[SGW] [HK] Slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reeskees

Re: [HK] Slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:38

@ MM, beetje eng zo dicht bij, maar ik denk dat de geruchten zich sneller verspreiden dan het rhinovirus
Ach in principe valt het ook wel iets mee, zelf gewoon een beetje voorzichtig zijn in de buurt van vreemde paarden. En als je al twijfelt doe dan eerst een ander jas en broek aan als je bij je eigen paarden komt.
Het wordt alleen weer zo ontzettend opgeblazen door de media.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:41

Ja inderdaad! Ik wordt er gek van iedereen heeft het erover alsof het MKZ is! Zo besmettelijk is het helemaal niet! Aangezien het gelukkig voor ons een virus is ipv een bacterie! maar het lijkt mij zeer sterk dat er hier nu ergens rhino is! Maar goed! Zal morgen eens rondvragen!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:46

En zelfs MKZ is geeneens dodelijk... Alleen dodelijk voor de europeese export. Het is maar waar de belangen liggen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:48

ja inderdaad! Mijn stage bedrijf heeft het in 2002 gehad! We zaten er toen op zo'n 500/1000 meter van af hemelsbreed. Wij hebben het niet gehad hoor! Zelfs hun buren die de paarden ook gewoon buiten hadden staan hebben niks gehad! terwijl er bij mijn stagebedrijf toch wel zo'n 20 paarden aan zijn dood gegaan!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:57

Zoveel paarden???, Maar idd je weet niet precies hoe de besmetting loopt en wie er wel en niet ziek worden.
Nu gewoon maar een beetje voorzichtig zijn.

Nou ik ga m´n oogleden ook maar eens van de binnenkant bekijken.
trusten

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:01

ja hadden de stal vol staan met zo'n 50 paarden! De meeste jongkies zijn overleden! Maar ik ga ook slapen!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:44

Ik heb alles bijgelezen
Nu maar naar school

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:12

Mooi BT, op naar het hoedje

Die oefening van het laten terug komen op het schot, ken ik idd ook. Werkt zowel in stap als in draf heel erg fijn.

sgw mutsen in het M2 leuk topic

Voor het aanleren van de wissels bij een heet wordend paard helpt het ook om steeds na de wissel halt te houden en te belonen tot ze ontspannen.

We kunnen trouwens ook alvast wel eens over een nieuwe titel denken

Ik kan zelf wel wat tips voor de keertwendingen gebruiken, Raimaer stapt hem linksom veel te groot en maakt zich in het tweede deel veel te recht

Proefjes: ik probeer zelf (tip van Tyrza) voor iedere oefening al te bedenken wat ik moet doen om het goed te laten lopen. Raimaer moet ik bv in middendraf een beetje opgericht houden anders gaat ze op de voorhand lopen. En dan moet ik dus niet denken "laat haar niet op de voorhand vallen" maar "handen bij je houden, beetje blijven kneden en voor je kijken".

Een les van Tyrza is trouwens een aanrader

Bento, bedankt voor de tip Gisteren is het uiteindelijk een biertje geworden, maar die site ziet er goed uit.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:39

Sgw mutsen in M2... oef, dan moet ik nog zoveel dressuurwedstrijden rijden... ik weet niet of ik daar wel zin in heb... maar Ok we zien wel.

@Lielle, voor die keertwendingen kan ik je geen nuttige tips geven (hebben we niet in de springles, en hoeven we ook nooit voor de controle te doen... ) Travers en dat soort ingewikkelde dingen heb ik ook (nog geen) verstand van.
Galopwissels zijn niet zo moeilijk, maar ik weet niet of die van mij goed genoeg zijn voor een 7 in de Z proef. (Waarschijnlijk doen wij gewoon "omspringen"

ik kan nog wel wat hulp gebuiken bij de lengtebuiging van m'n volbloed. Hij is nl vrij kort in de rug en heeft daardoor best veel moeite met de lengtebuiging. of gewoon kort gezegd: Als ik niet oppas, dan zwaait ie gigantisch uit
Hij is wel heel goed aan het been links/ rechts. Buigt wel heel makkelijk in de hals/schouder en doet netjes wijken en schouderbinnenwaarts volgens het boekje.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:44

Bij Pablo werkt het wel om dan tegelijkertijd schouderbinnenwaarts en travers te rijden op de volte. Klinkt bizar maar je zet eerst sb in en als dat goed duw je de kont naar binnen.

