[SGW] [HK] Slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsmu

Re: slap ouwehoeren tussen de cross tutjes (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:17

Hallo Iedereen

Zo hier ben ik ook weer eens!Heb een heftige maand achter de rug.
Te beginnen bij Breda dressuur ging goed punten vielen tegen.
Toen hebben we 6tal gereden tegen de belgen, ik zat voorop.Ging best redelijk maar die belgen zijn ohzogoed man...
Cross was moeilijk en zaten een paar techinshe combinaties in maar was wel te doen. Hij was ohzo sterk en de hele cross was om het hoofdterrein en stallen heen, dus niet zo'n cross voor mijn paard.Maar was foutloos tot de 1na laatste hindernis 2 huisjes op 1 galopsprong stonden schuin achter elkaar, hier trekt hij er links langs naar de paarden die daar los aan het rijden zijn. Dit was echt balen. Op alle moeilijke combinaties liep ie zo goed! Maar ja 1 weigering dus.Dus kon mijn kwalificatie nog halen als ik niet meer als 5 balken zou springen! De dag erna keuring en ja hoor hij was niet helemaal goed.Dus holding box en eruit!!
Dit was dus ook de laatste selectie voor het EK Landelijk. Ik mocht toch mee als 7e man. Maar heb gezegd dit doe ik niet ik weet dat je mijn paard moeilijk door de keuring krijgt(ook vanwege het ongeluk vorig jaar op weg na Kreuth) en wist zeker dat ze me daar weer moesten hebben.(Breda eruit en EK 2003)
HIj is 1.85 groot en bijna 15 jaar dus dit vergt veel meer aandacht als een 10jarige klein paardje van 1.68 ofzo. Ik heb het 2 jaar meegemaakt en ik zeg je het is een geweldige ervaring om daar je land te mogen vertegenwoordigen. Maar wil niet weer (zoals in Minderhout sta je beste Nederlander na de cross en in de keuring eruit)zoiets mee maken. Dit is geen pretje.
Dus de terugreis naar Limburg kon beginnen.
Toen hebben mijn vriend en ik ook maar na 5 jaar besloten om uitelkaar te gaan allemaal op dezelfde dag..waarvan we 4jaar hebben samengewoond.Het kwam meer van hem als van mij!Het sloeg voor mij eigenlijk in als een bom!
Dus woon sinds 2 weken weer gezellig thuis bij paps en mams en de paardejes. Dat is wel beter.Heb ik alle tijd voor hun.
Het weekeinde erna na Outdoor Gelderland geweest Marc Rigouts had gevraagd of we daar wilden rijden. Samen met Jessy van Deutekom waren we een team. We moesten 8 hindernissen binnen in de piste springen dan samen achter elkaar aan na buiten door het promodorp heen stonden hindernis 9 tot en met 21. Kei gaaf veel volk daarzo...En dan binnen achter elkaar over 21 en die als laatste erover heen ging moets de rest van het pasrcourse binnen afmaken. We zijn 4e geworden van de 10 teams, en nog een heel leuk bedrag aan over gehouden..Dus dat was wel super en mijn paardje was weer helemaal fit na Breda niets meer aan te zien!!
De belgen 1e Chantal en Wendela 2e Belgen weer 3e en wij 4e!!
Ben nog na Genk geweest met Merato stond gedeelde 1e na de dressuur en springen met Madeleine Brugman. Helaas had ik 1 stop op zo'n stom gat!Was nog 11e geworden.
Afgelopen weekeinde na Nokere geweest. Merato weer 1e na de dresuur 1 balkje met springen toen nog ex 1e met Jeneska. Cross weer 1 stopje op de 1e haag.Ja hij is nog niet zo safe in de cross het gaat echt iedere keer beter, maar vergt nog wel ff tijd.
De 5 jarige volbloed in de reeks jonge paarden dressuur voor zijn doen heel relaxed 15e van de 30..Springen 1 foutje en cross 2 stops maar de jonge paarden vond ik een pittige cross, vooral omdat hij nog niet veel gelopen en gezien heeft.1e stop op hindernis 2 en toen op hindernis 4 een flinke overbouwde afsprong .Vanaf toen liep hij heel simpel rond! Ze hebben allebei heel veel geleerd. Nokere was echt een geweldige cross echt een aanrader voor iedereen!!!Of niet Jiska!!Ons Linda was 6e in de reeks M.Een mooi 0 rondje gelopen.
Volgende week ga ik nog na Brugge met dezelfde 2 paardjes en dan na Leidschendam...
Dus zijn jullie ook weer op de hoogte,heb wel een paar uur nodig gehad om alles bij te lezen!!!

