[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:52

Sannexspikey schreef:
Pattypaard schreef:
27/28 maart :). Wij gaan de 28tigste. Zijn er de vorige keer ook geweest.

Hier mensen naar Schaijk geweest? Wij hebben gisteren 2 rondes gereden. Enorm genoten!

[ [url=m/XrVAc3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeps ja idd! Leuke foto! Iemand die de bb in schaijk heeft gereden en foto’s /filmpjes heeft ?

Ik heb de B/L gereden maar je ziet wel ook de hindernissen die je voor de BB kan springen.
https://www.youtube.com/watch?v=WcznmThxRlo

Hier gaan de trainingen voor komend weekend bij Grandorse vooralsnog door overdag.

streep

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:26

pattypaard @klopt het dat jouw video op prive staat? Of ben ik de enige die daar last van heeft

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:39

Je crosstraining onder medisch noodzakelijke verzorging laten vallen zou ik echt niet doen.
Niet alleen omdat het natuurlijk kul is, maar karma can be a bitch..

Ik verwacht eigenlijk dat de avondklok er met verzetten van de klok wel afgaat..

Pattypaard, ik kan het filmpje ook niet zien..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:41

Oh sorry! Op verkeerde ding geklikt met uploaden :+ Nu moet hij wel te zien zijn.

Sannexspikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:26

Ik heb wel een filmpje van de ‘midden’ categorie, crosshindernissen heb ik B/L gesprongen. En anders misschien op oypo kijken voor foto’s van de lage groep :D[/quote]

Altijd leuk om te zien! Ging het goed!
Ik sta nu in de laag ingeschreven. Spring parcours moet dus makkelijk te doen zijn ( iets te makkelijk word mevrouw nogal vervelend van dus goede oefening).

Maar omdat dit haar eerste cross word en mevrouw nogal een karakter is liever iets te rustig aan pakken.

Sannexspikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:36

Ik heb de B/L gereden maar je ziet wel ook de hindernissen die je voor de BB kan springen.

Hier gaan de trainingen voor komend weekend bij Grandorse vooralsnog door overdag.[/quote]

Mooi terrein ook! Ging het goed Patty ? Ziet er iig goed uit . Ben benieuwd of het door gaat hoop het wel.

Afgelopen zaterdag zelf in ysselsteyn wezen trainen. En dat doet ze toch wel heel dapper. Vooral afsprongen doet ze heel fijn. Dus toch nog wat voor de black devil aldus mijn springtrainer. Nu alleen nog wat meer rust in dr koppie krijgen.

Sannexspikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:36

Afbeelding
Afbeelding

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:49

Ziet er goed uit Pattypaard! En gave foto’s Sanne! Moet goedkomen bij de Oefencross :D
Je kan idd op pattys filmpje de hindernissen goed zien, de laagste zijn de BB.

Ik heb hier een filmpje van de zijkant van het water, na de greppel zijn de L sprongen, bb/B water is alleen erdoor en dan over de boom eruit. Bij mij ging heel lekker foutloos rondje.
https://www.instagram.com/p/CMGBjE2gNUP ... ow9v1pzkuv

Edit: zie net dat ik het halve filmpje erop had gezet. Ik galoppeer daarna nog eens de insprong en dan rechtdoor boom eruit bij die haag rechts :P

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:13

Pattypaard schreef:

Hier gaan de trainingen voor komend weekend bij Grandorse vooralsnog door overdag.

Oh dit soort filmpjes vind ik zo gaaf! Wel spannend hoor. Wij beginnen in april voor het eerst (voor mij dan, paard heeft al ervaring) met crossen. Als ik zo’n filmpje zie word ik wel een beetje zenuwachtig :')
Iemand tips voor 1e keer crossen met een groot/sterk paard?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:56

Voor de liefhebbers, de inschrijving van sgw Oudkarspel is vandaag open gegaan :D
(Voor zover dat door mag gaan met Corona, ehv etc uiteraard)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 07:19

Vraag : wat doen jullie met over enthousiaste paarden die het roer over willen nemen en volgas voor en na de hindernis willen ?? Nemen jullie deze bijv abrupt terug met een goede ophouding, jezelf zwaar maken en je benen naar voren steken of rijden jullie voltes en figuren tot ie soort van rustig is en gaat dan pas naar de hindernis toe en zetten jullie hem bijv stil na de sprong ?? Dit is dan ook trainings gericht bedoelt en niet in de wedstrijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:13

Dat kan wisselen per paard wat werkt.

Jonge dieren voor de sprong stil zetten, of slimme, kan voor weigering zorgen. Probeer ik eerst dus anders op te lossen. Of af te wisselen in aanpak.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:46

Zwaar maken en onderbeen naar voren is nooit een oplossing en werkt eerder averechts.

