[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:55

Ik zie nu ook pas dat ik niemand ken die in Theux rijdt, behalve dan Daaph
Normaal ging een vriendin daar ook starten maar blijkbaar niet :(

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:00

Hoi :)

Zo leuke wedstrijd gehad zondag :) 2 brave paardjes!

Antonius, goed gereden, dikke proficiat! Als ik kwam verkennen de zaterdag was het net prijsuitreiking en ik hoorde ze jou "zilver" geven ;) :D

Ik rij trouwens bijna altijd zonder vijzen. Bij die merrie simpelweg omdat ik ze toch niet kan steken, bij Diablo omdat er meestal te weinig tijd is :P

Zondag rij ik Westdorpe, maar man, tof, ik rij dressuur met de ene om 9u21 en met de andere om 9u43, tof, zo op 20 minuten de ene gaan afzadelen, de andere opzadelen én inrijden. Dus k had gevraagd om andere starturen, geven ze mij dressuur om 11u15 met de ene terwijl ik om 11u09 moet crossen met de andere :') Nog slechter dus :P laat dan maar zo +:)+ k zal mijn plan wel trekken.

Wel "stom" Diablo zijn vorige eigenaar rijdt voor mij (in dezelfde reeks) en zo gênant. Hij had Diablo van zijn 6maand tot zijn 8, heeft er Z mee gesprongen, M1 mee gereden en M mee gecrosst,... Ik heb nog niet hoger gedurfd dan L springen, L cross en op dressuur (dat nu al 2 jaar stil ligt) zit ik L2 komt zo stom over. Diablo was zondag ook extreem zenuwachtig en lastig. Hij hoort die micro (5, 4, 3, 2, 1, Start....) en allé, die komt gek hé, ik kon hem niet in de startbox krijgen, hij bleef maar over de schouder lopen. Op't parcours ook heel kijkerig en lastig... *zucht* niet tof. Hij was wel foutloos maar 't is een serieuze terugval. Ik hoop dat ik hem weer snel krijg van waar we komen... K zou volgend jaar héél graag M-crossen...

Hanne, tof paard :) en die kampen in Waregem heb ik ook altijd héél graag gedaan :) :D
Is dat nog steeds B.rain & J.anus die dat doen?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:40

Merci Sofie, idd 2e met Fi en 3e met Koko. Was heel tevreden over beide, heb alleen wel een abonnement op 2e en 3e plaats, heel tof maar zou toch graag nog es winnen :D

Als je zonder vijzen rijdt, hou je daar dan rekening mee tijdens je cross? Bedoel, ga je dan ook specifiek vertragen in de bochten of die wat ruimer nemen? Ik zou echt niet op mijn gemak zitten... Ik heb nog een tijdje F.leur van M.arijke gereden, dus thuis altijd op gras trainen zonder vijzen wat ze gewend is en op wedstrijd op jumping had ik enkel vooraan vijzen gedraaid omdat ze echt moeilijk deed en toen maakte ze echt een behoorlijke schuiver in een bocht. Ik zou niet gerust kunnen crossen zonder vijzen.

Alé, in Nederland precies nog beter georganiseerd dan in België :+
Das sowieso wel het nadeel van 2 paarden starten op 1 dag. Als ik geen hulp mee heb, doe ik dat niet.
Kan F.rederik je 2e paard niet klaarzetten? Of G.erda? Dat je kan afstappen en direct opstappen op de andere?

Ik vind nu echt wel nie dat je je moet gêneren tov de vorige eigenaar van Diablo. Je hebt er je plezier van én je doet het goed in jouw klasses. Ik heb er ook al enkele verkocht, ik vond het veel gênanter dat V.alerie na 3 maand geen rechte lijn meer kon rijden met A.nton, dan dat meisje die I.daena gekocht heeft en die maar 60 rond rijdt maar haar best doet terwijl het een paard voor 1m30 is... En je hebt intussen ook wel een kind gekregen, dat zet je toch sowieso een jaar achteruit hoor, daar kan je niets aan doen, ik heb ook een jaar verloren, maar dat halen we achteraf terug in!
En M crossen is al niet niets vind ik, ik vond dat een grooot verschil tov L, dus je hoeft je niet te haasten om schrik te hebben dat hij een raar idee van je zou hebben. Zorg maar dat het veilig blijft! Ten opzichte van vroeger gaan er veel meer mensen over naar M, je ziet ook dat die reeksen veel meer gevuld zijn dan 5 jaar geleden, maar ik zie dan ook dikwijls mensen (dikwijls jongere gasten) rondsjeezen op een niet zo veilige manier.