Nou tot in Leidschendam allemaal!!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:21

Dat is goed nieuws Karin!

Ik laat Kootwijkererbroek toch schieten, wordt me allemaal even teveel achter elkaar voor Otje. Holten starten we voor het eerst klasse II.

Haflinger is niet ideaal voor de endurance Viefdepief, maar met een goede training kunje een hoop bereiken. Die grote, dikke warmbloed van Suzanne liep toch ook mooi de 160 km uit in Ermelo, dat zou je ook niet verwachten als je hem ziet

Maaike; super dat Oeste weer goed is!

Spring ze Simmie! Hopelijk ging het wat

Fijn dat je lekker gereden hebt Andrea.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:23

ohja foutje zie dat het er 2x opstaat!!sorry

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:49

viefdepief schreef:
Wat leuk Karin, heb je misschien een foto van je tijdelijke knollie?
Zijn haflingerachtigen eigenlijk goed in endurance? Zijn ze niet te zwaar gebouwd hiervoor?

Nog geen foto's, moet ook mijn stalhoudster nog ff vragen of ze geen bezwaren heeft tegen foto's van haar paard op Bokt (ze kent Bokt overigens wel) maar ik denk dat het wel goed zit.

Met 'koudbloedjes' (Fjorden, Haflingers, IJslanders, Merensen om maar wat te noemen) kun je op zich prima endurance rijden, kwestie van je manier van rijden afstemmen op hun mogelijkheden. Conditieopbouw duurt vaak wat langer dan bij bloedpaardjes (conditie behouden ze overigens wel goed), ze kunnen hun warmte wat minder goed kwijt en hun hartslag zakt langzamer, maar voor een beetje getrainde koudbloed zijn de afstanden en de minimum snelheid (9 km/u in klasse 1 en 2) vaak geen probleem om goed te finishen.

Ik ken 'koudbloedrijders' die wedstrijden bij erg warm weer vermijden en je kunt de hartslag ook goed omlaag krijgen door onderweg veel te koelen met water en er de laatste kilometers naast te gaan lopen. Qua snelheid zijn ze niet te vergelijken met de gemiddelde endurance-Arabier, maar volhouden doen ze over het algemeen wel. Een beetje het verhaal van de Nederlanders vs. de Keniaantjes en Ethiopiërs in de humane marathon.

Legendarisch is het verhaal van een CEI (internationale wedstrijd) over 140 km in Exloo, jaren geleden, in 1992 was dat. Het was toen benauwd weer met een verraderlijk windje. Het ene na het andere paard werd afgekeurd op metabole problemen (te hoge hartslag, dreiging van uitdroging). Een Engelse Haflinger liep de wedstrijd zonder problemen uit en werd toen eerste of tweede.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:20

heey je bent er ook weer patsmu! had je nog wel gezien in nokere, maar iedereen is druk dus...

Nokere was idd een supergave cross. Dat van outdoor gelderland leek me ook erg mooi. ik zou nog gaan kijken maar ik had wat anders, weet al niet meer wat. Ik ga ook naar Leidschendam. Alleen met Ice in het M. L'amour is dan al weg.

Weet iemand trouwens hoe het met Jan van Beek gaat? In nokere had hij een trap gehad van een paard, waardoor hij niet meer gecrossd heeft (of maar met eentje ofzo)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:30

patsmu schreef:
ohja foutje zie dat het er 2x opstaat!!sorry

Ik verwijder er wel ff eentje.

Je hebt wel een heftige tijd achter de rug als ik dat zo lees...

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:33

He Jiska

Jan is thuis maandagavond al! Heeft hersenschudding en een paar hechtingen in zijn hoofd. Gaat als alles goed is wel aankomend weekeinde na Bonn Roderberg om daar te starten in de ***!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:34

gomir schreef:
Ik laat Kootwijkererbroek toch schieten, wordt me allemaal even teveel achter elkaar voor Otje. Holten starten we voor het eerst klasse II.

Leuk! Wedden dat je het veel relaxter gaat vinden dan een klasse 1 met die HF die verplicht 60 of lager moet zijn al op het moment dat je van je paard springt? En de rondes zijn ook wat langer, mijn paard vindt het iig prettiger om pas na meer dan 20 km een 'break' te hebben dan al na 15 km ofzo (en ikzelf ook).

