Evie: Mijn paarden hebben niet zo'n brede mond dat ze 14,5cm nodig hebben hoor. Dat is JN, die een stang in 14.5cm zoekt. Hoe oud is jouw KN-zadel? Die op Pancho ligt is van 1986 en is volgens de zadelmaker nog steeds in topconditie. Vief: ah je bent dus eigelijk energieadviseur nu. Wat een lief klein hamstertje! WL: Vivre laat ook niet echt haar benen hangen. Ze trekt ze alleen niet helemaal tot dur buik in. Ze raakt ook bij hoge uitzondering een balk aan. Meestal springt ze gewoon zo hoog dat het niet nodig is om helemaal te vouwen. Maar als ze wat dicht onder de hindernis zit kan ze zeer rap terugspringen. En ze wil ook wel eens wat vroeg afgaan en dan enorm rekken. Dan strekt ze ook zo met dur voorbenen naar voren. Maar iets raken doet ze niet snel.
Vief lief hoor maar wij hebben al last van muizen dus mischien gaan we een kat halen
Eef_Bam
Geplaatst: 21-07-10 15:00
Sussie: Ow, even een naamsverwisseling . Mijn zadel is ongeveer een jaar ouder dan ik , uit 1992 ongeveer dus. Mijn moeder heeft het zadel nieuw gekocht en ongeveer een jaar mee gereden, toen ik werd geboren heeft ze haar laatste paard verkocht. Tot 2 jaar terug heeft het op zolder gelegen en is goed onderhouden, dus is ook nog in prima staat. Jij schreef ook iets over rode knipjes bedoel je daarmee die dingen waarmee je je beugelriemen vast maakt? want die zijn bij mij rood.
jah inderdaad de klipjes van de beugelriemophanging. De zadels uit die serie zijn nog steeds heel populair en van zeer degelijke kwaliteit. Bovendien hebben die zadels een ongedwongen zit. Veel mensen denken bij een KN aan een hele gedwongen zit, maar juist die oude zadels hebben dat niet. Zowel kleine mensen, als lange mensen (zoals ik, 1.83,5m) zitten goed op onze zadels. Tijdens de instructeurscursus was eerst iedereen sceptisch over dat ik met een KN zadel reed en toen ze erop zaten wisten ze waarom.
Zo'n gedwongen KN zadel ken ik, dat kreeg ik bij Lipso toen ik hem een jaartje reed. Kon er ook echt totaal niet in zitten en was verschrikkelijk blij dat mijn Passier ook paste.
Eef_Bam
Geplaatst: 21-07-10 15:34
Ik ben ook heel erg tevreden met dit zadel , de ongedwongen zit is erg fijn, het schijnt dat ze ook op heel veel verschillende paarden goed liggen en als je hem zo ziet zou je ook niet zeggen dat hij zo oud is.
Ik ben ook eens verbaasd door een zadelkamer op een bekende dressuurstal uit de buurt gelopen, waar letterlijk naast elk (stang en trens) hoofdstel een Kn-zadel hing.
Die gedwongen KN-zadels ken ik ook. Daar pas ik met mijn lange benen dus echt niet in. Pancho en Pino hebben allebei een heel andere rug, maar op allebei zijn de zadel netjes passend gemaakt. Was geen probleem. De zadelmaker gaf ook aan dat je aan een KN heel gemakkelijk wat kunt veranderen. Zelfs zo gemakkelijk dat je moet oppassen dat je met bijvullen de kamer niet smaller maakt. Het zadel van Pancho is van 1986 (bruin, toen werden er nog amper zwarte zadels gemaakt) en die van Weltsieger is van 1994 (zwart). Het springzadel is ook van ergens begin 1990, maar die weet ik niet uit mijn hoofd. Vind het hele fijne zadels, waar je lang mee door kunt zolang je ze netjes onderhoudt.
Mijn Ainsley is ook al best oud volgens mij. Ik heb ook liever geen gedwongen zit. Laatst een paar keer op een Hulsebos gereden, maar daar werd ik niet blij van hoor
bvw
Geplaatst: 21-07-10 16:00
jee wat gaan jullie hard! Jullie gaan harder dan dat ik bij kan lezen... Loop nog steeds 10 pagina's achter...