En voor Diablo was het nu ook wel een vrij lange pauze hé, ok hij heeft 2 crossjes 80 gelopen met F., maar je kan Heusden nu echt niet vergelijken met Deurle en 80 al zeker niet met L. Als hij weer wat routine kan opbouwen, zal die kijkerigheid ook zeker minderen. En jij zal wellicht ook wat nerveuzer geweest zijn dan vroeger omdat het zolang was?
Beetje vertrouwen :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:04

Ja, ik neem wel voorzorgen als ik zonder vijzen rij. Ik draai niet kort of ga terug naar draf, zeker met Evita. Maar bij haar krijg ik ze gewoon er niet in hé... dat beest is wacko %) Ik heb eens haar voet vrij onvriendelijk tegen mijn bil gehad toen ik haar vijzen aan het uitdraaien was, enig probleem, de vijs zat nog in haar hoef dus da was ne fameuzen put in mijn bil #) sindsdien laat ik haar zelf geen ijzers meer zetten met gaten, da's toch weg gesmeten geld. Met Diablo doe ik het wel, als ik tijd heb ;) Maar idd, die zijn gewoon van op gras te lopen, ik merk weinig problemen met glijden in de cross...

En M-overgang, 't is niet persé nodig, maar op het einde van vorig jaar was L echt "saai". Altijd foutloos en de cross echt zo op uw "gemak" kunnen rijden. Allé de uitdaging was wat weg. Nu ja, ik zie wel hoe het is op het einde van dit jaar (einde is oktober 2015 hé ;) ) sowieso moet er iets gebeuren aan de ruiterfitheid want da's hier het grootste probleem. Ik vind het niet veilig om over te gaan zolang ik te zwaar ben. Beest moet die extra kilo's ook over de hindernis krijgen. Dus als ik niet afgevallen ben, mag het nog zo saai zijn, ik ga niet over (kwestie van mezelf wat te stimuleren ;) ) Het moet sowieso veilig zijn. Maar ik zou zo graag eens M-rijden en k heb het paard ervoor (niet om te winnen ma bon ;) ) dus moet ik nu mijn kans grijpen...

Ik zie wel hoe het jaar verloopt :) want idd, dat was een lange pauze...

En voor zondag, sja, F.rederick kan Diablo wel doen, maar Evita niet hé... en als die twee elkaar kruisen gaan ze ook nerveus en lastig zijn... dus k weet nog niet zo goed. Zaterdag eens kijken hoe dat daar allemaal is... We zien wel... anders ben ik te laat hé :P

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:47

Dat gevoel ken ik wel een beetje.
Mijn oud cross paard heeft bij mijn trainer M gelopen. Ik zou er ook eme naar M gaan maar ben toen gevallen. Durfde niet meer uit de B gaan en hij was er altijd vanovertuigt dat hij wel nog meer aankon..

Casje zijn blein is eindelijk uitgebroken!! het is wel een hele grote blein geworden. Dus normaal zouden we over een weekje terug een beetje kunnen trainen!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:14

Ja, en dat gevoel van schrik, ken ik ook. Die Evita gaat noooooit uit de B ;) ben echt soms doodsbenauwd op dat beest, zoooo triestig eigenlijk :')

Oh, goed dat de blein door gebroken is :) nu zal het snel beteren!!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:15

Als vijzen geen optie zijn, zou ik nog liever proberen om ijzerloos paard te laten lopen. Ze hebben over algemeen meer grip zonder als met ijzer.