Ging jij nou met Ot nog crossen? En de Tripalon met de merrie? Jammer dat Ret niet als trekhaak kan fungeren.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:53

Jiska schreef:
heey je bent er ook weer patsmu! had je nog wel gezien in nokere, maar iedereen is druk dus...

Nokere was idd een supergave cross. Dat van outdoor gelderland leek me ook erg mooi. ik zou nog gaan kijken maar ik had wat anders, weet al niet meer wat. Ik ga ook naar Leidschendam. Alleen met Ice in het M. L'amour is dan al weg.

Weet iemand trouwens hoe het met Jan van Beek gaat? In nokere had hij een trap gehad van een paard, waardoor hij niet meer gecrossd heeft (of maar met eentje ofzo)

Ben je op vrijdag niet naar de Excotic party geweest!!Die was wel erguh tof!Heb Lámour gezien bij het water. Waarom gaat die weg, heb ik ff gemist!!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:17

@patsmu. nee waren niet geweest. we hadden het bij ons 'kamp' wel heel erg gezellig, en veel hadden er niet zo'n zin in. had zelf wel zin gehad. maar ja je bent met een groep he? volgend jaar misschien... haha. Bij het water was niet het beste stuk in de cross met lamour, maar ja hij ging gelukkig de derde keer wel over dat huis heen!! Ik doe haar weg omdat ik niet meer verder er mee kom. het is een pony en ik ben er nu wel te groot voor. Bij de pony's heb ik er veel mee bereikt en het is nu genoeg. ze is 16 nu en om dan elke wedstrijd op de max te lopen is wel veel. het zusje van chantal schrijver (muriel) heeft haar gekocht.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:27

Karin, fijn dat het de goeie kant op gaat met Retje, en leuk dat je met de haflinger kan starten!

Veel plezier met springen Simmie, ben jaloers...

Wow Patsmu, klinkt als een hectisch leventje! Die wedstrijden zijn super natuurlijk, maar tegelijkertijd wordt je paardje afgekeurd in de wedstrijd en maakt je vriend het uit.... Veel ups en downs om het zo maar te zeggen!

Van Jan van Beek had ik ook nog niet gehoord, ik hoop voor hem dat het mee valt. Hij gaat net zo goed de laatste tijd.

Leuke foto's Andrea!

@ Viefdepief: Je kunt bij de Hema ook van dat "strijkpapier" kopen. Je print de afdruk op dat papier en daarna kun je het zo op t-shirt strijken. Werkt ook super!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:10

@ Canter, had deze tip ook al van iemand anders gekregen, maar ik wist niet dat je dat papier gewoon bij de Hema kon kopen.

@ Patsmu, jeetje jij hebt een hoop gedaan zeg
En nog goed gereden

Ben net even met de honden in het bos en op de heide wezen wandelen. Was wel leuk, nog opzoek geweest naar "de berg" van m'n moeder. Ze heeft hier vroeger een weekendhuisje gehad en ze vertelde dat toen ze negen was ze een eigen berg met een verstop kuil had, wist alleen niet meer waar (waren nogal veel heuvels ) maar uiteindelijk hebben we hem toch nog gevonden

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:23

Ik heb voor het allerlaatst een topic met foto's van Landgraaf geopend: viewtopic.php?f=10&t=447674

Pfff, ik begin het nu pas te beseffen geloof ik dat ik hem waarschijnlijk niet weer zal zien. Zit hier met tranen in mijn ogen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:31

pfoe, sterkte ermee Andrea!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:32

leuke foto's Andrea(ook van je andere...)

ik heb ff geen tijd om alles bij te lzen...
ben nu weer ff thuisthuis
vanavond waarschijnlijk ff springen(als het vervoer is gelukt )

ik heb net die vos weggebracht... best maf, vandaag is het precies 1 jaar geleden dat hij kwam. en nu heb ik hem naar de overkant gebracht bij de eigenaresse van Oet. daar mag hij tot eind september/begin oktober in het land staan met zijn oma(met veulen)
als hij goed is, dan kan die eventueel weer hierheen komen. zoniet dan gaat hij echt weer naar de achterhoek!!

Oeterma vandaag ook weer even gezien(buiten zijn stal )
hij was gister ontsnapt..hij staat nog i het gips met een 4 lippen ijzer eronder. maar Oet valt helaas niet te vangen( staat je gewoon arrogant aan te kijken van...nanananana mij krijg je toch niet ) ze liep wonder boven wonder helemaal goed!!! nergens kreupelheid..
nog 4 weken stappen en dan hopelijk weer HEEL rustig aan beginnen!!
ben echt blij voor de eigenaresse!! haar spieren trekken nu heel erg weg, erg jammer. geen stoere Oet meer...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:12

Zo, ik ben ook weer terug uit het veel te warme Italie!

