Jessol: onregelmatig na een half uur werken doet mij toch (lichte) blessure op de weke delen vermoeden. Na een half uur zal het wat overbelast zijn wellicht en dan wat onregelmatig, wat weer beter is na enkele dagen rust... En aan de longe lopen is natuurlijk niet dezelfde intensiteit als onder het zadel werken.

Mila/Varekaj: prijs van een pony/paard heeft an sich geen invloed op de beoordeling, maar tenzij je bedrogen bent :+ , is een duurder paard meestal van hogere kwaliteit. Netjes rijden op een 'normale' beweger of diezelfde nette proef op ene die extra beweegt, tja, die laatste zal dan toch meer punten krijgen. In jumping: erover is erover. Of die nu met een halve meter overschot springt of telkens de balk tikt, maakt niet...

Ik ben suuuuper content met mijn piste, heeft nu gisteren echt gestormd (mijn hond kon letterlijk niet recht lopen :') ), water gegoten, nie normaal en er ligt niets van water op de piste. Ze ligt perfect. En de papa heeft er al voorlopige lichten gehangen, moet ze deze week eens goed testen (hoogte/ kanteling) en als het goed is, worden ze vast bevestigd en komen er aan de overkant ook nog 3, dan ga ik zelfs licht genoeg hebben om te springen 's avonds wat eigenlijk zelfs geen must was voor mij.
Heb sinds zaterdag ook enkele hindernissen gekocht, meteen al eens getest met Ny, was leuk om na 2 maand nog eens te springen met haar.
En normaal gezien komt er in december een paard in training bij mij. Een vrouw die wat lesjes geeft met haar eigen paarden en ex-sportpaarden van de dochter, heeft sinds de zomer een paard voor haarzelf gekocht. Tof paard maar veel werk aan (5 jarige die 8 maand zadelmak was, met de pelham liep en dan nog de teugels uit haar hand trok...). Ik ben hem al enkele maanden bij haar thuis 2x per week aan het rijden, maar haar piste begint te slecht te liggen dus zal hij voor te beginnen maandje bij mij logeren dat ik hem eens kan doorrijden. Springt ook heel leuk, maar je moet hem zien soepel te houden in de mond. Als hij zijn bek erop zet, is het een mirakel als ik hem gestuurd krijg, dus ben benieuwd wat het zal geven als ik hem alleen rijd.