Sussie85
Geplaatst: 21-07-10 16:00
Een van mijn lesklanten rijdt met een Ainsley, is ook een fijn zadel met een ongedwongen zit. Wel met een diepe zit, dat hebben onze KN zadels wat minder. Een vriendin had laatst een Hulsebos om te passen. Dat zadel had ook echt enorme wrongen. Zou er niet mee kunnen rijden vrees ik. Dan moeten die wrongen echt perfect passen anders zit het voor geen meter.
bvw: dan pak je toch de laatste paar pagina's om bij te lezen.
Ik heb eerst een kieefer dressuurzadel gehad. Dat was net een blok beton. daarna een daaleman maar daar kon ik niet goed mee doorzitten. Nu heb ik een Hulsebos en mijn houding is stukken beter geworden. Mijn droomzadel is een Höfner dressuurzadel. Die zitten heerlijk maar onbetaalbaar voor mij. 2e hands kom je er amper aan. Voor het springen heb ik een bruine stubben edelweiss
bianca1980
Geplaatst: 21-07-10 16:23
Simmie schreef:
Zag trouwens dat er een aantal bokkers meedoen met de clinic van Tim Lips op 1 augustus.
Ik heb zelf jarenlang een Ainsley gehad. Die had een hele gedwongen zit. Omdat hij niet meer op mijn paarden paste heb ik nu een KN. Ik denk wel van de nieuwe tijd. Maar die vind ik dus helemaal geen gedwongen zit hebben. Misschien ligt het aan het model KN? Ik heb zelf een Allegro.
Overigens heb ik nu ook weer een Ainsley terug. Die zit ook minder gedwongen als die ik vroeger had.
_Noor
Geplaatst: 21-07-10 16:27
Bij Ainsley ligt het ook aan het model . Ik heb ook een wat ouder model. Hulsebos heeft inderdaad van die enorme wrongen, ik kreeg er helemaal een zere rug van. Zat echt niet lekker!
Ik heb zelf nu een Black Country Helemaal blij mee En voor het springen een Stubben Roxanne.
CoriienRN
Geplaatst: 21-07-10 16:55
Vind het juist wel weer lekker een gedwonge zit
Nou wat ik net weer mee maakte!!
Zet jackson in de grote paddock, niks aan de hand even een tijdje staan kijken of hij gek ging doen, nou dat deed hij dus niet.. Ik snel mesten nieuw stro er in hooi gepakt, wil ik naar hem toe lopen, kom ik de stal uit lopen er 3 kids van de eigenaar achter hem aan, hij in volle uitgestrekte draf langs de buitenbak, Was hij volgens de kinderen die er achter liepen over het hek van 1.10 gesprongen stom paard.. hij liep idg erg goed volgens 3 andere stalgenoten
Haha, met Jackson is niks aan de hand dus! Hij voelt zich iig goed
Sussie85
Geplaatst: 21-07-10 17:36
Nou volgens mij voelt Jackson zich kiplekker! Maar geen leuke actie om er vervolgens weer achteraan te kunnen om hem te vangen.
Bianca: leuk en leerzaam dat je meedoet met de clinic van Tim Lips.
Hier trouwens ook nog leuk nieuws! Wij moeten zaterdag in de buurt van Renswoude zijn en komen dat waarschijnlijk even kijken daar naar de cross. Wij moeten naar Barneveld om te kijken naar onze oude pony. Ik heb daar t/m het M2 mee gereden en mijn zusje Z2 dressuur, B springen en B SGW. Leuk om weer te zien hoe het met hem gaat. Die pony heeft mij zo'n leuke tijd gegeven.
viefdepief
Geplaatst: 21-07-10 17:44
Lees net dat Okidoki gestorven is.. Vind ik wel echt heel sneu
Corien: Wat een grappenmaker Combi met kat lijkt me idd niet zo'n goed plan