Heb net snel bijgelezen, maar ben de helft ook alweer vergeten! Patricia, veel sterkte de komende tijd!

We zijn dik 1,5 week weggeweest en eigenlijk zijn we terug gegaan vanwege de warmte. Op een gegeven moment was het 43 graden en kon je niet veel meer doen dan aan de rand van het zwembad zitten. We hebben Pisa, Siena, San Gimignano en Florence bezocht en op de terugweg zijn we nog 2 dagen bij het Lago Maggiore geweest. Rome zijn we niet ingegaan vanwege de hitte en de waarschuwingen voor smog. Toscane was helemaal prachtig en ik wil er ook zeker nog eens heen, maar dan wel in het voor- of naseizoen.

EK was in eerste instantie natuurlijk een teleurstelling. Chico heeft al veel meegemaakt, hij is 2 jaar geleden geopereerd en heeft vorig jaar in Macon een hele zware val gemaakt op de laatste hindernis van de cross. Ondanks dat alles is hij eigenlijk nooit kreupel. De enelaatste selectie in Tongeren was loeizwaar en daar kwam hij glansrijk door de cross en werd hij eerste.

In Pratoni hadden ze een dressuurtraining op de ochtend voor de keuring. Chico liep fantastisch en een aantal mensen vroeg zich af waarom hij niet in het dressuurteam meedeed. Ze hadden de cross al gelopen; niet al te zwaar en eigenlijk op Chico's lijf geschreven met die heuvels en technische hindernissen.

Toen Elaine hem 's middags uit zijn box haalde om even nog los te stappen liep hij kreupel en niet zo'n beetje ook. DA heeft nog vanalles geprobeerd maar dat mocht niet baten, hij moest de holding box in. Even later liep hij al beter, maar nog steeds niet goed. Einde verhaal.......daar zit je dan 1800 kilometer van huis met een kreupel paard. Het was een drama.

Het lijkt erop dat hij zich gewoon verstapt heeft, want de dag erop liep hij weer prima, geen pasje onregelmatig. dat is dus wat je noemt dikke pech. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen in Fontainebleau.

De andere pechvogel was Elsemiek van Roekel. Haar dressuur ging netjes tot het moment dat Doron zilver won in de naastgelegen springbaan en iedereen uit zijn dak ging, inclusief de pony van Elsemiek. Omdat het Nederlanders waren die aan het juichen waren, mocht ze niet overrijden. Ze had iets rond de 50%.
Vervolgens struikelde haar pony na een hindernis met losspringen voor de cross en viel bovenop haar. Ze mocht van de artsen niet starten omdat ze even buiten bewustzijn was.

Abbe en Renske reden echt super, heel erg knap om foutloos te rijden tijdens je EK debuut! De pony van Justin wilde de eerste helft van de cross niet aanpakken, zo vertelde hij me na afloop.

Het terrein was helemaal super geweldig fantastisch!!!! Ik zou zo mijn zomervakantie ervoor opgeven om daar 2 weken te kunnen trainen. Echt ongelooflijk, zo ver je kunt kijken heuvels en hindernissen, niet normaal! Iedere hindernis die je maar kunt bedenken hebben ze daar staan en dan ook nog berg op, berg af enz... ook de gigantische hindernissen van de Olympische Spelen uit 1952 stonden er nog.

Tja, Nederland had erg veel pech en moeten ook nog veel harder aan de dressuur werken. Je kunt op zich wel zeggen dat je "maar" 1 weigering in de cross achter staat, maar de Duitsers en de Ieren en de Engelsen zorgen echt wel dat ze foutloos blijven, en zeker in deze -relatief!- niet heel zware cross.

Heb vandaag weer op mijn eigen paardjes gezeten en die gingen heel lekker. Begon toch wel heeeel erg te kriebelen nu ik weer op zo'n EK geweest ben....wie weet ooit bij de Landelijke? Heb in ieder geval zin in Vlietlanden!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:30

Springen met Djinny ging hardstikke lekker vanavond! Ik had verwacht dat het wat minder zou gaan omdat ze toch een hele poos (vanaf half juni) niet meer gesprongen had. Maar gelukkig was niets minder waar. Ze deed enorm haar best en ik kon merken dat ze er duidelijk veel plezier in had! Aan het eind van de les kon ik wel merken dat ze er qua conditie nog niet helemaal is, maar ik heb goede hoop dat ze toch mee kan naar Leidschendam. (kan ik gelijk zien hoe bruin je bent geworden marieke!)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:40