Beter is om thuis te gaan werken met een laag sprongetje aan controle. Dus bijvoorbeeld draven naar een een kruisje en na de sprong halthouden na een paar galopsprongen en niet een wending doorgaan. Probeer je lang te maken ipv zwaar en juist been er aan. Ook als een paard onder hè uit loopt moet je wel been er aan houden. Been naar voren haalt je zelf uit balans en ook een paard wat onder je uit loopt kan niet aan de beenhulp zijn.

Als dit goed goed kan je het uitbouwen met bijv een stijlsprong op een volte. En op de volte in constant tempo galopperend er overheen.
Dit kan ook met balken op de volte en daarover galopperen en dan gaan schakelen en variëren in galoppassen.
Eigenlijk is dit een probleem in de basis van te weinig controle over je paard.
Als dit beter voor elkaar is kan je dit ook beter oplossen in het terrein of parcours.

Ook met ervaren paarden doe ik dit werk wekelijks. Het houdt jezelf ook alert.

Maar zwaarmakfn of onderbeen naar voren of alleen flink ophoudingen maken is geen oplossing. Het is eigenlijk gewoon stukje (spring)dressuur en een goede springinstructeur neemt dit al mee in het lostijden.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:11

_lautje_ schreef:
Zwaar maken en onderbeen naar voren is nooit een oplossing en werkt eerder averechts.

Beter is om thuis te gaan werken met een laag sprongetje aan controle. Dus bijvoorbeeld draven naar een een kruisje en na de sprong halthouden na een paar galopsprongen en niet een wending doorgaan. Probeer je lang te maken ipv zwaar en juist been er aan. Ook als een paard onder hè uit loopt moet je wel been er aan houden. Been naar voren haalt je zelf uit balans en ook een paard wat onder je uit loopt kan niet aan de beenhulp zijn.

Als dit goed goed kan je het uitbouwen met bijv een stijlsprong op een volte. En op de volte in constant tempo galopperend er overheen.
Dit kan ook met balken op de volte en daarover galopperen en dan gaan schakelen en variëren in galoppassen.
Eigenlijk is dit een probleem in de basis van te weinig controle over je paard.
Als dit beter voor elkaar is kan je dit ook beter oplossen in het terrein of parcours.

Ook met ervaren paarden doe ik dit werk wekelijks. Het houdt jezelf ook alert.

Maar zwaarmakfn of onderbeen naar voren of alleen flink ophoudingen maken is geen oplossing. Het is eigenlijk gewoon stukje (spring)dressuur en een goede springinstructeur neemt dit al mee in het lostijden.

Ik ben het 100% met je eens, gisteren heb ik onze 1e cross les weer gehad en heb duidelijk aangegeven dat ik aan de controle wil werken en geloof het of niet maar ik moest mijn onderbenen naar voren doen 8)7 en het is een nogal erg bekende ruiter dus was ook stom verbaasd, ben juist heen gegaan omdat ik onze spring ervaring juist goed wou aanpakken en met handige tips thuis verder wou oefenen. Ben nog steeds stom verbaasd en ga er ook echt voorlopig niet meer heen, durf al geen naam te noemen 8)7 .

Voorheen vond ie het spannend en moest ik eraan rijden en nu is het kwartje gevallen en zodra ik hem ergens voorzet pakt ie op een denkt ie yes here we go !! Daar ben ik ook wel blij mee, maar op deze manier verongelukken we een keer en ik was thuis net zo goed bezig met op mijn tempo rijden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:17

Maar onderbeen naar voor als in onderbeen los? Want je kan je onderbeen ook iets naar voren hebben (ik rij ook met onderbeen wat naar voor om het zo te zeggen) maar ik rij wel constant met been er aan

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:11

Mijne is vaak nogal heet en wil het graag op een rennen zetten. Ruim voor de sprong net ik haar wel eens stil of wend ik af voor de sprong. Maar niet net er voor. Net als een ophouding maken in de laatste 2 passen. Dan ben je te laat.
Na de sprong zet ik haar ook regelmatig stil als ik geen controle heb. Gaat niet persee over hard gaan maar dat als ik wil remmen ze ook remt. Remt ze niet of niet in verhouding tot de hulp heb ik dus te weinig controle. En dan zoek ik die weer op alvorens ik door
En vooral in balans op je paard blijven zitten. Niet achterover gaan hangen! En jezelf lang maken als je wil remmen.
En nooit je been afsteken bij zon paard. Als je dan wel een keer met je been komt krijg je nog meer reactie.
Ik moet juist zeker niet mijn onderbeen naar voren doen omdat je jezelf daarmee in een verkeerde balans zet. Been op de plaats en druk naar beneden op je been met je voet in de beugel houden, druk op je beugel en niet knijpen met je bovenbeen.
Voor mijn balans moet ik dan ook regelmatig hele parcoursen in de verlichte zit rijden.