Volgens mij dekken we trouwens aardig alle dressuurklasses af, missmuts binnenkort Z2, marieke Z1, en dan diverse starters in het M2 en m1, en volgens mij ook in het L2, L1 en B. Met springen zullen we ook een aardig end komen gok ik, met sgw moeten we nog een Z starter hebben

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:59

Lielle schreef:

Ik kan zelf wel wat tips voor de keertwendingen gebruiken, Raimaer stapt hem linksom veel te groot en maakt zich in het tweede deel veel te recht

Nog meer die schouder begrenzen en precies timen. Als hij zijn buitenvoorbeen optilt, sluit je je rechterhand.
Voor het te recht blijven: rij enkele stappen de keertwending en streef ernaar om in renvers weer eruit te stappen. Dat gaan uitbouwen.

Mijn wissel van links naar rechts gaan nog niet perfect. Er blijft een korte hapering (draf-pas, maar dan heeeel snel) inzitten. Iemand tips? Hij wordt snel heet, dus als ik er te veel druk op zet, dan schiet ie in de stress en wordt het helemaal niets meer.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:04

Lielle, wat betreft de keertwending: veel mensen doen veel te veel met het buitenbeen, waardoor je de kont te ver naar binnen krijgt en dan heel groot moet gaan om daar omheen te kunnen stappen.
Eigenlijk moet je een keertwending alleen met je buitenteugel draaien zodat ie op z'n plek blijft en de voorhand moet gaan draaien en grote passen gaan maken.

Dus eigenlijk moet je heel weinig doen in de keertwending en de meesten doen dan ook veel te veel. Buitenbeen heb je alleen nodig als ie zijn kont echt eruit gooit. Anders dus klein beetje schoudervoor aan komen stappen, verzamelen en gewoon op de buitenteugel gaan draaien. Als dat lukt houd je wat binnenbeen erbij voor de buiging.

Meeste paarden zijn onvoldoende te begrenzen op de buitenteugel en dan gebruiken mensen vaak veel buitenbeen....in travershouding kom je echter nooit door de keertwending (of ze zijn dus veel te groot)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:05

daar heb je de kern begrenzen op de rechterteugel is idd moeilijk Oke, huiswerk dus.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:13

Die Z-sgw-er dat wordt jij toch, Lielle? Je bent toch al M?
Bij mij zal dat nog wel even duren denk ik, moet Kees eerst van zn greppelvrees afhelpen. Een gat wat mooi overbouwd is met een oxer is geen probleem, maar een greppel ervoor of enkel een klein k**greppeltje zoals bij Alice Naber of in Nijeberkoop (de 5B in de L) blijkt op een een of ander duistere reden hopeloos te zijn. Dus moeten we hier nog maar even goed aan werken...
En die dikke trakheners zijn ook niet echt mijn favoriet

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:14

Simmie en ik zijn net M sgw dus dat duurt nog wel even. TB was iig Z springen

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:26

@ Marieke, dat is idd een goeie tip voor de keertwending. Ik doe em idd wat te traversachtig. Zal het nu eens meer op de buitenteugel proberen.

Mosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:28

Om even terug te komen op het aangalloperen van stap naar galop;
Jullie leren het ze aan,ik leer het mijn paard af
Die gaat n.l. al met 1 prikje in galop,terwijl hij toch zo'n mooie middendraf heeft!! (heb inmiddels het knopje alweer gevonden )

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:33

ze moeten het alletwee kunnen

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:48

mag ik ook in het sgw mutsen in de M2 topic?? haha met mn kreupele pony

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:49

ik bedoelde trouwens niet dat dat de titel voor het nieuwe topic zou zijn, voordat daar misverstanden over komen

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:57

nee dat begreep ik wel hoor

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:25

lielle: hoedje? wat is dat?

RK: ja zeker ga ik volgende week dressuur starten:)

die van mij buitgt wel in de hals, maar niet in zijn lijf/middenrif. ik moet haar nu voor mijn gevoel op de volte rechtstellen, ik heb het idee dat ik dan als een plank door de bocht ga, maar volgensmijn instructrice is dat niet zo, goed mijn buitenbeen erbij houden(en hand) want hij loopt snel over de buitenschouder weg

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:04

oh ja, mijn favoriete wedstrijd momenten.