Ik snap eigenlijk niet dat je Evita houdt als je er met schrik op zit. Is toch voor je plezier? Ik zou daar geen zin in hebben, wil graag dat als ik ergens voor werk, ik ook resultaat zie :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:54

Haar blootsvoets zetten is ook geen optie, ze krijgt super snel bleinen en aangezien de smid eigenlijk echt altijd een waar drama is, wil'k mezelf (en haar) zo weinig mogelijk problemen aan doen ;)

En sja, da's waar, ik stel me ook vaak de vraag "waarom hou ik haar". Maar thuis rij ik eigenlijk altijd dressuur, ik spring nooit, ga amper wandelen. En dan is die wel héél fijn om te werken. Die kan écht marcheren als ze zin heeft!! <3 Alleen kan ik er niet mee wandelen, noch deftig op jumping mee gaan. Crossen soms wel, soms niet. Dressuur is meer haar ding. En zij was/is voor de rest echt mijn droom paard, uiteindelijk zit en rij ik veel liever met haar dan met brave Diablo. Alleen moet ik toegeven dat het niet gelukt is tussen ons. Maar met wie gaat dat wel lukken? Die heeft echt een hele handleiding en hoewel ik er van overtuigd ben dat ze echt super veel mogelijkheden heeft, is ze ondertussen al 10 en gaat iemand die haar de baas kan (dé echt goede ruiters) volgens mij geen zin/tijd hebben om met haar aan de slag te gaan. En voor de anderen is ze te moeilijk... dus da's wat het probleem. Waar gaat die terecht komen? Ze loopt ook niet persé in de weg dus ja... ik hoop dat one day haar verstand arriveert ;)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:17

@Varekaj: Ik ben wel benieuwd naar de naam van die vriendin die ook WVUR rijdt. :)

@SofieHavan: Mijn paard is ook geen gemakkelijke. Past zich erg moeilijk aan een nieuw baasje. Zelf heb ik 1 jaar geduld moeten hebben eer dat ik deftig kon rijden zonder rodeo om mij af te krijgen. Ook erg agressief gedrag. 'k Heb heb nu 4 jaar en een half en hij is echt enorm veel verbeterd maar kan soms nog eens ontploffen en vreselijk irritant zijn. Daarom wordt hij het paardje met een identiteitscrisis genoemd. :Y) Gedraagt zich precies als een echte zure merrie. Zijn gemoedstoestand is soms niet gemakkelijk te voorspellen. :P De ene dag kan hij slapen tijdens het poetsen, en de andere dag kan hij aanrakingen op veel plekken echt niet verdragen. Oren plat, slaan, en hij dreigt veel met z'n tanden maar hij weet z'n grenzen! ;) De ene dag werkt hij suuuuuperflink en de andere dag kan hij zeggen van ik heb écht geen zin. Daarom moet ik veel variatie in de trainingen steken. Niet te veel dagen dressuur achter elkaar, eens gaan wandelen, keer longeren, sprongetje zetten,...
Maar ben toch helemaal verliefd. <3 Hij heeft vaker heel goeie momenten en op verplaatsing luistert hij meestal flink omdat ik de enige bent die hij op dat moment kent. :P
Daarom zou ik 'm ook niet willen en durven verkopen omdat ik weet dat hij die stressvolle periode weer door gaat moeten om iemand nieuw in een nieuwe omgeving te vertrouwen.
Mijne heeft 't schijnt ook 1m10 op jumping gereden, ik rij daar gewoon gezellig 80-90 cm mee! +:)+

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:23

Vandaag tijdens 't rijden was z'n gedachtengang: OMG een mens op mij! :')
Heel sensibel vandaag, maar uiteindelijk licht en fijn kunnen rijden! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:56

@hanne: ik stuur je pb met de naam :)

Toch een smid gevonden die zaterdag vijsgaten kan zetten. Nu nog kalkoenen op de kop tikken. Afgeronde zijn goed genoeg vermoed ik?

Daarnet ook de hindernissen van deurle gezien op foto. Ik ga zo hard vliegles krijgen :') ziet er wel leuk parcours uit!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:00

Welke foto's heb je gezien? Ik heb nog niet veel hindernissen gezien, ik verlang al zo! :D Shuddy (mijn paard) vond de opsprongen en afsprongen geweldig leuk in w.aregem. Ik ben benieuwd of het nog steeds zo is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:04

Ze staan op de Facebook pagina van bost paardenservice. Of toch een paar. Ik hoop alleen dat mijn kerel beetje meer meewerkt dan gisteren tijdens dressuurles. Nieuwe optoming geprobeerd met lage neusriem en simpel trensje. Man wat werd ie daar nijdig op als ik teugels opnam tot contact. Was niet bepaald een succes te noemen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:32

Ik gebruik grote vierkante vijzen als het vrij modderig/nat/zwaar ligt en puntjes bij harde bodem.
Maar ik denk dat PP hier ook nog wel meer ervaring mee heeft vanuit haar groomen.
Stonden zeer leuke hindernissen op Deurle! Veel plezier alvast!