Jeetje Patsmu, jij hebt nogal wat meegemaakt de afgelopen weken

Leuk verslag Marieke

Klasse II lijkt me ook veel fijner Karin. Voor Otje ook!
Ik heb Otje voor Wieringerwerf in het B opgegeven 28 augustus. Of ik de tripalon ga rijden weet ik nog niet, heb de planning voor het najaar nog niet gemaakt en de merrie is net weer aan de gang. Die had na die maand rust nogal wat opstartproblemen

Fijn dat Djinny goed ging Simmie! Dat is altijd lekker natuurlijk

Merrie ging ook fijn vandaag. Ze ging twee keer braaf de trailer op,
met stiften erin en eruit draaien was ze al wat makkelijker en ze sprong ook nog best aardig. Eerste rondjes wat opstartproblemen, maar daarna sprong ze super!
MOest het eerste rondje een keer met de buitenhand begrenzen in de wending naar 1 toe en dat vind ze niet zo leuk Daarna sprong ze superfijn. Heb haar onderweg nog wel een keer de driesprong uitgestuurd, omdat we wel heel erg in de buurt van de staander kwamen op c en ik mijn knieën graag heel wilde houden. Durfde er geen schop meer aan te geven iig Ze sprong me op b al bijna uit het zadel dus zat toch al niet helemaal fijn meer. Tweede poging ging super, toen liep ze niet meer zo over de buitenschouder erin en kon ik haar mooi recht houden.

Tweede rondje ging weer heel simpel en sprong ze echt superruig! Nu moet ze tussen de oren nog wat makkelijker worden...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:41

Fijn dat het springen zo goed ging Simmie
Jeetje wat ontzettend balen van Chico, vroeg me al af wat er precies was gebeurd, maar dit is wel heel banketstaaf.. Echt oliebol gewoon.

@ Marieke: 43 graden lijkt me ook niet wat, maar hier was het ook niet geweldig, alleen maar wolken en best veel regen..

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:58

Ik weet niet of jullie dit al hebben gedaan, maar zouden jullie deze petitie ook willen ondertekenen? Hoe meer mensen het doen hoe beter! http://www.kruiskruidforum.nl/

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:09

Fontainebleau is errug mooi, heb er dit voorjaar een * gereden en er was tevens een CIC*** wereldbekerwedstrijd. Dat is ook nog eens te doen om te gaan kijken in het weekeinde met zo'n 5 uurjes ben je er wel!
Balen van al het pech wat de Nederlandse SGW ruiters weer hebben op een EK.
Jij hebt er gelijk vakantie van gemaakt Marieke en gelijk heb je heerlijk....Je zult wel lekker bruin zijn geworden met die temperaturen daarzo!
Andrea sterkte ermee!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:37

Ik ben gek geworden. Ga namelijk morgen op wedstrijd (dressuur) met Killea. Ben benieuwd!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:54

Las net in de Paardenkrant dat Elsemieke onderuit was gegaan omdat haar pony met een prop in z'n springschoen was vast komen te zitten en zo boven op haar is gevallen

En ik dus net helemaal trots op m'n nieuwe springschoenen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:00

Gatver...

Nou ja, je moet er ook niet aan denken wat er was gebeurd als die prop in de kroonrand van haar pony terecht was gekomen.

Ik heb de Paardenkrant nog niet, zal 'm straks eens gaan halen bij mijn ouders.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:09

Nee, idd.. had ik nog niet aan gedacht!

De paardjes zijn heel chagarijnig aan het worden, de dierenarts komt vandaag, hij zou eerst voor 12 uur komen (beetje vaag opzich..) dus ik vroeg uit bed, belde hij zonet dat het toch maar begin van de middag wordt.. Mmm paardjes vinden het niet zo leuk
Hoop dat Sam me wel vergeeft en morgen goed z'n best wil doen!!!

Het is ook wat, 3(+veulen) moeten er zoiezo op stal blijven en die andere twee kunnen ook niet naar buiten, want anders moet je ze eerst weer naar binnen doen en daar hebben ze ook geen zin in als ze er nog maar net in staan.
De DA gaat trouwens met zo'n echo ding kijken of het goed gaat met het "nieuwe veulentje" lijkt me wel leuk om te zien

Ook erg benieuwd wat Sams kale plekje nou is.. Hoop dat hij een geschikt zalfje heeft!