[SGW] Het speciale bejaarden sgw-mutsen kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Het speciale bejaarden sgw-mutsen kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:45

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:49

SGWOllie schreef:
Als er geruimd wordt zul je toch weinig keus hebben ben ik bang Wuppie....
Al zouden ze aan mij ook een zware dobber hebben....

Over mijn lijk dat ze een gezond dier afmaken, terwijl er ook geent kan worden! denk zeker dat het voor volksopstanden gaat zorgen, tegenwoordig heeft zowat iedereen een paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:50

Ik sta klaar met een reek als zoiets gebeurt!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:51

En ik met nog zwaarder geschut...wat een onzin, niet enten, wel afmaken.....volgens mij moet het andersom, wel enten, niet afmaken..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:52

ik denk dat de paardensector tegenwoordig zo'n grote economische omzet heeft dat ze een sterke lobby kunnen opzetten.

Ik geloof gewoon niet dat ze gezonde paarden zullen ruimen, de belangen liggen heel anders als in de veehouderij. Je denkt toch niet dat LNV Salinero durft te ruimen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:53

Alleen heb ik het vage vermoeden dat er voor Salinero wel en voor Raimaer geen uitzondering wordt gemaakt. Zie het NK en CH Eindhoven in 2003, dat wel gewoon doorging.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:56

Dat denk ik ook Lielle.
Ze moeten zich echt schamen dat er niet geent wordt. Is zo'n entmiddel niet toch te verkrijgen als je met je DA overlegt? Als ik het goed heb bestaat het al wel.

Of gaan ze gewoon maar evengoed ruimen als een paard geent is. Daar zie ik ze ook wel toe in staat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:56

Leuk onderwerp hebben jullie vandaag uitgekozen Haha!
Het is gewoon te hopen dat het zo ver niet komt. Als de ziekte oprukt in Europa is het te hopen dat er dan wel snel een goede voorraad entstoffen komt.

Ik ben gister wezen trainen bij Alice en merrie was braaf. Heerlijk gereden en nuttige tips gehad, ze was ook nog positief over mijn paard dus wat wil een mens nog meer Clown

Op de terugweg besloot mijn dynamo ermee te stoppen. 20km van huis viel ineens de radio en dashbord verlichting uit. Mijn autolampen werden steeds zwakker en de laatste 2 afslagen deden mijn knipperlichten het ook niet meer. Was erg vervelend dat laatste stuk terug naar stal, maar heb het gehaald. Zag het ook niet zo zitten om met paard op de vluchtstrook te staan om 23.00, dus op hoop van zegen doorgereden Bloos

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:58

Het bestaat wel, maar is nog niet geregistreerd. In dat artikel stellen dierenartsen dat ze het wel kunnen maken, maar dat de paardenhouder dat zelf moet betalen en dat ze dat wrs niet willen....nou kom maar op hoor, paarden kosten al zoveel dat dit er ook nog wel bij kan om dergelijke desastreuze gevolgen te voorkomen...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:59

Vroeger konden paarden (volgens mij??) mee afgemaakt moeten worden bij varkenspestruimingen maar dat is ook niet meer.

In de veehouderij wordt geruimd omdat anders de exportpositie van vee en vlees in gevaar komt, ik zie bij paarden geen reden om gezonde dieren te ruimen.

alleen als er geen entingen zijn heb je wel een probleem, hoe moet je dan verspreiding van de ziekte tegengaan? Dus die entingen moeten er echt wel komen!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:01

Ze ruimen in dat geval ook idd alleen om verspreiding tegen te gaan, gewoon alle dieren op het bedrijf/stal waar een besmet paard staat.

Volgens kenners is het niet de vraag óf het virus komt, maar wanneer het virus komt....blijkbaar laat dat niet meer zo heel lang op zich wachten..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:03

VrienT moet zowiezo nog eens bellen met onze DA deze week. Ik zal het hem anders eens na laten vragen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:04

tsja, dan zou het ruimen dus noodzakelijk kunnen zijn bij ziektes die snel verspreiden en waarvoor geen enting bestaat, maar nu er wel enting bestaat zou dat schandalig zijn.

Als er geen enting bestaat zit je wel met een dilemma trouwens, want hoe erg preventief ruimen ook is, wat als het de enige manier is om verdere verspreiding van een ziekte te voorkomen??

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:04

en blijkbaar wordt het door hetzelfde mugje overgedragen als het blauwtong virus

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:06

Degene die dat soort insecten heeft uitgevonden mogen ze wat mij betreft afschieten....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:08

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:09

miss_jumpy schreef:
tsja, dan zou het ruimen dus noodzakelijk kunnen zijn bij ziektes die snel verspreiden en waarvoor geen enting bestaat, maar nu er wel enting bestaat zou dat schandalig zijn.

Als er geen enting bestaat zit je wel met een dilemma trouwens, want hoe erg preventief ruimen ook is, wat als het de enige manier is om verdere verspreiding van een ziekte te voorkomen??

Maar dat dilemma is er niet Knipoog Er is wel een entingsmiddel.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:09

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:13

Scum schreef:
miss_jumpy schreef:

Maar dat dilemma is er niet Knipoog Er is wel een entingsmiddel.

Daarom zou ik het nu ook schandalig vinden Knipoog

Dat betalen van die entstoffen is trouwens lastig organiseren, want hoe ga je nu geld verzamelen? Dan zou er eigenlijk een verplichte heffing moeten komen voor paardenhouders maar paardenhouders staan nog niet altijd goed geregistreerd.
De meeste paardenhouders willen vast meebetalen maar hoe is dat Europees te regelen?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:13

Hm, bericht geplaatst en weer kwijt.... Weet iemand wat voor virus het is waar ze nu in Australië mee kampen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:16

Ik heb net Bitwise gevraagd om onze DA hierover eens aan te spreken.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:18

Ik zit hier bij de bron en zal mijn oor eens te luisteren leggen. Enige probleempje is dat de virussen op een andere afdeling behandeld worden, ik zit op Bacteriologie en dit valt grotendeels onder virologie.

We hebben trouwens ook een zoonose lab waar dagelijks met LEPTO (leptospirosa) gewerkt wordt. Werd me meteen bij in dienst treden voor gewaarschuwd, bij langdurige of vreemde ziekte moet ik altijd melden dat ik in contact gekomen kan zijn met LEPTO. Toch is de kans klein dat je er als secretaresse mee in aanraking komt Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:25

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:26

Ik lees dit en er komt gelijk weer van alles bij mij boven borrelen.
We hebben een stal vol koeien thuis. Alsjeblieft laat iedereen toch is wakker worden. Waarom afmaken als er geent kan worden... ik kan er nog steeds niet over uit.
Maar goed het economische plaatje schijnt belangrijker te zijn dan het in leven houden van gezonde dieren.
Laatst bijgewerkt door Sjaan op 05-09-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:29

Sjaan schreef:
Ik lees dit en er komt gelijk weer van alles bij mij boven borrelen.
We hebben een stal vol koeien thuis. Alsjeblieft laat iedereen toch is wakker worden. Waarom afmaken als er geent kan worden... ik kan er nog steeds niet over uit.
Maar goed het economische plaatje schijnt belangrijker te zijn dan het in leven houden van gezonder dieren.

ja maar diezelfde economische redenen zorgen er wel voor dat mensen geld kunnen verdienen in de agrarische sector...
Gelukkig komt het ent-beleid nu eindelijk op gang maar je moet wel je afzet regelen anders is het ook einde sector....

Ik ben absoluut voor enten alleen denk ik dat het niet altijd zo simpel ligt/heeft gelegen..