Ik ben nu al doodzenuwachtig voor zaterdag, hoewel ik dus anders voor 'gewone' wedstrijden nauwelijks stress heb. Stom hé, want het is ook net daardoor dat het wellicht minder zal gaan... Mijn hoofd beseft dat, maar de rest niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:40

Hindernissen zien er inderdaad wel heel leuk uit :j kan je die vijzen overal vinden of zijn er maten in?

Komt wel goed antoniem :) beetje extra gezonde stress kan geen kwaad.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 14:44

Hahaha ik heb net hetzelfde gevoel! Al weet ik dat als ik nu zelf een fout maak (en die kans is groot) Il wel telleur zou zijn. Mja we wachten af, vanavond nog dressuurles en morgen alles klaarmaken! Spannend!! Maar denk wel dat je een goede kans maakt! Je scoort toch altijd super!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:44

Heel veel succes alvast jullie! *\o/*

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:00

@SofieHavan: Jup inderdaad nog Ja.nus en Bri.an. Heel fijne lesgevers! Shuddy heeft Jan.us gebeten toen hij mijn paard wou meenemen in de waterbak. :o Hij was kwaad, en terecht. := 't Deed flink pijn precies! Achter mijn geweldig (letterlijk en figuurlijk. :+) miniwedstrijdje cross, heeft janu.s gezegd dat we zeker verder moesten oefenen. :j Dat heeft me nog dat tikkeltje meer over de drempel gehaald om verder te gaan in eventing. :P We hadden ook een derde lesgever en die was Joeri.k.
Bria.n heeft onlangs verteld dat Gie.l een leerling was van hem vroeger, leuk om te weten. :P

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:21

Veel succes In theu.x! en Antonius gewoon rijden zoals anders en da komt goed :D! (als is dat makkelijker gezegd dan gedaan ;) )

En jij ook SH in Westdorpe, benieuwd naar je verslag, mss iets voor op mijn de kalender voor volgend jaar :).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:26

Net omdat het altijd wel goed gaat, voel ik meer druk en stress... Wij vertrekken morgen direct na het middageten, we rekenen op 3u reistijd, dan zijn we er rond 16u, 16u30. Paardje installeren en dan cross al eens verkennen.

Je kan overal wel vijzen kopen, in Kerckhaert hebben ze veel keuze, of zeker ook bij Ruitersweelde, daar zal je ook nog wel goed advies kunnen krijgen, de eigenaar heeft zelf eventing gereden. Maar weet niet of die winkels in jouw buurt zijn?
De vijs zelf past in elk vijsgat, het enige wat verschilt is de grootte van kop die erop staat. Ik heb vooral vrij grote, maar 1 setje kleinere vierkante, maar die gebruik ik zelden, alleen als de bodem echt optimaal is.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:27

Hoh van vijzen, voor te groomen heb ik een hele grote vijzen collectie :D. Van klein tot groot ,van 6hoekig tot ovaalpuntjes, vierkante punten, rond punten etc etc :+. Voor mijn eigen paardje is de collectie minder uitgebreid, draai meestal platte vierkantjes of van die ovaalachtige puntjes. Vanvoor nooit lang, achteraan eerder slag langer. Probeer vierkante punten aan de binnenkant te vermijden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:45

Wij vertrekken zaterdag ochtend naar daar.
Waarom probeer je vierkantige aan de binnenkant te vermijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:20

Verdorie en ik denken dat er maar paar soorten waren. Dat wordt Google vanavond :))
Kerckhaert ken ik, is ongeveer 40 min rijden. Dan spring ik daar wel eens binnen tenzij ruitersweelde in de regio aalst zit? Of vlot bereikbaar? Voor goeie plekjes rij ik graag een eindje.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:58

Ruiterswee.lde is in Wa.regem. :) Heel goeie maar een dure shop. Prijs/kwaliteit hé :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:01

Hmz beetje te ver toch. Ik ga standaard in een relatief dure shop in de stad, maar de service die je er krijgt is onbeschrijfelijk. Daar betaal ik graag wat meer voor, elke klant wordt er op handen gedragen en ze proberen echt om het onmogelijke te doen.
Zaterdag naar Kerckhaert dus.