_lautje_ schreef:Zwaar maken en onderbeen naar voren is nooit een oplossing en werkt eerder averechts.
Beter is om thuis te gaan werken met een laag sprongetje aan controle. Dus bijvoorbeeld draven naar een een kruisje en na de sprong halthouden na een paar galopsprongen en niet een wending doorgaan. Probeer je lang te maken ipv zwaar en juist been er aan. Ook als een paard onder hè uit loopt moet je wel been er aan houden. Been naar voren haalt je zelf uit balans en ook een paard wat onder je uit loopt kan niet aan de beenhulp zijn.
Als dit goed goed kan je het uitbouwen met bijv een stijlsprong op een volte. En op de volte in constant tempo galopperend er overheen.
Dit kan ook met balken op de volte en daarover galopperen en dan gaan schakelen en variëren in galoppassen.
Eigenlijk is dit een probleem in de basis van te weinig controle over je paard.
Als dit beter voor elkaar is kan je dit ook beter oplossen in het terrein of parcours.
Ook met ervaren paarden doe ik dit werk wekelijks. Het houdt jezelf ook alert.
Maar zwaarmakfn of onderbeen naar voren of alleen flink ophoudingen maken is geen oplossing. Het is eigenlijk gewoon stukje (spring)dressuur en een goede springinstructeur neemt dit al mee in het lostijden.
Ik ben het 100% met je eens, gisteren heb ik onze 1e cross les weer gehad en heb duidelijk aangegeven dat ik aan de controle wil werken en geloof het of niet maar ik moest mijn onderbenen naar voren doen
en het is een nogal erg bekende ruiter dus was ook stom verbaasd, ben juist heen gegaan omdat ik onze spring ervaring juist goed wou aanpakken en met handige tips thuis verder wou oefenen. Ben nog steeds stom verbaasd en ga er ook echt voorlopig niet meer heen, durf al geen naam te noemen
.
Voorheen vond ie het spannend en moest ik eraan rijden en nu is het kwartje gevallen en zodra ik hem ergens voorzet pakt ie op een denkt ie yes here we go !! Daar ben ik ook wel blij mee, maar op deze manier verongelukken we een keer en ik was thuis net zo goed bezig met op mijn tempo rijden