Trammelant:
positief:
- de springwedstrijd in het M waar ik als allerlaatste de ring in moest en alle 4 fouters al werden opgeroepen voor de barrage. maar ik reed wel foutloos Iemand uit de kantine vertelde me later dat ik nog een weddenschap gewonnen had voor hem, hij wist zeker dat er iemand foutloos zou blijven.
- de laatste keer L2 : alles ging zo simpel en we hadden 135 punten (is nu 175 zeg maar)
negatief
- het regiokampioenschap waar we in de kring alles hadden gewonnen en toen werden uitgebeld in de 1e manche
- de M2 proef waar ik niet voorbij BE kwam vanwege de varkens achter de jury, waarin we oa wissels om de pas lieten zien in de middengalop

Issedy
positief
- het NKB kampioenschap waar ik een super 1e ronde reed en in de barrage voor de bel startte
- de L proef waarin alles vanzelf ging en ik alleen door Petra van Esch eraf gereden werd.

negatief
- het eerste L parcours waarin ze zo hoog over de dubbel vloog dat ik in de landing om haar nek hing, na de bocht onder haar hoofd bungelde en zo nog een rondje ben blijven hangen
- de L dressuurproef waarin is - letterlijk - niet vooruit te schopen was en ik met afgroeten echt een doodklap heb verkocht toen ze niet vooruit ging (en commentaar van de jury: terecht)

Pablo
positief
- de M cross in Barchem. 2e keer M en 12e worden.
- het springparcours in Vlietlanden waar alles klopte
- onze eerste M1 proeven, best nog onwennig maar wel 2 * wp

negatief
- het springen in Kootwijk waar alles fout ging en we tig balken en 2 weigeringen hadden
- een dressuurproef een heel aantal jaar terug waar alles fout ging (bleek achteraf een rugblessure) en we 125 punten haalden

- de cross in Maarsbergen waar we gehinderd werden door voetgangers en het echte vertrouwen die dag niet meer is terug gekomen.

Raimaer
positief
- ons eerste B parcours, meteen 2 * foutloos
- de 4 L2 dressuurproeven in Breda vorig jaar waar ik 8 wp'en in een weekend haalde. Alles ging vanzelf, zelfs twee negens
- de L cross in Barchem, met zoveel lef doorlopen als je een botsing met een boom hebt, en de technische dingen zo goed aanpakken.

negatief
- de parcoursen van het voorjaar waar het vertrouwen volledig weg was
- de dressuurproef in Barchem, 76e in het L worden
- eigenlijk geen negatieve crosservaring.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:06

Ow ja en mijn L cross in Roden was ook leuk! Ik zag tegen veel hindernissen op maar was foutloos aan de finish gekomen! Alleen jammer dat het dressuur prut ging want anders was ik 1e!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:32

Moelijk hoor,

De 2 dressuurproeven waarin ik geen enkele onvoldoende had.
De 2 springparcoursen op een streekwedstrijd waarin ik foutloos was, terwijl ik daarvoor nog wel eens de hindernissen afbrak
Ook leuk is de keren dat je de bekendere ruiters eraf rijdt
En het mooiste de laatste cross. Ok, niet foutloos (stond wel in de uitslagen ), want ik ben nog niet gewend haar te sturen bij hogere snelheden . Maar ik deed mee voor de leuk, omdat ze de keer daarvoor echt langzaam ging en nu gingen we als een speer . (Goed voor het vertrouwen)

Negatief:
Tja we moeten allebei nog wat meer ervaring in wedstrijden op hoger niveau dan B krijgen, dus ik zie wel wat er op me afkomt.

Alleen 2 weken geleden in de L2 dacht ik dat het al stukken beter ging, aangezien het de laatste tijd niet zo super ging, hadden we 149 pnt
En de keer in een springparcours dat ik naar rechts wou en mijn paard naar links, waardoor we uiteindelijk rechtdoor gingen over het draad heen, zodat we weer op het inspringterrein stonden . Maar daar kon ik wel om lachen.