Gisteren een halve crossles gereden bij het nieuwe oefenterrein van Grandorse. (Lesgenootje was haar singel vergeten, niemand had wat te leen en mijn singel paste haar paard ook dus hebben ieder een halve les gedaan. Had een longeerlijn bij dus mijne op laten warmen aan de longe)
Alleen kreeg ze hier ineens op het laatste moment een heel klein hartje :')

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:22

Oei geen pijn gedaan?

Ik zit nog even op een roze wolk, Luna was geweldig gister <3
Afbeelding

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:34

Cioccolato schreef:
Maar onderbeen naar voor als in onderbeen los? Want je kan je onderbeen ook iets naar voren hebben (ik rij ook met onderbeen wat naar voor om het zo te zeggen) maar ik rij wel constant met been er aan

Nee ik moest echt mijn onderbenen er vanaf en naar voren doen.

Terwijl iedereen altijd roept en ik ook logische vind been eraan houden want anders ben je altijd te laat en ze moeten gewoon leren om je been te accepteren dus aan je been rijden, natuurlijk heb je weleens de neiging om met heette paarden je benen af te steken, dat doe ik ook perongeluk weleens en heb daar in het verleden vaak genoeg op mijn lazarus gehad 8)7
.

Ik heb bijv les gehad bij jordy en dacht janneke dat ze heet van de schalm en deze zeiden ook altijd benen eraan houden !!! Ook al maak je een ophouding om hem terug te nemen, benen eraan zodat ie in galop blijft en je de achterhand er onder rijdt waardoor ze minder druk worden. Dus dit verbaasde me nogal.

Ik ga voorlopig gewoon thuis aan de slag met gewone hindernissen, om hem hier eerst rustiger te krijgen en dan ga ik pas weer eens een cross training doen, alleen ergens anders :list:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:37

Ja daar kun je niet om heen dat er dan af en naar voor wordt bedoeld. Soms is hier wat typen en het opvatten ook nog verschillend dus ik vraag dan soms door

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:58

Goede tips worden er gegeven! Mijn vorige paard had er ook een handje van. Die hebben we fijn gekregen door inderdaad na de sprong halt te houden (op een rechte lijn na de sprong) en dit eerst met 1 hindernis te doen. Dan uitbreiden naar steeds meer hindernissen en steeds halthouden tussendoor. Als tussenstap hadden wij nog om voltes tussendoor te galopperen en hem hier echt weer even aan elkaar op achter te zetten. Dit was dus wel pas toen hij terug kwam op ophoudingen haha.
Op een gegeven moment klikte het in zijn hoofd en kwam hij dus mooi terug op een ophouding en konden we met veel rust in een gesloten galop rondrijden!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:26

Ik moet gewoon niks doen. Stil zitten en vooral niks doen. Benen heb ik er altijd wel aan. Na een paar sprongen is het goed.. als ik wel wil regelen wordt ze alleen heter, feller en vervelender. Dan gaat ze door m’n hand lopen of er tegen vechten.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:29

Oei pattypaard, hopelijk heb je je geen zeer gedaan.

Gave foto Melisje!

Die van mij druk soms ook wat door maar dan met name na de sprong. In de ergere gevallen zet ik haar stil, zo snel mogelijk na de hindernis. Ondertussen reageert ze 90-95% van die gevallen op mijn hulpen en stem waardoor ze niet meer naar halt hoeft.

Ik ben vorige week weer wezen trainen in Renswoude. Ze pakt alles erg goed aan :D Voor mij is het soms nog wat pittig, waardoor ik haar net niet optimaal aanrij, maar als ik hem eenmaal snap gaat het super. Hieronder een van de lijntjes, na een paar keer oefenen kon ik hem mooi rond rijden. Vooral die grote punt :') die heeft even geduurd voor ik daar zonder hoge hartslag heen durfde te rijden haha. Nu we die vaker met trainen mee pakken geen ‘punt’ meer

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:24

Netjes hoor Cookie!
En wow pattypaard! Gelukkig valt het mee maar vieze stop zeg!

ik ben verliefd op me paard! wat een geweldenaar! <3 Jaa ik moet nog steeds kleiner blijven in me lijf! / Terug zitten :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:28

Ik vind de 2e en 3e foto qua jou houding al een stuk beter hoor remke!

Netjes cookie. Die punt is ook zo'n groot gevaarte. Als het deel dat afgevlagd is alleen maar de sprong zou zijn, zou er niks aan de hand zijn.. Het zit allemaal tussen onze oren. Zo herkenbaar.

Mooie foto melisje!

Au pattypaard -O-

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:41

idd Melisje wat een leuk paard heb je ook trouwens!
Geen KWPNer of wel ? connemara ?